Interpretatie "Jij en Daniel" (uit: Nieuwe lay-out BhP)

huisman

Re: Nieuwe lay-out Bewaar het Pand

Bericht door huisman »

WimA schreef:
refo schreef:Ik weet wel degelijk wat ik zeg.
De woorden waaraan jij onfeilbaarheid toekent zijn gesproken door Nebukadnezar. Die zegt maar wat hij waarneemt.
Dus ds heeft het geheel juist in het door jou gewraakte fragment.
Maar waarop baseert ds. K zijn visie op dan? Ik heb nog geen verklaring gezien die deze visie ondersteund.
Dat moet je aan ds Kempeneers vragen (Dat is het voordeel van CGK-predikanten ze zijn benaderbaar)

Ik heb in mijn post van di jul 01, 2014 10:31 am een verklaring gegeven die in Dächsel staat die min of meer hetzelfde zegt.

ook heb ik laten zien dat satans volgelingen dichtbij het werk van God kunnen komen. Denk aan bv Bileam,Farao's tovenaars,de vrouw te Endor enz.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
WimA

Bericht door WimA »

huisman schreef:
WimA schreef:
De woorden waaraan jij onfeilbaarheid toekent zijn gesproken door Nebukadnezar. Die zegt maar wat hij waarneemt.
Maar waarop baseert ds. K zijn visie op dan? Ik heb nog geen verklaring gezien die deze visie ondersteund.
Dat moet je aan ds Kempeneers vragen (Dat is het voordeel van CGK-predikanten ze zijn benaderbaar)

Ik heb in mijn post van di jul 01, 2014 10:31 am een verklaring gegeven die in Dächsel staat die min of meer hetzelfde zegt.
Dit is niet juist. Dächsel spreekt ook over een niet kunnen. "......hoewel zij, zonder de Goddelijke ingeving, waarmee Daniël verwaardigd werd, de juiste strekking niet konden verstaan......"
huisman schreef:ook heb ik laten zien dat satans volgelingen dichtbij het werk van God kunnen komen. Denk aan bv Bileam,Farao's tovenaars,de vrouw te Endor enz.
Dat onder Gods toelating er veel kan is duidelijk maar dat betekent uiteraard niet dat het in Daniël 4 ook maar het geval moet zijn. Kortom, het is geen argument.
huisman

Bericht door huisman »

WimA schreef:
huisman schreef:
WimA schreef:

Dit is niet juist. Dächsel spreekt ook over een niet kunnen. "......hoewel zij, zonder de Goddelijke ingeving, waarmee Daniël verwaardigd werd, de juiste strekking niet konden verstaan......"
huisman schreef:ook heb ik laten zien dat satans volgelingen dichtbij het werk van God kunnen komen. Denk aan bv Bileam,Farao's tovenaars,de vrouw te Endor enz.
Dat onder Gods toelating er veel kan is duidelijk maar dat betekent uiteraard niet dat het in Daniël 4 ook maar het geval moet zijn. Kortom, het is geen argument.
Laten wij even afzien van welke verklaring dan ook wat staat er in vers 7

en ik zeide den droom voor hen; maar zij maakten mij zijn uitlegging niet bekend .

Er staat dus niet dat zij de droom niet konden of durfden uitleggen.

In Daniël 2: 4 zeggen die Chaldeen echter : Toen spraken de Chaldeen, tot den koning in het Syrisch: O koning, leef in eeuwigheid ! Zeg uw knechten den droom, zo zullen wij de uitlegging te kennen geven.

Hun overtuiging is dus dat als zij een droom horen zij hem kunnen verklaren (misschien door de macht van satan of door fantasie) . Zij hadden natuurlijk wat kunnen verzinnen maar deden dat niet terwijl het niet verklaren ook dodelijk zou kunnen zijn of....schrokken ze van de droom en zijn uitleg en durfden ze niet.

De interpretatie die Nebukadnezar verderop geeft is natuurlijk nooit de verklaring of je moet zijn hele zin als waarheid zien.(Ook dat van die heilige goden)

omdat alle wijzen uit mijn koninkrijk mij de uitlegging niet kunnen bekendmaken; doch gij zijt ertoe in staat, daar de geest der heilige goden in u woont.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
WimA

Bericht door WimA »

huisman schreef:
WimA schreef:
huisman schreef:
WimA schreef: Maar waarop baseert ds. K zijn visie op dan? Ik heb nog geen verklaring gezien die deze visie ondersteund.

Laten wij even afzien van welke verklaring dan ook
Oke. We stellen iig wel vast dat de uitleg van ds. K door geen verklaring wordt ondersteund.
Huisman schreef: wat staat er in vers 7
en ik zeide den droom voor hen; maar zij maakten mij zijn uitlegging niet bekend .
Er staat dus niet dat zij de droom niet konden of durfden uitleggen.
In Daniël 2: 4 zeggen die Chaldeen echter : Toen spraken de Chaldeen, tot den koning in het Syrisch: O koning, leef in eeuwigheid ! Zeg uw knechten den droom, zo zullen wij de uitlegging te kennen geven.
de kanttekeningen zeggen bij vers 7 H4: "Dan. 2:4 zeggen zij: Zeg uw knechten den droom, zo zullen wij zijn uitlegging te kennen geven. Maar ofschoon nu de koning hun zijn droom vertelt, zo kunnen zij hem evenwel de uitlegging niet zeggen, waaruit blijkt dat hun kunst niets dan ijdel bedrog geweest is, en het is gebleken, dat Daniël door het ingeven van den Geest Gods de dromen heeft uitgelegd."
Huisman schreef:Hun overtuiging is dus dat als zij een droom horen zij hem kunnen verklaren (misschien door de macht van satan of door fantasie) . Zij hadden natuurlijk wat kunnen verzinnen maar deden dat niet terwijl het niet verklaren ook dodelijk zou kunnen zijn of....schrokken ze van de droom en zijn uitleg en durfden ze niet.
En "of" verklaring is geen tekstuitleg. En ds. K is nogal stellig in zijn bewering dat ze wel konden maar niet durfden. Waarop is dat gebaseerd?

Huisman schreef:De interpretatie die Nebukadnezar verderop geeft is natuurlijk nooit de verklaring of je moet zijn hele zin als waarheid zien.(Ook dat van die heilige goden)
Dit is echt te kort door de bocht. Nebukadnezar vertelt hier wat hij waarneemt en dat is dat ze niet konden. Men moet redenen hebben om te menen dat Nebukadnezar dit verkeerd heeft gezien. De redenering jij nu aandraagt, dat ze een droom wel konden uitleggen als ze die wisten en dat ze daarom niet "wilden", zou die redenering dan ook niet bekend zijn bij Nebukadnezar? Ze hadden dat toch aan hem vertelt in Daniel 2? Dat ze konden uitleggen als ze de droom hoorden?

De vraag is gewoon: Waarom wijkt ds. K af van alle verklaringen en meent dat ze wel wisten maar het niet durfden te vertellen? Waaruit blijkt dit? Want het niet "durven" is ook maar een gedachte die niet opkomt uit de tekst. De geschiedenis heeft voorts de tovenaars wel geleerd dat niet uitleggen idd dodelijker is dan wel uitleggen lijkt mij.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Als je wilt weten waarom ds. Kempeneers afwijkt van de gangbare verklaringen, dan zou ik het hem vragen. Kan heel makkelijk via een site die ook het woord "refo" in de naam heeft. (En ik ga nu niet in op de vraag of ze dat terecht doen... :quoi )
-
huisman

Bericht door huisman »

1. Ds Kempeneers wijkt niet af van alle verklaringen. (Wel van veel maar daar zal hij van uit de grondtekst goede gronden voor hebben)
2. Ik maak zelf geen keuze in de exegese omdat ik mij daar onvoldoende in verdiept heb....maar ds Kempeneers kennende heeft hij dat wel gedaan.
3. Jij kijkt m.i. niet neutraal naar dit vraagstukje dat blijkt hoe jij de uitleg van Nebukadnezar als waarheid bestempeld in het eerste deel (zij konden niet) maar waarschijnlijk zijn observatie van Daniël niet voor je rekening neemt (dat de geest der heilige goden in u woont.) Let op goden met een kleine "g" afgoden dus.
4. Als ik zeg lees wat er staat zonder enige verklaring kom jij direct met de kanttekeningen. Er staat is Gods Woord niet dan zij de droom niet konden of durfden uitleggen maar .....zij maakten mij zijn uitlegging niet bekend;

Over de exegese waarom zij de uitlegging niet bekend maakten zijn verschillende keuzes te maken want de exegese van Schriftplaatsen zijn zelden tot in detail éénduidig.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Ik heb contact gehad met ds. K. en hij schrijft dat er in Daniël 4 niet staat dat zij het niet konden.
Terwijl er toch in het 18e vs. geschreven staat dat zij de uitlegging niet hebben kunnen bekendmaken.
Op dit 18e vers heb ik geen antwoord gehad van ds.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

PvS schreef:Ik heb contact gehad met ds. K. en hij schrijft dat er in Daniël 4 niet staat dat zij het niet konden.
Terwijl er toch in het 18e vs. geschreven staat dat zij de uitlegging niet hebben kunnen bekendmaken.
De vraag is of het 'niet kunnen' betrekking heeft op de uitleg van de droom of op het bekendmaken daarvan, om welke reden of oorzaak dan ook.
Dat is nogal een verschil. Op dit punt lijkt me de gezonde gereformeerde regel van toepassing dat de exegese vrij is en geen reden om een predikant te 'fileren'.
WimA

Bericht door WimA »

GJdeBruijn schreef:
PvS schreef:Ik heb contact gehad met ds. K. en hij schrijft dat er in Daniël 4 niet staat dat zij het niet konden.
De vraag is of het 'niet kunnen' betrekking heeft op de uitleg van de droom of op het bekendmaken daarvan, om welke reden of oorzaak dan ook.
Dat is nogal een verschil. Op dit punt lijkt me de gezonde gereformeerde regel van toepassing dat de exegese vrij is en geen reden om een predikant te 'fileren'.
We fileren niemand hier m.i.

Maar is de regel dat, indien e.e.a. er niet staat, men in de exegese vrij is de verklaring naar eigen inzichten te geven? Dus in dit voorbeeld, als er niet staat in Dan 4 dat ze niet konden dat men dan vrij is om als exegese te geven dat ze niet durfden? Kan een andere exegese dan zijn dat ze niet wilden omdat Nebukadnezar niet best van betalen was? of...

met andere woorden, moet de "gezonde gereformeerde" exegese uit de tekst opkomen? Of mag een exegese alles beweren zolang het de tekst maar niet tegenspreekt?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GJdeBruijn schreef:
Ik weet het niet. Henry heeft ook een duidelijke verklaring over deze zaak die in tegenspraak is met de uitleg van ds. Kempeneers. Hier is de uitspraak wel van toepassing: wat onmogelijk is bij de mensen, is mogelijk bij God. Ook Daniël was ontdaan over de boodschap die hij brengen moest aan de koning.
Matthew Henry schreef:III. Dat hij de toovenaars en sterrenkijkers tevergeefs raadpleegde over de beteekenis ervan. Hij was nu den droom niet vergeten, zooals bij eene vroegere gelegenheid, Hoofdstuk 2. Hij was in staat en bereid hun dien mee te deeren, maar hij verlangde de uitlegging er van te hooren en wat er door afgebeeld en voorspeld werd vers 6. Terstond worden bevelen gegeven om alle de wijzen van Babel voor hem te brengen, die dwaas genoeg waren om te beweren, dat zij door tooverij, waarzegging, uit de ingewanden van dieren, of waarneming van de sterren, toekomende dingen konden voorspellen: zij moesten allen tezamen komen, om te zien of een van hen, of allen tezamen door onderlinge bespreking, den droom des konings kon uitleggen. Het is waarschijnlijk, dat deze lieden somtijds in een dergelijk geval den koning eenige voldoening gegeven hadden, en met behulp van de regelen van hun vak des konings vragen hadden beantwoord, zooals hem aangenaam was, hetzij zij gelijk hadden of ongelijk raak of mis, maar nu werd zijne verwachting van hen teleurgesteld: Hij zeide den droom voor hen, vers 7. maar zij maakten hem de uitlegging niet bekend, hoewel zij met groote overtuiging gepocht hadden, Hoofdstuk 2:4, 7, dat, als de droom hun slechts gezegd werd, zij dien zonder feil zouden uitleggen. Maar de sleutel van dezen droom lag in eene gewijde profetie Ezechiel 31:3, waar de Assyriër, zooals Nebukadnezar hier, met een afgehouwen boom vergeleken wordt, en dat was een boek, dat zij niet bestudeerd hadden, en waarmee zij niet bekend waren, anders hadden zij in het mysterie van dezen droom kunnen doordringen. De Voorzienigheid leidde het zoo, dat zij er mee verlegen waren, opdat Daniels uitlegging zou strekken ter eer van Daniels God. Nu werd vervuld, wat Jesaja voorspeld had, Hoofdstuk -47:12, 13, dat, als Babels verderf zou naderen, hare bezweringen en hare tooverijen, haar sterrenwichelaars en sterrenkijkers niet in staat zouden zijn, haar te helpen.
Ik weet niet hoe vrij exegetisch je mag zijn, zoals GJdeBruijn voorstelt. Maar deze uitleg vind ik wel Schriftuurlijk: de openbaring door het woord (als ze Ezechiël hadden gelezen, hadden ze uitleg geweten), Schrift met Schrift vergelijken (Jesaja heeft al voorspeld dat als Babels verderf zou naderen, de wijzen niet zouden kunnen helpen).

