Inhoud van gezangen, Bijbels of niet ?

SecorDabar

Re: Inhoud van gezangen, Bijbels of niet ?

Bericht door SecorDabar »

Bonny schreef:
huisman schreef:
ejvl schreef:Het is jammer dat er zoveel verdeeldheid is in de kerken.
Zovele kerken zingen alleen maar psalmen (ook bij ons) terwijl er zulke prachtige gezangen zijn...
Maar ja, de verdeeldheid, welke mogen wel en welke niet, ruzie, kerkscheuring, weer een verbandje erbij...
alleen maar Psalmen??? De Psalmen die de Heere Jezus gezongen heeft tijdens zijn omwandeling op de aarde en die Hij tot op het kruis heeft nagesproken. Laten wij toch dankbaar zijn dat wij die psalmen mogen zingen in onze erediensten.
Zing op allerlei andere momenten maar die prachtige gezangen die er absoluut zijn.
Waarom niet in de eredienst? Als de gezangen zo prachtig zijn, dan is er toch niets op tegen?
Beste Bonny,
Gezangen moeten wel voldoen aan de 3 sola's:
Sola Scriptura (Alleen de Schrift)
Sola Fide (Alleen Geloof)
Sola Gratia (Alleen Genade)
In de 19e eeuw had je in de Hervormde staatskerk de evangelische gezangbundel, waar veel liederen niet voldeden aan dit uitgangspunt.
De Psalmen zijn rechtstreeks uit de Schrift, en daarom worden zij ook in berijmde versie gezongen.
In de reformatorische eredienst dient (de prediking) van het Woord centraal te staan.
Het is gebleken dat destijds in de 19e eeuw bij de invoering van de evangelische gezangbundel, de psalmen verdrongen werden, door in de eredienst veelvuldig de gezangen te gaan gebruiken.
Vandaar dat de gezangenkwestie (het verplicht zingen van gezangen in de eredienst) mede heeft veroorzaakt dat er afgescheiden kerken ontstonden.
Die huiver is er nog steeds in kerken waar men alleen de Psalmen zingt, dat er in de eredienst meer plaats komt voor het zingen van gezangen, waardoor er minder tijd over blijft voor de prediking.
Trouwens het was ook (ik meen) op één van de synodes van Dordrecht in de 17e eeuw besloten alleen de Psalmen en enige gezangen te zingen.
Anderzijds kent men bijvoorbeeld in Engeland bij de Strict Baptist alleen maar liederen (hymnes) en waar ook een Schriftuurlijk bevindelijke prediking te beluisteren valt.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
SecorDabar

Hierbij nog een gewaardeerde gezangbundel uit de Nadere Reformatie van Ds. Wilhelmus Schortinghuis "Geestelijke Gezangen"

http://books.google.nl/books?id=m3ENAAA ... &q&f=false

(Ds. Ebenezer Erskine)
Geduld

Bericht door Geduld »

Dat je bang bent dat de psalmen verdrongen worden door de gezangen zou ik nog begrijpen, maar ik zie niet in hoe de duur van de preek korter zou worden door het invoeren van gezangen. Gaat men dan net zoveel psalmen zingen als anders en daar boven nog enkele gezangen?

Ik kan me voorstellen dat je dan ipv een psalm een gezang zou zingen. Of de dienst wat langer laat duren.
let sin never hold true, that Love never broke through.
SecorDabar

Geduld schreef:Dat je bang bent dat de psalmen verdrongen worden door de gezangen zou ik nog begrijpen, maar ik zie niet in hoe de duur van de preek korter zou worden door het invoeren van gezangen. Gaat men dan net zoveel psalmen zingen als anders en daar boven nog enkele gezangen?

Ik kan me voorstellen dat je dan ipv een psalm een gezang zou zingen. Of de dienst wat langer laat duren.
Beste Geduld,

Ja, daar heb je inderdaad een punt.
Kijk een psalm is rechtstreeks afgeleid uit de Schrift (Sola Scriptura).
Eigenlijk zouden we de psalmen onberijmd moeten zingen, alleen valt dan de onberijmde tekst in harmonie met de melodie grotendeels weg.
Een gezang kan een Schriftuurlijk grondslag hebben, maar is als zodanig niet altijd rechtstreeks afgeleid uit de Schrift.
Als je dan de Psalmen niet zou willen verdringen voor de gezangen, dan zou inderdaad de eredienst langer worden.
Mijns inziens kunnen we, zoals nu het geval is, beter aparte (samen)zangavonden d.m.v. zangkoren en musici beleggen, dan de gezangen in de eredienst in te voeren.
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 17 dec 2011, 13:36, 3 keer totaal gewijzigd.

