Wat is nu de ware kern van het Christelijk Geloof

Bona Fide

Re: Wat is nu de ware kern van het Christelijk Geloof

Bericht door Bona Fide »

MarthaMartha schreef:Maar als je met die opdracht aan de gang gaat dan kom je er echt achter dat je dat niet kunt, dat geeft nood en dat maakt dat je de Heere Jezus nodig hebt en waardoor het je leven lang een wonder van Gods genade blijft.

Al te snel dit soort opdrachten van de Heere wegwuiven met 'dat kunnen we niet' en zo, is vaak een excuus om maar lijdelijk af te wachten.
Klopt, valse lijdelijkheid is zeker niet goed. Daar wil ik ook echt geen lans voor breken, begrijp me goed.
De Heere bindt ons aan de middelen, (de verkondiging van) Zijn Woord. Die hebben we dan ook nauwgezet en biddend waar te nemen.
Ik bedoelde met mijn post ook tegenwicht te geven aan doorslaan naar de andere kant: te veel activisme vanuit de mens, alsof wij zelf de eerste stap kunnen zetten. En eigenlijk proef ik dat eerlijk gezegd ook een beetje uit dit soort omschrijvingen: "als je met die opdracht aan de gang gaat...".
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Jongere

Bericht door Jongere »

WimA schreef:En is dat dan de "meewerkende" genade? Wij gaan aan de gang en dan kom je achter dingen en dat geeft nood en leert bidden en dan krijg je (meer) genade?
Nee, geen meewerkende genade. Maar MarthaMartha beschrijft hier wel wat er gebeurt als het evangelie zijn werk doet.
Dat komt omdat het evangelie niet zo maar één van de vele boodschappen is. Er zijn wel eens predikanten die dat denken - maar zulke predikanten preken dan alleen nog maar (ter linkerzijde) over allerlei morele verplichtingen waaraan de mens moet voldoen. Of (aan het andere uiterste) durven alleen nog maar te preken over wat er gebeurt als God een mens bekeert.
Maar dat is niet het evangelie. Het evangelie is een kracht Gods tot zaligheid. En ja, dat gaat zo ver dat we daarmee "aan de gang" mogen. Want God roept en nodigt niet tevergeefs.

En daarom durf ik de stelling wel aan dat het Bijbelser is om tegen de hele gemeente te zeggen: 'Bekeert u en gelooft het evangelie' dan wat je tegenwoordig vaak hoort noemen als boodschap voor iedereen: 'Bid en smeek erom'.
Waarom? Omdat die eerste boodschap het evangelie is, waarbij in het Woord de opstandingskracht ligt. Die eerste boodschap, als imperatief, werd ook door de apostelen verkondigd.
Bovendien zullen we werkelijk bidden en smeken nooit uit onszelf gaan leren, maar ligt juist in het komen tot Christus de levenskracht die ons leert bidden en smeken.

Spurgeon (ik noemde dit citaat inderdaad ook al in het HSV-J topic) heeft dat heel kernachtig verwoord:
Spurgeon schreef:"Jongeling," zei Hij, "sta op!" en Hij sprak alsof de man levend was geweest. Dit is de weg van het evangelie. Hij wachtte niet tot Hij tekenen van leven zag, voor Hij hem beval op te staan; maar tot de dode zei Hij: "Sta op!" Dit is het voorbeeld van het prediken van het evangelie; in de naam van de Heere Jezus spreken Zijn uitgezonden dienstknechten tot de doden alsof zij levend waren. Sommigen van mijn broederen maken daar aanmerking op, en zeggen, dat dit ongerijmd en dwaas is; maar het gehele Nieuwe Testament door wordt alzo gehandeld. Daar lezen wij: "Staat op van de doden, en Christus zal over u lichten." Ik doe geen pogingen om dit met elkaar overeen te brengen; het is meer dan genoeg voor mij, dat ik zo het Woord van God lees. Wij moeten de mensen uitnodigen om te geloven in de Heere Jezus Christus, ofschoon wij zeer wel weten, dat zij dood zijn in de zonde en dat het geloof het werk is van de Geest van God. Ons geloof stelt ons in staat in Gods naam aan dode mensen te bevelen, dat zij moeten leven, en zij leven werkelijk. Wij zeggen tot ongelovige mensen, dat zij moeten geloven in Jezus, het woord gaat met kracht vergezeld, en Gods uitverkorenen geloven. Het is door dit woord van het geloof, hetwelk wij prediken, dat de stem van Jezus door de mensen gehoord wordt.

