Wij of ik? (uit: Uitlegbijbel in SV)

Luther
Contacteer:

Re: Wij of ik? (uit: Uitlegbijbel in SV)

Bericht door Luther »

Ik begrijp het hele probleem eigenlijk niet.
Als oudere predikanten, of predikanten in bepaalde kringen de wij-vorm gebruiken bij spreken en schrijven, dan weet je binnen no-time dat hij 'ik' bedoelt. Dan luister je vervolgens zo verder.
Ik begrijp niet dat iemand er een ergernis aan neemt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Het zijn niet alleen oudere predikanten. Blijkbaar is het toch een vorm van starheid dat men niet met de taal mee wil veranderen.
Volgens mij heeft een forumlid uit Canada o.i.d. wel eens gezegd dat men (= rechts dominees) het daar zelfs doet, wat in het Engels al helemaal niet gepast is, dan wordt dan namelijk echt bijv. jezelf en je vrouw bedoelt.
Blijkbaar ligt het dan niet aan leeftijd of gewenning, maar is het pure starheid of een vreemde niet Bijbels gefundeerde traditie. Ik vind het dan logisch dat mensen zich hier aan gaan ergeren. Het slaat dan natuurlijk helemaal nergens meer op. Het gevaar is alleen dat je de preek ook snel afschrijft door de ergenissen, dat moet niet de bedoeling zijn.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Curatorium schreef:Het zijn niet alleen oudere predikanten. Blijkbaar is het toch een vorm van starheid dat men niet met de taal mee wil veranderen.
Volgens mij heeft een forumlid uit Canada o.i.d. wel eens gezegd dat men (= rechts dominees) het daar zelfs doet, wat in het Engels al helemaal niet gepast is, dan wordt dan namelijk echt bijv. jezelf en je vrouw bedoelt.
Blijkbaar ligt het dan niet aan leeftijd of gewenning, maar is het pure starheid of een vreemde niet Bijbels gefundeerde traditie. Ik vind het dan logisch dat mensen zich hier aan gaan ergeren. Het slaat dan natuurlijk helemaal nergens meer op. Het gevaar is alleen dat je de preek ook snel afschrijft door de ergenissen, dat moet niet de bedoeling zijn.
Waarom zou het starheid zijn, als je nooit anders gehoord hebt?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Het gebruik van de wij-vorm is in dit verband volkomen logisch en terecht. Het stuk komt uit een kerkbode. Die staan altijd onder verantwoordelijkheid van de gehele kerkenraad. Dominee schrijft daarin niet zozeer op persoonlijke titel, maar geeft de mening van de hele kerkenraad weer. In ieder geval de eindredacteur, die vrijwel altijd een kerkenraadslid is, deelt zijn mening, anders had het stuk niet geplaatst geworden. Waarschijnlijk is het zo, dat de kerkenraad hem gevraagd heeft om zijn (= van de kerkenraad) mening te ventileren in een artikel in de plaatselijke kerkbode.

Zelf gebruik ik ook wel eens de wij-vorm, terwijl het eigenlijk beter ik zou zijn. Dat komt omdat ik dan namens het moderator-team spreek. We hebben dan een besluit genomen en één van ons voert het dan uit, bijvoorbeeld.
Curatorium

Ik dacht dat het in dit topic meer ging over predikanten die in de kerkdienst het woord 'we' gebruiken terwijl 'ik' gebruikt zou moeten worden.
Vele predikanten die voor zichzelf bidden of over zichzelf praten, gebruiken de 'we'-vorm. Zo vertelde een predikant hier onlangs een deel van zijn bekeringsgeschiedenis. Echter, hij gebruikte hier constant de 'we' vorm. Hij is niet tegelijk bekeerd met zijn kerkenraad, of zijn vrouw. Ben benieuwd of er buitenstaanders in de kerk waren, die zullen dat namelijk wel gedacht moeten hebben. Het getuigd ook niet echt van nederigheid o.i.d., ik snap niet waarom het nog voorkomt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Curatorium schreef:Ik dacht dat het in dit topic meer ging over predikanten die in de kerkdienst het woord 'we' gebruiken terwijl 'ik' gebruikt zou moeten worden.
Vele predikanten die voor zichzelf bidden of over zichzelf praten, gebruiken de 'we'-vorm. Zo vertelde een predikant hier onlangs een deel van zijn bekeringsgeschiedenis. Echter, hij gebruikte hier constant de 'we' vorm. Hij is niet tegelijk bekeerd met zijn kerkenraad, of zijn vrouw. Het getuigd ook niet echt van nederigheid o.i.d., ik snap niet waarom het nog voorkomt.
Gewoon omdat het een stuk milder klinkt dan het individualistische woordje 'ik'.
Panny

Bericht door Panny »

Als dominees een hele zondag bij ons in de (vacante) gemeente komen preken hoor je ook bijvoorbeeld ook vaak: Vanmiddag hopen wij om 3 uur weer voor te gaan.

Volgens mij is het alleen maar omdat ze het vervelend vinden "ik" te zeggen.
Curatorium

Terwijl je door zulk taalgebruik alleen maar een afstand creëert tussen gemeente en je persoon als predikant.
Net zoals "wij verzoeken de gemeente te zingen van Psalm....". Alsjeblieft zeg, waar is dat toch voor nodig. Alsof men niet meer persoonlijk durft te zijn.
Zucht

Bericht door Zucht »

Mooi verhaaltje: Vroeger kreeg ds. Vd poel eens een briefje van een kerkenraad of hij weer eens kwam preken. Hij schreef terug: WE hopen dan en dan te komen. Die avond kwam hij en de broeders vroegen waar die andere was. Want u schreef toch WE hopen te komen. Toen bleef het even stil en ds. Vd poel zuchte en zei: toch zijn WE vanavond hier gekomen, de duivel gaat altijd mee....
Wij moeten de Waarheid niet onder de knie hebben. Maar de Waarheid moet ons op de knieën des harten brengen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Curatorium schreef:Terwijl je door zulk taalgebruik alleen maar een afstand creëert tussen gemeente en je persoon als predikant.
Net zoals "wij verzoeken de gemeente te zingen van Psalm....". Alsjeblieft zeg, waar is dat toch voor nodig. Alsof men niet meer persoonlijk durft te zijn.
Je kunt ook overdrijven! Ik heb eigenlijk nog nooit een predikant horen zeggen: "Ik verzoek de gemeente om te zingen...."
ejvl

Bericht door ejvl »

Dat zijn vormen waar wij of we prima gebruikt kunnen worden.
Echter het wordt ook gebruikt als er daadwerkelijk ik bedoeld wordt.
Bijvoorbeeld: we proberen een stukje uit ons persoonlijk leven te vertellen. Terwijl het over 1 persoon gaat en 1 persoon het schrijft.
Het zal vast milder klinken maar ik vind het onnodig. Overbodig. Gewoon normale Nederlandse grammatica gebruiken.
Panny

Bericht door Panny »

Zucht schreef:Mooi verhaaltje: Vroeger kreeg ds. Vd poel eens een briefje van een kerkenraad of hij weer eens kwam preken. Hij schreef terug: WE hopen dan en dan te komen. Die avond kwam hij en de broeders vroegen waar die andere was. Want u schreef toch WE hopen te komen. Toen bleef het even stil en ds. Vd poel zuchte en zei: toch zijn WE vanavond hier gekomen, de duivel gaat altijd mee....
Niet alleen de duivel dan hoop ik.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:
Curatorium schreef:Terwijl je door zulk taalgebruik alleen maar een afstand creëert tussen gemeente en je persoon als predikant.
Je kunt ook overdrijven! Ik heb eigenlijk nog nooit een predikant horen zeggen: "Ik verzoek de gemeente om te zingen...."
Ik hoor nog wel eens "We gaan zingen!". Maar dan bedoelt de dominee écht niet dat 'ie solo gaat zingen ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie