Het tast de zondagsrust aan. Niet alleen voor jezelf, maar ook gezien het algehele verkeersbeeld. Als veel mensen zullen lopen of fietsen naar de kerk straalt dat ook meer rust uit.Luther schreef:Wat is er mis met autorijden op zondag?
Beroepingswerk discussie
Re: Beroepingswerk discussie
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Dat is jouw mening en die respecteer ik.caprice schreef:Het tast de zondagsrust aan. Niet alleen voor jezelf, maar ook gezien het algehele verkeersbeeld. Als veel mensen zullen lopen of fietsen naar de kerk straalt dat ook meer rust uit.Luther schreef:Wat is er mis met autorijden op zondag?
Als ik naar de kerk wil, pak ik rustig de auto. Niet voor een familieritje of ontspanning, maar wel om Gods Woord te horen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
Oke, het gaat hier over beroepingswerk maar niet over autorijden oid.
Laten we ons afvragen of dit wel zin heeft...wel samengaan, niet samengaan, wel in eigen woonplaats, niet in eigen woonplaats..maar gewoon de vraag (en daar hebben we genoeg aan!!): wat heeft de kerkdienst mij voor nut? Tot eeuwig voordeel of eeuwig oordeel? Behoor ik bij de ware algemene Christelijke Kerk?
Laten we ons afvragen of dit wel zin heeft...wel samengaan, niet samengaan, wel in eigen woonplaats, niet in eigen woonplaats..maar gewoon de vraag (en daar hebben we genoeg aan!!): wat heeft de kerkdienst mij voor nut? Tot eeuwig voordeel of eeuwig oordeel? Behoor ik bij de ware algemene Christelijke Kerk?
~ Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag ~ (Loesje)
Sommige gemeenten stellen slechts 1 kandidaat op tweetal; andere gemeenten 2 predikanten; een enkele gemeente (die altijd wel kandidaten beroepen) beroepen nu helemaal niet: Aalburg, Hoogeveen, Mijdrecht/Nieuwer ter Aa, Oosterland, Sint Annaland en Wageningen. Wat zou daarvan de reden zijn?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tja Luther, dat kun je zelf ook wel bedenken. Gemeentes willen de kandida(a)t(en) liever niet als predikant in hun gemeente hebben. En er zullen nog wel heel veel andere redenen zijn.
kun je makkelijk zeggen met de kerk in je achtertuin;)caprice schreef:Het tast de zondagsrust aan. Niet alleen voor jezelf, maar ook gezien het algehele verkeersbeeld. Als veel mensen zullen lopen of fietsen naar de kerk straalt dat ook meer rust uit.Luther schreef:Wat is er mis met autorijden op zondag?
ik begrijp wel hoe je het bedoelt, dat respecteer ik, maar of je nu lopend of met de auto gaat,
naar Gods huis gaan. Dat is belangrijk!
Er zijn ook ds die op zondag rijden om een gemeente te bedienen, daar wordt ook vaak over gediscussieerd. Maar wat fijn dat op die manier ook vacante gemeentes bediend kunnen worden.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Nee, dat bedoelde ik niet. Als dat de reden is, dan kan men ook 2 predikanten stellen. De door mij genoemde gemeenten hebben echter geheel geen tweetal gesteld. Niet dat dat moet uiteraard, maar het is wel opmerkelijk vanwege het verleden.Erasmiaan schreef:Tja Luther, dat kun je zelf ook wel bedenken. Gemeentes willen de kandida(a)t(en) liever niet als predikant in hun gemeente hebben. En er zullen nog wel heel veel andere redenen zijn.
- Neeltje Jans
Re: Beroepingswerk [9]
Luther, ken jij Hellevoetsluis en Oostvoorne? Ik wel nl...en volgens mij heb ik de doopleden al meegeteld...Luther schreef:
@Neeltje Jans: Hellevoetsluis en Oostvoorne liggen dicht bij elkaar en beide gemeenten tellen ook nog een aantal doopleden, dus ook jonge leden. Die kunnen prima de ouderen ophalen en naar de kerk rijden.
Neeltje Jans, moeder van 4
Dit jaar is dit zeker erg opvallend. Een verontrustende ontwikkeling, van welke zijde je het ook bekijkt.Luther schreef:Nee, dat bedoelde ik niet. Als dat de reden is, dan kan men ook 2 predikanten stellen. De door mij genoemde gemeenten hebben echter geheel geen tweetal gesteld. Niet dat dat moet uiteraard, maar het is wel opmerkelijk vanwege het verleden.Erasmiaan schreef:Tja Luther, dat kun je zelf ook wel bedenken. Gemeentes willen de kandida(a)t(en) liever niet als predikant in hun gemeente hebben. En er zullen nog wel heel veel andere redenen zijn.
Er zijn de afgelopen jaren minder goede ervaringen opgedaan met kandidaten. In ieder geval die drie gemeentes hebben géén kandidaat tweetal gesteld.
Misschien is het voor bepaalde gemeentes niet eens verstandig om kandidaten te beroepen. In Hervormde gemeenten mogen bv. ook geen kandidaten in plaatsen met meerder wijkgemeenten, maar er kunnen ook andere dingen spelen.stedeling schreef:Dit jaar is dit zeker erg opvallend. Een verontrustende ontwikkeling, van welke zijde je het ook bekijkt.Luther schreef:Nee, dat bedoelde ik niet. Als dat de reden is, dan kan men ook 2 predikanten stellen. De door mij genoemde gemeenten hebben echter geheel geen tweetal gesteld. Niet dat dat moet uiteraard, maar het is wel opmerkelijk vanwege het verleden.Erasmiaan schreef:Tja Luther, dat kun je zelf ook wel bedenken. Gemeentes willen de kandida(a)t(en) liever niet als predikant in hun gemeente hebben. En er zullen nog wel heel veel andere redenen zijn.
Is dat laatste zo? Dan heeft mijn gemeente in de afgelopen twintig jaar minstens twee keer wederkerkrechtelijk gehandeld.Gijs83 schreef:Misschien is het voor bepaalde gemeentes niet eens verstandig om kandidaten te beroepen. In Hervormde gemeenten mogen bv. ook geen kandidaten in plaatsen met meerder wijkgemeenten, maar er kunnen ook andere dingen spelen.stedeling schreef:Dit jaar is dit zeker erg opvallend. Een verontrustende ontwikkeling, van welke zijde je het ook bekijkt.Luther schreef:Nee, dat bedoelde ik niet. Als dat de reden is, dan kan men ook 2 predikanten stellen. De door mij genoemde gemeenten hebben echter geheel geen tweetal gesteld. Niet dat dat moet uiteraard, maar het is wel opmerkelijk vanwege het verleden.Erasmiaan schreef:Tja Luther, dat kun je zelf ook wel bedenken. Gemeentes willen de kandida(a)t(en) liever niet als predikant in hun gemeente hebben. En er zullen nog wel heel veel andere redenen zijn.
Ik geloof niet dat het een kerkrechtelijke regel is, maar gebruikelijk is het in elk geval niet om kandidaten te laten beginnen in een gemeente die uit meerdere wijkgemeentes bestaat. 't Gebeurt wel (vrij recent nog ds. Van Bart in Wierden), maar regel is dat een kandidaat begint in een gemeente zonder wijkgemeentes.Zita schreef:Is dat laatste zo? Dan heeft mijn gemeente in de afgelopen twintig jaar minstens twee keer wederkerkrechtelijk gehandeld.Gijs83 schreef:Misschien is het voor bepaalde gemeentes niet eens verstandig om kandidaten te beroepen. In Hervormde gemeenten mogen bv. ook geen kandidaten in plaatsen met meerder wijkgemeenten, maar er kunnen ook andere dingen spelen.
~~Soli Deo Gloria~~
Hoe het bij de HHK en PKN is, zou ik zo niet weten. Maar bij de GG zijn dit soort zaken altijd adviezen of richtlijnen; de lokale kerkenraad blijft autonoom.Zita schreef:Is dat laatste zo? Dan heeft mijn gemeente in de afgelopen twintig jaar minstens twee keer wederkerkrechtelijk gehandeld.Gijs83 schreef:Misschien is het voor bepaalde gemeentes niet eens verstandig om kandidaten te beroepen. In Hervormde gemeenten mogen bv. ook geen kandidaten in plaatsen met meerder wijkgemeenten, maar er kunnen ook andere dingen spelen.
Misschien is het voor bepaalde gemeentes niet eens verstandig om kandidaten te beroepen. In Hervormde gemeenten mogen bv. ook geen kandidaten in plaatsen met meerder wijkgemeenten, maar er kunnen ook andere dingen spelen.[/quote]
Is dat laatste zo? Dan heeft mijn gemeente in de afgelopen twintig jaar minstens twee keer wederkerkrechtelijk gehandeld.[/quote]
Hoe het nu in de PKN geregeld is, weet ik niet maar het was in de NHK inderdaad een kerkordelijke regel dat een gemeente die bestond uit meerdere wijken of predikantsplaatsen geen kandidaat mocht beroepen. Dit om te voorkomen dat een kandidaat wordt overheerst door een ervaren predikant, met alle problemen die dat met zich meebrengt.
Is dat laatste zo? Dan heeft mijn gemeente in de afgelopen twintig jaar minstens twee keer wederkerkrechtelijk gehandeld.[/quote]
Hoe het nu in de PKN geregeld is, weet ik niet maar het was in de NHK inderdaad een kerkordelijke regel dat een gemeente die bestond uit meerdere wijken of predikantsplaatsen geen kandidaat mocht beroepen. Dit om te voorkomen dat een kandidaat wordt overheerst door een ervaren predikant, met alle problemen die dat met zich meebrengt.