(Ds. Ebenezer Erskine)
Jongere

Bericht door Jongere »

Ik ben een groot voorstander van gezangen in de eredienst.
Maar geen strijder ervoor. Ten eerste omdat de psalmen inderdaad vreselijk rijk zijn (dat is alleen geen argument tégen gezangen, het is niet meer dan een pleidooi vóór psalmen). Ten tweede omdat het kerkelijk leven op dit moment helaas zo is dat invoering van gezangen niet zou kunnen. Er is zo'n overspannenheid, bijvoorbeeld rond zuiverheid van de teksten.
Ik denk dat het kan op het moment dat een gemeente gezamenlijk is overtuigd van de kern van het geloof en daar vol van is. Zoals de vroege christelijke kerk dit gezang kende:

Die, hoewel Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn,
maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden.
En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood.
Daarom heeft God Hem ook bovenmate verhoogd en heeft Hem een Naam geschonken boven alle naam,
opdat in de Naam van Jezus zich zou buigen elke knie van hen die in de hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn,
en elke tong zou belijden dat Jezus Christus de Heere is, tot heerlijkheid van God de Vader.

Ik zou het graag met hen hebben meegezongen! En zou graag in de eredienst nu kunnen zingen rond de geopenbaarde heilsfeiten, samen met de profetieën daarover die Jezus zelf gezongen heeft. Maar niet ten koste van het rumoer dat er in deze situatie van zou komen. Helaas.
Geduld

Bericht door Geduld »

Ik deel jullie mening. Er zijn zaken die veel belangrijker zijn dan de liederen die je zingt in de eredienst. Thuis en op zangavonden kun je die ook zingen.
Gezangen zijn gebaseerd op de Schrift, soms er vanaf geleid, en soms ook letterlijk de Bijbeltekst. Bij dat laatste denk ik aan 'Al zou de vijgeboom niet bloeien' dat een letterlijke weergave van Habakuk is. Maar ook een lied dat een Bijbeltekst op muziek is, moet niet voor eenheid in de kerk gaan.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Desiree

Bericht door Desiree »

SecorDabar schreef:Beste Forumleden,

Ik neem aan dat we allen weleens gezangen en geestelijke liederen beluisteren of zingen.
Sommigen hebben een mooie melodie, en kunnen ook inhoudelijk van geestelijke rijke betekenis zijn.

Toch heb ik weleens vragen of de inhoud van een bepaald gezang, of deze wel in het licht van de Bijbel juist is.
Ik weet dit niet altijd, daarom open ik dit onderwerp.

De meesten van jullie kennen wel het ontroerende gezang:

wat de toekomst brenge moge,
mij geleid des Heeren Hand,
moedig sla ik dus de ogen,
naar het onbekende land...
Leer mij volgen zonder vragen
Vader wat Gij doet is goed
Leer mij slechts het heden dragen
met een rustig kalme moed.

Mijn vraag over dit gezang bijvoorbeeld is:
Klopt het dat er gezongen wordt: naar het onbekende land ?
Men kan toch hier reeds de voorsmaken ontvangen van het zalig hemelleven?
In de volle verzekerdheid van het geloof gaat we toch ook geen onbekende God ontmoeten ?

Of moet ik dit "onbekende land" in dit gezangvers, anders verstaan ?

Wat is jullie mening hierover ?

Tja, ik zing van alles. Sterk verbaasd dat ik enige tijd geleden getroost werd met het lied, een rivier vol van vrede, een fontijn vol van blijdschap, ik heb lief de Heere Jezus in mijn hart. De Jehova getuigen zei tegen mij als antwoord daarop dat God datgene gebruikt, wat je vroeger geleerd hebt. Ja, ik denk ook dat je een lied in zijn context (schrijver/tijd/omstandigheden etc.) moet nemen. Toch kan die context pas later duidelijk worden. Ik vind die context soms wel heel heftig en dan snap ik wel waarom iemand dat toen schreef. Maar ja, het kost teveel tijd om dat bij alle liederen te doen.
Ik was onlangs ook zeer verbaasd, dat ik best wel heel eerlijk maar een beetje brutaal tegen de Heere mijn nood klaagde... zondag daarop had de domiee als tekst die woorden.. het stond gewoon in de Bijbel, en er waren in de oude tijden al mensen die dat ook zo zeiden.
Wil niet zeggen dat je brutaal mag zijn, maar blijkbaar ziet de Heere dingen echt anders dan ik. Ik voelde me echt begrepen door God. Heerlijk.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