(...) Ik vertrouw, dat terwijl ik spreek, de Heere in stilte in uw hart spreekt door Zijn Heilige Geest. Ik gevoel mij er zeker van, dat dit zo is. Indien het zo is, doet een zachte beweging van de Geest u overhellen tot berouw en wordt gij over gebogen om uw hart aan Jezus te geven. Deze dag zal een gezegende dag zijn voor de geestelijk dode jongeling, indien hij nu zijn Zaligmaker aanneemt en zich overgeeft om door genade vernieuwd te worden. Neen, mijn arme broeder, zij zullen u niet begraven! Ik weet dat gij zeer slecht geweest zijt en er is wel reden om aan u te wanhopen, maar zolang Jezus leeft, kunnen wij u niet opgeven.
Ik ben wel eens bang dat het zicht op dit werk van het evangelie (en het vertrouwen daarin!) verloren gaat. En dan durft een predikant inderdaad geen imperatief meer te gebruiken.
Dit is aan de andere kant niet hetzelfde als wat eerder werd gezegd, dat we "gewoon moeten doen wat Jezus zegt". Hier is niets gewoons aan; het evangelie wekt doden tot leven.
ejvl

Bericht door ejvl »

Bona Fide schreef:
MarthaMartha schreef:Maar als je met die opdracht aan de gang gaat dan kom je er echt achter dat je dat niet kunt, dat geeft nood en dat maakt dat je de Heere Jezus nodig hebt en waardoor het je leven lang een wonder van Gods genade blijft.

Al te snel dit soort opdrachten van de Heere wegwuiven met 'dat kunnen we niet' en zo, is vaak een excuus om maar lijdelijk af te wachten.
Klopt, valse lijdelijkheid is zeker niet goed. Daar wil ik ook echt geen lans voor breken, begrijp me goed.
De Heere bindt ons aan de middelen, (de verkondiging van) Zijn Woord. Die hebben we dan ook nauwgezet en biddend waar te nemen.
Ik bedoelde met mijn post ook tegenwicht te geven aan doorslaan naar de andere kant: te veel activisme vanuit de mens, alsof wij zelf de eerste stap kunnen zetten. En eigenlijk proef ik dat eerlijk gezegd ook een beetje uit dit soort omschrijvingen: "als je met die opdracht aan de gang gaat...".
Als je met die opdracht aan de gang gaat, zo zou het moeten zijn! We zullen dag en nacht niet moeten rusten totdat we Christus als onze middelaar hebben!
We moeten ermee aan de gang! Aan het werk! Doet dat wat toe tot onze zaligheid? In geen geval! dat zou tegen Gods woord ingaan.
Kunnen we vanuit onszelf aan de gang? Niet eerlijke en oprecht, ook daar is Godsbij nodig, wat niet losstaat van de eisen!

Ds vd Poel zei vroeger: Heb je het al geprobeerd?
WimA

Bericht door WimA »

Jongere schreef:
WimA schreef:En is dat dan de "meewerkende" genade? Wij gaan aan de gang en dan kom je achter dingen en dat geeft nood en leert bidden en dan krijg je (meer) genade?
Nee, geen meewerkende genade. Maar MarthaMartha beschrijft hier wel wat er gebeurt als het evangelie zijn werk doet.
Als het evangelie zijn werk doet ontkracht het in ieder geval niet de Schrift. Dus deze conclusie lijkt me onjuist. De opvatting "Als je met deze opdracht aan de gang gaat" is rooms. En die opvatting - dit aan de gang gaan - leidt niet tot Christus.
Jongere schreef:Dat komt omdat het evangelie niet zo maar één van de vele boodschappen is. Er zijn wel eens predikanten die dat denken - maar zulke predikanten preken dan alleen nog maar (ter linkerzijde) over allerlei morele verplichtingen waaraan de mens moet voldoen. Of (aan het andere uiterste) durven alleen nog maar te preken over wat er gebeurt als God een mens bekeert.
Maar dat is niet het evangelie. Het evangelie is een kracht Gods tot zaligheid. En ja, dat gaat zo ver dat we daarmee "aan de gang" mogen. Want God roept en nodigt niet tevergeefs.
Klopt helemaal.
Jongere schreef:En daarom durf ik de stelling wel aan dat het Bijbelser is om tegen de hele gemeente te zeggen: 'Bekeert u en gelooft het evangelie' dan wat je tegenwoordig vaak hoort noemen als boodschap voor iedereen: 'Bid en smeek erom'.
Helemaal mee eens. Het is overigens de boodschap die toch wel het duidelijkst klinkt in de GG en in de GGiN. En vele kerken hoor ik die juist niet meer, iedereen wordt namelijk reeds aangesproken als een gelovige die de bekering niet meer van node heeft.
Jongere schreef:Spurgeon (ik noemde dit citaat inderdaad ook al in het HSV-J topic) heeft dat heel kernachtig verwoord:
Spurgeon schreef:"Jongeling," zei Hij, "sta op!" en Hij sprak alsof de man levend was geweest. Dit is de weg van het evangelie. Hij wachtte niet tot Hij tekenen van leven zag, voor Hij hem beval op te staan; maar tot de dode zei Hij: "Sta op!" Dit is het voorbeeld van het prediken van het evangelie; in de naam van de Heere Jezus spreken Zijn uitgezonden dienstknechten tot de doden alsof zij levend waren. Sommigen van mijn broederen maken daar aanmerking op, en zeggen, dat dit ongerijmd en dwaas is; maar het gehele Nieuwe Testament door wordt alzo gehandeld. Daar lezen wij: "Staat op van de doden, en Christus zal over u lichten." Ik doe geen pogingen om dit met elkaar overeen te brengen; het is meer dan genoeg voor mij, dat ik zo het Woord van God lees. Wij moeten de mensen uitnodigen om te geloven in de Heere Jezus Christus, ofschoon wij zeer wel weten, dat zij dood zijn in de zonde en dat het geloof het werk is van de Geest van God. Ons geloof stelt ons in staat in Gods naam aan dode mensen te bevelen, dat zij moeten leven, en zij leven werkelijk. Wij zeggen tot ongelovige mensen, dat zij moeten geloven in Jezus, het woord gaat met kracht vergezeld, en Gods uitverkorenen geloven. Het is door dit woord van het geloof, hetwelk wij prediken, dat de stem van Jezus door de mensen gehoord wordt.

(...) Ik vertrouw, dat terwijl ik spreek, de Heere in stilte in uw hart spreekt door Zijn Heilige Geest. Ik gevoel mij er zeker van, dat dit zo is. Indien het zo is, doet een zachte beweging van de Geest u overhellen tot berouw en wordt gij over gebogen om uw hart aan Jezus te geven. Deze dag zal een gezegende dag zijn voor de geestelijk dode jongeling, indien hij nu zijn Zaligmaker aanneemt en zich overgeeft om door genade vernieuwd te worden. Neen, mijn arme broeder, zij zullen u niet begraven! Ik weet dat gij zeer slecht geweest zijt en er is wel reden om aan u te wanhopen, maar zolang Jezus leeft, kunnen wij u niet opgeven.
Ik ben wel eens bang dat het zicht op dit werk van het evangelie (en het vertrouwen daarin!) verloren gaat. En dan durft een predikant inderdaad geen imperatief meer te gebruiken.
Dit is aan de andere kant niet hetzelfde als wat eerder werd gezegd, dat we "gewoon moeten doen wat Jezus zegt". Hier is niets gewoons aan; het evangelie wekt doden tot leven.
Spurgeon is in deze natuurlijk niet het einde van alle tegenspraak.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

WimA schreef:
MarthaMartha schreef:
Bona Fide schreef:
Marco schreef:Als Jezus zegt: 'Kom tot Mij', moeten wij dan hele beschouwingen opzetten, hoe dat moet?

Of moeten we gewoon doen wat Hij zegt?
En met dát soort uitdrukking is het waar -DIA- (en ik ook) moeite mee heeft: "gewoon doen wat Hij zegt". Dat kunnen we 'gewoon' niet meer. -DIA- is er, terecht, vuurbang voor dat er vermogens in de mens gelegd worden.

Er staat in de bekende tekst uit Joh. 6:44: Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem (55) trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
Kanttekening 55: Dat is, tenzij dat Hij dengene die van nature onbekwaam en onwillig is, door de krachtige werking Zijns Heiligen Geestes daartoe bekwaam en willig maakt.

Zoals er van Lydia staat: "...welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd."

Of Filippenzen 2:13: Want het is God Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

Het is een eenzijdig Godswerk en in de mens zijn geen vermogens.
Maar als je met die opdracht aan de gang gaat dan kom je er echt achter dat je dat niet kunt, dat geeft nood en dat maakt dat je de Heere Jezus nodig hebt en waardoor het je leven lang een wonder van Gods genade blijft.
En is dat dan de "meewerkende" genade? Wij gaan aan de gang en dan kom je achter dingen en dat geeft nood en leert bidden en dan krijg je (meer) genade?
MarthaMartha schreef:Al te snel dit soort opdrachten van de Heere wegwuiven met 'dat kunnen we niet' en zo, is vaak een excuus om maar lijdelijk af te wachten.
Mischien wel inderdaad. Maar verkeerd gebruik is geen legitimatie de Schrift maar tegen te spreken. Dan dient er tegen verkeerd gebruik gestreden te worden. Het is geen oplossing de waarheid van de Schrift terzijde te schuiven.
Wim, ji hebt besloten mi in de hoek van de meewerkers te zetten, wat ik ook zeg, uit die hoek haal je me niet meer, dus ik acht het vergeefse moeite hier weer een poging te doen. Zie andere discussies en je weet mijn visie.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Jongere schreef:
Dat komt omdat het evangelie niet zo maar één van de vele boodschappen is. Er zijn wel eens predikanten die dat denken - maar zulke predikanten preken dan alleen nog maar (ter linkerzijde) over allerlei morele verplichtingen waaraan de mens moet voldoen. Of (aan het andere uiterste) durven alleen nog maar te preken over wat er gebeurt als God een mens bekeert.

En daarom durf ik de stelling wel aan dat het Bijbelser is om tegen de hele gemeente te zeggen: 'Bekeert u en gelooft het evangelie' dan wat je tegenwoordig vaak hoort noemen als boodschap voor iedereen: 'Bid en smeek erom'.
Waarom? Omdat die eerste boodschap het evangelie is, waarbij in het Woord de opstandingskracht ligt. Die eerste boodschap, als imperatief, werd ook door de apostelen verkondigd.
Bovendien zullen we werkelijk bidden en smeken nooit uit onszelf gaan leren, maar ligt juist in het komen tot Christus de levenskracht die ons leert bidden en smeken.

Spurgeon (ik noemde dit citaat inderdaad ook al in het HSV-J topic) heeft dat heel kernachtig verwoord:

Helemaal mee eens!!!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Jongere

Bericht door Jongere »

WimA schreef:elemaal mee eens. Het is overigens de boodschap die toch wel het duidelijkst klinkt in de GG en in de GGiN. En vele kerken hoor ik die juist niet meer, iedereen wordt namelijk reeds aangesproken als een gelovige die de bekering niet meer van node heeft.
Die zorg deel ik met je. Deze boodschap blijft bovendien altijd voor de hele gemeente van kracht. Ook Gods kinderen hebben het evangelie nodig en geen "we zijn er al-boodschap".
WimA schreef:Spurgeon is in deze natuurlijk niet het einde van alle tegenspraak.
Ik verwacht ook niet dat iedereen het hiermee eens zal zijn.
Overigens haal ik ook nooit citaten van puriteinen etc. aan, alsof dat dan het laatste woord zou moeten zijn. Ik haal dit citaat wel aan omdat ik er helemaal achter sta en er iets belangrijks in verwoord zie.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

Je voelt in een topic als dit de spanning tussen enerzijds verkiezing en anderzijds verantwoordelijkheid of tussen het genadekarakter van het soeverine werk van God en aan de andere kant de nadruk op het appèl tot geloof/bekering.
Als we het beide maar laten staan en het ene niet laten overheersen over het andere blijft de zaak in evenwicht.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Cremar

Bericht door Cremar »

Cremar schreef: Hoe bedoel je 'maar hoe kom ik bij die Deur'? Dat is toch naar Jezus Christus toe gaan? Als een kind?

'Boven deze Deur staat geschreven: Klopt en u zal open gedaan worden.
Zoekt en gij zult vinden
'

Of begrijp ik het niet?

En wat bedoel je met de weg verklaren?
Kan iemand mij duidelijk uitleggen wat er fout is aan mijn post? Blijkbaar zit ik er erg naast.

Lukas 18
16 Maar Jezus riep dezelve kinderkens tot Zich, en zeide: Laat de kinderkens tot Mij komen, en verhindert hen niet; want derzulken is het Koninkrijk Gods.
17 Voorwaar, zeg Ik u: Zo wie het Koninkrijk Gods niet zal ontvangen als een kindeken, die zal geenszins in hetzelve komen.
Laatst gewijzigd door Cremar op 28 nov 2013, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongere

Bericht door Jongere »

Bona Fide schreef:Je voelt in een topic als dit de spanning tussen enerzijds verkiezing en anderzijds verantwoordelijkheid of tussen het genadekarakter van het soeverine werk van God en aan de andere kant de nadruk op het appèl tot geloof/bekering.
Als we het beide maar laten staan en het ene niet laten overheersen over het andere blijft de zaak in evenwicht.
Ik ben dat op zich met je eens.
Tegelijk kan het juist ons verlangen naar "evenwichtigheid" zijn, dat ten diepste niet evenwichtig is. Wat ik daarmee bedoel: in een preek kan heel evenwichtig worden uitgelegd wat de juiste verhouding is tussen Gods soevereine werk en onze verantwoordelijkheid. Zulke preken hoor ik geregeld. Eenzijdig kun je die preken niet noemen, want het klopt heel goed wat er wordt gezegd.
Maar dat is niet het doel van een preek - die moet soms (even kort door de bocht gezegd) juist eenzijdig zijn. In die zin kan evenwicht wel eens de klem van het appèl verwijderen. Evenwicht is noodzakelijk voor de theologie er achter.
Ik heb het voorbeeld wel eens vaker genoemd van een student die ik hoorde preken, waarbij het aanbod van genade ter sprake kwam. Hij haalde de Dordtse Leerregels aan en eindigde met de samenvatting: 'en daarom moet de genade aan alle hoorders worden aangeboden!'. En ging verder met de preek... Nu kan zoiets in een leerdienst natuurlijk wel eens voorkomen, maar ik kom deze manier van spreken wel vaker tegen. Dan neemt de evenwichtige beschouwing het appèl/de imperatief over.
Marco

Bericht door Marco »

Bona Fide schreef:
Marco schreef:Als Jezus zegt: 'Kom tot Mij', moeten wij dan hele beschouwingen opzetten, hoe dat moet?