Ik ben ook wel benieuwd op welke verklaringen huisman duidt als hij stelt dat er verklaringen zijn die de uitleg van ds. Kempeneers ondersteunen.
WimA

Bericht door WimA »

Anker schreef:
GJdeBruijn schreef:
Ik weet het niet. Henry heeft ook een duidelijke verklaring over deze zaak die in tegenspraak is met de uitleg van ds. Kempeneers. Hier is de uitspraak wel van toepassing: wat onmogelijk is bij de mensen, is mogelijk bij God. Ook Daniël was ontdaan over de boodschap die hij brengen moest aan de koning.
Matthew Henry schreef:III. Dat hij de toovenaars en sterrenkijkers tevergeefs raadpleegde over de beteekenis ervan. Hij was nu den droom niet vergeten, zooals bij eene vroegere gelegenheid, Hoofdstuk 2. Hij was in staat en bereid hun dien mee te deeren, maar hij verlangde de uitlegging er van te hooren en wat er door afgebeeld en voorspeld werd vers 6. Terstond worden bevelen gegeven om alle de wijzen van Babel voor hem te brengen, die dwaas genoeg waren om te beweren, dat zij door tooverij, waarzegging, uit de ingewanden van dieren, of waarneming van de sterren, toekomende dingen konden voorspellen: zij moesten allen tezamen komen, om te zien of een van hen, of allen tezamen door onderlinge bespreking, den droom des konings kon uitleggen. Het is waarschijnlijk, dat deze lieden somtijds in een dergelijk geval den koning eenige voldoening gegeven hadden, en met behulp van de regelen van hun vak des konings vragen hadden beantwoord, zooals hem aangenaam was, hetzij zij gelijk hadden of ongelijk raak of mis, maar nu werd zijne verwachting van hen teleurgesteld: Hij zeide den droom voor hen, vers 7. maar zij maakten hem de uitlegging niet bekend, hoewel zij met groote overtuiging gepocht hadden, Hoofdstuk 2:4, 7, dat, als de droom hun slechts gezegd werd, zij dien zonder feil zouden uitleggen. Maar de sleutel van dezen droom lag in eene gewijde profetie Ezechiel 31:3, waar de Assyriër, zooals Nebukadnezar hier, met een afgehouwen boom vergeleken wordt, en dat was een boek, dat zij niet bestudeerd hadden, en waarmee zij niet bekend waren, anders hadden zij in het mysterie van dezen droom kunnen doordringen. De Voorzienigheid leidde het zoo, dat zij er mee verlegen waren, opdat Daniels uitlegging zou strekken ter eer van Daniels God. Nu werd vervuld, wat Jesaja voorspeld had, Hoofdstuk -47:12, 13, dat, als Babels verderf zou naderen, hare bezweringen en hare tooverijen, haar sterrenwichelaars en sterrenkijkers niet in staat zouden zijn, haar te helpen.
Ik weet niet hoe vrij exegetisch je mag zijn, zoals GJdeBruijn voorstelt. Maar deze uitleg vind ik wel Schriftuurlijk: de openbaring door het woord (als ze Ezechiël hadden gelezen, hadden ze uitleg geweten), Schrift met Schrift vergelijken (Jesaja heeft al voorspeld dat als Babels verderf zou naderen, de wijzen niet zouden kunnen helpen).
Mooie verklaring!
Anker schreef:Ik ben ook wel benieuwd op welke verklaringen huisman duidt als hij stelt dat er verklaringen zijn die de uitleg van ds. Kempeneers ondersteunen.
Ik ook.
GJdeBruijn

Anker schreef:Ik weet het niet. Henry heeft ook een duidelijke verklaring over deze zaak die in tegenspraak is met de uitleg van ds. Kempeneers. Hier is de uitspraak wel van toepassing: wat onmogelijk is bij de mensen, is mogelijk bij God. Ook Daniël was ontdaan over de boodschap die hij brengen moest aan de koning.
Ik denk dat voor beide uitleggingen wat te zeggen is omdat beide de kern van dit schriftgedeelte intact laten: Nebukadnezar kreeg een boodschap aangezegd door Daniël van Godswege en daartoe moesten de heidense uitleggers het veld ruimen. God laat hier zien alles te besturen en dat Zijn raad ook het falen van de heidense geleerden en waarzeggers omvat. Gode alle eer, ook in de uitleg van ds. Kempeneers!
Ik vind dat er erg zwaar getild wordt een aan bijzaak terwijl de hoofdzaak eigenlijk niet ter sprake komt. Dan lijkt het met beter om wat vriendelijker met elkaar van argumenten te wisselen dan een felle toon waarbij toch heel duidelijk eerst een predikant als fout wordt neergezet.
Ik zou zeggen: laat beide visies maar eerst even met argumenten afgewogen worden. Dan kun je later alsnog concluderen dat de predikant er deze keer naast zat op dit m.i. kleine puntje.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GJdeBruijn schreef:
Anker schreef:Ik weet het niet. Henry heeft ook een duidelijke verklaring over deze zaak die in tegenspraak is met de uitleg van ds. Kempeneers. Hier is de uitspraak wel van toepassing: wat onmogelijk is bij de mensen, is mogelijk bij God. Ook Daniël was ontdaan over de boodschap die hij brengen moest aan de koning.
Ik denk dat voor beide uitleggingen wat te zeggen is omdat beide de kern van dit schriftgedeelte intact laten: Nebukadnezar kreeg een boodschap aangezegd door Daniël van Godswege en daartoe moesten de heidense uitleggers het veld ruimen. God laat hier zien alles te besturen en dat Zijn raad ook het falen van de heidense geleerden en waarzeggers omvat. Gode alle eer, ook in de uitleg van ds. Kempeneers!
Ik vind dat er erg zwaar getild wordt een aan bijzaak terwijl de hoofdzaak eigenlijk niet ter sprake komt. Dan lijkt het met beter om wat vriendelijker met elkaar van argumenten te wisselen dan een felle toon waarbij toch heel duidelijk eerst een predikant als fout wordt neergezet.
Ik zou zeggen: laat beide visies maar eerst even met argumenten afgewogen worden. Dan kun je later alsnog concluderen dat de predikant er deze keer naast zat op dit m.i. kleine puntje.
Helemaal mee eens. Ik heb geloof ik geen felle toon aangeslagen richting deze predikant. Is dat al wel gebeurd? Volgens mij valt dat mee, al kan ik wat over het hoofd hebben gezien. Het enige wat ik lees is dat PvS zegt dat door de uitleg van ds. Kempeneers de almacht van God tekort wordt gedaan. Dat is scherp, maar gezien de andere verklaringen niet geheel onterecht. De Bijbel zelf, en de verklaringen die ik hier zie, zeggen eenparig dat de wijzen het niet konden. Alleen God is machtig om dit bekend te maken en, wat ik zo mooi vind aan de uitleg van Henry, door Zijn Woord! (Jesaja, Ezechiël).
Anderzijds is het zo dat dit wat mij betreft ook weer geen halszaak is.
GJdeBruijn

Anker schreef:Helemaal mee eens. Ik heb geloof ik geen felle toon aangeslagen richting deze predikant. Is dat al wel gebeurd? Volgens mij valt dat mee, al kan ik wat over het hoofd hebben gezien. Het enige wat ik lees is dat PvS zegt dat door de uitleg van ds. Kempeneers de almacht van God tekort wordt gedaan. Dat is scherp, maar gezien de andere verklaringen niet geheel onterecht. De Bijbel zelf, en de verklaringen die ik hier zie, zeggen eenparig dat de wijzen het niet konden. Alleen God is machtig om dit bekend te maken en, wat ik zo mooi vind aan de uitleg van Henry, door Zijn Woord! (Jesaja, Ezechiël).
Persoonlijk vind ik de wijze van aandragen van dit punt door PvS in dit topic te insinuerend en zeker de reacties van bepaalde personen op de argumenten van Huisman die het opneemt voor de predikant zijn veel te fel.
Het te kort doen van Gods almacht vind ik geen argument. Dat is meer wat iemand erin leest dan dat ds. Kempeneers ermee heeft willen zeggen. Dat is de lijnen verder doortrekken op een wijze die ds. Kempeneers niet zou doen, naar ik vermoed. Daar is hij te gereformeerd voor. Je kunt hooguit stellen dat kwaadwillenden die gedachtengang in zijn woorden kunnen leggen. Maar daarmee is het nog geen feit dat zijn uitleg het ontkrachten van Gods almacht als boodschap meegeeft. Als je wilt kun je bij elke predikant wel op grond van bepaald woordgebruik een ketterij ontdekken.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GJdeBruijn schreef:
Anker schreef:Helemaal mee eens. Ik heb geloof ik geen felle toon aangeslagen richting deze predikant. Is dat al wel gebeurd? Volgens mij valt dat mee, al kan ik wat over het hoofd hebben gezien. Het enige wat ik lees is dat PvS zegt dat door de uitleg van ds. Kempeneers de almacht van God tekort wordt gedaan. Dat is scherp, maar gezien de andere verklaringen niet geheel onterecht. De Bijbel zelf, en de verklaringen die ik hier zie, zeggen eenparig dat de wijzen het niet konden. Alleen God is machtig om dit bekend te maken en, wat ik zo mooi vind aan de uitleg van Henry, door Zijn Woord! (Jesaja, Ezechiël).
Persoonlijk vind ik de wijze van aandragen van dit punt door PvS in dit topic te insinuerend en zeker de reacties van bepaalde personen op de argumenten van Huisman die het opneemt voor de predikant zijn veel te fel.
Het te kort doen van Gods almacht vind ik geen argument. Dat is meer wat iemand erin leest dan dat ds. Kempeneers ermee heeft willen zeggen. Dat is de lijnen verder doortrekken op een wijze die ds. Kempeneers niet zou doen, naar ik vermoed. Daar is hij te gereformeerd voor. Je kunt hooguit stellen dat kwaadwillenden die gedachtengang in zijn woorden kunnen leggen. Maar daarmee is het nog geen feit dat zijn uitleg het ontkrachten van Gods almacht als boodschap meegeeft. Als je wilt kun je bij elke predikant wel op grond van bepaald woordgebruik een ketterij ontdekken.
Je raakt daar wel een punt. Het is wel zo dat huisman er boven op duikt en wat felheid oproept wellicht. Anderzijds kan PvS gewoon zeggen wat hij denkt i.p.v. een vraag stellen en ons in het ongewisse laten wat hij bedoelt. WimA haalde uiteindelijk het punt naar boven waar PvS op doelde, anderen konden het niet ontdekken. Ik denk ook niet dat de conclusie moet zijn dat ds. Kempeneers de almacht Gods loochent o.i.d., dat zou een grote rariteit zijn die geeneens in me opkomt.
In deze uitleg echter spreekt hij niet naar wat het hoofdstuk zegt en wat de nu door mij geziene verklaringen ervan zeggen. En dan worden in zijn uitleg de heidense wijzen teveel macht toegedicht, macht die God alleen toekomt. En daar mag je het best over hebben. Zoals er op dit forum over zaken gediscusseerd worden die nog veel meer gelieerd zijn aan dwalingen die geweerd dienen te worden. Dan is dit een middelmatig punt maar het is niet verboden om er hier over te spreken.
Plaats reactie