-DIA-

Bericht door -DIA- »

SecorDabar schreef:
Bonny schreef:
huisman schreef:
ejvl schreef:Het is jammer dat er zoveel verdeeldheid is in de kerken.
Zovele kerken zingen alleen maar psalmen (ook bij ons) terwijl er zulke prachtige gezangen zijn...
Maar ja, de verdeeldheid, welke mogen wel en welke niet, ruzie, kerkscheuring, weer een verbandje erbij...
alleen maar Psalmen??? De Psalmen die de Heere Jezus gezongen heeft tijdens zijn omwandeling op de aarde en die Hij tot op het kruis heeft nagesproken. Laten wij toch dankbaar zijn dat wij die psalmen mogen zingen in onze erediensten.
Zing op allerlei andere momenten maar die prachtige gezangen die er absoluut zijn.
Waarom niet in de eredienst? Als de gezangen zo prachtig zijn, dan is er toch niets op tegen?
Beste Bonny,
Gezangen moeten wel voldoen aan de 3 sola's:
Sola Scriptura (Alleen de Schrift)
Sola Fide (Alleen Geloof)
Sola Gratia (Alleen Genade)
In de 19e eeuw had je in de Hervormde staatskerk de evangelische gezangbundel, waar veel liederen niet voldeden aan dit uitgangspunt.
De Psalmen zijn rechtstreeks uit de Schrift, en daarom worden zij ook in berijmde versie gezongen.
In de reformatorische eredienst dient (de prediking) van het Woord centraal te staan.
Het is gebleken dat destijds in de 19e eeuw bij de invoering van de evangelische gezangbundel, de psalmen verdrongen werden, door in de eredienst veelvuldig de gezangen te gaan gebruiken.
Vandaar dat de gezangenkwestie (het verplicht zingen van gezangen in de eredienst) mede heeft veroorzaakt dat er afgescheiden kerken ontstonden.
Die huiver is er nog steeds in kerken waar men alleen de Psalmen zingt, dat er in de eredienst meer plaats komt voor het zingen van gezangen, waardoor er minder tijd over blijft voor de prediking.
Trouwens het was ook (ik meen) op één van de synodes van Dordrecht in de 17e eeuw besloten alleen de Psalmen en enige gezangen te zingen.
Anderzijds kent men bijvoorbeeld in Engeland bij de Strict Baptist alleen maar liederen (hymnes) en waar ook een Schriftuurlijk bevindelijke prediking te beluisteren valt.
[knip] Graag inhoudelijk reageren, en dus niet op de persoon.

Sorry! Ik hoop niet dat betreffende persoon zich gekwest voelde. Het was (ik dacht dat het wel bleek uit de smiley) een grapje.
En zijn aard een weinig kennende uit zijn posting geloof ik ook niet dat hij het me kwalijk zou hebben genomen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

SecorDabar schreef: Kijk een psalm is rechtstreeks afgeleid uit de Schrift (Sola Scriptura).
De berijming van 1773??? Ik vind vaak van niet...
Eigenlijk zouden we de psalmen onberijmd moeten zingen, alleen valt dan de onberijmde tekst in harmonie met de melodie grotendeels weg.
Helemaal mee eens! Je kunt ook de geneefse melodie handhaven en goed onberijmd zingen hoor en het bijbels houden.

Bijvoorbeeld psalm 1 die in de berijming van 1773 zeer discutabel is (niet van mij maar van Arie Loonstra.)

1. Gelukkig maar ook zalig is de man
die in der goddelozen weg niet gaat,
noch zit op wegen waar de zondaars lopen,
noch is op plaatsen waar de spotters zitten,
maar zich verlustigt in des Heeren wet
en overdenkt die wetten dag en nacht.

2. Want hij zal als een boom zijn aan een stroom,
die vrucht geeft op zijn tijd en welker blad
niet afvalt; al zijn werk zal wèl gelukken.
Alzo zijn goddelozen niet; maar drijven
als kaf dat weggeblazen door de wind
de lucht in, om zo eeuwig te vergaan.

