Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

Hendrikus

Re: Digitale revolutie aanval rijk der duisternis

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Voor de tweede wereldoorlog en nog vroeger, duurden hier ter plaatse en ook elders de diensten 2 uur... En dat is na die tijd nog wel eens voorgekomen, als de Geest erin was. Paulus strekte zijn rede ook uit tot middernacht, en daar valt de mens wel eens buiten. Als de Geest werkt is de mens een middel in Zijn hand.
Ik weet wel dat ik een 'moderne' preek van 2 uur nog geen uur volhoudt, maar een preek die leeft is 2 uur nog te weinig. Dan is het: Preek maar door, al is het middernacht.
Voorbeelden heb ik ooit al genoemd. Maar de schampere woorden daarop gaven blijkt dat men het niet meer begrijpt en wil begrijpen. En het is nog niet eens kwalijk te nemen als men geen levende verkondiging meer kent.
Als jouw beeld van het geestelijk leven zo somber is, als je meent dat het een hoge uitzondering is als de Geest in de prediking is, als je het doet voorkomen alsof er nauwelijks meer een levende verkondiging meer te vinden is, dan kan ik maar één conclusie trekken: je verkeert onder een dode prediking en het wordt tijd om de levende verkondiging op te zoeken. Want die ís er, zeker weten! Je moet het alleen wel wíllen zien.
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

On-topic graag.
François Turretini

Bericht door François Turretini »

refo schreef:Ds Van der Net en ds Vreugdenhil hebben 2 tussenzangen. Bovendien preken ze in redelijk normaal Nederlands. Dat past prima in de spanningsboog (3x) van 20 minuten.
Oh, dat vind ik op zich wel een goede oplossing. Het is verder nog steeds wat mij betreft een probleem dat mensen een spanningsboog van 20min hebben, maar als twee tussenzangen er voor zorgt dat men zich beter kan concentreren op de preek, lijkt mij dat een goed idee.
refo schreef:Ja, 8 uur slapen is ook geen probleem.
Lees een preek van Calvijn en je staat voor elven buiten (als de dienst om 10 uur begon).
De lange preken is iets van de laatste eeuw.
Zal misschien te maken hebben met de luidsprekers. Er is veel minder inspanning nodig voor de prediker.

Predikers hebben zelf ook moeite het preekuren vol te spreken. Door allerlei wetenswaardigheden te laten horen, herhalingen en uitstapjes.
Preek een puntige preek en maak de dienst veel korter. Een uur is genoeg en is voor iedereen winst.
Als je het niet in een half uur kunt zeggen kun je het ook niet in een uur.
Als ik preken van voor de laatste eeuw vergelijk met preken van de laatste eeuw, dan heb ik niet echt het idee dat ze vandaag de dag langer zijn. Misschien bij Calvijn, maar dat is zeker geen algemene zaak die pas een eeuw geleden of zoiets is veranderd. Ik heb in ieder geval genoeg preken gelezen van langer dan een eeuw geleden waar je ook ongeveer een uurtje bezig bent als je ze voor wil lezen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Mara schreef:Kennelijk is die spanningsboog een "modern probleem".
Hangt ook van de preek af. Ik hoor echt wel eens preken, waarbij ik al snel zin heb om alvast naar huis te gaan. Maar ja, dan moet je netjes je tijd uitzitten. :huhu
Mara

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:
Mara schreef:Kennelijk is die spanningsboog een "modern probleem".
Hangt ook van de preek af. Ik hoor echt wel eens preken, waarbij ik al snel zin heb om alvast naar huis te gaan. Maar ja, dan moet je netjes je tijd uitzitten. :huhu
Is dit eigenlijk on topic :quoi
Die preken hoor ik ook helaas. Dan weet ik het na een kwartiertje eigenlijk wel. Het blijft aan de oppervlakte hangen. Ik noem het in mezelf dan een 'zondagsschoolpreek".
Ik ken nog maar één predikant die de punt niet goed kan vinden, maar aan het einde teveel komma's gebruikt.
Wij staan vrijwel altijd na 75 minuten buiten.
Maar als een preek boeit en pakt, dan heb je toch geen erg in de tijd?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Beetje off-topic maar, en de echte discussie is toch al ter ziele. ;)
Mara

Bericht door Mara »

Afgewezen schreef:Beetje off-topic maar, en de echte discussie is toch al ter ziele. ;)
Ik heb nog misschien een aanvulling.
Mensen die FB hebben, verzekeren mij dat ze zich goed afgeschermd hebben, dus niet te vinden zijn voor onbevoegden, geen gekke dingen op hun profiel schrijven. Maar wat hoor ik vanmorgen, van een bekende internet-expert. nl. dat FB precies bijhoudt wanneer de leden actief zijn, dus ze weten zo hun dag- en nachtritme.
Als een leuke "vriend" vervelende foto's van jou neemt en deze op zijn profiel plaatst met een grappige tekst, is geen mens die dat dan meer tegenhoudt.
Hij noemde een heel vervelend voorbeeld van een jongen, die nog niet uit de kast was gekomen en dat dit op deze manier wereldwijd werd kenbaar gemaakt. Hij was op een besloten feestje geweest, met uitsluitend mannen. "Vriend" plaatste een foto op zijn profiel.
Zodra je op internet zit is je privacy gewoon foetsie.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mara schreef: Wij staan vrijwel altijd na 75 minuten buiten.
Er wordt vaak gebeden dat alle dingen met orde en ere mogen geschieden.
Daar hoort ook bij dat de preek een kop en een staart heeft, dat zijsporen onder controle blijven en dat de lengte niet nodeloos wordt gerekt. Dus dat heeft de man die dat gebed uitsprak ook zelf in de hand.