En met dát soort uitdrukking is het waar -DIA- (en ik ook) moeite mee heeft: "gewoon doen wat Hij zegt". Dat kunnen we 'gewoon' niet meer.
Dit is zo jammer*. Sommigen willen niet snappen waar het om gaat. Zelfs al struikel je over het woordje 'gewoon' (als je de afgelopen zes jaar zo hier en daar eens een reactie van mij hebt gelezen, weet je dat ik dat echt niet 'gewoon' vind op de manier waarop het hier wordt neergezet) laat dan het woordje achterwege. Lees dan maar: "Of moeten we doen wat Hij zegt?"

Je kunt pagina's doorgaan met beschouwingen waarom wij het zelf niet kunnen, maar als we ondertussen niet doen wat Hij zegt, zijn we heel farizees bezig met fantastische theologie.. en laten we Hem 'gewoon' staan. Dan weten we het beter dan Hijzelf. En blijven we met al onze vrome beschouwingen dat we het echt niet zelf kunnen - liggen in onze ellende.

Als je dan zo graag wilt theologiseren, ga dan kijken hoe je de zaken kunt rijmen: onze onmacht en de oproep van God zelf dat wij ons moeten bekeren en tot Hem moeten komen.

Want dan kom je opnieuw tot de conclusie: de weg ligt weer open, dankzij Christus, en die gekruisigd.
Logisch dat je daar moeite mee hebt. Het is pure waanzin in onze ogen.

Maar wat een wonder!

* bedoeld: reacties en de hele discussie in het algemeen, niet zozeer een of twee medeforummers!
Floppy

Bericht door Floppy »

Amen.
WimA

Bericht door WimA »

Marco schreef:
Bona Fide schreef:

En met dát soort uitdrukking is het waar -DIA- (en ik ook) moeite mee heeft: "gewoon doen wat Hij zegt". Dat kunnen we 'gewoon' niet meer.
Dit is zo jammer*. Sommigen willen niet snappen waar het om gaat. Zelfs al struikel je over het woordje 'gewoon' (als je de afgelopen zes jaar zo hier en daar eens een reactie van mij hebt gelezen, weet je dat ik dat echt niet 'gewoon' vind op de manier waarop het hier wordt neergezet) laat dan het woordje achterwege. Lees dan maar: "Of moeten we doen wat Hij zegt?"

Je kunt pagina's doorgaan met beschouwingen waarom wij het zelf niet kunnen, maar als we ondertussen niet doen wat Hij zegt, zijn we heel farizees bezig met fantastische theologie.. en laten we Hem 'gewoon' staan. Dan weten we het beter dan Hijzelf. En blijven we met al onze vrome beschouwingen dat we het echt niet zelf kunnen - liggen in onze ellende.

Als je dan zo graag wilt theologiseren, ga dan kijken hoe je de zaken kunt rijmen: onze onmacht en de oproep van God zelf dat wij ons moeten bekeren en tot Hem moeten komen.

Want dan kom je opnieuw tot de conclusie: de weg ligt weer open, dankzij Christus, en die gekruisigd.

Maar wat een wonder!

* bedoeld: reacties en de hele discussie in het algemeen, niet zozeer een of twee medeforummers!
Ik hoop het zo evenwichtig te mogen houden als de ons gegeven belijdenissen doen.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Marco schreef:Je kunt pagina's doorgaan met beschouwingen waarom wij het zelf niet kunnen, maar als we ondertussen niet doen wat Hij zegt, zijn we heel farizees bezig met fantastische theologie.. en laten we Hem 'gewoon' staan. Dan weten we het beter dan Hijzelf. En blijven we met al onze vrome beschouwingen dat we het echt niet zelf kunnen - liggen in onze ellende.

