Maar zo ken ik nog een ooggetuige van iemand wiens zoon op jonge leeftijd werd thuisgehaald. Bij het uitgaan van de ziel van deze jongen werd de kamer helder verlicht...Mara schreef:Ik denk niet dat men dit snel gaat onderzoeken. Dit hoort onder de verborgen dingen.
Misschien dat er mensen tussen dood en leven hebben verkeerd, vanwege een hartstilstand o.i.d.
Er zijn ook verhalen bekend van mensen die vreselijke dingen hebben gezien.
Wat daar echt waar van is, blijft ook gissen denk ik.
Volgens mijn tante woonde er een man bij hen in de straat, die op zijn sterfbed een ondraaglijke hitte voelde.
Maar is dat geen verhaal dat in de loop van de jaren wordt bijgekleurd, mogelijk erger gemaakt?
Bijna dood-ervaring
Re: Bijna dood-ervaring
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hoe zit het nu precies met een engel des doods?-DIA- schreef:Maar zo ken ik nog een ooggetuige van iemand wiens zoon op jonge leeftijd werd thuisgehaald. Bij het uitgaan van de ziel van deze jongen werd de kamer helder verlicht...Mara schreef:Ik denk niet dat men dit snel gaat onderzoeken. Dit hoort onder de verborgen dingen.
Misschien dat er mensen tussen dood en leven hebben verkeerd, vanwege een hartstilstand o.i.d.
Volgens mijn tante woonde er een man bij hen in de straat, die op zijn sterfbed een ondraaglijke hitte voelde.
Maar is dat geen verhaal dat in de loop van de jaren wordt bijgekleurd, mogelijk erger gemaakt?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ik denk niet dat hier sprake van is. De engel des doods ging door Egypte om alle eertstgeborenen te doden.Mara schreef:Hoe zit het nu precies met een engel des doods?-DIA- schreef:Maar zo ken ik nog een ooggetuige van iemand wiens zoon op jonge leeftijd werd thuisgehaald. Bij het uitgaan van de ziel van deze jongen werd de kamer helder verlicht...Mara schreef:Ik denk niet dat men dit snel gaat onderzoeken. Dit hoort onder de verborgen dingen.
Hier was het eerder een hemels licht, dat de ziel naar Boven voerde.
Verder heb ik ook een mens gekend die zijn hele leven een "kleine" is gebleven, en zeer hoog opzag tot het bevestigde volk van God. Maar bij zijn vlak voor zijn sterven heeft hij ook de engelen rondom zich heen gezien.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
1. wat is de definitie van de ziel? Kun je dat vasthouden, is dat in je bloedsomloop, je psyche?-DIA- schreef:Maar zo ken ik nog een ooggetuige van iemand wiens zoon op jonge leeftijd werd thuisgehaald. Bij het uitgaan van de ziel van deze jongen werd de kamer helder verlicht...Mara schreef:Ik denk niet dat men dit snel gaat onderzoeken. Dit hoort onder de verborgen dingen.
2. Op welk moment verlaat die ziel het lichaam? Kunnen wij dat weten? Blijkbaar kan dat gezien jouw verhaal.
3. Dit lees ik nergens in de Bijbel. Daarnaast is het een subjectieve waarnemen.
Conclusie: ik geloof het niet omdat ik het niet kan toetsen aan Gods Woord. Ik lees nergens dramatische dingen rondom de dood behalve bij de opstanding van Christus.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Er zijn diverse boeken over bijzondere sterfgevallen. Dat jij er niet over leest, zegt natuurlijk wel iets, maar niet dat zulke zaken niet gebeurd zijn. Sterker: door het lezen van boeken over Engelenverschijningen enz. ben ik er toch wel van overtuigd dat er vaker dan we denken wonderlijke zaken plaatsvinden. Ook in het leven en bij het sterven van Gods kinderen.vlinder schreef:1. wat is de definitie van de ziel? Kun je dat vasthouden, is dat in je bloedsomloop, je psyche?-DIA- schreef:Maar zo ken ik nog een ooggetuige van iemand wiens zoon op jonge leeftijd werd thuisgehaald. Bij het uitgaan van de ziel van deze jongen werd de kamer helder verlicht...Mara schreef:Ik denk niet dat men dit snel gaat onderzoeken. Dit hoort onder de verborgen dingen.
2. Op welk moment verlaat die ziel het lichaam? Kunnen wij dat weten? Blijkbaar kan dat gezien jouw verhaal.
3. Dit lees ik nergens in de Bijbel. Daarnaast is het een subjectieve waarnemen.
Conclusie: ik geloof het niet omdat ik het niet kan toetsen aan Gods Woord. Ik lees nergens dramatische dingen rondom de dood behalve bij de opstanding van Christus.
Maar - ik zal direct e.e.a. direct relativeren - daar gaat het natuurlijk niet om. We kunnen heel goed zonder deze zaken, maar niet zonder het waar zalig makend geloof.
- J.C. Philpot
-DIA- schreef:Maar zo ken ik nog een ooggetuige van iemand wiens zoon op jonge leeftijd werd thuisgehaald. Bij het uitgaan van de ziel van deze jongen werd de kamer helder verlicht...
Dat zou goed kunnen. Het is bijbels dat de engelen bij het sterven de overleden gelovige naar de hemel brengt.-DIA- schreef:Maar bij zijn vlak voor zijn sterven heeft hij ook de engelen rondom zich heen gezien.
Lukas 16:22 - Het gebeurde nu dat de bedelaar stierf en door de engelen in de schoot van Abraham gedragen werd.
Er is wel een gevaar dat dergelijke spectaculaire verhalen een eigen leven gaan leiden, maar op zich komt het me niet onbijbels voor dat dit niet zou kunnen gebeuren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Over het vetdrukte: dat jij niet goed lees zegt natuurlijk ook wat....dennis schreef:Er zijn diverse boeken over bijzondere sterfgevallen. Dat jij er niet over leest, zegt natuurlijk wel iets, maar niet dat zulke zaken niet gebeurd zijn. Sterker: door het lezen van boeken over Engelenverschijningen enz. ben ik er toch wel van overtuigd dat er vaker dan we denken wonderlijke zaken plaatsvinden. Ook in het leven en bij het sterven van Gods kinderen.vlinder schreef:1. wat is de definitie van de ziel? Kun je dat vasthouden, is dat in je bloedsomloop, je psyche?-DIA- schreef:Maar zo ken ik nog een ooggetuige van iemand wiens zoon op jonge leeftijd werd thuisgehaald. Bij het uitgaan van de ziel van deze jongen werd de kamer helder verlicht...Mara schreef:Ik denk niet dat men dit snel gaat onderzoeken. Dit hoort onder de verborgen dingen.
Maar - ik zal direct e.e.a. direct relativeren - daar gaat het natuurlijk niet om. We kunnen heel goed zonder deze zaken, maar niet zonder het waar zalig makend geloof.

Ik zegt niet dat ik er niks over lees. Vroeger heb ik hier veel over gelezen en gehoord. IK zeg alleen dat ik deze dingen niet in de Bijbel lees...Dat is wezenlijk verschillend. Dus mijn tip aan jou: goed lezen wat een ander schrijft.

Jij hebt wel een merkwaardige opvatting van 'toetsen aan Gods Woord': wat niet in de Bijbel beschreven wordt, bestaat niet.vlinder schreef:Conclusie: ik geloof het niet omdat ik het niet kan toetsen aan Gods Woord.
Toch ben ik het wel met vlinder eens. Er worden heel bijzondere gebeurtenissen bij iemands dood beschreven. Van dergelijke gebeurtenissen lezen we in de Bijbel niet. Ik zou er dus heel voorzichtig mee zijn om deze verhalen te geloven.Afgewezen schreef:Jij hebt wel een merkwaardige opvatting van 'toetsen aan Gods Woord': wat niet in de Bijbel beschreven wordt, bestaat niet.vlinder schreef:Conclusie: ik geloof het niet omdat ik het niet kan toetsen aan Gods Woord.
