Wonderen doen op wonderen horen....

alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door alias »

Bert Mulder schreef:godslasterlijk? Volgens mij wel, maar ik kan het fout hebben.

Als bijgeloof is het iig tegen het eerste gebod:
Vr.94. Wat gebiedt God in het eerste gebod?
Antw. Dat ik, zo lief als mij mijner ziele zaligheid is, alle afgoderij a, toverij, waarzegging, superstitie of bijgeloof b, aanroeping van de heiligen of van andere schepselen c, mijde en vliede, en den enigen waren God recht lere kennen d, Hem alleen vertrouwe e, in alle ootmoedigheid f en lijdzaamheid mij Hem alleen onderwerpe g, van Hem alleen alles goeds h verwachte, Hem van ganser harte liefhebbe i, vreze j en ere k, alzo, dat ik eer van alle schepselen afga en die varen late, dan dat ik in het allerminste tegen Zijn wil doe l.

a 1Jo 5:21 1Co 6:10 1Co 10:7,14 b Le 19:31 De 18:9,10 c Mt 4:10 Opb 19:10 Opb 22:8,9 d Joh 17:3 e Jer 17:5,7 f 1Pe 5:5 g Heb 10:36 Col 1:11 Ro 5:3,4 1Co 10:10 Php 2:14 h Ps 104:27 Jes 45:7 Jak 1:17 i De 6:5 Mt 22:37 j De 6:2 Ps 111:10 Spr 1:7 Spr 9:10 Mt 10:28 k Mt 4:10 De 10:20 l Mt 5:29 Mt 10:37 Han 5:29

Vr.95. Wat is afgoderij?
Antw. Afgoderij is in de plaats des enigen waren Gods, Die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft, of benevens Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop de mens zijn vertrouwen zet a.

a Eph 5:5 1Kr 16:26 Php 3:19 Ga 4:8 Eph 2:12 1Jo 2:23 2Jo 1:9 Joh 5:23
Wat hebben de geplaatste verhalen met bijgeloof te maken Mulder?
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
Erasmiaan schreef:
Germanicus schreef:Godslasterlijk is wellicht wat sterk uitgedrukt. Ik vind het vooral frappant dat in de kringen waar dit soort verhalen er als zoete koek in (lijken te) gaan, er per definitie zeer veroordelend gesproken wordt over genezingsdiensten en wonderen anno nu. Dat is niet helemaal consequent.
Nou, ik kan je melden dat deze verhalen er over het algemeen niet als zoete koek ingaan, dat is nogal een karikatuur.
Eens. Laten we niet focussen op bijzondere verhalen over hoe de Heere zeker wel kán werken, maar doorgaans niet werkt.
Ik had boven het verhaal ook niet voor niets een 'woord vooraf' van mijzelf gezet...
Ik had de kritiek wel verwacht.
Ergens ook wel begrijpelijk.
Toch vind ik sommige (misschien impulsief geplaatste) reacties echt veel te ver gezocht...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Bert Mulder »

alias schreef: Wat hebben de geplaatste verhalen met bijgeloof te maken Mulder?
wat voor waarde hebben ze anders dan?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef: Toch vind ik sommige (misschien impulsief geplaatste) reacties echt veel te ver gezocht...
Mijn reacties iig waren niet inpulsief.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
alias
Berichten: 313
Lid geworden op: 02 aug 2011, 18:27

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door alias »

Bert Mulder schreef:
-DIA- schreef: Toch vind ik sommige (misschien impulsief geplaatste) reacties echt veel te ver gezocht...
Mijn reacties iig waren niet inpulsief.
Als Mulder geen oog heeft voor wonderen en de almacht van God dan zeg ik dat de antwoorden iig wél impulsief en zeer ongegrond zijn.
Zal het hierbij laten.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door -DIA- »

Vraag aan het forum
Gezien de reacties: Is het niet verstandiger om te stoppen?
Als het dergelijke reacties oproept lijkt het me niet meer zinvol om op een eerlijke manier opbouwend bezig te zijn

Laat het even weten, zwijg niet, schroom niet, zeg wat je vindt.
Hoe meer reacties hoe beter, in dit geval, op die manier komt een een beter inzicht - ook voor diegenen die buiten ons zijn - waar dit forum staat.
VRAAG 1: Doorgaan of niet?
VRAAG 2: Wat verstaan jullie onder "occult"?
VRAAG 3: Moeten we boekjes als HONIGDROPPELS als occult beschouwen?
VRAAG 4: Weten we waar we het over hebben?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Auto »

-DIA- schreef:Vraag aan het forum
Gezien de reacties: Is het niet verstandiger om te stoppen?
Als het dergelijke reacties oproept lijkt het me niet meer zinvol om op een eerlijke manier opbouwend bezig te zijn

Laat het even weten, zwijg niet, schroom niet, zeg wat je vindt.
Hoe meer reacties hoe beter, in dit geval, op die manier komt een een beter inzicht - ook voor diegenen die buiten ons zijn - waar dit forum staat.
VRAAG 1: Doorgaan of niet?
VRAAG 2: Wat verstaan jullie onder "occult"?
VRAAG 3: Moeten we boekjes als HONIGDROPPELS als occult beschouwen?
VRAAG 4: Weten we waar we het over hebben?
DIA, ik zou zeggen gewoon doorgaan. Als anderen het er niet mee eens zijn mogen ze dat zeggen, het is immers een openbaar forum. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die bepaalde zaken herkennen. (Daarnaast zijn de moderators capabel genoeg om in te grijpen als er zaken niet naar de forumregels zouden zijn). :huhu
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door -DIA- »

Auto schreef:
-DIA- schreef:Vraag aan het forum
Gezien de reacties: Is het niet verstandiger om te stoppen?
Als het dergelijke reacties oproept lijkt het me niet meer zinvol om op een eerlijke manier opbouwend bezig te zijn

Laat het even weten, zwijg niet, schroom niet, zeg wat je vindt.
Hoe meer reacties hoe beter, in dit geval, op die manier komt een een beter inzicht - ook voor diegenen die buiten ons zijn - waar dit forum staat.
VRAAG 1: Doorgaan of niet?
VRAAG 2: Wat verstaan jullie onder "occult"?
VRAAG 3: Moeten we boekjes als HONIGDROPPELS als occult beschouwen?
VRAAG 4: Weten we waar we het over hebben?
DIA, ik zou zeggen gewoon doorgaan. Als anderen het er niet mee eens zijn mogen ze dat zeggen, het is immers een openbaar forum. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die bepaalde zaken herkennen. (Daarnaast zijn de moderators capabel genoeg om in te grijpen als er zaken niet naar de forumregels zouden zijn). :huhu
Beste Auto,
Ik begrijp het,
maar ik hoop ook dat er ook enig begrip is dat op deze manier mij de lust en de vrijmoedigheid wel wat ontnomen wordt...
Dingen zomaar occult noemen, zonder grondig onderzoek vind ik nogal wat.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door -DIA- »

-DIA- schreef:
Auto schreef:
-DIA- schreef:Vraag aan het forum
Gezien de reacties: Is het niet verstandiger om te stoppen?
Als het dergelijke reacties oproept lijkt het me niet meer zinvol om op een eerlijke manier opbouwend bezig te zijn

