Zonderling schreef:* De term 'op het feest' gebruik je als argument tégen een kruisiging op 14 Nisan, omdat dit niet OP het paasfeest zou zijn. Echter 14 Nisan kan wel degelijk al 'het feest' genoemd worden. Deze dag stond geheel in het teken van het pesach en op de avond ná de 14e vindt de pesachmaaltijd plaats. Je vergist je wanneer je per se alleen 15 Nisan wilt identificeren met het paasfeest en 14 Nisan daarvan uitsluit.
(N.B. strikt genomen is 15 Nisan niet de 1e pesachdag, maar de 1e dag van de ongezuurde broden. Pesach valt volgens de wetten van Mozes niet op 7 dagen, maar hoort nadrukkelijk bij het slachten van de paaslammeren, 14 Nisan dus, en de daaropvolgende Pesachviering. Wanneer Christus dus op Pesach gestorven is, klopt dat met de kruisiging op 14 Nisan.)
Aad schreef:1. Joods pasen is deze ene speciale dag: de 15de Nissan.
Dat is
niet juist. Lees alleen maar Numeri 28:16-17:
16 En in de eerste maand, op den veertienden dag der maand, is het pascha den HEERE.
17 En op den vijftienden dag derzelver maand is het feest; zeven dagen zullen ongezuurde broden gegeten worden.
14 Nisan moet je dus identificeren met het pascha, terwijl vanaf 15 Nisan het feest van de ongezuurde broden volgde.
Natuurlijk hebben beide heel veel met elkaar maken, maar wel degelijk mogen we 14 Nisan reeds de dag van het pascha noemen (zoals in deze tekst in Numeri immers ook gebeurt!).
Ex.12:13 En het bloed zal u dienen als een teken aan de huizen, waar gij zijt, en wanneer Ik het bloed zie, dan ga Ik u voorbij. Aldus zal er geen verdervende plaag onder u zijn, wanneer Ik het land Egypte sla.
14 En deze dag zal u een gedenkdag zijn,
Vanaf vers 6 is gesproken over de veertiende dag van de maand. DEZE DAG in vers 14 kan dus heel goed reeds slaan op de 14e dag, echter - dat erken ik - inclusief de avond die daarop volgt.
N.B. Pas in vers 15 en vers 16 wordt gesproken over 15 Nisan.
Er is dus niets ongerijmds in dat Christus inderdaad stierf op het feest van Pesach, namelijk op 14 Nisan. Het feest van Pesach en het feest van de ongezuurde broden overlappen elkaar op de avond na 14 Nisan, maar we moeten er wel onderscheid tussen maken!
Aad schreef:2. 'Een dag van eerstelingen', zoals jij zegt dat ik schrijf, komt in mijn artikel niet voor. Wel zeg ik dat Jezus de eersteling van de gestorvenen is, die is opgestaan. En dat op de zondag na het paasfeest, op het feest van de eerstelingen.1Cor.15:20
je artikel schreef:“de eerste dag van de week”, 20:1
Het is “de eerste dag van de week”, zondag, waarop de opstanding van Jezus, als eerste van de gestorvenen (1Cor.15:20) plaatsvindt. Dit is de dag waarop de eerste oogst (de ‘eerstelingen’) voor God gebracht wordt in de tempel.
Inderdaad moet ik mij corrigeren. In deze passage stel je de opstandingsdag gelijk aan de dag van de eerstelingen. Dat doe ik ook, echter het verschil is dat dit bij mij 16 Nisan is en bij jou 17 Nisan. Volgens de joodse kalender is de dag van de eerstelingen 16 Nisan!
Zonderling schreef:* Je gaat al te gemakkelijk voorbij aan het argument dat het onmogelijk is dat de kruisiging plaats zou vinden op de paassabbat (wat volgens jou gebeurd is wanneer de kruisiging plaatsvond op 15 Nisan). Wanneer je de Evangeliën leest, dan is toch duidelijk dat de farizeeën aan de sabbatsinstellingen zeer veel deden. Het is al te gemakkelijk om hun godsdienst als verdorven af te schilderen en te menen dat zij zich aan dit sabbatsgebod niet gehouden hebben.
Aad schreef:3. Joh.2:24 "maar Jezus zelf vertrouwde Zichzelf hun niet toe, omdat Hij hen allen kende".
Denk je nou werkelijk dat de gezagsdragers van die tijd, als het om hun hachje ging, toch fatsoenlijk, integer en wetsgetrouw bleven?
Neen, het was toen hetzelfde als nu. Matteus schrijft hier ook (exemplarisch) over: de leiders waren corrupt, en maakten de maat van hun voorouders vol. Zij regelden proces en kruisiging op die 15de Nissan, de feestdag. Zij wilden hem met list en bedrog laten verdwijnen en dat is hen gelukt met behulp van de heidenen.
Alles in de Evangeliën - en ook in de geschiedenis van de kruisiging - pleit tegen de opvatting dat de leiders van die tijd de joodse sabbat of feestdagen niet zouden houden. Het maakt deze theorie ongeloofwaardig. Ik vind dat je daar wel heel erg gemakkelijk overheen stapt met een zeer algemeen argument, omdat specifiek bewijs voor je stelling ontbreekt.
Bovendien spreekt Johannes erover dat het de voorbereiding van het pascha was. Dat duidt toch op de diverse voorbereidingen die plaatsvonden op 14 Nisan, zoals het paaslam laten slachten en alle zuurdesem uit de huizen wegnemen, waarbij de huizen nauwgezet doorzocht worden (ik meen zelfs gereinigd worden). Vóór de avond moest dat alles gereed zijn. Hoe zou men een feestdag gelijkstellen met een dag van voorbereiding? Wanneer er alleen gestaan had 'voorbereiding voor de sabbat', dan zou deze opvatting nog te verdedigen zijn, maar nu staat er duidelijk 'voorbereiding van pascha'. Ook staat er: 'opdat zij het pascha eten zouden'. Nu, waarom moeilijke uitleggingen zoeken, wanneer we het ook eenvoudig kunnen verstaan, namelijk dat dit van de pesachmaaltijd gezegd is.
Ik houd het er ook voor dat je de gebeurtenissen toch echt één dag eerder moet plaatsen op de joodse kalender:
- Christus gestorven op de dag dat de paaslammeren geslacht werden, 14 Nisan,
- Christus gerust in het graf op de feestdag die op het Pesach volgde, 15 Nisan,
- Christus gerust op de weeksabbat,
- Christus opgestaan op de dag van de eerstelingen, 16 Nisan,
- Christus opgestaan op de dag dat voor het eerst geoogst mocht worden, 16 Nisan.
Ik noem hier de typologische elementen, maar historisch op grond van de Evangeliën is het hier ook voor te houden, ik noemde al twee argumenten vanuit het Johannesevangelie.
[N.B. deze posting heb ik nog iets nabewerkt, laatste wijziging 20.33 uur.]