Scheurt uw hart, en niet uw klederen

DirkM

Re: Scheurt uw hart, en niet uw klederen

Bericht door DirkM »

DWW schreef:
DirkM schreef:Dat vind ik juist ook zo goed aan wat DWW zegt, maar is veel makkelijker te lezen dan die hele lap tekst van hem.(...)

Daarom zei ik ook, we bedoelen wel het zelfde maar de manier waarop we het zeggen daar zit het verschil in.
DWW: Beste Dirk, ik hoop dat je beseft dat je maar half of geheel niet hebt verstaan hetgeen ik dit topic bedoelde te zeggen. Je hebt het geheel niet of te weinig overdacht, en hebt ook verzaakt hetgeen de Bereeërs deden aangaande de prediking van Paulus.
Ik snap wel wat je wilt zeggen hoor, dat is niet het punt.
DirkM schreef: Citaat DWW: "Het evangelie tot bedekking en levendmaking ????"
Volstrekt niet tot bedekking, namelijk als dan het Evangelie al bedekt is, is het juist bedekt in hen, die verloren gaan, in wie de god van deze eeuw, satan dus, de gedachten van ongelovigen verblindt heeft, opdat de lichtglans van het Evangelie van de Heerlijkheid van Christus, die het beeld Gods is, hen NIET zou bestralen.
DWW schreef:: Toen de verloren zoon thuis kwam en in de armen of aan de voeten van zijn vader die kostelijke belijdenis deed, richtte zijn vader hem op en ontdeed hem van zijn oude zondaarskleed en omhing hem met een nieuw best Kleed. Dat is het Kleed der gerechtigheid en heiligheid van Christus krachtens toerekening en toepassing, daarnaast en ring aan vinger en schoenen aan zíjn voeten. Die ring zag op de verzegeling door de Heilige Geest en die (kinder)schoenen zagen op de vrijheid die er in Christus is voor Zijn vrijgemaakte kinderkens door de toegepaste beloftenissen des Evangeliums.
Mijn citaat is gewoon 2 Corinthe 4 en daar is geen speld tussen te krijgen.
Maar om even in te gaan op wat je hier zegt over de verloren zoon het volgende:
Eigenlijk zegt de verloren zoon: Wees mij zondaar genadig.
De reaktie van de Vader is dat het oude zondaarskleed hem afgedaan werd en hij bekleed werd met Christus, de ring is een zegelring en het dragen van de ring geeft aan dat er gezag is dat afgeleid is van de Vader, zo hebben wederomgeborenen ook het gezag van God in hun leven.