Maar wat een wonder!

Je schept een valse tegenstelling. Of 'je gelooft gewoon' (wat dan toch weer niet gewoon is) of 'je gaat lijdzaam afwachten'.
Maar zo is het niet.
Wat hier bepleit wordt, is een geloof dat door de Heilige Geest gewerkt is en niet een geloof dat de kracht der natuur niet te boven gaat. Het probleem is natuurlijk dat ook jij zult zeggen dat het geloof door de Heilige Geest gewerkt wordt.
Toch zijn we het niet eens. Dus wat is nu het échte verschil tussen jouw en onze opvatting?
WimA

Bericht door WimA »

Posthoorn schreef:
Marco schreef:Je kunt pagina's doorgaan met beschouwingen waarom wij het zelf niet kunnen, maar als we ondertussen niet doen wat Hij zegt, zijn we heel farizees bezig met fantastische theologie.. en laten we Hem 'gewoon' staan. Dan weten we het beter dan Hijzelf. En blijven we met al onze vrome beschouwingen dat we het echt niet zelf kunnen - liggen in onze ellende.

Maar wat een wonder!

Je schept een valse tegenstelling. Of 'je gelooft gewoon' (wat dan toch weer niet gewoon is) of 'je gaat lijdzaam afwachten'.
Maar zo is het niet.
Wat hier bepleit wordt, is een geloof dat door de Heilige Geest gewerkt is en niet een geloof dat de kracht der natuur niet te boven gaat. Het probleem is natuurlijk dat ook jij zult zeggen dat het geloof door de Heilige Geest gewerkt wordt.
Toch zijn we het niet eens. Dus wat is nu het échte verschil tussen jouw en onze opvatting?
Het echte verschil gaat over de interpretatie van de werking van de Heilige Geest die het geloof werkt. DAT de Heilige Geest het geloof werkt is geen punt van discussie, dat onderschrijven we allemaal. Zoals ik het nu zie beschouwt @Marco e.a terecht dat een mens helemaal niets kan zolang het niet van God gegeven is. Dat geld b.v. ook voor lopen, typen, denken enz. En deze vermogens worden ons gegeven. Die hebben we niet uit onszelf. Op dezelfde manier beschouwt men dan het vermogen om te geloven als geschonken door de Heilige Geest. Niet uit onszelf, het wordt gewerkt door God in de verkondiging van het evangelie. Net zoals ook het vermogen tot het aanleren van vaardigheden geschonken is waardoor wij toenemen in kennis bij het volgen van colleges.

Net zoals les krijgen op school leidt tot toenemen van kennis en kunde waardoor vaardigheden toenemen zo werkt ook de prediking, het zorgt ervoor dat het vermogen om te geloven of tot Jezus te gaan toeneemt door de werking van de Heilige Geest.

De werking van de Heilige Geest bij het planten van het geloof wordt hiermee veralgemeniseerd. Er is geen onderscheidt tussen de gaven van God waar het de natuurlijke vermogens van de mens betreft (scholing) en de gaven van God waar het het zoeken naar de Heere betreft (prediking). Bovenstaande dwaling is een - logisch - gevolg van het miskennen van het onderscheidt tussen een uit- en inwendige roeping. (Alhoewel ik het goede gebruik van het leerstuk van 1 roeping met een tweeërlei uitwerking hier niet wil ontkennen, die is er gelukkig ook)

Vandaar het kardinale discussiepunt in een eerdere topic: Behoort de werking van de Heilige Geest nu tot het wezen van het geloof of is het enkel de veroorzaker van het geloof? Dat raakt bovenstaand punt.

En tegen deze gedachtegang verzet de DL zich met klem. Want als bovenstaande waar zou zijn dan is zou geen mens zalig kunnen worden.
Plaats reactie