Beroepingswerk discussie

caprice

Re: Beroepingswerk discussie

Bericht door caprice »

Luther schreef:Wat is er mis met autorijden op zondag?
Het tast de zondagsrust aan. Niet alleen voor jezelf, maar ook gezien het algehele verkeersbeeld. Als veel mensen zullen lopen of fietsen naar de kerk straalt dat ook meer rust uit.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

caprice schreef:
Het tast de zondagsrust aan. Niet alleen voor jezelf, maar ook gezien het algehele verkeersbeeld. Als veel mensen zullen lopen of fietsen naar de kerk straalt dat ook meer rust uit.
Dat is jouw mening en die respecteer ik.
Als ik naar de kerk wil, pak ik rustig de auto. Niet voor een familieritje of ontspanning, maar wel om Gods Woord te horen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Schemerlichtje

Bericht door Schemerlichtje »

Oke, het gaat hier over beroepingswerk maar niet over autorijden oid.
Laten we ons afvragen of dit wel zin heeft...wel samengaan, niet samengaan, wel in eigen woonplaats, niet in eigen woonplaats..maar gewoon de vraag (en daar hebben we genoeg aan!!): wat heeft de kerkdienst mij voor nut? Tot eeuwig voordeel of eeuwig oordeel? Behoor ik bij de ware algemene Christelijke Kerk?
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Sommige gemeenten stellen slechts 1 kandidaat op tweetal; andere gemeenten 2 predikanten; een enkele gemeente (die altijd wel kandidaten beroepen) beroepen nu helemaal niet: Aalburg, Hoogeveen, Mijdrecht/Nieuwer ter Aa, Oosterland, Sint Annaland en Wageningen. Wat zou daarvan de reden zijn?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tja Luther, dat kun je zelf ook wel bedenken. Gemeentes willen de kandida(a)t(en) liever niet als predikant in hun gemeente hebben. En er zullen nog wel heel veel andere redenen zijn.
henriët

Bericht door henriët »

caprice schreef:
kun je makkelijk zeggen met de kerk in je achtertuin;)

ik begrijp wel hoe je het bedoelt, dat respecteer ik, maar of je nu lopend of met de auto gaat,
naar Gods huis gaan. Dat is belangrijk!

Er zijn ook ds die op zondag rijden om een gemeente te bedienen, daar wordt ook vaak over gediscussieerd. Maar wat fijn dat op die manier ook vacante gemeentes bediend kunnen worden.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:Tja Luther, dat kun je zelf ook wel bedenken. Gemeentes willen de kandida(a)t(en) liever niet als predikant in hun gemeente hebben. En er zullen nog wel heel veel andere redenen zijn.
Nee, dat bedoelde ik niet. Als dat de reden is, dan kan men ook 2 predikanten stellen. De door mij genoemde gemeenten hebben echter geheel geen tweetal gesteld. Niet dat dat moet uiteraard, maar het is wel opmerkelijk vanwege het verleden.
Neeltje Jans

Re: Beroepingswerk [9]

Bericht door Neeltje Jans »

Luther schreef:
@Neeltje Jans: Hellevoetsluis en Oostvoorne liggen dicht bij elkaar en beide gemeenten tellen ook nog een aantal doopleden, dus ook jonge leden. Die kunnen prima de ouderen ophalen en naar de kerk rijden.
Luther, ken jij Hellevoetsluis en Oostvoorne? Ik wel nl...en volgens mij heb ik de doopleden al meegeteld...
Neeltje Jans, moeder van 4
stedeling

Bericht door stedeling »

Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Tja Luther, dat kun je zelf ook wel bedenken. Gemeentes willen de kandida(a)t(en) liever niet als predikant in hun gemeente hebben. En er zullen nog wel heel veel andere redenen zijn.
Nee, dat bedoelde ik niet. Als dat de reden is, dan kan men ook 2 predikanten stellen. De door mij genoemde gemeenten hebben echter geheel geen tweetal gesteld. Niet dat dat moet uiteraard, maar het is wel opmerkelijk vanwege het verleden.
Dit jaar is dit zeker erg opvallend. Een verontrustende ontwikkeling, van welke zijde je het ook bekijkt.
refo

Bericht door refo »

Er zijn de afgelopen jaren minder goede ervaringen opgedaan met kandidaten. In ieder geval die drie gemeentes hebben géén kandidaat tweetal gesteld.
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

stedeling schreef:
Luther schreef:
Dit jaar is dit zeker erg opvallend. Een verontrustende ontwikkeling, van welke zijde je het ook bekijkt.
Misschien is het voor bepaalde gemeentes niet eens verstandig om kandidaten te beroepen. In Hervormde gemeenten mogen bv. ook geen kandidaten in plaatsen met meerder wijkgemeenten, maar er kunnen ook andere dingen spelen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Gijs83 schreef:
stedeling schreef:
Luther schreef:
Misschien is het voor bepaalde gemeentes niet eens verstandig om kandidaten te beroepen. In Hervormde gemeenten mogen bv. ook geen kandidaten in plaatsen met meerder wijkgemeenten, maar er kunnen ook andere dingen spelen.
Is dat laatste zo? Dan heeft mijn gemeente in de afgelopen twintig jaar minstens twee keer wederkerkrechtelijk gehandeld.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef:
Gijs83 schreef:Misschien is het voor bepaalde gemeentes niet eens verstandig om kandidaten te beroepen. In Hervormde gemeenten mogen bv. ook geen kandidaten in plaatsen met meerder wijkgemeenten, maar er kunnen ook andere dingen spelen.
Is dat laatste zo? Dan heeft mijn gemeente in de afgelopen twintig jaar minstens twee keer wederkerkrechtelijk gehandeld.
Ik geloof niet dat het een kerkrechtelijke regel is, maar gebruikelijk is het in elk geval niet om kandidaten te laten beginnen in een gemeente die uit meerdere wijkgemeentes bestaat. 't Gebeurt wel (vrij recent nog ds. Van Bart in Wierden), maar regel is dat een kandidaat begint in een gemeente zonder wijkgemeentes.
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zita schreef:
Gijs83 schreef:Misschien is het voor bepaalde gemeentes niet eens verstandig om kandidaten te beroepen. In Hervormde gemeenten mogen bv. ook geen kandidaten in plaatsen met meerder wijkgemeenten, maar er kunnen ook andere dingen spelen.
Hoe het bij de HHK en PKN is, zou ik zo niet weten. Maar bij de GG zijn dit soort zaken altijd adviezen of richtlijnen; de lokale kerkenraad blijft autonoom.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Misschien is het voor bepaalde gemeentes niet eens verstandig om kandidaten te beroepen. In Hervormde gemeenten mogen bv. ook geen kandidaten in plaatsen met meerder wijkgemeenten, maar er kunnen ook andere dingen spelen.[/quote]
Is dat laatste zo? Dan heeft mijn gemeente in de afgelopen twintig jaar minstens twee keer wederkerkrechtelijk gehandeld.[/quote]

Hoe het nu in de PKN geregeld is, weet ik niet maar het was in de NHK inderdaad een kerkordelijke regel dat een gemeente die bestond uit meerdere wijken of predikantsplaatsen geen kandidaat mocht beroepen. Dit om te voorkomen dat een kandidaat wordt overheerst door een ervaren predikant, met alle problemen die dat met zich meebrengt.
Gesloten