Nu wel de volgende vraag: Wanneer de Vader ons het zondaarskleed heeft afgedaan en ons bekleed heeft met Christus, waarom dan weer het zondaarskleed aantrekken en roepen dat wij ons hele leven arme zondaars blijven ?
DirkM schreef:Alleen door de werking van de Heilige Geest kan je tot erkenning van de Waarheid komen, alleen door de Heilige Geest kan je zien dat je zonden verzoend moeten worden door het Bloed van Jezus Christus, alleen de Heilige Geest is ons die wedergeboren zijn gegeven zodat wij daardoor geleid, bemoedigd en getroost zouden worden tot de tijd, en die komt spoedig, dat wij Jezus zullen aanschouwen van aangezicht tot aangezicht. Door de werking van de Heilige Geest mag ik zeker weten dat ik een kind van God ben.
Matthew Meade over de Geest der dienstbaarheid:
“Iemand kan den Geest slechts hebben, als een Geest der dienstbaarheid op welke wijze de Geest in vele menschen werkt. De Geest der dienstbaarheid nu ,,is een werking van den Heiligen Geest door de Wet, overtuigende de consciëntie van zonde en van den vloek der Wet, en werkende in de ziel zulk een bevatting van den toorn Gods, dat de gedachten van God. zijn zíel verbaasd maken." Deze Geest kan zijn, en is dikwijls, Zonder zaligmakende genade; de werking van dezen Geest was in Kain en Judas. Hoewel niemand" den Geest der aanneming ontvangt, tenzij hij eerst ontvangt den Geest der dienstbaarheid,, evenwel ontvangen velen den Geest der dienstbaarheid,, die nooit ontvangen den Geest der aanneming.” (uit: De bijna-christen ontdekt)
DirkM schreef:De niet wederomgeborene is dus kind der ongerechtigheid, slangenzaad, verblindt door de god dezer eeuw, dat is satan. De wederomgeborene is dus kind der Gerechtigheid, vrouwenzaad, kind van de Allerhoogste God, die gezegt heeft: Uit duisternis zal Licht schijnen. Die God die heeft geschenen in onze harten, tot de lichtglans van de kennis van de Heerlijkheid van God IN het aangezicht van Jezus Christus.
DWW schreef:Er is zoveel begrip en uitleg omtrent het woord wedergeboorte. Gods Woord vergelijkt in de zendbrief aan Titus, en in Rom. 6 de wedergeboorte met een geestelijk badwater waarin een zondaar ten ondergaat en zijn bestaan voor God geheel verliest, alwaar hij de kruisdood met Christus geestelijk sterft, zijn zonden in Zijn dood en graf vernietigt en begraven worden, en waar een zondaar als zijnde één plant met Hem vervolgens uit zijn zondegraf opstaat ten eeuwige leven door het zaligmakende geloof waardoor hij in Christus is ingelijfd / ingeënt. Daar hoor ik jou niet over, Dirk. Het gaat niet om de diepte..etc, maar het schijnt me zo toe dat jij hier overheen stapt. De koopman van schone paarlen die deze ene Parel van grote waarde vond en de graver in de akker die een schat gevonden had, die konden pas kopen en mijnen toen zij alles verkocht hadden. Of ben jij hier ook geen vreemdeling van...??
De zondige natuur van de mens wordt bij de wedergeboorte begraven, maar dat wil niet zeggen dat de zondige natuur van de mens dan weer opstaat uit het graf.
Als het goed is dan blijft de zondige natuur ONDER DE GROND.
Wij moeten dus ook niet toestaan dat de oude zondige natuur weer de kop op steekt, maar die gewoon met het gezag dat wij hebben ontvangen door de inwoning van de Heilige Geest in ons leven deze laten liggen in het graf en wandelen in nieuwheid des Levens.
Jouw opmerking " of ben jij hier ook geen vreemdeling van ....?? " kan ik niet helemaal plaatsen, de reden dat je dat zegt begrijp ik niet vanuit deze context eerlijk gezegt.

Het alles verkocht moeten hebben om op die manier de akker te kopen om op die manier dus ook de kostbare parel te bezitten betekend dat wij alles wat wij van ons zelf hebben als het ware weg moeten doen, omdat van alles wat wij van nature hebben en wat wij van nature zijn niet kunnen aanwenden om het Koninkrijk te kunnen be-erven.
Wij zelf kunnen NIETS bijdragen aan onze verlossing, dat is alles uit GENADE ALLEEN.
DirkM

Bericht door DirkM »

DWW schreef: Dit schreef de apostel in zijn leerbrief aan hen tot nader onderwijs hoedanig zij door het geloof verlost en gerechtvaardigd waren geworden. Deze verloste Romeinen waren ook koopmannen van schone paarlen. Het zoeken en vinden van die ene Parel geschiedt door de lokkingen des Evangeliums en door de tucht der wet, Gal. 3:21-27. Toen zij in het uur der minnen alles verkochten om die ene Parel te kopen en kunnen mijnen op de markt van vrije genade om niet, gingen zij met Christus de kruisdood in en waren zij niet zalig maar rampzalig voor God. Zie daar de Geest der dienstbaarheid die hen met alles aan een einde bracht en al die kleine parels deed verkopen.
Nee toen zij op dat moment van hun wedergeboorte alles verkocht hadden en de akker hadden gekocht om niet, slechts door de GENADE Gods, werden zij van VERDORVEN ineens ZALIG. Rampzalig voor God zoals jij het uitdrukt zijn slechts hen die de genade verachten.
DWW schreef:Zij gingen verloren voor God als in een punt des tijds, en toen pas waren zij vatbaar voor de blijde boodschap des Evangeliums omdat ze daar afgesneden waren geworden van de heerschappij der wet (Rom. 7:1-4), waarop de Geest van Christus het in dit dodelijkst tijdsgewricht in hun verlorenheid tussen treed en het uit Hem neemt en het deze verloste Romeinen tot heil, vrede, vertroosting en zaligheid verkondigde. Zie daar de werking van de verworven Geest van Christus, Rom. 8:9, Gal. 4:4-7, Joh. 16:13-15.
Zij waren al verloren vanaf hun geboorte af, omdat zij geboren zijn met de zondige natuur en slaaf waren van de macht van de zonde. In de tijdslijn van verloren naar gerechtvaardigd zijn door Christus staat de wedergeboorte daar tussen in.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

DirkM schreef:De zondige natuur van de mens wordt bij de wedergeboorte begraven, maar dat wil niet zeggen dat de zondige natuur van de mens dan weer opstaat uit het graf. Als het goed is dan blijft de zondige natuur ONDER DE GROND.
Wij moeten dus ook niet toestaan dat de oude zondige natuur weer de kop op steekt, maar die gewoon met het gezag dat wij hebben ontvangen door de inwoning van de Heilige Geest in ons leven deze laten liggen in het graf en wandelen in nieuwheid des Levens.
Wanneer een zondaar verlost is, wordt zijn lichaam een tempel van Zijn verworven Geest. De zondaar is rechtvaardig en heilig in Christus, krachtens toerekening, maar dat maakt de stenen van die tempel niet heilig. Wat jij hier probeert te stellen is daarom een ROOMSE voorstelling van zaken. Waarom zegt dan de apostel in Rom. 7 dat de wet geestelijk is, en hij vleselijk verkocht onder de zonden. Het goede dat ik (=mijn gemoed) wil, dat doe ik niet, maar het kwade dat ik (= mijn gemoed) haat dat doe ik (= mijn zondige vlees). Paulus zegt aan het eind van Rom. 7 dat hij een vermaak heeft naar de inwendige mens in de geboden Gods, maar dat zijn zondige vlees deze haat en zich daaronder nooit zal onderwerpen. Hoe geschiedt dan voor Gods volk de vrijmaking, onderwerping, en gehoorzaming jegens Gods heilige wet...?? Namelijk door de ingestorte liefde Christi, dewelke de vervulling der wet is. God lief boven alles, en m'n naasten als mezelf. In de liefde Christi kan een verloste zondaar niet zondigen en is hij bedorven voor de wereld en al haar begeerlijkheden, en ligt zijn vlees er even onder.

Ook na ontvangen genade blijft Gods heilige wet voor mijn zondige bedorven vlees een tuchtmeester tot Christus, Dirk. Wat de apostelen in het slot van hun zendbrieven telkens tot vermaning schreven om te wijken van het kwade, dat was geen nieuwe wet maar een liefdesbevel. Opdat zij de Geest van Christus niet zouden bedroeven en Hij voor kort of lange tijd van hen zou gaan wijken door hun bedreven zonden ná ontvangen genade.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
DirkM

Bericht door DirkM »

DWW schreef:
DirkM schreef:De zondige natuur van de mens wordt bij de wedergeboorte begraven, maar dat wil niet zeggen dat de zondige natuur van de mens dan weer opstaat uit het graf. Als het goed is dan blijft de zondige natuur ONDER DE GROND.
Wanneer een zondaar verlost is, wordt zijn lichaam een tempel van Zijn verworven Geest. De zondaar is rechtvaardig en heilig in Christus, krachtens toerekening, maar dat maakt de stenen van die tempel niet heilig. Wat jij hier probeert te stellen is daarom een ROOMSE voorstelling van zaken. Waarom zegt dan de apostel in Rom. 7 dat de wet geestelijk is, en hij vleselijk verkocht onder de zonden. Het goede dat ik (=mijn gemoed) wil, dat doe ik niet, maar het kwade dat ik (= mijn gemoed) haat dat doe ik (= mijn zondige vlees). Paulus zegt aan het eind van Rom. 7 dat hij een vermaak heeft naar de inwendige mens in de geboden Gods, maar dat zijn zondige vlees deze haat en zich daaronder nooit zal onderwerpen. Hoe geschiedt dan voor Gods volk de vrijmaking, onderwerping, en gehoorzaming jegens Gods heilige wet...?? Namelijk door de ingestorte liefde Christi, dewelke de vervulling der wet is. God lief boven alles, en m'n naasten als mezelf. In de liefde Christi kan een verloste zondaar niet zondigen en is hij bedorven voor de wereld en al haar begeerlijkheden, en ligt zijn vlees er even onder.
Ik vermaan u dan, broeders, met beroep op de barmhartigheden Gods, dat gij uw lichamen stelt tot een levend, heilig en Gode welgevallig offer: dit is uw redelijke eredienst.

Zo iemand Gods tempel schendt, God zal hem schenden. Want de tempel Gods, en dat zijt gij, is heilig.

Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig.

er staat immers geschreven: Weest heilig, want Ik ben heilig

Conclusie: De wederomgeboren mens IS HEILIG !!

Wat betreft Romeinen 7: Daar spreekt Paulus over de toestand waarin hij was voordat hij wederomgeboren was, namelijk met de oude zondige natuur, slaaf van de zonde.
Bij Romeinen 7 staat ook: Wie kan mij verlossen uit het lichaam dezes doods ?
GODE ZIJ DANK DOOR JEZUS CHRISTUS, ONZE HERE !
En dan gaat het verder in Romeinen 8: Zo is er dan geen veroordeling meer voor hen de IN Christus zijn.
Want de wet van de Geest des Levens,(de Heilige Geest dus die de wedergeboren mens doet zeggen ABBA Vader) heeft u in Christus Jezus VRIJGEMAAKT, VAN DE WET der zonde en des doods.

En vers 5: Want zij, die naar het vlees zijn, hebben de gezindheid van het vlees (de oude zondige natuur van de niet wedergeboren mens), en zij die naar de Geest zijn hebben de gezindheid van de Geest (met de nieuwe natuur, namelijk de natuur van Christus)
DWW schreef:Ook na ontvangen genade blijft Gods heilige wet voor mijn zondige bedorven vlees een tuchtmeester tot Christus, Dirk. Wat de apostelen in het slot van hun zendbrieven telkens tot vermaning schreven om te wijken van het kwade, dat was geen nieuwe wet maar een liefdesbevel. Opdat zij de Geest van Christus niet zouden bedroeven en Hij voor kort of lange tijd van hen zou gaan wijken door hun bedreven zonden ná ontvangen genade.
Zoals je al zag, de wederomgeborene leeft niet meer in zijn zondige bedorven vlees, maar is HEILIG.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

DirkM schreef:Wat betreft Romeinen 7: Daar spreekt Paulus over de toestand waarin hij was voordat hij wederomgeboren was, namelijk met de oude zondige natuur, slaaf van de zonde. Bij Romeinen 7 staat ook: Wie kan mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
---knip--- Niet op de persoon

Hier lees deze preek van ds. H.F. Kohlbrugge over Rom. 7 vers 14 eerst even : http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... ers-14.pdf
DirkM

Bericht door DirkM »

DWW schreef:
DirkM schreef:Wat betreft Romeinen 7: Daar spreekt Paulus over de toestand waarin hij was voordat hij wederomgeboren was, namelijk met de oude zondige natuur, slaaf van de zonde. Bij Romeinen 7 staat ook: Wie kan mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
---knip---
Hier lees deze preek van ds. H.F. Kohlbrugge over Rom. 7 vers 14 eerst even : http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... ers-14.pdf
Ik snap wel waar het in Romeinen 7 over gaat hoor, maar ik hoop dat jij wel zult zien waar het juist in Romeinen 8 over gaat.
Als je kijkt naar de originele brief van Paulus dan staan daar geen hoofdstukken en verzen bij maar is het 1 brief als geheel.
Daarom is het natuurlijk van belang dat wij niet aan 1 hoofdstuk of gedeelte meer waarde hechten dan aan een ander hoofdstuk van die zelfde brief.
Daarom moet ook Romeinen 8 in zijn volle rijkdom en volheid worden gezien en niet ondergesneeuwd raken onder hoofdstuk 7.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Dirk ik geloof niet dat DWW Romeinen 8 wil laten ondersneeuwen.
Maar DWW wil ook waarschuwen om al te gemakkelijk over Romeinen 7 stappen.

En ik geloof ook werkelijk dat men Romeinen 7 wel eens al te gemakkelijk af doet als iets van Paulus, of te snel over gaat naar Romeinen 8. Juist als men bevindelijk Romeinen 7 kent, is Romeinen 8 zo wonder!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DirkM

Bericht door DirkM »

Johann Gottfried Walther schreef:Dirk ik geloof niet dat DWW Romeinen 8 wil laten ondersneeuwen.
Maar DWW wil ook waarschuwen om al te gemakkelijk over Romeinen 7 stappen.

En ik geloof ook werkelijk dat men Romeinen 7 wel eens al te gemakkelijk af doet als iets van Paulus, of te snel over gaat naar Romeinen 8. Juist als men bevindelijk Romeinen 7 kent, is Romeinen 8 zo wonder!
Het is juist een wonder om alles van het Woord Gods te zien in de samenhang die er in heerst.
Dat een wederombegoren mens ziet en erkent dat Romeinen 7 zijn leven beheerste voordat hij Christus leerde kennen. Romeinen 7 en 8 staan dus ook niet los van elkaar wat ik net al aangaf. Het is net de nadruk die gelegd worden gaat door mensen OF op hoofdstuk 7 of juist op hoofdstuk 8.

Vandaag de dag zie je veel mensen die in het geheel aan Romeinen 7 voorbij fietsen en alleen maar hoofdstuk 8 willen aanhalen, terwijl hoofdstuk 7 niet voor niks deel uitmaakt van diezelfde brief van Paulus.
Wat ik zeer waardeer aan de "bevindelijken onder ons" is dat ze juist door het diepe kennen van hoofdstuk 7 niet zo gemakkelijk toegeven aan het doen van zonde na hun wedergeboorte, zoals vaak bij mensen die alleen hoofdstuk 8 maar aanhalen dit eigenlijk misschien beschouwen als een vrijbrief om maar verder te zondigen.
Juist daarom zegt Paulus dan ook dat het geen vrijbrief is om verder door te gaan met het doen van zonden zodat de genade dan nog verder zou toenemen.
Juist daarom dat volstrekt krachtig gesproken: VOLSTREKT NIET !
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

DirkM schreef:Wat betreft Romeinen 7: Daar spreekt Paulus over de toestand waarin hij was voordat hij wederomgeboren was, namelijk met de oude zondige natuur, slaaf van de zonde.
.......
DirkM

Bericht door DirkM »

DWW schreef:
DirkM schreef:Wat betreft Romeinen 7: Daar spreekt Paulus over de toestand waarin hij was voordat hij wederomgeboren was, namelijk met de oude zondige natuur, slaaf van de zonde.
.......
Vers 20: Indien ik nu datgene doe, wat ik niet wens, dan bewerk ik het niet meer, maar de zonde die in mij woont.
Dat is als je slaaf bent van de zonde, dan woont de zondige natuur in de oude mens.

Bij de nieuwe mens, de wedergeboren mens, woont de Heilige Geest in je.
Door de Heilige Geest doe je geen zonde, omdat je juist wel anders kunt dan zondigen.
De macht van de zonde is verbroken in je leven.

Nu komt het wel voor dat de wederomgeboren mens zonden doet, maar die zonden mag de wederomgeboren mens belijden voor God en vragen om vergiffenis, welke dan ook volgens de beloften van God aan de wederomgeborene geschonken wordt.
Want, als de wederomgeboren mens zegt dat deze niet meer zonden doet dan houdt deze zichzelf voor de gek.
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

DirkM schreef:Wat betreft Romeinen 7: Daar spreekt Paulus over de toestand waarin hij was voordat hij wederomgeboren was
Fjodor

Bericht door Fjodor »

DWW schreef:
Fjodor schreef:
DWW schreef: Er is zoveel begrip en uitleg omtrent het woord wedergeboorte. Gods Woord vergelijkt in de zendbrief aan Titus, en in Rom. 6 de wedergeboorte met een geestelijk badwater waarin een zondaar ondergaat en zijn bestaan voor God verliest, alwaar hij de kruisdood met Christus sterft, zijn zonden in Zijn dood en graf vernietigt en begraven worden, en waar een zondaar als zijnde één plant met Hem vervolgens uit zijn zondegraf opstaat ten eeuwige leven door het zaligmakende geloof waardoor hij in Christus is ingelijfd / ingeënt. Daar hoor ik jou niet over, Dirk. Het gaat niet om de diepte..etc, maar het schijn me zo toe dat jij hier overheen stapt. Of ben jij hier ook geen vreemdeling van...??
Hier ga je weer fout, DWW. Door het zaligmakende geloof worden we één met Zijn dood en worden we Christus ingeënt. Dat beiden door het ene zaligmakende geloof. Lees Romeinen 6 nog maar eens goed (en ook maar kanttekening 8 bij vers 3. daar waar jij nog Geest der dienstbaarheid leest, zien de kanttekenaren al de Geest der aanneming tot kinderen).
Dit schreef de apostel Paulus aan de VERLOSTE Romeinen in Rom. 8 vers 15: "Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!"

Dit schreef de apostel in zijn leerbrief aan hen tot nader onderwijs hoedanig zij door het geloof in Christus verlost en gerechtvaardigd waren geworden. Deze verloste Romeinen waren ook koopmannen van schone paarlen. Het zoeken en vinden van die ene Parel geschiedt door de lokkingen des Evangeliums en door de tucht der wet, Gal. 3:21-27. Toen zij in het uur der minnen alles verkochten om die ene Parel te kopen en kunnen mijnen op de markt van vrije genade om niet, gingen zij met Christus de kruisdood in en waren zij niet zalig maar rampzalig voor God. Zie daar de Geest der dienstbaarheid die hen met alles aan een einde bracht en al die kleine parels deed verkopen.

Zij gingen verloren voor God als in een punt des tijds, en toen pas waren zij vatbaar voor de blijde boodschap des Evangeliums omdat ze daar afgesneden waren geworden van de heerschappij der wet (Rom. 7:1-4), waarop de Geest van Christus het in dit dodelijkst tijdsgewricht in hun verlorenheid tussen treed en het uit Hem neemt en het deze verloste Romeinen tot heil, vrede, vertroosting en zaligheid verkondigde. Zie daar de werking van de verworven Geest van Christus, Rom. 8:9, Gal. 4:4-7, Joh. 16:13-15.
Je gaat niet in op wat ik zeg.
Wij kunnen niet buiten het geloof één worden met Christus. Het één worden met Christus geschiedt door jou als gevolg van ongeloof (nl. geloof in de wet). Dus eigenlijk worden we bij jou gerechtvaardigd door ongeloof. Want dóórdat we met Christus sterven kunnen we volgens jou met Hem opstaan. In jouw termen zou betekenen dat we door ongeloof met Christus op kunnen staan. Dat kan niet. Zo breng jij door een achterdeur tóch de wet weer binnen als levendmakend middel. Terwijl dat nu juist hetgene is waar je zo hard tegen probeert te strijden...
Laatst gewijzigd door Fjodor op 14 mei 2011, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
DirkM

Bericht door DirkM »

Fjodor schreef:
DWW schreef:
Fjodor schreef:
DWW schreef: Er is zoveel begrip en uitleg omtrent het woord wedergeboorte. Gods Woord vergelijkt in de zendbrief aan Titus, en in Rom. 6 de wedergeboorte met een geestelijk badwater waarin een zondaar ondergaat en zijn bestaan voor God verliest, alwaar hij de kruisdood met Christus sterft, zijn zonden in Zijn dood en graf vernietigt en begraven worden, en waar een zondaar als zijnde één plant met Hem vervolgens uit zijn zondegraf opstaat ten eeuwige leven door het zaligmakende geloof waardoor hij in Christus is ingelijfd / ingeënt. Daar hoor ik jou niet over, Dirk. Het gaat niet om de diepte..etc, maar het schijn me zo toe dat jij hier overheen stapt. Of ben jij hier ook geen vreemdeling van...??
Hier ga je weer fout, DWW. Door het zaligmakende geloof worden we één met Zijn dood en worden we Christus ingeënt. Dat beiden door het ene zaligmakende geloof. Lees Romeinen 6 nog maar eens goed (en ook maar kanttekening 8 bij vers 3. daar waar jij nog Geest der dienstbaarheid leest, zien de kanttekenaren al de Geest der aanneming tot kinderen).
Dit schreef de apostel Paulus aan de VERLOSTE Romeinen in Rom. 8 vers 15: "Want gij hebt niet ontvangen den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; maar gij hebt ontvangen den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: Abba, Vader!"

Dit schreef de apostel in zijn leerbrief aan hen tot nader onderwijs hoedanig zij door het geloof in Christus verlost en gerechtvaardigd waren geworden. Deze verloste Romeinen waren ook koopmannen van schone paarlen. Het zoeken en vinden van die ene Parel geschiedt door de lokkingen des Evangeliums en door de tucht der wet, Gal. 3:21-27. Toen zij in het uur der minnen alles verkochten om die ene Parel te kopen en kunnen mijnen op de markt van vrije genade om niet, gingen zij met Christus de kruisdood in en waren zij niet zalig maar rampzalig voor God. Zie daar de Geest der dienstbaarheid die hen met alles aan een einde bracht en al die kleine parels deed verkopen.

Zij gingen verloren voor God als in een punt des tijds, en toen pas waren zij vatbaar voor de blijde boodschap des Evangeliums omdat ze daar afgesneden waren geworden van de heerschappij der wet (Rom. 7:1-4), waarop de Geest van Christus het in dit dodelijkst tijdsgewricht in hun verlorenheid tussen treed en het uit Hem neemt en het deze verloste Romeinen tot heil, vrede, vertroosting en zaligheid verkondigde. Zie daar de werking van de verworven Geest van Christus, Rom. 8:9, Gal. 4:4-7, Joh. 16:13-15.
Je gaat niet in op wat ik zeg.
Wij kunnen niet buiten het geloof één worden met Christus. Het één worden met Christus geschiedt door jou als gevolg van ongeloof (nl. geloof in de wet). Dus eigenlijk worden we bij jou gerechtvaardigd door ongeloof. Want dóórdat we met Christus sterven kunnen we met Hem opstaan. In jouw termen zou dat we door ongeloof met Christus op kunnen staan. Dat kan niet. Zo breng jij door een achterdeur tóch de wet weer binnen als levendmakend middel. Terwijl dat nu juist hetgene is waar je zo hard tegen probeert te strijden...

AMEN !
DirkM

Bericht door DirkM »

Paulus zegt ook helemaal nergens dat hij zelf onder de Wet staat, dat wil zeggen de OT wetgeving. Paulus zegt het zelfs scherper: ik ben voor de Joden geworden als een Jood, om Joden te winnen; hun die onder de Wet staan ALS ONDER DE WET, HOEWEL PERSOONLIJK NIET ONDER DE WET- om hen, die onder de Wet staan te winnen; hun, die zonder wet zijn ben ik geworden zonder wet -HOEWEL niet zonder de Wet van God, WANT IK STA ONDER DE WET VAN CHRISTUS- om hen die zonder wet zijn, te winnen.

Met name de uitspraak: Ik ben voor de zwakken zwak geworden, om de zwakken te winnen.
Daar zouden veel vragen bij om de hoek kunnen komen.
Bedoeld Paulus daar dan dat mensen die onder de Wet leven zwak zijn ?
Of bedoelde Paulus daar iets geheel anders mee ?
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Fjodor schreef:Je gaat niet in op wat ik zeg. Wij kunnen niet buiten het geloof één worden met Christus. Het één worden met Christus geschiedt door jou als gevolg van ongeloof (nl. geloof in de wet). Dus eigenlijk worden we bij jou gerechtvaardigd door ongeloof. Want dóórdat we met Christus sterven kunnen we volgens jou met Hem opstaan. In jouw termen zou betekenen dat we door ongeloof met Christus op kunnen staan. Dat kan niet. Zo breng jij door een achterdeur tóch de wet weer binnen als levendmakend middel. Terwijl dat nu juist hetgene is waar je zo hard tegen probeert te strijden...
Ik ga wel degelijk in op hetgeen je opmerkt, al is dit wellicht niet hetgeen jij verwacht te horen. De weg naar de hemel gaat dwars door de hel (= Gods toorn en gramschap) heen, Fjodor. Een zondaar kan kennis van zijn zonden en indruk hebben van zijn oordeel dat hem te wachten staat, zonder de kennis van Christus, omdat hij nog nooit verloren is gegaan voor God. Dan is dit een kennis vanuit een houdbare nood. In Joh. 6 staat dat niemand tot Christus kan komen tenzij de Vader Die Hem gezonden heeft hem trekke, en Christus zal hem opwekken ten uiterste dage. Laten we dit eens toepassen op de bekering van de moordenaar naast Christus aan het kruis. Hij vermaant en waarschuwt die andere moordenaar zeggende: "wij hangen hier waardig naar hetgeen wij gedaan hebben, maar Deze (=Christus) heeft niets onbehoorlijks gedaan". Zie daar zijn geloof in Gods heilige wet, in zijn oordeel en verlorenheid, waardoor hij God vrijspreekt en zijn vonnis mijnt, gewerkt door de Geest der dienstbaarheid. Deze moordenaar hing hier in een hemels / geestelijk gericht. Als je dit niet verstaat, dan versta je NIETS van de geestelijke bediening der wet ten dode.

De moordenaar gaat verloren voor God als in een punt des tijds, wordt één plant met Hem in Zijn kruisdood en graf, waardoor zijn zonden vernietigt en begraven worden, en neemt de toevlucht tot Christus door zijn geschonken geloof tot Christus Die hem opwekt ten uiterste dage middels de woorden: "Heden zult gij met Mij in het Paradijs." In de hel van zijn bestaan werd hij ingelijfd in Christus door zijn geschonken geloof, gewerkt en verheerlijk door de Geest der aanneming tot kinderen. God de Vader trok hem tot Christus door de weg van Zijn heilige recht, door de weg van verdoeming en verzoening door recht en gerechtigheid, Christus wekt hem op, en Zijn verworven Geest past het toe, waarna de aanbidding en het wonder alleen overblijft in het hart van die verloste / gerechtvaardige moordenaar.

In de weg van Gods heilige recht is het geloof in mijn verlorenheid onlosmakelijk verbonden aan het geloof in mijn behoudenis. Maar wel in deze volgorde. Het tweede hoor ik vaak, het eerste haast nooit. Misschien begrijp je nu waarom ik juist daar zo de nadruk op leg. Want alleen in deze weg blijven de deugden van Gods heiligheid en rechtvaardigheid, toorn en gramschap over de zonden, ongekrenkt en ongeschonden (HC zondag 4).
Gesloten