Kerkelijk verenigingsleven (uit: Kerkdiensten)

BJD

Re: Kerkdiensten

Bericht door BJD »

henriët schreef: Bijbelstudie mocht niet. Waarom is me nog steeds niet duidelijk.
Ik hoop dat eea nog zal gaan veranderen.
misschien om zulke uitwassen.. http://www.youtube.com/watch?v=YY6-9FdI ... ture=share
refo

Re: Kerkelijk verenigingsleven (uit: Kerkdiensten)

Bericht door refo »

De GGiN Gerbrandyweg-Gouda heeft ook een soort JV. Eens in de maand of zo. In ieder geval niet vaak.
boontje

Bericht door boontje »

Ander schreef:
Willem schreef:
henriët schreef:Bijbelstudie mocht niet. Waarom is me nog steeds niet duidelijk.
Ik hoop dat eea nog zal gaan veranderen.
Ik begrijp een aantal dingen wel gelet op de theologische ligging die ook regelmatig hier op het forum wordt geetaleerd. (Zie b.v. het laatste geplaatste gedicht).
m.b.t tot bijbelstudie zal er dan toch wel verschil zijn van inzicht hoe e.e.a te organiseren en wat te behandelen.
Bij ons 'mag' Bijbelstudie ook niet. Nu wordt er wel eeen +21-club opgericht o.l.v. een kerkenraadslid. Dat lijkt me ook de juiste weg. Anders gaat het snel mis. Voor die nieuw op te richten vereniging is trouwens veel animo. Dus dat is mooi.
Het is toch wel dieptriest als een kerkenraad zo weinig vertrouwen heeft in de eigen gemeenteleden... En een ontkenning van de gemeente als lichaam van Christus!
Willem

Bericht door Willem »

boontje schreef:
Ander schreef:Nu wordt er wel een +21-club opgericht o.l.v. een kerkenraadslid. Dat lijkt me ook de juiste weg. Anders gaat het snel mis. Voor die nieuw op te richten vereniging is trouwens veel animo. Dus dat is mooi.
Het is toch wel dieptriest als een kerkenraad zo weinig vertrouwen heeft in de eigen gemeenteleden... En een ontkenning van de gemeente als lichaam van Christus!
Dit begrijp ik niet zo goed. Een ieder is natuurlijk vrij om een bijbelstudiekring op te richten. Wil men echter deze bijbelstudiekring als een onderdeel van de kerkelijke gemeente laten functioneren dan is het toch logisch dat de kerkenraad daar opzicht over wil houden?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Willem schreef:
boontje schreef:
Ander schreef:Nu wordt er wel een +21-club opgericht o.l.v. een kerkenraadslid. Dat lijkt me ook de juiste weg. Anders gaat het snel mis. Voor die nieuw op te richten vereniging is trouwens veel animo. Dus dat is mooi.
Dit begrijp ik niet zo goed. Een ieder is natuurlijk vrij om een bijbelstudiekring op te richten. Wil men echter deze bijbelstudiekring als een onderdeel van de kerkelijke gemeente laten functioneren dan is het toch logisch dat de kerkenraad daar opzicht over wil houden?
Daar zit wel wat tussen.

Elke vereniging, commissie, etc. die deel is van de kerkelijke gemeente valt onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad, maar niet onder de directe leiding van de kerkenraad (ik spreek even voor de GG, ik neem aan dat het bij de GGiN niet veel anders is).
Dat betekent dat de kerkenraad wel de leidinggevenden van zo'n vereniging goedkeurt en daarmee zijn vertrouwen uitspreekt in die leidinggevenden, maar niet op elke avond (of samenkomst) van die vereniging aanwezig is.
Willem

Bericht door Willem »

Tiberius schreef:
Willem schreef:
boontje schreef:
Daar zit wel wat tussen.
Elke vereniging, commissie, etc. die deel is van de kerkelijke gemeente valt onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad, maar niet onder de directe leiding van de kerkenraad (ik spreek even voor de GG, ik neem aan dat het bij de GGiN niet veel anders is).
Dat betekent dat de kerkenraad wel de leidinggevenden van zo'n vereniging goedkeurt en daarmee zijn vertrouwen uitspreekt in die leidinggevenden, maar niet op elke avond (of samenkomst) van die vereniging aanwezig is.
Ja oke. Maar dat is toch eerder een organisatorische kwestie. Ik neem tenminste even aan dat de bijbelstudiekring geen principele bezwaren zal hebben tegen een leidinggevende die ook in de kerkenraad zit. Uit de posting van Ander blijkt m.i. ook niet dat de kerkenraad de principele eis heeft dat een kerkenraadslid fysiek de leiding heeft. Waarschijnlijk is er een lid van de kerkenraad die dit zo graag doet dat men het niet nodig vind hiervoor een leidinggevende van buiten de kerkenraad te benoemen.
Laatst gewijzigd door Willem op 14 sep 2011, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Hoe moet dat dan thuis? Als je als gezin de bijbel bestudeert. moet je daar dan ook een kerkeraadslid bijhalen?
En als je als groep vrinden de bijbel opendoet en daar gezamenlijk over medideert?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Willem schreef:Ja oke. Maar dat is toch eerder een organisatorische kwestie. Ik neem tenminste even aan dat de bijbelstudiekring geen principele bezwaren zal hebben tegen een leidinggevende die ook in de kerkenraad zit.
Dat mag ik hopen van niet, nee.
Maar zo'n leidinggevende hoeft geen kerkenraadslid te zijn, dat zal ook veelal niet het geval zijn.
Willem schreef:Uit de posting van Ander blijkt m.i. ook niet dat de kerkenraad de principele eis heeft dat een kerkenraadslid fysiek de leiding heeft.
Volgens mij wel, omdat het kennelijk normaal gesproken niet 'mag', maar wel o.l.v. een kerkenraadslid. Maar goed, dat zullen we zo wel horen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Hoe moet dat dan thuis? Als je als gezin de bijbel bestudeert. moet je daar dan ook een kerkeraadslid bijhalen?
En als je als groep vrinden de bijbel opendoet en daar gezamenlijk over medideert?
Dat zijn geen activiteiten van de kerkelijke gemeente.
Ander

Bericht door Ander »

Tiberius schreef: Maar goed, dat zullen we zo wel horen.
O ja?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ander schreef:
O ja?
Beslist.
Ander

Bericht door Ander »

Tiberius schreef:
Ander schreef:
O ja?
Beslist.
Nou, vooruit dan maar.
Er is al langer gesproken om te komen tot een +21-vereniging. De aanvragers waren nogal eens mensen die wat kritisch stonden tegenover de prediking binnen de gemeente en binnen de GG. Daarom was men wat huiverig. Nu zijn er gesprekken gevoerd met de (nieuwe) indieners van het verzoek om te komen tot zo'n vereniging en dat zijn goede gesprekken geweest. Op basis daarvan wordt gestart en inderdaad wordt gedacht om dit altijd onder kerkenraadstoezicht te laten staan. Heel mooi, die directe betrokkenheid vanuit de kerkenraad en een waardevolle invulling van het ambt.
henriët

Bericht door henriët »

Willem schreef:Ik begrijp een aantal dingen wel gelet op de theologische ligging die ook regelmatig hier op het forum wordt geetaleerd. (Zie b.v. het laatste geplaatste gedicht).
.
Ik snap niet dat jij een geplaatst gedicht in combinatie brengt met een bijbelstudiegroep.
Ik had ook ps 116 kunnen plaatsen. Ook daar is een gelovige aan het woord. Zo ook in dat gedicht.
Maar goed, dat laat ik verder voor jouw rekening hoe je dat wel of niet vindt.

Wanneer je in een kerk zit, en je bent meelevend lid en actief en betrokken. En met elkaar als groep vraag je of er een bijbelstudiekring kan komen.. lees.. het onderzoeken van het Woord van God..
wat zou daar op tegen kunnen zijn?

Ik weet in een andere gemeente, was ook een andere kerkelijke gemeente, wilde de kerkenraad het niet, dus begon een groepje een bijbelboek stap voor stap door te nemen, a d hand van kanttekeningen en matthey henry.
De dominee riep zijn kerkleden die hieraan deelnamen en moesten beloven niet meer te gaan...
Ik begrijp dat werkelijk niet.

Waarom angst voor het bestuderen van de Bijbel.
Dat vraagt de Heere toch van ons.
Is het niet zo dat er in Gods Woord staat ( Jesaja) dat het volk verloren gaat omdat ze geen kennis hebben.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
refo

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
refo schreef:Hoe moet dat dan thuis? Als je als gezin de bijbel bestudeert. moet je daar dan ook een kerkeraadslid bijhalen?
Dat zijn geen activiteiten van de kerkelijke gemeente.
Dan is dat de oplossing.
Gewoon zelf beginnen en de kerkenraad er buiten laten.

Het is ook vreemd dat men meent dat als 'een kerkenraadslid' er bij betrokken is het allemaal wel goed zal gaan. Het zal dan toch minstens iemand moeten zijn die weet wat er in kerkelijk Nederland allemaal speelt en niet speelt. En wat de leer van de GG of de GGiN is, al hebben die geen leer,als je begrijpt wat ik bedoel.
Willem

Bericht door Willem »

henriët schreef:
Willem schreef:Ik begrijp een aantal dingen wel gelet op de theologische ligging die ook regelmatig hier op het forum wordt geetaleerd. (Zie b.v. het laatste geplaatste gedicht).
.
Ik snap niet dat jij een geplaatst gedicht in combinatie brengt met een bijbelstudiegroep.
Ik had ook ps 116 kunnen plaatsen. Ook daar is een gelovige aan het woord. Zo ook in dat gedicht.
Maar goed, dat laat ik verder voor jouw rekening hoe je dat wel of niet vindt.
Ieder heeft idd zijn eigen verantwoording.
henriët schreef:Wanneer je in een kerk zit, en je bent meelevend lid en actief en betrokken. En met elkaar als groep vraag je of er een bijbelstudiekring kan komen.. lees.. het onderzoeken van het Woord van God..
wat zou daar op tegen kunnen zijn?
Niets.
henriët schreef:Ik weet in een andere gemeente, was ook een andere kerkelijke gemeente, wilde de kerkenraad het niet, dus begon een groepje een bijbelboek stap voor stap door te nemen, a d hand van kanttekeningen en matthey henry. De dominee riep zijn kerkleden die hieraan deelnamen en moesten beloven niet meer te gaan...
Ik begrijp dat werkelijk niet.
Ik ook niet. Ik weet verder niet wat voor gemeente dat was, maar ik ken verder geen enkele dominee die bijbelonderzoek verbiedt.
henriët schreef:Waarom angst voor het bestuderen van de Bijbel.
Dat vraagt de Heere toch van ons. Is het niet zo dat er in Gods Woord staat ( Jesaja) dat het volk verloren gaat omdat ze geen kennis hebben.
Dit klopt helemaal.

En, sorry hoor, als ik nu weer bemerk dat Psalm 116 wordt gelijkgeschakeld aan het laatst geplaatste gedicht heb ik er wel degelijk begrip voor dat er nog kerkenraden zijn die bij bijbelstudiekringen de vinger aan de pols willen houden.
Plaats reactie