3. Daarom zullen degenen niet bestaan,
die goddeloos zich stellen in 't gericht,
noch ook de zondaars, die in zonde blijven
in de vergaderingen der rechtvaard'gen;
want God, de Heere kent hun rechte weg,
maar 't pad der goddelozen zal vergaan.
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ik ben opgegroeid met de `bundel 1938`:150 psalmen, Eenige gezangen A t/m L en de Gezangen 1 tot en met 306.
Op school, thuis de in de kerk deze liederen geleerd en gezongen. Je werd er mee vertrouwd. Natuurlijk hoorde je wel van bezwaren tegen deze liederen(zowel tegen de verschillende psalmen en gezangen), maar toch zong je ze en had bepaalde voorkeuren en smaak (o.a. Gezang 116`Door de nacht van smart en zorgen`...) .
In mijn Middelbare Scholierentijd hoorden we van een op stapel staande nieuwe psalmberijming, die door diverse Nederlandse dichters werd voorbereid met (nota bene!) een Gereformeerde Bonder als secretaris (de Rotterdamse Dr H. Schroten) en op zangavonden en zondags in de kerk `beproefden`we deze nieuwe berijming, die - na aanpassing - in de zestiger jaren officieel werd ingevoerd. Inmiddels vernam je dat er een nieuw liedboek aan zat te komen, waar allerlei dichters aan meewerkten, die nieuwe liederen maakten, oude liederen maar ook klassieke oude liederen bewerkten. Er zouden er wel 700 in komen, maar dat vond men wel een beetje veel. Ook met deze nieuwe bundel moet men vertrouwd raken en in de kerken is men dus ook bezig om ze de gemeente aan te leren leren. Inmiddels is het bekend dat de nieuwe zangbundel in 2012 aan de kerken wordt aangeboden. Ook via internet kunnen we (Stichting Kerkliednet) kennismaken met tekst èn melodie. Laten we blij en dankbaar zijn dat er ook in deze tijd mensen zijn die ons in onze taal liederen geven om ook in de toekomst God in het lied te prijzen
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Eppo Gremdaat schreef:Inmiddels is het bekend dat de nieuwe zangbundel in 2012 aan de kerken wordt aangeboden. Ook via internet kunnen we (Stichting Kerkliednet) kennismaken met tekst èn melodie. Laten we blij en dankbaar zijn dat er ook in deze tijd mensen zijn die ons in onze taal liederen geven om ook in de toekomst God in het lied te prijzen
Eppo, je informatie is niet helemaal up-to-date: het wordt 25/26 mei 2013.
Maar afgezien van deze kleinigheid ben ik het helemaal met je eens ;)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Eppo Gremdaat schreef:Ik ben opgegroeid met de `bundel 1938`:150 psalmen, Eenige gezangen A t/m L en de Gezangen 1 tot en met 306.
Op school, thuis de in de kerk deze liederen geleerd en gezongen. Je werd er mee vertrouwd. Natuurlijk hoorde je wel van bezwaren tegen deze liederen(zowel tegen de verschillende psalmen en gezangen), maar toch zong je ze en had bepaalde voorkeuren en smaak (o.a. Gezang 116`Door de nacht van smart en zorgen`...) .
In mijn Middelbare Scholierentijd hoorden we van een op stapel staande nieuwe psalmberijming, die door diverse Nederlandse dichters werd voorbereid met (nota bene!) een Gereformeerde Bonder als secretaris (de Rotterdamse Dr H. Schroten) en op zangavonden en zondags in de kerk `beproefden`we deze nieuwe berijming, die - na aanpassing - in de zestiger jaren officieel werd ingevoerd. Inmiddels vernam je dat er een nieuw liedboek aan zat te komen, waar allerlei dichters aan meewerkten, die nieuwe liederen maakten, oude liederen maar ook klassieke oude liederen bewerkten. Er zouden er wel 700 in komen, maar dat vond men wel een beetje veel. Ook met deze nieuwe bundel moet men vertrouwd raken en in de kerken is men dus ook bezig om ze de gemeente aan te leren leren. Inmiddels is het bekend dat de nieuwe zangbundel in 2012 aan de kerken wordt aangeboden. Ook via internet kunnen we (Stichting Kerkliednet) kennismaken met tekst èn melodie. Laten we blij en dankbaar zijn dat er ook in deze tijd mensen zijn die ons in onze taal liederen geven om ook in de toekomst God in het lied te prijzen
Hmmm... Wij moesten op school de gezangen leren van een bundel NA 1938. Welke kan dat zijn geweest? Mijn ouders beschikten alleen over de gezangenbundel van 1938. zodat we steeds op het gezangenboek van de buren waren aangewezen om de gezanegn te leren... De nummering was ook helemaal veranderd. Dus we moesten het altijd eerst zoeken of het gezang ergens verstopt zat in 1938... Was dan niet het geval dan moetsten we dus leentjebuur spelen... En ik herinner me, dat we in het laatste schooljaar van de School met den Bijbel overgingen naar de nieuwe pslamberijming... Dat was een bundel de zelfs de (onkerkelijk geworden) buren niet hadden... Gelukkig maar dat het ons laatste schooljaar was in ons geboortedorp!
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Hmmm... Wij moesten op school de gezangen leren van een bundel NA 1938. Welke kan dat zijn geweest? Mijn ouders beschikten alleen over de gezangenbundel van 1938. zodat we steeds op het gezangenboek van de buren waren aangewezen om de gezanegn te leren... De nummering was ook helemaal veranderd. Dus we moesten het altijd eerst zoeken of het gezang ergens verstopt zat in 1938... Was dan niet het geval dan moetsten we dus leentjebuur spelen... En ik herinner me, dat we in het laatste schooljaar van de School met den Bijbel overgingen naar de nieuwe pslamberijming... Dat was een bundel de zelfs de (onkerkelijk geworden) buren niet hadden... Gelukkig maar dat het ons laatste schooljaar was in ons geboortedorp!
In 1965 verscheen een proefbundel met 102 gezangen (rood boekje) dat alvast een voorproefje vormde op het Liedboek voor de kerken (1973). Ik vermoed dat het om dat bundeltje gaat, dat werd in elk geval al veel gebruikt in jouw tijd.
Laatst gewijzigd door Hendrikus op 20 dec 2011, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Hmmm... Wij moesten op school de gezangen leren van een bundel NA 1938. Welke kan dat zijn geweest? Mijn ouders beschikten alleen over de gezangenbundel van 1938. zodat we steeds op het gezangenboek van de buren waren aangewezen om de gezanegn te leren... De nummering was ook helemaal veranderd. Dus we moesten het altijd eerst zoeken of het gezang ergens verstopt zat in 1938... Was dan niet het geval dan moetsten we dus leentjebuur spelen... En ik herinner me, dat we in het laatste schooljaar van de School met den Bijbel overgingen naar de nieuwe pslamberijming... Dat was een bundel de zelfs de (onkerkelijk geworden) buren niet hadden... Gelukkig maar dat het ons laatste schooljaar was in ons geboortedorp!
In 1965 verscheen een proefbundel met 102 gezangen (rood boekje) dat alvast een voorproefje vormde op het Liedboek voor de kerken (1973). Ik vermoed dat het om dat bundeltje gaat, dat werd in elk geval in Gereformeerde kerken al veel gebruikt in jouw tijd.
Nee volgens mij niet. Als het een proefbundeltje was hadden we niet 6 a 7 jaar lang elke week uistluitend uit die bundel hoeven te leren. Verder was de SCHOOL MET DEN BIJBEL (thans DE REGENBOOG aan de Schoolstraat) een school die uitging van de NHK en Gereformeerde Kerlen. Maar het leeuwendeel was Hervormd...
Verder kan ik ter uwer infornatie mededelen dat ik in 1973 al een paar jaar vertrokken was uit Ons Dorp... Het laatste jaar, waarinn we overstapten op de nieuwe pslamen was 1966. Ik meen eind van het leerjaar.
Die gezangenbudel telde omtrent 300 gezangen. En week dus af van de bundel die mijn ouders nog hadden meegekregen (1938)...
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Nee volgens mij niet. Als het een proefbundeltje was hadden we niet 6 a 7 jaar lang elke week uistluitend uit die bundel hoeven te leren. Verder was de SCHOOL MET DEN BIJBEL (thans DE REGENBOOG aan de Schoolstraat) een school die uitging van de NHK en Gereformeerde Kerlen. Maar het leeuwendeel was Hervormd...
Verder kan ik ter uwer infornatie mededelen dat ik in 1973 al een paar jaar vertrokken was uit Ons Dorp... Het laatste jaar, waarinn we overstapten op de nieuwe pslamen was 1966. Ik meen eind van het leerjaar.
Die gezangenbudel telde omtrent 300 gezangen. En week dus af van de bundel die mijn ouders nog hadden meegekregen (1938)...
Tussen 1938 (Herv. bundel) en 1973 (Liedboek) zijn geen officiële kerkelijke bundels verschenen voor de hervormde en gereformeerde kerk, behoudens het genoemde proefbundeltje met 102 gezangen uit 1965 en voor de Geref. kerken in 1964 de 119 gezangen.

Afbeelding

Tegenwoordig wordt in de Regenboog (naast het Liedboek) ook gezongen uit een eigen Regenboogbundel, waarin geliefde liederen uit Joh. de Heer, Opwekking etc zijn gebundeld. Maar die was er in jouw tijd nog niet. Dus wat dat nou voor een bundel is geweest met omtrent 300 gezangen: geen idee.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie