Bij een boetedag past geen ontbijt op bed, maar vasten en soberheid. Bij moederdag past een feestelijke maaltijd.Jongere schreef:Wat zitten jullie onnodig moeilijk te doen over de moederdag.DDD schreef:Ik vind het eerlijk gezegd wel erg kwalijk dat nu uitgerekend Moederdag is gekozen voor zo'n boetedag. Dat is toch wel tamelijk dom, om het eens voorzichtig te zeggen. Hoe is het mogelijk dat niemand daaraan gedacht heeft. Dat krijg je met synodes waar geen vrouw in zit, kennelijk. Ik ben benieuwd of de pers daar nog een onderwerp van gaat maken, dat zou wel te verwachten zijn, in ieder geval.
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat er avondmaal werd gevierd op Moederdag, dat vond ik al onnozel, maar dit is heel onpraktisch.
In de eerste plaats vind ik moederdag een nogal secundair "feest". Je kunt dat ook prima eens een andere dag houden, of 364 andere dagen zo je wilt. In de tweede plaats - en dat vind ik nog belangrijker - waarom zouden moederdag en boetedag elkaar uitsluiten? Alsof we bij ware boete plotseling alle dingen om dankbaar over te zijn uit het oog zouden moeten verliezen. Dat geldt trouwens niet alleen hiervoor, maar voor het hele leven: ernst en dankbaarheid zouden hand in hand moeten kunnen gaan. Zelf lijkt het me geen teken van gezond geestelijk leven als we die dingen als conflict ervaren. Dan lijkt het meer alsof de boete en dank emoties worden die geen ruimte laten voor andere gevoelens. Het bijbelse evenwicht is bijv. te vinden in Filippensen: de begeerten door bidden en smeken, met dankzegging bekend maken bij God. En wat is er nu "onnozel" aan een avondmaalsviering op moederdag? In wat voor soort geestelijk klimaat sluit een avondmaalsviering het houden van moederdag uit? Ik begrijp dat niet goed.
Wat de vragen van Anker betreft: waarom zouden we stil blijven staan bij alle mogelijke bezwaren en verkeerde manieren om deze dag in te vullen? Waarom zou het ons iets moeten uitmaken of dit "opgelegd" is of niet? Ook de jaarlijkse bid- en dankdagen zijn 'opgelegd', maar kunnen (en moeten) desondanks dienen als middel om ons tot boete en dankzegging te bewegen. Ik ben het er inderdaad mee eens dat we dicht bij onszelf moeten blijven; maar hopelijk kan dat wel ín de gemeente. Dan moet de gemeente ook niet als los zand zijn, overigens.
Laten we er niet teveel over inzitten hoe het nu op de juiste manier gebeurt en of dat moeilijk zal zijn of niet - maar laat het ons eenvoudig brengen tot boete. En dat kunnen we bij onszelf niet 'aansteken', nee. Maar laat dát dan onze nood zijn van die dag.
Verder vind ik het wel jammer dat zo weinig kerken hieraan meedoen. Of ze dan een officiële brief hebben gehad kan me niet zoveel schelen. De mooie oproep van ds. de Groot in het RD zou voldoende moeten zijn.
Ik vind er bovendien niets secundairs aan.