Wie wordt de nieuwe Paus?

Mara

Re: Wie wordt de nieuwe Paus?

Bericht door Mara »

Onbegrijpelijk dat zovelen, die niets van godsdienst of God willen weten, toch benieuwd zijn wie de nieuwe paus wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
caprice

Bericht door caprice »

Mara schreef:Onbegrijpelijk dat zovelen, die niets van godsdienst of God willen weten, toch benieuwd zijn wie de nieuwe paus wordt.
Daaraan zie je dat de paus weinig met Christus te maken heeft, want Die had geen gedaante noch heerlijkheid.
Feit is dat de Roomsen dus weer een nieuwe pop(e) hebben om mee te spelen. Voor een beetje vormelijke dan wel vrolijke godsdienst is de mens altijd wel in. Dit komt onder andere in uiting bij deze gelegenheid. Onvoorstelbaar, zo'n groot bouwwerk propvol met godsdienst. Zoveel, dat er nauwelijks of geen plaats meer is voor God.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Mara schreef:Onbegrijpelijk dat zovelen, die niets van godsdienst of God willen weten, toch benieuwd zijn wie de nieuwe paus wordt.
Het is natuurlijk wel een wereldleider die wel iets in de melk te brokkelen heeft.....
Voor Latijns Amerika is het goed dat er een Zuid Amerikaan komt. Alg. Dagblad schrijft dat hij van tango en voetbal houdt.
Jammer alleen dat hij al 76 is...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

caprice schreef:
Daaraan zie je dat de paus weinig met Christus te maken heeft, want Die had geen gedaante noch heerlijkheid.
Feit is dat de Roomsen dus weer een nieuwe pop(e) hebben om mee te spelen. Voor een beetje vormelijke dan wel vrolijke godsdienst is de mens altijd wel in. Dit komt onder andere in uiting bij deze gelegenheid. Onvoorstelbaar, zo'n groot bouwwerk propvol met godsdienst. Zoveel, dat er nauwelijks of geen plaats meer is voor God.
Dat zal de nieuwe paus geheel met je eens zijn: Franciscus. Zijn naam is reeds een programma: leven door gebed, geen pracht en praal, opkomen voor de armen, etc. En nee, dat is niet de kern van het Evangelie, dat ben ik met je eens, maar hij gaf vanavond toch al wel een ander beeld aan de wereld mee.

Verder vind ik dat je erg denigrerend doet over 'de Roomsen' (dat is een nederlandstalig scheldwoord), en vervolgens het woordgrapje met de 'pop'. Als we het niet met iemand eens zijn, mogen we toch nog wel respectvol blijven? Dat verwachten wij toch ook?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:
caprice schreef:
Dat zal de nieuwe paus geheel met je eens zijn: Franciscus. Zijn naam is reeds een programma: leven door gebed, geen pracht en praal, opkomen voor de armen, etc. En nee, dat is niet de kern van het Evangelie, dat ben ik met je eens, maar hij gaf vanavond toch al wel een ander beeld aan de wereld mee.

Verder vind ik dat je erg denigrerend doet over 'de Roomsen' (dat is een nederlandstalig scheldwoord), en vervolgens het woordgrapje met de 'pop'. Als we het niet met iemand eens zijn, mogen we toch nog wel respectvol blijven? Dat verwachten wij toch ook?
Sterker, ik weet dat er reformatorische gemeenten zijn waar vandaag, op biddag, gebeden is voor de nieuwe paus. Zou dat geen betere houding zijn? Misschien wordt hij de grote reformator, die Rome van de dwalingen af mag brengen?
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Wilhelm schreef: Sterker, ik weet dat er reformatorische gemeenten zijn waar vandaag, op biddag, gebeden is voor de nieuwe paus. Zou dat geen betere houding zijn? Misschien wordt hij de grote reformator, die Rome van de dwalingen af mag brengen?
Van een Jezuïet zou ik dat niet direct verwachten.
Maar we geloven nog in wonderen, toch?
Dus - wie weet. Ik hoop 't van harte!
~~Soli Deo Gloria~~
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Vraag aan John Piper gesteld: If You Had Two Minutes to Talk With the Pope, What Would You Say to Him?

http://www.desiringgod.org/resource-lib ... say-to-him
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
boontje

Bericht door boontje »

eilander schreef:
boontje schreef:Ik heb ooit eens van iemand geleerd dat we niet moeten denken dat onze kerk (welke dan ook) het 'alleenvertoningsrecht heeft van God'. Dat is misschien niet zo eerbiedig geformuleerd, maar het is in veel kerken een waarheid die maar heel moeilijk doordringt. Is het nou echt zo moeilijk om te erkennen dat er ook in de RKK bij velen een oprecht geloof is, en dat God ook door middel van deze kerk zijn gemeente wil bouwen?
Natuurlijk mag je terecht vinden dat er in de RKK van alles niet deugt. Maar 'wie zonder zonde is....'
Het gevaar van deze opmerkingen is weer dat we alles maar relativeren. Hoe vager, hoe beter wordt dan uiteindelijk het devies.

Ik ben het in deze helemaal eens met DIA en JGW. En ik vind het jammer dat hun bijdragen zo'n sarcastische opmerkingen van Bonny oplevert.

Het past ons niet om ieder lid van de RKK af te schrijven. Maar dat de paus zich plaatsbekleder van Christus en de opperherder van de universele kerk noemt, daarover mogen we gerust onze afschuw uitspreken.

@refo legt terecht en juist de vinger bij het feit dat we ook (en vooral!) kritisch naar onszelf moeten kijken. Helemaal mee eens!
De nieuwe paus is inmiddels gekozen. Mijn reactie is dus een beetje mosterd na de maaltijd, maar toch nog even: ik ben relativerend over de kerk omdat ik God niet wil relativeren.

En wie is Bonny?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

boontje schreef: En wie is Bonny?
Ons medeforumlid: http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 75#p617475
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
Luther schreef:
caprice schreef:

Sterker, ik weet dat er reformatorische gemeenten zijn waar vandaag, op biddag, gebeden is voor de nieuwe paus. Zou dat geen betere houding zijn? Misschien wordt hij de grote reformator, die Rome van de dwalingen af mag brengen?
Gebeden? Of hij door mag gaan op de ingeslagen weg?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef: Sterker, ik weet dat er reformatorische gemeenten zijn waar vandaag, op biddag, gebeden is voor de nieuwe paus. Zou dat geen betere houding zijn? Misschien wordt hij de grote reformator, die Rome van de dwalingen af mag brengen?
Dat zou bizar zijn in een reformatorische kerk. Ik ga er vanuit dat er gebeden is of hij een reformator mag zijn en de dwalingen mag inzien. Ik vind het positief dat dit gebeurt: we zijn vaak heel goed in kritisch zijn, maar het belangrijkste is om voor elkaar en voor anderen te bidden.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Sterker, ik weet dat er reformatorische gemeenten zijn waar vandaag, op biddag, gebeden is voor de nieuwe paus. Zou dat geen betere houding zijn? Misschien wordt hij de grote reformator, die Rome van de dwalingen af mag brengen?
Nee, uiteraard niet.
Maar wel gebeden in de zin, zoals het commentaar van het Ref. Dagblad deze week aangaf: http://www.refdag.nl/opinie/commentaar/ ... g_1_722086
En de eerste beelden zijn daarin hoopvol.

Misschien kunnen we ons gezamenlijk aanmelden bij deze debatavonden: http://www.nd.nl/lezersaanbieding/catechismusdebat (en ter aanvulling: Catechismusdebat 'Vervloekt'?

06-02-2013

In april worden debatavonden georganiseerd in Groningen en Dordrecht naar aanleiding van 450 jaar Heidelbergse Catechismus en Concilie van Trente. In de Heidelbergse Catechismus en op het Concilie van Trente hebben protestanten en katholieken vervloekingen over elkaars leer uitgesproken. Dat zorgde in Nederland eeuwenlang voor afstand tussen beide groepen. Maar 1563 is niet 2013.

Hebben die vervloekingen nog een functie? Wat hebben ze opgeleverd? Kunnen katholieken en protestanten elkaar en de samenleving nog tot zegen te zijn? Moeten hun kerken gerestaureerd, gereformeerd of compleet vernieuwd worden? Weten bekende Nederlanders de antwoorden? Deze vragen komen aan de orde tijdens de vier debatavonden die worden georganiseerd naar aanleiding van 450 jaar Heidelbergse Catechismus en Concilie van Trente.

De debatten zijn een initiatief van Refo500 en worden mede mogelijk gemaakt door de Katholieke Vereniging voor Oecumene, de Vereniging Protestants Nederland, het Nederlands Dagblad, het Reformatorisch Dagblad en Zendtijd voor Kerken.

NB. De geplande debatavonden in Gouda (19 maart) en Apeldoorn (17 april) gaan niet door, maar voor de avond in Apeldoorn wordt nog naar vervanging gezocht.

De avonden beginnen om 20.00 uur. Wilt u de debatten meemaken? Bestel dan nu kaarten à € 6,00, inclusief een consumptie via nd.nl/debat of bel 0343 411711.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Wilhelm schreef:
Luther schreef:
caprice schreef:

Ik denk dat het beter was geweest om zeer ernstig te waarschuwen voor de antichrist. Als er
in reformatorische kerken geen zicht meer is op het grote gevaar en de misleiding door het
pausdom wat zal er dan van de kerk worden? Is het niet dat, zoals onze predikant gisteren
nog weer opmerkte, dat zowel de dwaze, als de wijze maagden slapen?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

-DIA- schreef:Ik denk dat het beter was geweest om zeer ernstig te waarschuwen voor de antichrist.
Sorry, DIA, maar dit is weer echt kort door de bocht: hoe weet jij zo zeker dat de paus de anti-christ is? Je moet er mee oppassen om zomaar bepaalde stelsels of personen als DE anti-christ neer te zetten. Gezien de Bijbelse gegevens moeten er dan nog wel enkele andere kenmerken ook aanwezig zijn.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

-DIA- schreef:Ik denk dat het beter was geweest om zeer ernstig te waarschuwen voor de antichrist. Als er
in reformatorische kerken geen zicht meer is op het grote gevaar en de misleiding door het
pausdom wat zal er dan van de kerk worden? Is het niet dat, zoals onze predikant gisteren
nog weer opmerkte, dat zowel de dwaze, als de wijze maagden slapen?
Dit standpunt is inderdaad achterhaald en wordt de Paus allang niet meer DE anti-christ genoemd door gerespecteerde theologen en predikanten.

Ik vind de 1e berichten over Franciscus I hoopgevend; alleen jammer dat ie vanmorgen tot Maria ging bidden, maar ja daar ben je dan ook Rooms voor... :hum
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gesloten