Kanselruil HHK/CGK

Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Unionist »

Cees schreef:
Luther schreef:
freek schreef:Ik hoop dat de HHK zich daarbij niet beperkt tot uitsluitend het (relatief kleine) kringetje rondom BhP. Veel CGK-predikanten rekenen zich niet tot BhP, maar liggen zeker op dezelfde lijn als de HHK.
Ik heb ook de indruk dat de formele kring van predikanten die zich tot BhP rekenen steeds kleiner wordt, terwijl de BhP-prediking veel breder gehoord wordt in de CGK. Hoe dat komt, weet ik niet.
Is het ook niet zo dat er heel veel prediking 'lijkt' op de BhP-prediking, maar eigenlijk dat helemaal niet is? (Uiterlijk en gebruik van Statenvertalingtermen kan heel veel doen)
Het luistert nauw!

"De bijna-BwP-er ontdekt"
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door huisman »

ejvl schreef:
-DIA- schreef:
Dit is zeker niet verkeerd.
Dat schept duidelijkheid.
Een deel van de GG leunt heel sterk op de BhP-kant
Het andere deel zal niet meegaan, dat leunt heel sterk op de GGiN-kant

Zo heb je precies getekent hoe de feitelijke situatie nu is.
Maar wat is het verschil tussen BHP en GGIN dan?
GGiN is een kerkverband en BHP is een tweewekelijks meditatief blaadje.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door MarthaMartha »

Unionist schreef:
Cees schreef:
Luther schreef:
freek schreef:Ik hoop dat de HHK zich daarbij niet beperkt tot uitsluitend het (relatief kleine) kringetje rondom BhP. Veel CGK-predikanten rekenen zich niet tot BhP, maar liggen zeker op dezelfde lijn als de HHK.
Ik heb ook de indruk dat de formele kring van predikanten die zich tot BhP rekenen steeds kleiner wordt, terwijl de BhP-prediking veel breder gehoord wordt in de CGK. Hoe dat komt, weet ik niet.
Is het ook niet zo dat er heel veel prediking 'lijkt' op de BhP-prediking, maar eigenlijk dat helemaal niet is? (Uiterlijk en gebruik van Statenvertalingtermen kan heel veel doen)
Het luistert nauw!

"De bijna-BwP-er ontdekt"
:humhihi
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Katharina van Bora
Berichten: 390
Lid geworden op: 19 mei 2009, 15:32

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Katharina van Bora »

Auto schreef:Het zou wel mooi zijn als de GG het op die manier ook zou doen zoals de HHK dat met de CGK heeft gedaan. Iedereen blijft op zich zelf staan, maar er komt toch een vorm van delen en uitwisseling.
Daar ben ik het mee eens!
Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door -DIA- »

huisman schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef:
Dit is zeker niet verkeerd.
Dat schept duidelijkheid.
Een deel van de GG leunt heel sterk op de BhP-kant
Het andere deel zal niet meegaan, dat leunt heel sterk op de GGiN-kant

Zo heb je precies getekent hoe de feitelijke situatie nu is.
Maar wat is het verschil tussen BHP en GGIN dan?
GGiN is een kerkverband en BHP is een tweewekelijks meditatief blaadje.
Dat snap ik ook wel, maar hoe benoem je anders de meer behoudende groep in de CGK?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door freek »

Unionist schreef:
Cees schreef:
Luther schreef:
freek schreef:Ik hoop dat de HHK zich daarbij niet beperkt tot uitsluitend het (relatief kleine) kringetje rondom BhP. Veel CGK-predikanten rekenen zich niet tot BhP, maar liggen zeker op dezelfde lijn als de HHK.
Ik heb ook de indruk dat de formele kring van predikanten die zich tot BhP rekenen steeds kleiner wordt, terwijl de BhP-prediking veel breder gehoord wordt in de CGK. Hoe dat komt, weet ik niet.
Is het ook niet zo dat er heel veel prediking 'lijkt' op de BhP-prediking, maar eigenlijk dat helemaal niet is? (Uiterlijk en gebruik van Statenvertalingtermen kan heel veel doen)
Het luistert nauw!

"De bijna-BwP-er ontdekt"
:D
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17635
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:
huisman schreef:
ejvl schreef:
-DIA- schreef:
Dit is zeker niet verkeerd.
Dat schept duidelijkheid.
Een deel van de GG leunt heel sterk op de BhP-kant
Het andere deel zal niet meegaan, dat leunt heel sterk op de GGiN-kant

Zo heb je precies getekent hoe de feitelijke situatie nu is.
Maar wat is het verschil tussen BHP en GGIN dan?
GGiN is een kerkverband en BHP is een tweewekelijks meditatief blaadje.
Dat snap ik ook wel, maar hoe benoem je anders de meer behoudende groep in de CGK?
CGK zoals zij oorspronkelijk was. De rest is modern gereformeerd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door ejvl »

Maar dan ligt OGG ook dicht bij de CGK (BHP). (in het verleden DS Smits en DS du Marchie van Voorthuizen.)
Theoretisch zou je dus kunnen zeggen dat er een fusie kan komen van:
OGG, GGIN, GG, CGK (eventueel BHP) HHK en PKN (GB) en wellicht nog meer?

Menselijk gezien onmogelijk helaas.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door freek »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
huisman schreef:
ejvl schreef: Maar wat is het verschil tussen BHP en GGIN dan?
GGiN is een kerkverband en BHP is een tweewekelijks meditatief blaadje.
Dat snap ik ook wel, maar hoe benoem je anders de meer behoudende groep in de CGK?
CGK zoals zij oorspronkelijk was. De rest is modern gereformeerd.
Dit is ook niet zo'n vruchtbare houding om tot gemeenschappelijkheid te komen. :nonnon
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Tiberius »

Katharina van Bora schreef:
Auto schreef:Het zou wel mooi zijn als de GG het op die manier ook zou doen zoals de HHK dat met de CGK heeft gedaan. Iedereen blijft op zich zelf staan, maar er komt toch een vorm van delen en uitwisseling.
Daar ben ik het mee eens!
Elk lid van de GG kan dat via de kerkelijke weg op de synode brengen.
Men zou voor kunnen stellen:
a) lokale kerkenraad blijft verantwoordelijk wie men wel of niet toelaat op de kansel
b) terughoudendheid adviseren bij kanselruil

Overigens is het al mogelijk om een niet-GG predikant voor te laten gaan in GBS, SEZ, SGP etc diensten.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door henriët »

Tiberius schreef: Overigens is het al mogelijk om een niet-GG predikant voor te laten gaan in GBS, SEZ, SGP etc diensten.
Waarbij ik me dan vervolgens afvraag, waarom dan wel? Dat zijn ook gewone kerkdiensten.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
ejvl
Berichten: 5783
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door ejvl »

Dat vraag ik mij ook af.
Ik heb ook meegemaakt dat een OGG predikant dan voorgaat in een PKN gemeente en een GG in een OGG en een HHK in een OGG.
Ik ben er voorstander van, maar als het dan kan, kan het toch ook in de reguliere erediensten?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Tiberius »

henriët schreef:
Tiberius schreef: Overigens is het al mogelijk om een niet-GG predikant voor te laten gaan in GBS, SEZ, SGP etc diensten.
Waarbij ik me dan vervolgens afvraag, waarom dan wel? Dat zijn ook gewone kerkdiensten.
Nee, dat zijn geen gewone kerkdiensten: ze vallen niet onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad, maar onder de betreffende commissie.
Let maar op: aan het begin van de dienst wordt het votum soms wel, maar de groet ("Genade zij u en vrede ...") niet uitgesproken. Ook wordt aan het einde van de dienst de zegen niet uitgesproken.
Formeel staat de predikant in zo'n dienst niet als predikant maar als spreker. Er kunnen dan ook andere sprekers (niet-predikanten) voorgaan.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door freek »

Tiberius schreef:
henriët schreef:
Tiberius schreef: Overigens is het al mogelijk om een niet-GG predikant voor te laten gaan in GBS, SEZ, SGP etc diensten.
Waarbij ik me dan vervolgens afvraag, waarom dan wel? Dat zijn ook gewone kerkdiensten.
Nee, dat zijn geen gewone kerkdiensten: ze vallen niet onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad, maar onder de betreffende commissie.
Let maar op: aan het begin van de dienst wordt het votum soms wel, maar de groet ("Genade zij u en vrede ...") niet uitgesproken. Ook wordt aan het einde van de dienst de zegen niet uitgesproken.
Formeel staat de predikant in zo'n dienst niet als predikant maar als spreker. Er kunnen dan ook andere sprekers (niet-predikanten) voorgaan.
Daarom is dit ook géén voorbeeld van interkerkelijke samenwerking.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door Tiberius »

freek schreef:Daarom is dit ook géén voorbeeld van interkerkelijke samenwerking.
Juist wel.
Maar niet van kanselruil.
Plaats reactie