Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Tiberius
Administrator

Re: Lidmaatschap van een kerk, wat is dat?

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Ik heb al eens vaker opgemerkt, dat men tegenwoordig veel toleranter staat tegenover overtredingen van de 1e tafel van Gods wet dan tegen die van de 2e tafel van de wet. Dat is denk ik hier ook ter sprake.
Ik sta absoluut niet tolerant ten opzichte van overtredingen van de 1e tafel van Gods wet. Ik vraag me alleen af of het de taak van de overheid is om zich met de godsdient te bemoeien. Sinds Constatijn is het telkens fout gegaan als overheden zich met de kerk gingen bemoeien.
We moeten ons ijkpunt niet nemen in de soms zo weerbarstige praktijk, maar wat Gods Woord zegt. En daarin zegt Paulus duidelijk, dat de overheid niet tevergeefs het zwaard draagt om het kwaad te weren.
Ik weet ook wel: met de huidige overheid is het sowieso geen optie om dat schriftwoord in de praktijk te brengen. Maar we moeten wel vasthouden dat het haar taak is.
J.C. Philpot schreef:Niet door kracht, nog door geweld, maar door God's Geest zal het geschieden dat mensen zich tot de ware God bekeren.
Terecht, maar dan praat je over een andere dimensie. Geen mens, overheid of niet, kan het hart bekeren; dat is het werk van de Geest. Maar daarom wordt de overheid wel geroepen om deze taak waar te nemen.
Ter vergelijking: wij worden geroepen om Gods geboden te houden. Echter dat kunnen wij van nature ten enenmale niet. Maar dat ontstaat is niet van de schuldige plicht.
Jongere

Bericht door Jongere »

Moet de tucht gehanteerd worden als leden van de kerk het niet eens zijn met de belijdenis, Tiberius?

Met jouw uitleg van art. 36 moet denk ik de halve gereformeerde gezindte in dat geval onder de tucht.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Jongere schreef:Moet de tucht gehanteerd worden als leden van de kerk het niet eens zijn met de belijdenis, Tiberius?

Met jouw uitleg van art. 36 moet denk ik de halve gereformeerde gezindte in dat geval onder de tucht.
Kerkelijke tucht gaat over leer en leven.
Als men het in leer niet eens kan zijn met Romeinen 13 moet de kerkelijke tucht gehanteerd worden. Je zegt het hier overigens wat rigoureus, maar dat betekent in eerste instantie onderwijzen, vermanen vanuit Gods Woord. Pas als men zich blijft verzetten, moeten er andere stappen volgen om de gemeente heilig te houden.

En nee, het gaat niet over mijn uitleg, maar over de uitleg van de Bijbel en de daarop gegronde belijdenisgeschriften.

Indien men het overigens niet eens is met de belijdenis, kan men via de kerkelijke weg, een verzoekschrift indienen bij de kerkenraad, classis, etc, om zo'n artikel te schrappen en/of aan te passen.
rekcor

Bericht door rekcor »

Ik dacht: leuk, 3 pagina's met reacties over mijn vraag. Gaat bijna alles over dat Artikel 36 :(.

Natuurlijk maakte ik een karikatuur in mijn openingspost, om dingen helder te krijgen.
Tiberius schreef:Het criterium dat iemand van zichzelf vindt het waar zaligmakend geloof te bezitten, is veel te kort door de bocht. Dan ga je mensen buitensluiten, die zoals Ruth zeggen "Uw God is mijn God" of Petrus "Tot wie zullen we anders heengaan? U hebt de woorden des eeuwigen levens".
Dan ga je de kant van de dopersen op.
Kun je dit iets verder uitwerken? Als je 'zaligmakend geloof' als eis stelt, sluit je inderdaad mensen buiten. Maar is dat niet de bedoeling? Anders mochten ze nog komen te denken dat ze er al zijn ('ik heb immer belijdenis van het geloof afgelegd!').
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

