Volkskerk !! Of niet ?? Volkskerk of geen kerk ?

-DIA-
Berichten: 32908
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Volkskerk !! Of niet ?? Volkskerk of geen kerk ?

Bericht door -DIA- »

Simon schreef:
-DIA- schreef:Je zou ook kunnen zeggen: Was de Afscheiding een mensenwerk
of was het Gods werk?

Dan zou je naar de vrucht moeten kijken.
En wat zie je dan?
Dat zei ik boven al.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Volkskerk !! Of niet ?? Volkskerk of geen kerk ?

Bericht door huisman »

SecorDabar schreef:Wie is het eens met de stelling van ir. J. van der Graaf:
Zouden de vele scheidingen niet mede de secularisatie hebben bevorderd?

Ik lees dit dat de kerken der Afscheiding mede de secularisatie hebben bevorderd.
Lees ik nu goed of verkeerd? :hum
Hoe denken de forumleden over deze stelling van ir. J. van der Graaf ?

Ik absoluut niet. de grootste secularisatie heeft in de volkskerk(NHK) zelf plaatsgevonden. Een kerk die geen tucht uitoefent op zaken die Gods Woord een gruwel noemt moet zich schamen .Het ontkennen van de opstanding van Christus was al heel lang geen reden om je ambt te moeten neerleggen in de NHK. Nu mag je zelfs als predikant van de PKN het bestaan van God loochenen. Onbegrijpelijk dat ir. de Graaf deze balk niet eerst verwijderd voordat hij begint met de splinter van de afgescheiden kerken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23963
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Volkskerk !! Of niet ?? Volkskerk of geen kerk ?

Bericht door refo »

De afgescheiden kerken oefenen ook geen tucht.
-DIA-
Berichten: 32908
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Volkskerk !! Of niet ?? Volkskerk of geen kerk ?

Bericht door -DIA- »

refo schreef:De afgescheiden kerken oefenen ook geen tucht.
Sommigen nog wel...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Volkskerk !! Of niet ?? Volkskerk of geen kerk ?

Bericht door vlinder »

-DIA- schreef:
refo schreef:De afgescheiden kerken oefenen ook geen tucht.
Sommigen nog wel...
Ja alleen stelletjes die moeten trouwen of een echtscheiding. Maar afgodendienst of roddelen echt niet. Moet je eens op een verjaardag gaan zitten en dan turven hoevaak er een vals getuigenis gegeven wordt...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Volkskerk !! Of niet ?? Volkskerk of geen kerk ?

Bericht door Erasmiaan »

vlinder schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:De afgescheiden kerken oefenen ook geen tucht.
Sommigen nog wel...
Ja alleen stelletjes die moeten trouwen of een echtscheiding. Maar afgodendienst of roddelen echt niet. Moet je eens op een verjaardag gaan zitten en dan turven hoevaak er een vals getuigenis gegeven wordt...
Over roddelen gesproken. Jij weet helemaal niet of afgescheiden kerken daarover de tucht uitoefenen. Ten eerste zijn het daarvoor te veel kerken en ten tweede is er ook nog zo iets als stille censuur.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Volkskerk !! Of niet ?? Volkskerk of geen kerk ?

Bericht door WimA »

Erasmiaan schreef:
vlinder schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:De afgescheiden kerken oefenen ook geen tucht.
Sommigen nog wel...
Ja alleen stelletjes die moeten trouwen of een echtscheiding. Maar afgodendienst of roddelen echt niet. Moet je eens op een verjaardag gaan zitten en dan turven hoevaak er een vals getuigenis gegeven wordt...
Over roddelen gesproken. Jij weet helemaal niet of afgescheiden kerken daarover de tucht uitoefenen. Ten eerste zijn het daarvoor te veel kerken en ten tweede is er ook nog zo iets als stille censuur.
En dan nog ervanuitgaande dat jij - behalve turven - de mensen er ook op hebt aangesproken, dat aanspreken herhaald hebt - indien men niet luisterde - met getuigen daarbij aanwezig en, indien het dan nog niet beterde - deze openbare zondaren bij de kerkenraad hebt gemeld.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Volkskerk !! Of niet ?? Volkskerk of geen kerk ?

