Satanskinderen

Marieke

Re: Satanskinderen

Bericht door Marieke »

memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:Duivelswerk, ja zelfs de zonde tegen de Heilige Geest, is Gods werk voor duivelswerk uitmaken. En dát is wat in het gedrag van deze schoonouders, zoals verteld door deze jongen, naar voren komt.

PS> Met het gedrag van deze jongen aanvallen en hem veroordelen, wordt het het gedrag van deze schoonouders helemaal niet ontkracht of recht gepraat. Wat zij doen is en blijft verkeerd, gevaarlijk en duivels. Daar doet wat deze jongen verkeerd doet (zoals het laten kapot maken van de relatie met zijn eigen ouders, door mee te gaan in het gedrag van zijn schoonouders) niets aan af.
Ja, dat denk ik wel. Hij neemt vanuit zijn depressieve toestand zaken waar, die onjuist zijn; in ieder geval bewandelt hij er niet de juiste weg mee.
Iemand mag dan wel depressief zijn, of andere psychische ziekten hebben, maar dat is nog geen verontschuldiging voor zijn zonden.
Die jongen maakt inderdaad wel wat fouten.

Maar daarmee zijn de grote zonden van die schoonouders niet goed gepraat. Het gedrag zoals in die vraag beschreven wordt, komt helaas voor, en mag en moet afgewezen worden. Die mensen bedrijven de zonde tegen de Heilige Geest: Ze noemen hier iedereen in een PKN GB-gemeente onbekeerd (waarmee ze alle werk van God in die gemeente duivelswerk noemen). Volgens mij is het antwoord van ds. van de Sluis dan ook geheel terecht.
Dus voor die schoonouders is geen bekering meer mogelijk?
memento

Bericht door memento »

Marieke schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:Duivelswerk, ja zelfs de zonde tegen de Heilige Geest, is Gods werk voor duivelswerk uitmaken. En dát is wat in het gedrag van deze schoonouders, zoals verteld door deze jongen, naar voren komt.

PS> Met het gedrag van deze jongen aanvallen en hem veroordelen, wordt het het gedrag van deze schoonouders helemaal niet ontkracht of recht gepraat. Wat zij doen is en blijft verkeerd, gevaarlijk en duivels. Daar doet wat deze jongen verkeerd doet (zoals het laten kapot maken van de relatie met zijn eigen ouders, door mee te gaan in het gedrag van zijn schoonouders) niets aan af.
Ja, dat denk ik wel. Hij neemt vanuit zijn depressieve toestand zaken waar, die onjuist zijn; in ieder geval bewandelt hij er niet de juiste weg mee.
Iemand mag dan wel depressief zijn, of andere psychische ziekten hebben, maar dat is nog geen verontschuldiging voor zijn zonden.

Maar daarmee zijn de grote zonden van die schoonouders niet goed gepraat. Het gedrag zoals in die vraag beschreven wordt, komt helaas voor, en mag en moet afgewezen worden. Die mensen bedrijven de zonde tegen de Heilige Geest: Ze noemen hier iedereen in een PKN GB-gemeente onbekeerd (waarmee ze alle werk van God in die gemeente duivelswerk noemen). Volgens mij is het antwoord van ds. van de Sluis dan ook geheel terecht.
Wie in die zonde, tegen beter weten in, volhardt, voor hem is idd geen bekering. De Schrift is daar duidelijk in. Men leze het verhaal, en toetse het aan hetgeen de Schrift over de zonde tegen de Heilige Geest zegt....

Volgens mij is Gods werk voor duivelswerk uitmaken, wat de Schrift verstaat onder de zonde tegen de Heilige Geest. En dat is wat hier gebeurt, is Gods werk in een hele PKN GB gemeente als duivelswerk te bestempelen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Marieke schreef:
memento schreef:
Tiberius schreef:

Dat vind ik in memento's posting ook veel te ver gaan. Volgens mij is dat een kwalificatie die wij als mensen beter niet kunnen gebruiken, omdat dat zoiets verschrikkelijks is.
henriët

Bericht door henriët »

Of het nu wel of geen fakeverhaal is, deze dingen gebeuren.
het lijkt me juist hoe ds vd Sluys advies geeft aan de jongen. Misschien dat het verstandig zou zijn de ouders van het meisje te adviseren met de ouders van de jongen te spreken, maar gezien de vooringenomen standpunten die duidelijk blijken uit het verhaal zal dat geen vrucht dragen. Uitmaken is het verstandigst.
Vanaf een forum is het moeilijk om te beoordelen hoe diep dingen gaan, zeker als het gaat om liefde tussen mensen. daar hoeven wij ook ons oordeel niet over te geven.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
memento

Bericht door memento »

eilander schreef:Dat vind ik in memento's posting ook veel te ver gaan. Volgens mij is dat een kwalificatie die wij als mensen beter niet kunnen gebruiken, omdat dat zoiets verschrikkelijks is.
De zonde tegen de Heilige Geest is het bestempelen van Godswerk tot duivelswerk. Daar is de Schrift heel helder in. Toch? Anders ga ik in een andere topic graag in op de Bijbelteksten die dat duidelijk zeggen.

Men leze het verhaal over deze schoonouders, en toetse zelf. Wordt hier niet Gods werk in een hele PKN GB gemeente, inclusief in de predikant (de vader van die jongen) duivelswerk genoemd...

Laten we maar eerlijk zijn. De zonde tegen de Heilige Geest komt voor. Verschrikkelijk. Laat we daar met afkeer vervuld afstand van nemen, in plaats van het min of meer proberen goed te praten...

PS> Ik heb het hier over het verhaal zoals door die jongen beschreven. Iets wat inderdaad zo soms voorkomt. Of hij de zaken in dit geval goed en eerlijk beschrijft weet ik niet. Ook lijkt de houding van de jongen zelf me niet echt goed. Maar dat maakt de zonde die beschreven worden niet minder erg. Juist omdat de zonde tegen de Heilige Geest zo erg is, is het goed om deze ook heel concreet aan te wijzen als ze heel concreet voorkomt, en daar met grote ernst tegen te waarschuwen.
Gian

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:
refo schreef:Het vervelende met de verhalen zoals van deze jongen is dat ze altijd
- gebagatelliseerd worden
- verdacht gemaakt worden
- verwezen worden naar Mt 18 (kan helemaal niet)
Probleem is: het zou waar kunnen zijn.
Maar door de kennelijke vreugde waarmee hij zijn laster plaatst, is het onwaarschijnlijk dat dit een reëel verhaal betreft.
Vooral ook hoe hij zijn relatie met zijn "vriendin" beschrijft, komt erg ongeloofwaardig over, voor iemand die over een week of 6 wil verloven.
Misschien past een 'ik begrijp die jongen niet' beter dan hem het etiket 'ongeloofwaardig' te geven.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
refo

Bericht door refo »

Gian schreef:
Tiberius schreef:
refo schreef:Het vervelende met de verhalen zoals van deze jongen is dat ze altijd
Maar door de kennelijke vreugde waarmee hij zijn laster plaatst, is het onwaarschijnlijk dat dit een reëel verhaal betreft.
Vooral ook hoe hij zijn relatie met zijn "vriendin" beschrijft, komt erg ongeloofwaardig over, voor iemand die over een week of 6 wil verloven.
Misschien past een 'ik begrijp die jongen niet' beter dan hem het etiket 'ongeloofwaardig' te geven.
En kennelijke vreugde zie ik ook niet zo.
Dergelijke relaties komen beslist voor. Hij houdt van zijn vriendin, maar constateert tegelijktertijd bij haar een niet heel erg theologisch onderbouwde mening. Dat komt heel veel voor. De meeste huwelijken zijn nu eenmaal geen verstandshuwelijken.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

memento schreef:
eilander schreef:Dat vind ik in memento's posting ook veel te ver gaan. Volgens mij is dat een kwalificatie die wij als mensen beter niet kunnen gebruiken, omdat dat zoiets verschrikkelijks is.
De zonde tegen de Heilige Geest is het bestempelen van Godswerk tot duivelswerk. Daar is de Schrift heel helder in. Toch? Anders ga ik in een andere topic graag in op de Bijbelteksten die dat duidelijk zeggen.

Men leze het verhaal over deze schoonouders, en toetse zelf. Wordt hier niet Gods werk in een hele PKN GB gemeente, inclusief in de predikant (de vader van die jongen) duivelswerk genoemd...

Laten we maar eerlijk zijn. De zonde tegen de Heilige Geest komt voor. Verschrikkelijk. Laat we daar met afkeer vervuld afstand van nemen, in plaats van het min of meer proberen goed te praten...

PS> Ik heb het hier over het verhaal zoals door die jongen beschreven. Iets wat inderdaad zo soms voorkomt. Of hij de zaken in dit geval goed en eerlijk beschrijft weet ik niet. Ook lijkt de houding van de jongen zelf me niet echt goed. Maar dat maakt de zonde die beschreven worden niet minder erg. Juist omdat de zonde tegen de Heilige Geest zo erg is, is het goed om deze ook heel concreet aan te wijzen als ze heel concreet voorkomt, en daar met grote ernst tegen te waarschuwen.
Waarschuwen tegen een bepaalde zonde, is niet hetzelfde als concreet personen aanwijzen die deze zonde hebben begaan!

Het werk van God als duivelswerk bestempelen is inderdaad een/het kenmerk van de zonde tegen de Heilige Geest. Maar daar hoort ook bij dat iemand dat wel bewust doet. Is dat hier zo? Dat weten we niet, want wellicht hebben deze mensen zich nooit echt verdiept in de prediking in die gemeente. Enzovoorts.

En ik bedoel hier niks goed te praten. Maar wel een paar kritische vragen te stellen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:
Gian schreef:
Tiberius schreef:
En kennelijke vreugde zie ik ook niet zo.
Dergelijke relaties komen beslist voor. Hij houdt van zijn vriendin, maar constateert tegelijktertijd bij haar een niet heel erg theologisch onderbouwde mening. Dat komt heel veel voor. De meeste huwelijken zijn nu eenmaal geen verstandshuwelijken.
Huh?! Het gaat hier om of je goed met elkaar kan praten over dogmatiek ofzo. Maar wel of je geestelijk één bent. En het lijkt erop dat er hier niet eens een kans bestaat dat ze ooit geestelijk één worden. Tenzij God een wonder doet.
Als "houden van" hetzelfde wordt als "vinden dat de ander een lief gezichtje heeft", wordt er wel heel makkelijk een relatie aangegaan.
Marieke

Bericht door Marieke »

Toch blijf ik het een bijzonder ongeloofwaardig verhaal vinden.
Hij zegt dat hij in de GGiN "nog nooit geen troost en genade van Christus, Die juist in Zijn Woord belooft dat Hij in je leven wil werken" heeft horen prediken.
Dat kan gewoon niet waar zijn. Het evenwicht zou misschien in die gemeente best wel eens zoek kunnen zijn, maar dat hij dat nog NOOIT gehoord heeft, kan niet. Hij plaatst alles vanuit een "depressief" perspectief.
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

ook ik ken een aantel mensen (vrienden van ons) uit de OGGIN, en de gedachten die de jongen verwoord, worden daar voluit geleerd inderdaad.
Ze maken heel veel van Gods kinderen verdacht, omdat ze net iets anders denken dan zij. Hun kerk is de enige ware, en daarbuiten is de boze ongelovige wereld. HSV -> weg ermee.
Legging is een list van de satan om toch broeken te dragen, etc. etc. Sektarisch gewoon!

Ik wordt ook al moe als ik dit schrijf en heb ervaren dat het heeeel moeilijk is om mensen uit deze kerken op andere gedachten te brengen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
vragensteller

Bericht door vragensteller »

jakobmarin schreef:ook ik ken een aantel mensen (vrienden van ons) uit de OGGIN, en de gedachten die de jongen verwoord, worden daar voluit geleerd inderdaad.
Ze maken heel veel van Gods kinderen verdacht, omdat ze net iets anders denken dan zij. Hun kerk is de enige ware, en daarbuiten is de boze ongelovige wereld. HSV -> weg ermee.
Legging is een list van de satan om toch broeken te dragen, etc. etc. Sektarisch gewoon!

Ik wordt ook al moe als ik dit schrijf en heb ervaren dat het heeeel moeilijk is om mensen uit deze kerken op andere gedachten te brengen.
Heb je in de gaten dat je zelf hetzelfde gedrag laat zien?
Gian

Bericht door Gian »

Eilander, ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel geloven, maar dit in een relatie niet kunnen bespreken. Eindelijk eens een dominee die iets zegt wat ik nog nooit gehoord heb; subiet uitmaken!
Trouwen met een ongelovige is pertinent tegen de wil van God.
Laatst gewijzigd door Gian op 09 feb 2012, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
vragensteller

Bericht door vragensteller »

Gian schreef:Eilander, ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel geloven, maar dit in een relatie niet kunnen bespreken.
Dan is dat toch een reden, als je echt gelooft, om je relatie te verbreken, op het moment dat dat (nog) kan?
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Kijk, of het verstandig is dit verhaal en dit antwoord op internet te plaatsen is de vraag.... daar kun je over discussiëren (en terecht).

Maar doe het dan daarover en maak het verhaal niet tot een fake-verhaal omdat je de inhoud wilt ontkennen, want dit komt gewoonweg voor!!!

De conclusie uiteindelijk van ds. van der Sluys is "uitmaken die verkering", dat lijkt me een terechte conclusie. Over de manier waarop hij e.e.a. verwoord kun je ook discussiëren, maar dat is wel vaker zo :huhu en niet alleen bij hem. :hum
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie