Pleiten op je doop

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Daar gaan wij weer...het sacrament is gegrond op het verbond (vr en antw 74) Dan mogen kinderen en ouders biddend pleiten om vervulling van de verbondsbeloften. Kijk naar het verbondsvolk in het O.T. De HEERE zegt tegen hen allen doe uw mond wijd open en ik zal hem vervullen.
Maar zij deden dat niet, ze hebben Zijn stem niet gehoord. De HEERE sprak dus tegen ongelovige verbondskinderen, Doe uw mond wijd open. Laat uw mond dan niet dicht omdat een leer voorschrijft dat je niet mag pleiten.
Ook in het OT was geloof noodzakelijk.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Bert Mulder »

Fjodor schreef:
Johann schreef:
henriët schreef:Ik betreur zeer de visie op de doop binnen de ger. gez.
Als er iets van zou verstaan worden..
Ik vind het betreurend dat er van de HD een middel tot amyraldisme gemaakt word.
wat is dat?
hypotetische alverzoening.

in het kort, de scheiding tussen het verbond der verlossing, en het genade verbond

[knip] Spreek met respect over een kerkverband; dat houdt ook in dat we niet ongefundeerd dwalingen aan een geheel kerkverband verbinden. Mvg, eilander
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Afgewezen »

Wilhelm schreef:Juist Huisman! De uiterste consequentie van de visie van Ds de Heer, kan niet anders zijn dan geloofsdoop op volwassen leeftijd.
Maar dat... mag je niet hardop zeggen. ;)
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:
Wilhelm schreef:Juist Huisman! De uiterste consequentie van de visie van Ds de Heer, kan niet anders zijn dan geloofsdoop op volwassen leeftijd.
Maar dat... mag je niet hardop zeggen. ;)

Wel als je het daarmee oneens bent ;)
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Johann »

Bert Mulder schreef:
Fjodor schreef:
Johann schreef:
henriët schreef:Ik betreur zeer de visie op de doop binnen de ger. gez.
Als er iets van zou verstaan worden..
Ik vind het betreurend dat er van de HD een middel tot amyraldisme gemaakt word.
wat is dat?
hypotetische alverzoening.

in het kort, de scheiding tussen het verbond der verlossing, en het genade verbond

[knip] Spreek met respect over een kerkverband; dat houdt ook in dat we niet ongefundeerd dwalingen aan een geheel kerkverband verbinden. Mvg, eilander

Ik ging het net zeggen, dank.
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Bert Mulder »

huisman schreef: Daar gaan wij weer...het sacrament is gegrond op het verbond (vr en antw 74) Dan mogen kinderen en ouders biddend pleiten om vervulling van de verbondsbeloften. Kijk naar het verbondsvolk in het O.T. De HEERE zegt tegen hen allen doe uw mond wijd open en ik zal hem vervullen.
Maar zij deden dat niet, ze hebben Zijn stem niet gehoord. De HEERE sprak dus tegen ongelovige verbondskinderen, Doe uw mond wijd open. Laat uw mond dan niet dicht omdat een leer voorschrijft dat je niet mag pleiten.
10 (-) Ik ben de HEERE, uw God, Die u heb opgevoerd uit het land van Egypte; doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen .
11 (-) Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild .
12 (-) Dies heb Ik het overgegeven in het goeddunken huns harten, dat zij wandelden in hun raadslagen.
13 (-) Och, dat Mijn volk naar Mij gehoord had , dat Israel in Mijn wegen gewandeld had !
en hoe doet een dood zondaar zijn mond open?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17527
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Pleiten op je doop

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Daar gaan wij weer...het sacrament is gegrond op het verbond (vr en antw 74) Dan mogen kinderen en ouders biddend pleiten om vervulling van de verbondsbeloften. Kijk naar het verbondsvolk in het O.T. De HEERE zegt tegen hen allen doe uw mond wijd open en ik zal hem vervullen.
Maar zij deden dat niet, ze hebben Zijn stem niet gehoord. De HEERE sprak dus tegen ongelovige verbondskinderen, Doe uw mond wijd open. Laat uw mond dan niet dicht omdat een leer voorschrijft dat je niet mag pleiten.
Ook in het OT was geloof noodzakelijk.
Natuurlijk maar dat is de kwestie niet, de HEERE spreekt Zijn gehele bondsvolk om hun mond wijd open te doen. Roep Hem aan in Zijn beloften die bij je doop betekend en verzegeld zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17527
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Pleiten op je doop

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:
huisman schreef: Daar gaan wij weer...het sacrament is gegrond op het verbond (vr en antw 74) Dan mogen kinderen en ouders biddend pleiten om vervulling van de verbondsbeloften. Kijk naar het verbondsvolk in het O.T. De HEERE zegt tegen hen allen doe uw mond wijd open en ik zal hem vervullen.
Maar zij deden dat niet, ze hebben Zijn stem niet gehoord. De HEERE sprak dus tegen ongelovige verbondskinderen, Doe uw mond wijd open. Laat uw mond dan niet dicht omdat een leer voorschrijft dat je niet mag pleiten.
10 (-) Ik ben de HEERE, uw God, Die u heb opgevoerd uit het land van Egypte; doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen .
11 (-) Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild .
12 (-) Dies heb Ik het overgegeven in het goeddunken huns harten, dat zij wandelden in hun raadslagen.
13 (-) Och, dat Mijn volk naar Mij gehoord had , dat Israel in Mijn wegen gewandeld had !
en hoe doet een dood zondaar zijn mond open?
@Bert het staat in Psalm 81, de HEERE zegt het tegen Zijn verbondsvolk. Die vraag moet je dus niet aan mij stellen.
(staat Ps 81 alleen in CGK bijbels ? )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:Juist Huisman! De uiterste consequentie van de visie van Ds de Heer, kan niet anders zijn dan geloofsdoop op volwassen leeftijd.
Nu moet je me toch eens vertellen, Wilhelm, wat moet een vijand van God met de doop?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Ander »