Iets anders is als het gaat over b.v. engelen. We lezen in de Schrift dat engelen gestuurd werden om Gods volk te bewaren. Ik zou niet weten waarom dat in deze tijd niet meer zou kunnen. Dat zou ik dus niet zomaar verachten.
Maar om ze categorisch als onschriftuurlijk te verklaren, omdat er in de Bijbel niet over gesproken wordt, gaat me nu net te ver. Niet alles wat kan gebeuren, wordt in de Bijbel beschreven.eilander schreef:Toch ben ik het wel met vlinder eens. Er worden heel bijzondere gebeurtenissen bij iemands dood beschreven. Van dergelijke gebeurtenissen lezen we in de Bijbel niet. Ik zou er dus heel voorzichtig mee zijn om deze verhalen te geloven.
Onschriftuurlijk is iets pas wanneer het tegen de Bijbel in gaat.
Nee, maar ik lees in de Bijbel dingen die God verheerlijken. Bij beschrijvingen zoals Dia weergeeft weet iedereen nog dat het opeens licht werd in de kamer (?). Ja dus? Deed iemand de lamp aan, werd het gordijn open gedaan, was er een Engel, schoof een wolk weg? (ik bedoel dit echt niet spottend!). Wát in deze situatie wijst precies op Gods eer? Het nadruk ligt veel te veel op het bijzondere i.p.v dat de Heere betoonde dat...of dat er troost geput werd uit....of weet ik wat.Afgewezen schreef:Maar om ze categorisch als onschriftuurlijk te verklaren, omdat er in de Bijbel niet over gesproken wordt, gaat me nu net te ver. Niet alles wat kan gebeuren, wordt in de Bijbel beschreven.eilander schreef:Toch ben ik het wel met vlinder eens. Er worden heel bijzondere gebeurtenissen bij iemands dood beschreven. Van dergelijke gebeurtenissen lezen we in de Bijbel niet. Ik zou er dus heel voorzichtig mee zijn om deze verhalen te geloven.
Dát is mijn probleem met al deze bijzonderheden: het verhaal wordt rondverteld en er wordt van gesmuld, en wanneer bepaalde mensen het zeggen is het echt zo, maar hoe kun je dit toetsen aan Gods Woord? Als ik dit morgen hier zou neerzetten, zou iedereen dit dan geloven? Als iemand dat bij het heengaan van een oma een bloembol die gister gezaaid is vandaag heerlijk bloeit toen de oma haar adem uitblies geloven we dat dan? En wat moeten we dan geloven? Dat het een teken van de Heere is (en zo ja waarvan dan), of dat het een bijzondere bloembol is? Alles wat mooi is en past bij het moment zien we als van God. Maar als nou op hetzelfde moment van het uitblazen van een adem een huis instort of als het nu ineens in die kamer donker geworden was? Wat zeggen deze tekenen? En daarom denk ik dat voorzichtigheid geboden is om alles maar te geloven. Niemand weet wat de bedoeling hiermee is en of het van de Heere komt. De duivel is ook machtig, maar we geloven vast niet dat een bloeiende bloem of een verlichtte kamer bij hem vandaan komt. Waarom eigenlijk niet? Dat klinkt zo naar, dus we maken er een verhaal van en dat komt dat bij de Heere vandaan.
Nogmaals: ik bedoel dit niet spottend, maar ik ben echt bang dat er teveel mooie verhalen worden verteld waarvan we niet kunnen weten of ze van de Heere zijn en die afleiden van het ene nodige. Er wordt net als bij bekeringsgeschiedenissen teveel gehangen naar het bijzondere.
Misschien is het niet iedereen gegeven die bijzondere dingen te ervaren en/of te zien?vlinder schreef:
Nogmaals: ik bedoel dit niet spottend, maar ik ben echt bang dat er teveel mooie verhalen worden verteld waarvan we niet kunnen weten of ze van de Heere zijn en die afleiden van het ene nodige. Er wordt net als bij bekeringsgeschiedenissen teveel gehangen naar het bijzondere.
In de Bijbel staan ook diverse voorbeelden van mensen die ongelovig reageerden op gebeurtenissen die eigenlijk niet konden! (Thomas bijv.)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Maar wacht even! Deze vergelijking gaat echt wat te ver. Het gaat hier om gebeurtenissen die niet noodzakelijk zijn om te geloven voor onze zaligheid. Dat was bij Thomas echt heel anders.Mara schreef:Misschien is het niet iedereen gegeven die bijzondere dingen te ervaren en/of te zien?vlinder schreef:
In de Bijbel staan ook diverse voorbeelden van mensen die ongelovig reageerden op gebeurtenissen die eigenlijk niet konden! (Thomas bijv.)
Dat zou best kunnen, maar ik had met name moeite met je stellige bewering dat het 'onbijbels' was 'omdat het niet in de Bijbel voorkomt'. Dat vind ik een simplistische manier om je van de werkelijkheid van bepaalde fenomenen te ontdoen.vlinder schreef:Nogmaals: ik bedoel dit niet spottend, maar ik ben echt bang dat er teveel mooie verhalen worden verteld waarvan we niet kunnen weten of ze van de Heere zijn en die afleiden van het ene nodige. Er wordt net als bij bekeringsgeschiedenissen teveel gehangen naar het bijzondere.
mee Eens, ook sAtan doet wonderen en handelt als een engel des lichts.vlinder schreef:Nee, maar ik lees in de Bijbel dingen die God verheerlijken. Bij beschrijvingen zoals Dia weergeeft weet iedereen nog dat het opeens licht werd in de kamer (?). Ja dus? Deed iemand de lamp aan, werd het gordijn open gedaan, was er een Engel, schoof een wolk weg? (ik bedoel dit echt niet spottend!). Wát in deze situatie wijst precies op Gods eer? Het nadruk ligt veel te veel op het bijzondere i.p.v dat de Heere betoonde dat...of dat er troost geput werd uit....of weet ik wat.Afgewezen schreef:Maar om ze categorisch als onschriftuurlijk te verklaren, omdat er in de Bijbel niet over gesproken wordt, gaat me nu net te ver. Niet alles wat kan gebeuren, wordt in de Bijbel beschreven.eilander schreef:Toch ben ik het wel met vlinder eens. Er worden heel bijzondere gebeurtenissen bij iemands dood beschreven. Van dergelijke gebeurtenissen lezen we in de Bijbel niet. Ik zou er dus heel voorzichtig mee zijn om deze verhalen te geloven.
Dát is mijn probleem met al deze bijzonderheden: het verhaal wordt rondverteld en er wordt van gesmuld, en wanneer bepaalde mensen het zeggen is het echt zo, maar hoe kun je dit toetsen aan Gods Woord? Als ik dit morgen hier zou neerzetten, zou iedereen dit dan geloven? Als iemand dat bij het heengaan van een oma een bloembol die gister gezaaid is vandaag heerlijk bloeit toen de oma haar adem uitblies geloven we dat dan? En wat moeten we dan geloven? Dat het een teken van de Heere is (en zo ja waarvan dan), of dat het een bijzondere bloembol is? Alles wat mooi is en past bij het moment zien we als van God. Maar als nou op hetzelfde moment van het uitblazen van een adem een huis instort of als het nu ineens in die kamer donker geworden was? Wat zeggen deze tekenen? En daarom denk ik dat voorzichtigheid geboden is om alles maar te geloven. Niemand weet wat de bedoeling hiermee is en of het van de Heere komt. De duivel is ook machtig, maar we geloven vast niet dat een bloeiende bloem of een verlichtte kamer bij hem vandaan komt. Waarom eigenlijk niet? Dat klinkt zo naar, dus we maken er een verhaal van en dat komt dat bij de Heere vandaan.
Waar denken we dat al d ie waarzeggende verhalen vandaan komen van mensen die met geesten rond een draaiend glaasje gaan zitten enzo.
Allemaal vast wel waar, maar duivels.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
- Oswald Chambers -