Bericht door vlinder »

Erasmiaan schreef:
vlinder schreef:
-DIA- schreef:
refo schreef:De afgescheiden kerken oefenen ook geen tucht.
Sommigen nog wel...
Ja alleen stelletjes die moeten trouwen of een echtscheiding. Maar afgodendienst of roddelen echt niet. Moet je eens op een verjaardag gaan zitten en dan turven hoevaak er een vals getuigenis gegeven wordt...
Over roddelen gesproken. Jij weet helemaal niet of afgescheiden kerken daarover de tucht uitoefenen. Ten eerste zijn het daarvoor te veel kerken en ten tweede is er ook nog zo iets als stille censuur.
Aangezien er in sommige kerken op papier nog censuur wordt gezet op het gebruik van open internet of uberhaupt het gebruik van internet voor persoonlijk gebruik, maar ik wel mensen aan het Heilig Avondmaal zie gaan met internet voor persoonlijk gebruik lijkt me de tucht dan toch niet zo actief werken als in die kerk beweerd wordt bijvoorbeeld. Daaraast wordt stille censuur tweede trap afgekondigd zonder naam te noemen. Ik denk dat weinigen van de forummers dat al eens heeft meegemaakt, terwijl er wel degelijk zonden in gemeenten zijn. Ik denk dat feitelijk de tucht in niet 1 kerk zo wordt toegepast als bijv, Calvijn deed.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Volkskerk !! Of niet ?? Volkskerk of geen kerk ?

Bericht door ejvl »

Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat er mensen onder de stille censuur werden geplaatst in een afgescheiden kerk.
In beide gevallen is het opgelost zonder de naam bekend te maken, wie, hoe of wat heb ik geen enkel idee van.
De tucht word in een aantal kerken zeker nog wel uitgeoefend alleen heb ik zelf het idee dat het nogal selectief uitgevoerd word, maar dat is een persoonlijk gevoel.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Volkskerk !! Of niet ?? Volkskerk of geen kerk ?

Bericht door vlinder »

WimA schreef:
Erasmiaan schreef:
vlinder schreef:
-DIA- schreef:
Sommigen nog wel...
Ja alleen stelletjes die moeten trouwen of een echtscheiding. Maar afgodendienst of roddelen echt niet. Moet je eens op een verjaardag gaan zitten en dan turven hoevaak er een vals getuigenis gegeven wordt...
Over roddelen gesproken. Jij weet helemaal niet of afgescheiden kerken daarover de tucht uitoefenen. Ten eerste zijn het daarvoor te veel kerken en ten tweede is er ook nog zo iets als stille censuur.
En dan nog ervanuitgaande dat jij - behalve turven - de mensen er ook op hebt aangesproken, dat aanspreken herhaald hebt - indien men niet luisterde - met getuigen daarbij aanwezig en, indien het dan nog niet beterde - deze openbare zondaren bij de kerkenraad hebt gemeld.
1 heb ik niet geturfd, 2 beweer ik niet dat er kerken zijn waar de tucht nog echt functioneerd op alle fronten, zie ook mijn vorige post. Van mij mag iemand prima internet, zelfs nog wel open. Maar regels hebben is ook nakomen en dat zie en hoor ik dan weer niet zo.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Volkskerk !! Of niet ?? Volkskerk of geen kerk ?

Bericht door vlinder »

ejvl schreef:Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat er mensen onder de stille censuur werden geplaatst in een afgescheiden kerk.
In beide gevallen is het opgelost zonder de naam bekend te maken, wie, hoe of wat heb ik geen enkel idee van.
De tucht word in een aantal kerken zeker nog wel uitgeoefend alleen heb ik zelf het idee dat het nogal selectief uitgevoerd word, maar dat is een persoonlijk gevoel.
En dat laatste is precies was refo en ikook bedoelden: in geen een kerk functioneert de tucht meer op alle fronten.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Volkskerk !! Of niet ?? Volkskerk of geen kerk ?