Wilhelm schreef:Wat zullen het een arme doopdiensten zijn, als er niet meer te vertellen valt dan wat er in dit stukje beschreven staat...
Gelukkig leren de meeste GG predikanten dit anders.
Tjonge, wat een reacties in twee uur tijd. Maar wat je hier zegt is inhoudelijk onjuist en ook wel erg mager. Ik heb gelukkig vele, niet arme, doopdiensten meegemaakt waar precies in de lijn van ds. de Heer werd geleerd. En ik ben nog een GG predikant tegengekomen die opriep te pleiten op je doop, terwijl ik vele doopdiensten heb meegemaakt. Dus dat meeste mag wel weg. Dan klopt je laatste zin, ja.
En wijs vanuit het Woord maar eens aan hoe ik het pleiten moet zien. Ds. de Heer kon het niet vinden, wellicht dat jij hem en mij kunt helpen.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Natuurlijk maar dat is de kwestie niet, de HEERE spreekt Zijn gehele bondsvolk om hun mond wijd open te doen. Roep Hem aan in Zijn beloften die bij je doop betekend en verzegeld zijn.
Dat laatste verzin je er zelf bij. De mond wijd open doen dient ook in het geloof te geschieden.
Johann
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 okt 2009, 20:37

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Johann »

huisman schreef:Natuurlijk maar dat is de kwestie niet, de HEERE spreekt Zijn gehele bondsvolk om hun mond wijd open te doen. Roep Hem aan in Zijn beloften die bij je doop betekend en verzegeld zijn.
Mag ik vragen hoe jij dan het bondsvolk ziet m.b.t. de doop? Is elk dopeling in het genadeverbond geënt ofniet? Of is het verbond tweeledig, d.w.z. gedoopt=erve des verbonds. gedoopt en geloof(de uitverkorenen)=het genadeverbond?
Laatst gewijzigd door Johann op 06 jun 2011, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
De beste plaats op aarde is geen plaats meer waard te zijn.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Ander »

huisman schreef:
Bert Mulder schreef:
huisman schreef: Daar gaan wij weer...het sacrament is gegrond op het verbond (vr en antw 74) Dan mogen kinderen en ouders biddend pleiten om vervulling van de verbondsbeloften. Kijk naar het verbondsvolk in het O.T. De HEERE zegt tegen hen allen doe uw mond wijd open en ik zal hem vervullen.
Maar zij deden dat niet, ze hebben Zijn stem niet gehoord. De HEERE sprak dus tegen ongelovige verbondskinderen, Doe uw mond wijd open. Laat uw mond dan niet dicht omdat een leer voorschrijft dat je niet mag pleiten.
10 (-) Ik ben de HEERE, uw God, Die u heb opgevoerd uit het land van Egypte; doe uw mond wijd open, en Ik zal hem vervullen .
11 (-) Maar Mijn volk heeft Mijn stem niet gehoord; en Israel heeft Mijner niet gewild .
12 (-) Dies heb Ik het overgegeven in het goeddunken huns harten, dat zij wandelden in hun raadslagen.
13 (-) Och, dat Mijn volk naar Mij gehoord had , dat Israel in Mijn wegen gewandeld had !
en hoe doet een dood zondaar zijn mond open?
@Bert het staat in Psalm 81, de HEERE zegt het tegen Zijn verbondsvolk. Die vraag moet je dus niet aan mij stellen.
(staat Ps 81 alleen in CGK bijbels ? )
Het geestelijk Israël, zie ook het stukje van ds. K. Veldman in de krant van vandaag, over Ezechiël. (Is wel HHK, maar toch...)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Pleiten op je doop

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:Juist Huisman! De uiterste consequentie van de visie van Ds de Heer, kan niet anders zijn dan geloofsdoop op volwassen leeftijd.
Nu moet je me toch eens vertellen, Wilhelm, wat moet een vijand van God met de doop?
Vanuit dat oogpunt kunnen kleine kinderen dan ook alleen maar gedoopt worden wanneer ze door God en de gemeente voor gelovigen gehouden worden.

Overigens zie je hier de visies door elkaar lopen die dr. Loonstra zo mooi op een rijtje heeft gezet in zijn boekje. Ik denk niet dat we eruit komen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17527
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Pleiten op je doop

Bericht door huisman »

Bert Mulder schreef:hypotetische alverzoening.

in het kort, de scheiding tussen het verbond der verlossing, en het genade verbond

[knip] Spreek met respect over een kerkverband; dat houdt ook in dat we niet ongefundeerd dwalingen aan een geheel kerkverband verbinden. Mvg, eilander
Een onderscheid tussen het verbond der verlossing, en het genade verbond is idd CGK en puriteins en reformatorisch.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie