huisman schreef:Pfffffffffffffffffff.
Rustig, huisman, denk om je bloeddruk.
huisman schreef:1.DIA leest een interview waar vanuit evangelische hoek kritiek is op het nieuwe calvinisme (ik noem het liever Amerikaans calvinisme )
2.DIA heeft ook kritiek op het nieuwe calvinisme en gebruikt dit interview als gelegenheid om dat te uiten.
3.DIA sluit zich helemaal niet aan bij dhr. Geelhoed en co.
Ik begrijp dat DIA zich hier niet bij aansluit. Jij vroeg echter of het legitiem is om naar aanleiding van dit interview kritiek te hebben op het nieuwe calvinisme. Dan zeg ik: nee. De kritiek die in dit interview wordt geleverd op het nieuwe calvinisme, is namelijk heel fundamentele kritiek op het calvinisme als zodanig. Om dat te gebruiken is net zo krom als kritiek leveren op de RK-kerk aan de hand van atheïstische argumenten van Richard Dawkins.
Als ik jou een beetje ken, huisman, denk ik toch ook dat je niet veel goede woorden overhebt voor dit interview of voor die website?
huisman schreef:Vraag 1: Zou DIA wel in een andere context zijn zorg mogen uiten of mag dat in het geheel niet?
Natuurlijk mag DIA of wie dan ook kritiek hebben op het nieuwe calvinisme. Maar gebruik dan bijv. wat ds. P. de Vries daar een tijdje geleden over schreef in het RD.
Met die kritiek was en ben ik het overigens niet eens, al moet ik er direct bij zeggen dat het nieuwe calvinisme te breed is om daar in het algemeen zomaar iets over te zeggen. Ik waardeer Piper heel anders als Driscoll bijvoorbeeld. Maar zeker als ik de lijn zie die Piper heeft, zie ik daar iemand die ik voluit zie als een christelijke broeder. Sterker nog, iemand van wie ik heel veel kan leren. Ik vind de Nederlandse gewoonte om iedereen met de lineaal van rechtzinnigheid langs te lopen en in een hokje te plaatsen in dit geval erg misplaatst. Als je Piper in de breedte van de katholiciteit van het christendom wereldwijd plaatst, staat hij ontzettend dicht bij ons. Zie alleen zijn verdediging van de Dordtse Leerregels bijvoorbeeld.
Overigens noemde iemand hier de site Geloofstoerusting. Je moet de nieuwe calvinisten daar niet (volledig) op beoordelen. Bijv. van Piper wordt dan vaak een mooi of kernachtig stukje uit een veel grotere preek geknipt. Dat is veel te fragmentarisch om iemand te leren kennen. Luister Piper's serie over Romeinen of over Johannes eens volledig door.
huisman schreef:Vraag 2: Neem jij alles wat Tim Keller/Paul Washer/Tom Wright schrijft helemaal over?
Je vraag geeft een beetje het probleem aan - deze drie mannen zijn totaal verschillend. Mijn antwoord bij al deze drie personen is daarom ook verschillend:
- Tim Keller waardeer ik erg, met name vanwege zijn vermogen om de gereformeerde traditie te vertalen naar de moderne context. Bovendien verliest hij daarbij niet de reformatorische spiritualiteit, zoals je soms ziet gebeuren in een missionaire context. Wat ik minder waardeer bij hem is zijn oriëntatie richting de cultuur, die veel wegheeft van de neocalvinistische waardering van Bavinck/Kuyper. Persoonlijk sta ik daar anders in.
- Wat ik van Paul Washer gehoord heb zou ik inderdaad helemaal willen overnemen. Misschien op een aantal ethische keuzes na rond bijv. relaties. Zijn Romeinen 7 standpunt deel ik niet, al heb ik hem daar nooit over horen spreken. En uiteraard zijn baptistische visie deel ik niet.
- Tom Wright vind ik in dit rijtje eigenlijk niet thuishoren. Hij is in ieder geval geen nieuwe calvinist, omdat hij met name in zijn visie op de rechtvaardiging sterk afwijkt van de reformatorische traditie. Ik lees hem graag vanwege zijn vernieuwende en vaak heel waardevolle exegese van Paulus. Tegelijk voel ik veel vervreemding in zijn schrijven over het al aanwezig zijn van Gods koninkrijk. Maar daar heb ik eerder op het forum al eens een uitgebreide post aan besteed.
huisman schreef:Vraag 3: Zie jij wezenlijke verschillen tussen de nieuwe calvinisten en bv de puriteinen?
Je ziet hierboven hoe ik deze schrijvers beoordeel. Ik probeer daar het goede van mee te nemen en het andere te laten liggen. Bij de een is dat beter mogelijk dan bij de ander, bij sommigen (bijv. Wright, al hoort hij niet bij de nieuwe calvinisten) overheerst soms een gevoel van vervreemding.
Als ik uitga van wat ik ken van de stroming van New Calvinism, zie ik daarin qua geloofsbeleving geen wezenlijke verschillen met de puriteinen. Wat wel een wezenlijk verschil zou kunnen zijn is de openheid naar de cutuur (ook dat verschilt: bij Keller is dat veel nadrukkelijker aanwezig dan bij Piper, bijvoorbeeld). Uiteindelijk kan zich dat natuurlijk ook door gaan vertalen naar de geloofsbeleving. Maar ik weet er te weinig vanaf om daar iets over te kunnen zeggen. Bovendien is het de vraag of de puriteinen van hun kant hier voldoende aandacht voor hadden.
Samengevat zie ik niet in waarom je puriteinen of nieuwe calvinisten tegen elkaar zou willen uitspelen. Ik lees graag hedendaagse calvinisten, ik lees ook graag puriteinen. Van allen probeer ik zo veel mogelijk te leren. Ik voel wel met je mee dat het zwaartepunt denk ik het beste kan liggen in het verleden, om zoveel mogelijk de authentieke bronnen te lezen.