Komt u wel eens in een andere Kerk dan uw eigen traditie

Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oorspronkelijk gepost door england
Dank je, Maninne...
Heel mooi, en heel herkenbaar...

Weet je wat zo'n pijn doet? Als mensen zeggen, maar zo makkelijk gaat het maar niet hoor.. En dan terug te denken aan de strijd, en de pijn, en de wanhoop, en het letterlijk van God-verlaten-zijn.. En dan naar je toe geslingerd te krijgen: zo makkelijk gaat het maar niet hoor....
En dan toch niks vertellen over die moeite en die wanhoop omdat dat niks toevoegt aan Gods eer.
Alleen maar goed van God spreken.

Tis toch ook dwaas om na zijn genezing aan de blindgeborene te vragen of hij iets wil vertellen hoe blind hij wel was? Je vraagt toch meteen hoe hij genezen is? En bent blij met hem? En looft God!?

[Aangepast op 11/12/04 door Miscanthus]
england

Bericht door england »

En dan toch niks vertellen over die moeite en die wanhoop omdat dat niks toevoegt aan Gods eer.
Inderdaad, dat ook.. Maar ook omdat ik woorden te kort kom om het te beschrijven.... Hoe druk je wanhoop uit...?

Maar misschien ook een stukje trost, dta ik zoo blind was! Zo doods, zo hardnekkig!

De mooiste zin, die ik nooit meer kwijt geraakt ben is: Hij van God verlaten opdat wij nimmermeer van Hem verlaten zouden zijn....
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

En deze: Heb 4:16 Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd.
england

Bericht door england »

Tijdens de Bijbelstudie met de vrouwen in het boek Jeremiah kwam ik deze tekst tegen. Ik voelde me als Luther: drie dagen stil zitten, en niks zeggen.. (en dta zegt heel wat, 3 minuten is al een hele moeite):
Want ik weet de gedachten die Ik over u denk, spreekt de HEERE, gedachten des vredes, en niet des kwaads... (jeremia 29:11)

Dan voel ik me zoo slecht! Hoe kan ik God vergeten, Hem niet steeds met heel mijn hart willen dienen...!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Weet je wat zo'n pijn doet? Als mensen zeggen, maar zo makkelijk gaat het maar niet hoor.. En dan terug te denken aan de strijd, en de pijn, en de wanhoop, en het letterlijk van God-verlaten-zijn.. En dan naar je toe geslingerd te krijgen: zo makkelijk gaat het maar niet hoor....
Doet het je pijn omdat jouw bekering in twijfel getrokken wordt, of omdat je bemerkt dat die mensen nog niet bekeerd zijn ook al schijnen ze precies te weten hoe het moet.

Kijk, en dat wil ik ook wel vertellen. Ik heb in mijn eigen leven gemerkt, dat toen de Heere mij mijn zonden, onmacht en onwil ging tonen, ik echt niet wist hoe ik bekeerd moest worden. Dan is het een geweldige belofte dat de Heere ons leven wil leiden en dat je je herkent in David: "Zie of bij mij een schadelijke weg is en leidt mij op de eeuwige weg".

En ach, de mensen kunnen zoveel over je bekering zeggen en over je hart oordelen. Maar laten we daar niet op letten, maar boven alles: Wat vindt Hij van ons? Aan Hem komt het oordeel toe. Als tussen God en jou vrede is, wat sterv'ling zou mij schenden? Niemand kan ons scheiden van de liefde Gods die alle verstand te boven gaat!

Het wonderlijke is telkens weer en ik heb het ergens gelezen, ik geloof bij ds. A. Simons op een jongerenavond: "Geloven gaat vanzelf of het gaat helemaal niet". En zo is het. Onwederstandelijk werk. En daarom is mijn lievelingsvers Psalm 89:8!
england

Bericht door england »

Doet het je pijn omdat jouw bekering in twijfel getrokken wordt, of omdat je bemerkt dat die mensen nog niet bekeerd zijn ook al schijnen ze precies te weten hoe het moet.
Allebei.... Ongewild wil iedereen geloofd worden...toch? En ja, het doet pijn om te merken tegen een godsdienstige muur op te lopen.. Mensen die zeggen eerlijk onbekeerd zijn, maar die je wel haarfijn kunnen vertellen hoe het allemaal nou moet etc...

Maar van sommigen verwacht je meer... En aan de ene kant was het een goede les om niks van mensen te verwachten, maar toch doet het je pijn als je door mensen die je lief zijn je als ordinaire leugenaar wordt uitgemaakt.... Dat is een harde les!
Wonderlijk dat God zelf iets liet zien dat steun gaf.. Mijn eerste doopnaam is Danielle, al wordt ik altijd bij mijn twee naam genoemd. Maar ik begon die week in het ziekenhuis, en daar hadden ze automatisch aangenomen dat ik wel bij mijn eerste naam genoemd zou worden..Danielle dus: God is mijn Rechter.... Dat was heel bijzonder, en heeft me veel steun gegeven!
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Weet je wat ik denk. Dat onbekeerde reformatorische christenen moet leren dat onbekeerd-zijn nooit 'eerlijk' of 'oprecht' is. Je zit dan namelijk als een huichelaar te bidden, te danken, bijbel te lezen, te zingen, naar de kerk te gaan, naar bijbelkringen te gaan. Je draagt ten onrechte de naam christen en je bent niet gereformeerd. Dat je dan ook nog precies weet hoe je bekeerd moet worden is helemaal huichelachtig.

Wordt dat ook in die (lijdelijke) kerken gepreekt?
arend

Bericht door arend »

Terug naar de topic maar ;)

Tot op heden:
• GKv (eigen gemeente)
• CGK (voorm. vriendin)
• NGK (vrienden)
• GKN (conf. Ber.; ‘buurgemeente’ in ons dorp)
• NHK
o Gekrookte Riet (begrafenis)
o Confessioneel (met mijn hospita)
o Geref. Bond
• Evangelische gemeente De Schuilplaats
• Baptistengemeente

Buitenland:
• Servisch-orthodoxe kerk
• Russisch-orthodoxe kerk
• Protestantse gemeente in nrd-Thailand
• Evangelisch-reformierte Kirche Westminster Bekenntnisses in Österreich (ERKWB)te Wenen
• Een of andere kerk in NYC en Washington DC

Voor een artikelenserie in EO-Visie:
• NHK (buitengew. Wijkgemeente Nijkerk)
• Ger. Gem. (Houten)
• Baptistengemeente
• Vergadering van Gelovigen
• Rafaëlgemeente

[Aangepast op 13/12/04 door arend]
Gian

Bericht door Gian »

Oorspronkelijk gepost door Refojongere
''Zo makkelijk gaat het niet'' is een liefdeloze en goddeloze uitdrukking.
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Gian
Ik hoorde pas Ds. H. Visser en die zei: "Er staat niet in de BIjbel: "Zalig zijn zij die niet zomaar durven geloven".
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Oorspronkelijk gepost door arend
Ger. Gem. (Houten)
GKV heeft het gebouw ook wel eens gehuurd... zat je wel in de goede dienst?
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
Unionist

Bericht door Unionist »

Oorspronkelijk gepost door Unionist
Oorspronkelijk gepost door Gian
Ik hoorde pas Ds. H. Visser en die zei: "Er staat niet in de BIjbel: "Zalig zijn zij die niet zomaar durven geloven".

O ja, op het topic terug te komen, soms bezoek ik de lokale HHK, af en toe bezoek ik een Chr. Ger. Kerk, heel af en toe een Ned. Ger. Kerk en nog af en toeër de vrijgemaakte.

In het buitenland ben ik in Moldavië wel eens in een orthodoxe dienst geweest, in Frankrijk in een rooms-katholieke, in Engeland in een C of E, (maar meestal in een baptistengemeente, al dan niet strict), in Spanje in een evangelische. Doorgaans zoeken we in het buitenland wel een presbyteriaanse kerk op of desnoods een baptistengemeente. In elk geval gaan we ërgens. Thuis een bandje luisteren i.p.v. een dienst bezoeken vind ik ongeoorloofd.

Voor de rest ben ik best een braaf Ger Gemmertje, dacht ik zo.

[Aangepast op 13/12/04 door Unionist]
Plaats reactie