Om der tienen wil!

Afgewezen

Re: Om der tienen wil!

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:Maar wat je dan doen kan, dat doe je dan, in dit geval een stukje bevinding plaatsen. Dan wordt toch wel gemerkt hoe ver we daarvan nu afleven?
Lees alleen de reacties maar.
Ik denk dat je twee dingen moet onderscheiden: de zaken en de manier waarop ermee wordt omgegaan. Er kan, ook bij Gods volk, zoveel kleinmenselijks zijn. Dan wordt men met de ontvangen genade hoogmoedig.
Onze kerkelijke cultuur is daar wellicht ook debet aan: onbekeerd zijn is het gewone, bekeerd zijn is een 'plus'. Gods kinderen worden hiermee - ongewild natuurlijk - op een voetstuk gezet. Dat kan nooit goed gaan. Het is voor niemand, voor de meest begenadigde nog niet, goed om op een voetstuk gezet te worden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Afgewezen schreef:
-DIA- schreef:Maar wat je dan doen kan, dat doe je dan, in dit geval een stukje bevinding plaatsen. Dan wordt toch wel gemerkt hoe ver we daarvan nu afleven?
Lees alleen de reacties maar.
Ik denk dat je twee dingen moet onderscheiden: de zaken en de manier waarop ermee wordt omgegaan. Er kan, ook bij Gods volk, zoveel kleinmenselijks zijn. Dan wordt men met de ontvangen genade hoogmoedig.
Onze kerkelijke cultuur is daar wellicht ook debet aan: onbekeerd zijn is het gewone, bekeerd zijn is een 'plus'. Gods kinderen worden hiermee - ongewild natuurlijk - op een voetstuk gezet. Dat kan nooit goed gaan. Het is voor niemand, voor de meest begenadigde nog niet, goed om op een voetstuk gezet te worden. Niet Gods kinderen moeten verhoogd worden, Christus moet verhoogd worden.
Dat is ook echt niet mijn bedoeling, het gaat me om de praktijk der godzaligheid, zoals ze deze in Gods kinderen opmerken kunnen. Maar hievoor krijg je weer de babylonische spraakverwarring: wie zijn de kinderen Gods? Zie je hoe moeilijk het is? Je zou eigenlijk bij het begin moeten beginnen: Les 1 van het eenvoudige vragenboekje van ds. A. Hellenbroek.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

-DIA- schreef:Maar hievoor krijg je weer de babylonische spraakverwarring: wie zijn de kinderen Gods? Zie je hoe moeilijk het is?
Het is zeker moeilijk voor óns om uit te maken wie kinderen Gods zijn. Al kun je ontmoetingen hebben in je leven waarbij je zegt: geen twijfel mogelijk.
Maar we hoeven het ons ook niet zo moeilijk te maken. Onze taak is niet te ontdekken wie de kinderen Gods zijn, maar het gaat erom dat we dat zélf zijn.
helma

Bericht door helma »

We kunnen er allemaal verder over nadenken.
Zelfonderzoek past iedereen, en iedereen dan ook persoonlijk. Doorzoek mijn hart.
Laten we daarbij Gods Woord maar als richtsnoer nemen.

:lock
Gesloten