rekcor schreef:Ik dacht: leuk, 3 pagina's met reacties over mijn vraag. Gaat bijna alles over dat Artikel 36 :(.
Neem me niet kwalijk. :)
rekcor schreef:
Tiberius schreef:Het criterium dat iemand van zichzelf vindt het waar zaligmakend geloof te bezitten, is veel te kort door de bocht. Dan ga je mensen buitensluiten, die zoals Ruth zeggen "Uw God is mijn God" of Petrus "Tot wie zullen we anders heengaan? U hebt de woorden des eeuwigen levens".
Dan ga je de kant van de dopersen op.
Kun je dit iets verder uitwerken? Als je 'zaligmakend geloof' als eis stelt, sluit je inderdaad mensen buiten. Maar is dat niet de bedoeling? Anders mochten ze nog komen te denken dat ze er al zijn ('ik heb immer belijdenis van het geloof afgelegd!').
De dopersen leerden dat de kerk in zijn zichtbare gedaante uit uitsluitend ware gelovigen moest bestaan, zulks ter beoordeling van de kerkelijke leiders.
Daarmee miskenden ze dat de kerk hier op aarde altijd uit kaf en koren zal bestaan en maakten ze zichzelf tot geestelijke keurmeesters van anderen.

En nee, geen enkele ware gelovige zal komen te denken, dat hij er al is. Het blijft hier altijd een jagen ernaar.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

September schreef:Door het geloof in Jezus ben je lid van De Kerk, wij mensen maken er op aarde allerlei regeltjes aan vast.
Zoals bijvoorbeeld Avondmaal vieren mag je alleen als je belijdenis gedaan heb.
Het woord van God doorvertellen mag alleen als je de titel Ds draagt.
Je kind is pas lid van de kerk als hij gedoopt is.

Ik vraag me serieus wel eens af wat God nou vind van al die regeltjes die wij er bij verzonnen hebben.......

De enige regel die God stelt is Geloven in Hem!

Ehhh...

God zelf heeft die 'regeltjes' gesteld...

Iedereen mag Gods Woord doorvertellen. Maar predikanten zijn de officiele gezanten van de Koning.

En, je laatste heb je fout. Onze kinderen worden gedoopt OMDAT ze lid van de kerk zijn...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder
Contacteer:

Tiberius schreef: De dopersen leerden dat de kerk in zijn zichtbare gedaante uit uitsluitend ware gelovigen moest bestaan, zulks ter beoordeling van de kerkelijke leiders.
Daarmee miskenden ze dat de kerk hier op aarde altijd uit kaf en koren zal bestaan en maakten ze zichzelf tot geestelijke keurmeesters van anderen.

En nee, geen enkele ware gelovige zal komen te denken, dat hij er al is. Het blijft hier altijd een jagen ernaar.
Nee, de Schrift leert dat de kerk wezenlijk alleen uit de gelovigen bestaat, en staat toe, dat huichelaars tussen en onder de gelovigen door blijven leven, zolang ze niet openbaar komen...

De Bijbel zegt nooit, dat het goed is dat men liegt voor God en Zijn gemeente, door belijdenis te doen van iets dat men niet bezit.... dat is zonde op zonde stapelen.

Historisch is dat trouwens aan het einde van de 16e eeuw de kerk ingeslopen, op aandringen van de Prins en de Staten, die meenden dat het niet goed was dat de kerkenraad bij belijdenis doen het over het geloof hadden...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
September

Bericht door September »

Ehhh...

God zelf heeft die 'regeltjes' gesteld...

Iedereen mag Gods Woord doorvertellen. Maar predikanten zijn de officiele gezanten van de Koning.

En, je laatste heb je fout. Onze kinderen worden gedoopt OMDAT ze lid van de kerk zijn...[/quote]

Sorry, maar waar staat dat predikanten officiele gezanten zijn van de Koning......
Kinderen zijn geen lid van de Kerk, ze zijn wel totdat ze zelf de keuze kunnen maken geheiligd in "het lidmaatschap " van de ouders.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:De dopersen leerden dat de kerk in zijn zichtbare gedaante uit uitsluitend ware gelovigen moest bestaan, zulks ter beoordeling van de kerkelijke leiders.
Je gaat er aan voorbij dat de reformatoren wel dergelijk een belijdenis van het zaligmakend geloof voorstonden. Dit is absoluut niet dopers, maar iets wat de reformatie leerde. Dat het tegenwoordig anders is in sommige reformatorische kerken, is een afwijking van de (nadere) reformatie.

En inderdaad erkenden ze dat er altijd kaf tussen het koren bevind, maar iedereen wiens levenswandel met hun belijdenis overeenstemde werd in het oordeel der liefde als medegelovige aanvaard.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

September schreef:Sorry, maar waar staat dat predikanten officiele gezanten zijn van de Koning......
2 Kor 5:20 - Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bert Mulder
Contacteer:

J.C. Philpot schreef:
September schreef:Sorry, maar waar staat dat predikanten officiele gezanten zijn van de Koning......
2 Kor 5:20 - Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
Er verder ook, Rom 10:

14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,
Bert Mulder
Contacteer:

September schreef:
Kinderen zijn geen lid van de Kerk, ze zijn wel totdat ze zelf de keuze kunnen maken geheiligd in "het lidmaatschap " van de ouders.
H.C. Vr.74. Zal men ook de jonge kinderen dopen?
Antw. Ja het; want mitsdien zij alzowel als de volwassenen in het verbond Gods en in Zijn gemeente begrepen zijn a, en dat hun door Christus' bloed de verlossing van de zonden b en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan den volwassenen toegezegd wordt c, zo moeten zij ook door den Doop, als door het teken des verbonds, der Christelijke Kerk ingelijfd en van de kinderen der ongelovigen onderscheiden worden d, gelijk in het Oude Verbond of Testament door de Besnijdenis geschied is e, voor dewelke in het Nieuwe Verbond de Doop ingezet is f.

a Ge 17:7 b Mt 19:14 c Lu 1:15 Ps 22:10 Jes 44:1-3 Han 2:39 (* Ps 22:10 AV = Ps 22:11 SV) d Han 10:47 e Ge 17:14 f Col 2:11-13

NGB:

Artikel 34. Van den Heiligen Doop.

Wij geloven en belijden dat Jezus Christus, Die het einde der wet is, door Zijn vergoten bloed een einde gemaakt heeft aan alle andere bloedstortingen die men zou kunnen of willen doen tot verzoening en voldoening der zonden; en dat Hij, afgedaan hebbende de besnijdenis, die met bloed geschiedde, in de plaats daarvan heeft verordend het sacrament des Doops, door hetwelk wij in de Kerke Gods ontvangen en van alle andere volken en vreemde religies afgezonderd worden, om geheellijk Hem toegeëigend te zijn, Zijn merk en veldteken dragende; en het dient ons tot een getuigenis dat Hij in eeuwigheid onze God zijn zal, ons zijnde een genadig Vader. Zo heeft Hij dan bevolen te dopen al degenen die de Zijnen zijn, in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes, alleen met rein water; ons daarmede te verstaan gevende dat, gelijk het water de vuiligheid des lichaams afwast, wanneer wij daarmede begoten worden, hetwelk op het lichaam desgenen die den Doop ontvangt gezien wordt, en hem besprengt, alzo het bloed van Christus hetzelfde van binnen in de ziel doet, door den Heiligen Geest, haar besprengende en zuiverende van haar zonden, en ons wederbarende uit kinderen des toorns tot kinderen Gods. Niet dat zulks door het uiterlijke water geschiedt, maar door de besprenging des dierbaren bloeds des Zoons Gods, Die onze Rode Zee is, door Welke wij moeten doorgaan, om te ontgaan de tirannie van Farao, welke is de duivel, en in te gaan in het geestelijke land Kanaän. Alzo geven ons de dienaars van hun zijde het sacrament, en hetgeen dat zichtbaar is; maar onze Heere geeft hetgeen door het sacrament beduid wordt, te weten de gaven en onzienlijke genaden, wassende, zuiverende en reinigende onze zielen van alle vuiligheden en ongerechtigheden, en onze harten vernieuwende en die vervullende met alle vertroosting, ons gevende een ware verzekerdheid Zijner Vaderlijke goedheid, ons den nieuwen mens aandoende, en den ouden uittrekkende met al zijn werken. Hierom geloven wij, dat, zo wiens voornemen is in het eeuwige leven te komen, die moet maar ééns gedoopt worden met den enigen Doop, zonder dien immermeer te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden. Doch deze Doop is niet alleen nut zolang het water op ons is en wij het water ontvangen, maar ook al den tijd onzes levens. Hierom verwerpen wij de dwaling der wederdopers, die niet tevreden zijn met een enig doopsel, dat zij eens ontvangen hebben, en daarenboven verdoemen den doop der kinderkens der gelovigen; dewelke wij geloven dat men behoort te dopen en met het merkteken des verbonds te verzegelen, gelijk de kinderkens in Israël besneden werden, op dezelfde beloften die onzen kinderen gedaan zijn. En voorwaar, Christus heeft Zijn bloed niet minder vergoten om de kinderkens der gelovigen te wassen, dan Hij gedaan heeft om de volwassenen. En daarom behoren zij het teken te ontvangen en het sacrament van hetgeen dat Christus voor hen gedaan heeft; gelijk de Heere in de wet beval hun mede te delen het sacrament des lijdens en stervens van Christus, kort nadat zij geboren waren, offerende voor hen een lammeken, hetwelk was een sacrament van Jezus Christus. Daarenboven, hetgeen de besnijdenis deed aan het Joodse volk, hetzelfde doet de Doop aan onze kinderen; welke de oorzaak is waarom de heilige Paulus den Doop noemt de besnijdenis van Christus.

En, ook belijden we met het doopformulier:

En hoewel onze kinderen deze dingen niet verstaan, zo mag men ze nochtans daarom van den Doop niet uitsluiten, aangezien zij ook zonder hun weten der verdoemenis in Adam deelachtig zijn, en alzo ook weder in Christus tot genade aangenomen worden; gelijk God spreekt tot Abraham, den Vader aller gelovigen, en overzulks mede tot ons en onze kinderen, zeggende, Gen. 17:7: Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en tussen u, en tussen uw zaad na u in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u te zijn tot een God, en uwen zade na u.

Dit betuigt ook Petrus, Hand. 2:39, met de woorden: Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen die daar verre zijn, zovelen als er de Heere onze God toe roepen zal.

Daarom heeft God voormaals bevolen hen te besnijden, hetwelk een zegel des verbonds en der gerechtigheid des geloofs was; gelijk ook Christus hen omhelsd, de handen opgelegd en gezegend heeft; Mark. 10:16.

Omdat dan nu de Doop in de plaats der Besnijdenis gekomen is, zo zal men de jonge kinderen, als erfgenamen van het rijk Gods en van zijn verbond, dopen; en de ouders zullen gehouden zijn hun kinderen, in het opwassen hiervan breder te onderwijzen.
Gian

Bericht door Gian »

Misschien moeten we bij deze topic-vraag onderscheid maken tussen het feitelijk deel zijn van de Kerk, en het lidmaatschap van een kerk als verband, organisatie of genoodschap.

Kerk/Gemeente/Lichaam;

Feitelijk maken alleen gelovigen deel uit van de Kerk. Alles wat niet gelooft is geen Kerk, geen Gemeente en geen Lichaam van Christus. Dit is dus niet wat voor ogen is, dit is het feitelijke Kerk 'zijn'.
De Schrift maakt dat duidelijk in de volgende teksten.
Romeinen 12:5 Alzo zijn wij velen een lichaam in Christus, maar elkeen zijn wij elkanders leden.
1 Corinthiërs 10:17 Want een brood is het, zo zijn wij velen een lichaam, dewijl wij allen eens broods deelachtig zijn.
1 Corinthiërs 12:13 Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt.
1 Corinthiërs 12:18 Maar nu heeft God de leden gezet, een iegelijk van dezelve in het lichaam, gelijk Hij gewild heeft.
Ef 4:3 U benaarstigende te behouden de enigheid des Geestes door den band des vredes.
4 Een lichaam is het, en een Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot een hoop uwer roeping;
5 Een Heere, een geloof, een doop,
1 Corinthiërs 1:2 Aan de Gemeente Gods, die te Korinthe is, den geheiligden in Christus Jezus, den geroepenen heiligen, met allen, die den Naam van onzen Heere Jezus Christus aanroepen in alle plaats, beide hun en onzen Heere;
Ef. 5:25 Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de Gemeente liefgehad heeft, en Zichzelven voor haar heeft overgegeven;
26 Opdat Hij haar heiligen zou, haar gereinigd hebbende met het bad des waters door het Woord;
27 Opdat Hij haar Zichzelven heerlijk zou voorstellen, een Gemeente, die geen vlek of rimpel heeft, of iets dergelijks, maar dat zij zou heilig zijn en onberispelijk.

Deze teksten duiden op de Gemeente of het Lichaam als alleen ware gelovigen. In de Schrift lezen we over de uitwendige openbaring van Gods kinderen veelal over samenkomsten, 'het huis van', of onderlinge bijeenkomsten.

Hebreeën 10:25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten,
2 Timotheüs 4:19 Groet Priska en Aquila, en het huis van Onesiforus.

Een ander onderscheid is de plaatselijke openbaring;
Openbaring 2:1 Schrijf aan den engel der Gemeente van Efeze: Dit zegt Hij, Die de zeven sterren in Zijn rechter hand houdt, Die in het midden der zeven gouden kandelaren wandelt:
Openbaring 2:8 En schrijf aan den engel der Gemeente van die van Smyrna: Dit zegt de Eerste en de Laatste, Die dood geweest is, en weder levend is geworden:
1 Corinthiërs 11:34 Doch zo iemand hongert, dat hij te huis ete, opdat gij niet tot een oordeel samenkomt.
1 Corinthiërs 14:26 Wat is het dan, broeders? Wanneer gij samenkomt, een iegelijk van u, heeft hij een psalm, heeft hij een leer, heeft hij een vreemde taal, heeft hij een openbaring, heeft hij een uitlegging; laat alle dingen geschieden tot stichting

kerkverband, organisatie, genoodschap;

Als het gaat om lidmaatschap van een kerkgenoodschap, is dat het lidmaatschap op papier. Het verschil tussen kerkgenootschappen is er door leerverschillen en verschillen in traditie. Daarom is er niet iets als de ware (volks)kerk met een kleine k. Het gaat immers om een uitwendige organisatie waarin velen van dezelfde opvatting bij elkaar komen.
Voorwaarde om lid te worden zijn bv het onderschrijven van de aldaar gehandhaafde leer of een mondelijke belijdenis daarvan, waarna inschrijving plaats kan vinden. Als het persoonlijke geloof ook als voorwaarde wordt gesteld zal er ook een getuigenis of persoonlijke belijdenis plaats moeten vinden.
De Schrift zwijgt verder over deze vorm van lidmaatschap.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Gian schreef: De Schrift zwijgt verder over deze vorm van lidmaatschap.
Dat mag waar zijn, zoverre...

maar de Schrift spreekt wel degelijk over degenen die over ons gesteld zijn als opzieners, die over onze ziel waken. En dat is niet mogelijk, als we ons niet door lidmaatschap aan een gemeente binden. En dat houdt vanzelf ook in, dat die opzieners zodoende zien op de leer die in de kerk geleerd wordt.
Gian

Bericht door Gian »

Bert Mulder schreef:
Gian schreef: De Schrift zwijgt verder over deze vorm van lidmaatschap.
Dat mag waar zijn, zoverre...

maar de Schrift spreekt wel degelijk over degenen die over ons gesteld zijn als opzieners, die over onze ziel waken. En dat is niet mogelijk, als we ons niet door lidmaatschap aan een gemeente binden. En dat houdt vanzelf ook in, dat die opzieners zodoende zien op de leer die in de kerk geleerd wordt.
Opzieners is iets van de Gemeente, niet van de organisatie.
Bij organisatie horen kosters, schoonmakers en koffiedames. Zo ook papieren lidmaatschap, boekhouding ed.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Plaats reactie