Laat het even weten, zwijg niet, schroom niet, zeg wat je vindt.
Hoe meer reacties hoe beter, in dit geval, op die manier komt een een beter inzicht - ook voor diegenen die buiten ons zijn - waar dit forum staat.
VRAAG 1: Doorgaan of niet?
VRAAG 2: Wat verstaan jullie onder "occult"?
VRAAG 3: Moeten we boekjes als HONIGDROPPELS als occult beschouwen?
VRAAG 4: Weten we waar we het over hebben?
DIA, ik zou zeggen gewoon doorgaan. Als anderen het er niet mee eens zijn mogen ze dat zeggen, het is immers een openbaar forum. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die bepaalde zaken herkennen. (Daarnaast zijn de moderators capabel genoeg om in te grijpen als er zaken niet naar de forumregels zouden zijn). :huhu
Beste Auto,
Ik begrijp het,
maar ik hoop ook dat er ook enig begrip is dat op deze manier mij de lust en de vrijmoedigheid wel wat ontnomen wordt...
Dingen zomaar occult noemen, zonder grondig onderzoek vind ik nogal wat.
Een toeving nog: Vooreerst stop ik met deze stukjes te plaatsen, aangezien er verder niet gereageerd wordt,
en het plaatsen van stukjes waar verschillende mensen zich aan lijken te ergeren en reacties oproepen die het tegendeel uitwerken
van wat er mee beoogd werd, lijkt me niet goed.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Bert Mulder »

alias schreef: Als Mulder geen oog heeft voor wonderen en de almacht van God dan zeg ik dat de antwoorden iig wél impulsief en zeer ongegrond zijn.
Zal het hierbij laten.
Oog voor de wonderen en almacht der Allerhoogste God heb ik zeker, en maak ik elke dag mee. Verder heeft mijn vrouw dodelijke kanker gehad, waarvan ze, op gebed, is genezen. Dat is nu ongeveer 20 jaar geleden. Daarna hebben we nog 6 kinderen van de Heere ontvangen. Wie ben ik, wat is mijn vader's huis, dat Hij ons zo gezegend heeft!

Je moet hier geen onzin zitten uitkramen, waarvan je geen verstand hebt.

In plaats van deze apocrieve fabeltjes te ondersteunen, vertel liever de wonderen en almacht van God, zoals jij die meegemaakt en gezien hebt.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Germanicus »

-DIA- schreef:Een toeving nog: Vooreerst stop ik met deze stukjes te plaatsen, aangezien er verder niet gereageerd wordt,
en het plaatsen van stukjes waar verschillende mensen zich aan lijken te ergeren en reacties oproepen die het tegendeel uitwerken
van wat er mee beoogd werd, lijkt me niet goed.
Ik vraag me toch wel een beetje af wat je wilt. Je smeekt hier om reacties ('ik stop omdat er toch verder niet gereageerd wordt'), als er gereageerd wordt, noem je het meteen 'niet opbouwend' of mis je vrijmoedigheid omdat mensen zich aan je stukjes zouden ergeren. Probeer dat dan vooraf in te calculeren.

Wat betreft mijn typering als 'occultisme' - waar jij je nogal aan stoort - het volgende: ik ken het verhaal van pastor Chamberlain niet. Maar de sfeer die in het verhaal wordt opgeroepen (contact met doden) doet me vooral denken aan Saul die de waarzeggeres uit Endor gaat raadplegen en 'contact krijgt' met de dode Samuël. Contact met doden - of doden die zouden maken met levenden - is vooral een occulte aangelegenheid. Of het verhaal op waarheid berust, wil ik dan bij dezen in het midden laten. Wel blijf ik het frappant vinden dat sommige mensen in de reformatische hoek blijkbaar weinig moeite hebben met dit soort verhalen en ze zelfs aan lijken te prijzen onder de titel 'wonderen doen op wonderen horen', terwijl men uitermate kritisch en/of sceptisch is over 'wonderverhalen' anno nu.
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23926
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door refo »

Die foot prints staan afgebeeld in een boek van Van Valen.
AfbeeldingDit zouden ze ook zijn (weet niet of het echt is).

De gebeurtenis was vooral iets tussen de ds en de spotter. Maar soms -bv in zendingssituaties of tijden van geestelijke strijd zoals destijds in Schotland- blijken er toch wonderen te gebeuren. Die dienen echter niet tegen de Schrift in te gaan. De foot prints lijken me vooral ondersteunend aan de preek van toen en zijn zelfs nog na te trekken. Het verhaal van de dominee sticht wat dat betreft weer niet en is misschien ook niet meer na te trekken. Dergelijke verhalen hebben ook de neiging steeds mooier te worden.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door -DIA- »

Beste mensen, op deze manier is toch niet stichtelijk te communiceren?
Ik moest denken aan wat ik lees in Micha 7: Nu zal hunlieder verwarring wezen.
Lees het na en kijk in welke context dit gezegd wordt...
Ik weet dat degenen die zo reageren het wellicht onbewust doen, maar daar
spreek toch wel uit dat men het oude is vergeten.
Anders kan ik dergelijke reacties niet verklaren.
Het zijn trouwens stukjes afkomstihg uit de onder ons vanouds veel gelezen
Honigdroppels dagboekjes/kalender.
Ik heb zelf mijn reserves aangegeven, een waarom wordt ik daar
dan (voor de zoveelste keer) op afgerekend?
Wees dan zo fair om te zeggen "Honigdroppels" deugd niet.
En dan zou ik jullie best eens voor een groot deel kunnen bijvallen...
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door Bert Mulder »

-DIA- schreef:Beste mensen, op deze manier is toch niet stichtelijk te communiceren?
Ik moest denken aan wat ik lees in Micha 7: Nu zal hunlieder verwarring wezen.
Lees het na en kijk in welke context dit gezegd wordt...
Ik weet dat degenen die zo reageren het wellicht onbewust doen, maar daar
spreek toch wel uit dat men het oude is vergeten.
Anders kan ik dergelijke reacties niet verklaren.
Het zijn trouwens stukjes afkomstihg uit de onder ons vanouds veel gelezen
Honigdroppels dagboekjes/kalender.
Ik heb zelf mijn reserves aangegeven, een waarom wordt ik daar
dan (voor de zoveelste keer) op afgerekend?
Wees dan zo fair om te zeggen "Honigdroppels" deugd niet.
En dan zou ik jullie best eens voor een groot deel kunnen bijvallen...
Honigdroppels deugd niet!

Bert Mulder schreef:in plaats van deze onzin, laten we liever naar Gods Woord leven, en de raad van de apostel opvolgen, ook op dit forum:

15 Maar heiligt God, den Heere, in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
16 En hebt een goed geweten, opdat in hetgeen zij kwalijk van u spreken, als van kwaaddoeners, zij beschaamd mogen worden, die uw goeden wandel in Christus lasteren.
17 Want het is beter, dat gij, weldoende, (indien het de wil van God wil) lijdt, dan kwaad doende.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-DIA-
Berichten: 32855
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wonderen doen op wonderen horen....

Bericht door -DIA- »

Bert Mulder schreef:
-DIA- schreef:Beste mensen, op deze manier is toch niet stichtelijk te communiceren?
Ik moest denken aan wat ik lees in Micha 7: Nu zal hunlieder verwarring wezen.
Lees het na en kijk in welke context dit gezegd wordt...
Ik weet dat degenen die zo reageren het wellicht onbewust doen, maar daar
spreek toch wel uit dat men het oude is vergeten.
Anders kan ik dergelijke reacties niet verklaren.
Het zijn trouwens stukjes afkomstihg uit de onder ons vanouds veel gelezen
Honigdroppels dagboekjes/kalender.
Ik heb zelf mijn reserves aangegeven, een waarom wordt ik daar
dan (voor de zoveelste keer) op afgerekend?
Wees dan zo fair om te zeggen "Honigdroppels" deugd niet.
En dan zou ik jullie best eens voor een groot deel kunnen bijvallen...
Honigdroppels deugd niet!

Bert Mulder schreef:in plaats van deze onzin, laten we liever naar Gods Woord leven, en de raad van de apostel opvolgen, ook op dit forum:

15 Maar heiligt God, den Heere, in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
16 En hebt een goed geweten, opdat in hetgeen zij kwalijk van u spreken, als van kwaaddoeners, zij beschaamd mogen worden, die uw goeden wandel in Christus lasteren.
17 Want het is beter, dat gij, weldoende, (indien het de wil van God wil) lijdt, dan kwaad doende.
Geprikkeld?
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Plaats reactie