Vroeger vaak meegemaakt dat de dienst flink uitliep, en dat dan bij het laatste zingen werd gezegd: zonder voor- of naspel. Alsof die halve minuut van de organist goed kan maken dat de dominee bijna een kwartier te lang doorging met herhalen en afdwalen...
~~Soli Deo Gloria~~
Mara

Bericht door Mara »

Hendrikus schreef:
Mara schreef: Wij staan vrijwel altijd na 75 minuten buiten.
Er wordt vaak gebeden dat alle dingen met orde en ere mogen geschieden.
Daar hoort ook bij dat de preek een kop en een staart heeft, dat zijsporen onder controle blijven en dat de lengte niet nodeloos wordt gerekt. Dus dat heeft de man die dat gebed uitsprak ook zelf in de hand.

Vroeger vaak meegemaakt dat de dienst flink uitliep, en dat dan bij het laatste zingen werd gezegd: zonder voor- of naspel. Alsof die halve minuut van de organist goed kan maken dat de dominee bijna een kwartier te lang doorging met herhalen en afdwalen...
Mee eens :) Maar de ene predikant is nu eenmaal met meer singuliere gaven begiftigd dan de andere.
Ik ben snel afgeleid als dominee vrijwel uitsluitend leest. Ik houd van redenaars, ook al gaat dit soms met kleine pauzes. Die storen mij echt niet.
Maar er wordt niet alleen gebeden gebeden voor orde, maar ook de afleidingen van satan. En die kunnen zomaar een zoemende vlieg zijn, of een irritante streep van scherpe zon.
Simon

Bericht door Simon »

Mara schreef:
Afgewezen schreef:Beetje off-topic maar, en de echte discussie is toch al ter ziele. ;)
Mensen die FB hebben, verzekeren mij dat ze zich goed afgeschermd hebben, dus niet te vinden zijn voor onbevoegden, geen gekke dingen op hun profiel schrijven. Maar wat hoor ik vanmorgen, van een bekende internet-expert. nl. dat FB precies bijhoudt wanneer de leden actief zijn, dus ze weten zo hun dag- en nachtritme.
Als een leuke "vriend" vervelende foto's van jou neemt en deze op zijn profiel plaatst met een grappige tekst, is geen mens die dat dan meer tegenhoudt.
Hij noemde een heel vervelend voorbeeld van een jongen, die nog niet uit de kast was gekomen en dat dit op deze manier wereldwijd werd kenbaar gemaakt. Hij was op een besloten feestje geweest, met uitsluitend mannen. "Vriend" plaatste een foto op zijn profiel.
Tsja, eerlijk duurt het langst, he?
dat had hij dan maar eerder moeten bedenken.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mara

Bericht door Mara »

Simon schreef:
Mara schreef:
Tjonge, wat een empathie :huhu
Zoiets vertellen is moeilijk heb ik begrepen, misschien was die jongen nog in een ontkenningsfase?
Simon

Bericht door Simon »

Mara schreef:
Simon schreef:
Mara schreef:
Tjonge, wat een empathie :huhu
Zoiets vertellen is moeilijk heb ik begrepen, misschien was die jongen nog in een ontkenningsfase?
''Een besloten feestje'' bezoeken doe je toch niet in een ontkenningsfase ?
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Mara

Bericht door Mara »

Ik zou dat werkelijk niet weten. Maar dan nog, je gaat toch niet zonder toestemming van iemand "gevoelige" foto's op internet plempen?
Niemand is nog veilig, met al die mobieltjes met fotofunctie :fi
Simon

Bericht door Simon »

Mara schreef:Ik zou dat werkelijk niet weten. Maar dan nog, je gaat toch niet zonder toestemming van iemand "gevoelige" foto's op internet plempen?
Goed zo, laat het een les zijn , zodat mensen goed nadenken voor ze iets doen wat niet netjes is.
Wie zich netjes gedraagt en niets doet wat oneerbaar is, hoeft niets te vrezen.
- Oswald Chambers -
Mara

Bericht door Mara »

Simon schreef:
Mara schreef:Ik zou dat werkelijk niet weten. Maar dan nog, je gaat toch niet zonder toestemming van iemand "gevoelige" foto's op internet plempen?
Goed zo, laat het een les zijn , zodat mensen goed nadenken voor ze iets doen wat niet netjes is.
Wie zich netjes gedraagt en niets doet wat oneerbaar is, hoeft niets te vrezen.
Maar wat vind je dan van de controle + opslaggegevens van de diverse "vriendencontacten"? Zoals FB dit doet?
Staat dat vermeld als je lid wordt?
Plaats reactie