Bericht door Erasmiaan »

vlinder schreef:
Erasmiaan schreef:
vlinder schreef:Ja alleen stelletjes die moeten trouwen of een echtscheiding. Maar afgodendienst of roddelen echt niet. Moet je eens op een verjaardag gaan zitten en dan turven hoevaak er een vals getuigenis gegeven wordt...
Over roddelen gesproken. Jij weet helemaal niet of afgescheiden kerken daarover de tucht uitoefenen. Ten eerste zijn het daarvoor te veel kerken en ten tweede is er ook nog zo iets als stille censuur.
Aangezien er in sommige kerken op papier nog censuur wordt gezet op het gebruik van open internet of uberhaupt het gebruik van internet voor persoonlijk gebruik, maar ik wel mensen aan het Heilig Avondmaal zie gaan met internet voor persoonlijk gebruik lijkt me de tucht dan toch niet zo actief werken als in die kerk beweerd wordt bijvoorbeeld.
Beetje een vaag verhaal. Op welke kerk doel je nu? En denk je dat de kerkenraad als een soort inquisitie weet of deze man internet gebruikt voor persoonlijk gebruik?
Daaraast wordt stille censuur tweede trap afgekondigd zonder naam te noemen. Ik denk dat weinigen van de forummers dat al eens heeft meegemaakt, terwijl er wel degelijk zonden in gemeenten zijn.
Ik heb het, nu alweer enige tijd geleden, wél gehoord. Maar de kerkenraad is geen inquisitie en de tucht komt op uit de leden. Bovendien moet er wel bewijs zijn.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Volkskerk !! Of niet ?? Volkskerk of geen kerk ?

Bericht door Erasmiaan »

vlinder schreef:
ejvl schreef:Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat er mensen onder de stille censuur werden geplaatst in een afgescheiden kerk.
In beide gevallen is het opgelost zonder de naam bekend te maken, wie, hoe of wat heb ik geen enkel idee van.
De tucht word in een aantal kerken zeker nog wel uitgeoefend alleen heb ik zelf het idee dat het nogal selectief uitgevoerd word, maar dat is een persoonlijk gevoel.
En dat laatste is precies was refo en ikook bedoelden: in geen een kerk functioneert de tucht meer op alle fronten.
Waarschijnlijk hebben jullie allen een verkeerde voorstelling van de kerkelijke tucht.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17636
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Volkskerk !! Of niet ?? Volkskerk of geen kerk ?

Bericht door huisman »

refo schreef:De afgescheiden kerken oefenen ook geen tucht.
Bij de meeste afgescheiden kerken mag je als ambtsdrager echt niet de Godheid of opstanding van Christus loochenen. Laat staan het bestaan van God betwijfelen. Dan worden er wel degelijk tuchtmaatregelen genomen.
Er zijn echt wel PKN gemeenten of predikanten die op een Schriftuurlijk wijze hun weg gaan in hun kerkverband. Maar wat ir. de Graaf doet is zeggen dat je vanwege de volkskerkgedachte je je nooit mag/moet afscheiden ook al wordt er openlijk dwaalleer verkondigd en worden gruwelijke zonden zelfs van een kerkelijke zegen voorzien (denk aan het inzegenen van huwelijken van hetzelfde geslacht.)
Natuurlijk is een volkskerk een mooie gedacht als die kerk dan maar wel bij de Schriftuurlijke waarheid blijft. In de huidige volkskerk (PKN) is er volkomen leervrijheid tot Godsloochening toe. Ik kan dat niet aantrekkelijk vinden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Volkskerk !! Of niet ?? Volkskerk of geen kerk ?

Bericht door eilander »

De praktijk rond het onderwerp internetgebruik zou ik in deze discussie niet zo snel als voorbeeld gebruiken. Het is namelijk een onderwerp waar kerkenraden ook mee zitten. Daarnaast weet ik van gemeenten die hier zelf een praktische lijn in gekozen hebben: we wijzen op de gevaren, we wijzen op gefilterd internet, maar verder gaan we niet. Er wordt dus geen censuurmaatregel opgelegd. Een gemeente mag dit ook doen. Ik weet niet of deze overwegingen ook meegenomen zijn in de opstelling van Vlinder: dat gaat meer over het kerkverband als totaal.

Verder weet ik wel van een tuchtmaatregel in geval van laster. Het wordt niet vaak toegepast, dat is waar. Maar het is - zoals Erasmiaan ook aangeeft - ook niet zo dat mensen onder de tucht gesteld moeten worden omdat ze roddelen op een verjaardag.
Plaats reactie