refo schreef:eilander schreef:
Wat bedoelde Paulus dan in Galaten 1, toen hij schreef:
15 Maar wanneer het Gode behaagd heeft, Die mij van mijner moeders lijf aan afgezonderd heeft, en geroepen door Zijn genade,
16 Zijn Zoon in mij te openbaren (...)
Overigens wordt "zien" in de Bijbel ook wel gebruikt als synoniem voor "geloven". Veel mensen zagen de Heere Jezus tijdens Zijn omwandeling wel, maar ze zagen er niets meer dan een gewoon mens.
Dat lijkt me bij Paulus nogal duidelijk. Hij was de 'ontijdig geborene', aan wie Jezus Zich nog geopenbaard heeft. (Je vraagt je wel eens af of Paulus Jezus wel eens eerder gezien had. Hij heeft het daar nooit over, dus denkik van niet)
Ik denk dat je de zinsnede "Zijn Zoon in mij te openbaren" anders uit kunt leggen, maar ik volg jouw gedachte ook wel.
refo schreef:De kanttekeningen bij Joh 14 wijzen ook niet op een vleselijke of geestelijke openbaring. Het probleem met die openbaringen is altijd: je kunt niet vertrouwen of het echt is. Daarom benadrukt de Schrift het steunen en leunen op Gods beloften. Niet (juist niet!) op andere openbaringen dan de Evangeliën. Maar dat steunen op Gods beloften wordt mensen ontraden omdat het 'maar letters' zijn. Dat is de grote dwaling van refo-Nederland. Wél waarde hechten aan openbaringen en de beloften verachten, althans reserveren voor mensen met openbaringen.
Toch vind ik dat je hier voorbijgaat aan diverse bijbelse gegevens hierover. In dit stukje van je posting zitten echt fundamentele misvattingen, naar mijn mening:
1. Als Christus Zich openbaart aan de ziel (door Zijn Woord!) is er geen enkele twijfel of het echt is. Jij hebt het over bijzondere gezichten of weet ik veel wat voor openbaringen, daar heb ik het niet over. Ik zie zeker ook het gevaar dat jij aangeeft: dat er op bijzondere openbaringen wordt gewacht. Maar we moeten oppassen dat we niet dóórslaan daarin en zeggen: vertrouw maar op het Woord en geloof de beloften die erin staan. We moeten Christus (is een Persoon) kennen!
2. Zalig worden is "in Christus ingelijfd worden". Teksten als hier volgend, wijzen daarop:
- Ef.3:17 Opdat Christus door het geloof in uw harten wone
- Gal. 2:20 Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij
- Rom. 7:4 Zo dan, mijn broeders, gij zijt ook der wet gedood door het lichaam van Christus, opdat gij zoudt worden eens Anderen, namelijk Desgenen, Die van de doden opgewekt is, opdat wij Gode vruchten dragen zouden.
En er zijn natuurlijk nog veel meer teksten die hierop wijzen. Dat gaat toch over méér dan: "steunen op Gods beloften"?
3. Wat moet ik doen om zalig te worden, vroeg de stokbewaarder. Hij kreeg niet als antwoord: steun op Gods beloften. Maar: geloof IN de Heere Jezus Christus. Het gaat dus om een geloof in een Persoon.
4. Welke teksten heb jij eigenlijk voor ogen als je zegt: de Schrift benadrukt het steunen en leunen op Gods beloften?