Re: Refomeisje
Geplaatst: 19 feb 2015, 21:11
...maar het is wel duidelijk dat ze afstand heeft genomen van haar opvoeding, ook als het gaat om kernzaken als de toe-eigening van het heil.Desiree schreef:Mooi artikel in het RD. Helder en liefdevol.
Is dat niet juist het grote probleem wat je hierboven schrijft. Het "niet onbevooroordeeld zijn".Luther schreef:...maar het is wel duidelijk dat ze afstand heeft genomen van haar opvoeding, ook als het gaat om kernzaken als de toe-eigening van het heil.Desiree schreef:Mooi artikel in het RD. Helder en liefdevol.
Dat neemt niet weg dat ze aantal treffende observaties doet en dat helder kan opschrijven.
Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat ze zich in uiterlijke zaken op een voor de gereformeerde gezindte vervreemdende manier presenteert. (broek-make up-geen hoed in de kerk, zegt ze) Het kost me in zo'n geval moeite om iemand onbevooroordeeld te lezen en te beluisteren.
Ja, mij ook. En ook dat ieder kind een soort droefheid met zich meedraagt. Ik beleefde dat helemaal niet zo als kind.Luther schreef:
Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat ze zich in uiterlijke zaken op een voor de gereformeerde gezindte vervreemdende manier presenteert. (broek-make up-geen hoed in de kerk, zegt ze) Het kost me in zo'n geval moeite om iemand onbevooroordeeld te lezen en te beluisteren.
Als je goed gelezen had, zou je deze post niet schrijven. Ik doe nu juist wél m'n best om onbevooroordeeld te lezen. Maar ik zie ook dat ze bewust zich niet meer aanpast aan de verschijningsvormen, die onder het RD-publiek dat onbevooroordeelde lezen zou kunnen bevorderen. Dat is haar eigen keuze, maar dan zal haar boekje minder serieus genomen worden. Dat kun je leuk vinden, of niet, maar zo gaat dat.Erik schreef:Is dat niet juist het grote probleem wat je hierboven schrijft. Het "niet onbevooroordeeld zijn".Luther schreef:...maar het is wel duidelijk dat ze afstand heeft genomen van haar opvoeding, ook als het gaat om kernzaken als de toe-eigening van het heil.Desiree schreef:Mooi artikel in het RD. Helder en liefdevol.
Dat neemt niet weg dat ze aantal treffende observaties doet en dat helder kan opschrijven.
Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat ze zich in uiterlijke zaken op een voor de gereformeerde gezindte vervreemdende manier presenteert. (broek-make up-geen hoed in de kerk, zegt ze) Het kost me in zo'n geval moeite om iemand onbevooroordeeld te lezen en te beluisteren.
Als mensen niet meer qua uiterlijk en gedrag in een sjabloon passen dan zou het geestelijk ook wel niets zijn. Ik (her)ken die gedachtegang te vaak, dat is iets waar een christen toch vanaf zou moeten komen.
Te vaak verrassende ontmoetingen gehad met diverse zgn "vreemde vogels" die volgens de gereformeerde sjablonen niet in het straatje zouden passen.
Ik herken dat wel. Het is de droefheid die knaagde omdat je nog onbekeerd was en je wist dat je niet sterven kon. Dat doorsijpelde je hele leven. (ik vat het op dat ze dat ook zo bedoelt)Mara schreef:En ook dat ieder kind een soort droefheid met zich meedraagt. Ik beleefde dat helemaal niet zo als kind.
s'Zondags was er ernst, maar door de weeks was het lachen en spelen.
Maar ik mag hopen dat dit niet als negatief bestempeld wordt.helma schreef:Ik herken dat wel. Het is de droefheid die knaagde omdat je nog onbekeerd was en je wist dat je niet sterven kon. Dat doorsijpelde je hele leven. (ik vat het op dat ze dat ook zo bedoelt)Mara schreef:En ook dat ieder kind een soort droefheid met zich meedraagt. Ik beleefde dat helemaal niet zo als kind.
s'Zondags was er ernst, maar door de weeks was het lachen en spelen.
Nee, zo komt het bij mij niet over.Luther schreef:Maar ik mag hopen dat dit niet als negatief bestempeld wordt.helma schreef:Ik herken dat wel. Het is de droefheid die knaagde omdat je nog onbekeerd was en je wist dat je niet sterven kon. Dat doorsijpelde je hele leven. (ik vat het op dat ze dat ook zo bedoelt)Mara schreef:En ook dat ieder kind een soort droefheid met zich meedraagt. Ik beleefde dat helemaal niet zo als kind.
s'Zondags was er ernst, maar door de weeks was het lachen en spelen.
Mevrouw van Dijk kwam niet uit een refogezin.Terri schreef:Ik herken het ook.
En wat is er wezenlijk anders aan haar verhaal dan aan dat van b.v. de weduwe van ds. Jac. van Dijk.
Ook bij haar proef ik de hunkering naar de levende God.
Ik had dat als kind niet. Thuis en op de zondagsschool werd er gebeden voor een nieuw hartje, maar ik dacht als kind wel dat dit dan zou gebeuren.helma schreef:Het is de droefheid die knaagde omdat je nog onbekeerd was en je wist dat je niet sterven kon.
Precies.Mara schreef:Wat ik wel vind is dat het soms moeilijk is om geestelijk volwassen te worden. Ik bedoel hiermee, je eigen principes te ontwikkelen.
Want eerst blijk je veel dingen over te nemen uit je ouderlijk huis, of je laat juist dingen snel los.
En als je een kind krijgt dat waarom-vragen gaat stellen, kom je erachter dat het geen eigen principe was, maar slechts een gewoonte van huis-uit.
Waarom mag ik niet breien op zondag? Tja... ik mocht het thuis niet.
En dan hebben die toch geen waarde?
Heel herkenbaar! Onbekeerd en onmogelijk om bekeerd te worden. Altijd dacht je eraan. Grote gemeente, enkele mensen aan het Heilig Avondmaal. Bijna geen dominees meer en Gods Geest werkte nauwelijks meer.helma schreef:Ik herken dat wel. Het is de droefheid die knaagde omdat je nog onbekeerd was en je wist dat je niet sterven kon. Dat doorsijpelde je hele leven. (ik vat het op dat ze dat ook zo bedoelt)Mara schreef:En ook dat ieder kind een soort droefheid met zich meedraagt. Ik beleefde dat helemaal niet zo als kind.
s'Zondags was er ernst, maar door de weeks was het lachen en spelen.