Ik snap wel wat je wilt zeggen hoor, dat is niet het punt.DWW schreef:DWW: Beste Dirk, ik hoop dat je beseft dat je maar half of geheel niet hebt verstaan hetgeen ik dit topic bedoelde te zeggen. Je hebt het geheel niet of te weinig overdacht, en hebt ook verzaakt hetgeen de Bereeërs deden aangaande de prediking van Paulus.DirkM schreef:Dat vind ik juist ook zo goed aan wat DWW zegt, maar is veel makkelijker te lezen dan die hele lap tekst van hem.(...)
Daarom zei ik ook, we bedoelen wel het zelfde maar de manier waarop we het zeggen daar zit het verschil in.
DirkM schreef: Citaat DWW: "Het evangelie tot bedekking en levendmaking ????"
Volstrekt niet tot bedekking, namelijk als dan het Evangelie al bedekt is, is het juist bedekt in hen, die verloren gaan, in wie de god van deze eeuw, satan dus, de gedachten van ongelovigen verblindt heeft, opdat de lichtglans van het Evangelie van de Heerlijkheid van Christus, die het beeld Gods is, hen NIET zou bestralen.
Mijn citaat is gewoon 2 Corinthe 4 en daar is geen speld tussen te krijgen.DWW schreef:: Toen de verloren zoon thuis kwam en in de armen of aan de voeten van zijn vader die kostelijke belijdenis deed, richtte zijn vader hem op en ontdeed hem van zijn oude zondaarskleed en omhing hem met een nieuw best Kleed. Dat is het Kleed der gerechtigheid en heiligheid van Christus krachtens toerekening en toepassing, daarnaast en ring aan vinger en schoenen aan zíjn voeten. Die ring zag op de verzegeling door de Heilige Geest en die (kinder)schoenen zagen op de vrijheid die er in Christus is voor Zijn vrijgemaakte kinderkens door de toegepaste beloftenissen des Evangeliums.
Maar om even in te gaan op wat je hier zegt over de verloren zoon het volgende:
Eigenlijk zegt de verloren zoon: Wees mij zondaar genadig.
De reaktie van de Vader is dat het oude zondaarskleed hem afgedaan werd en hij bekleed werd met Christus, de ring is een zegelring en het dragen van de ring geeft aan dat er gezag is dat afgeleid is van de Vader, zo hebben wederomgeborenen ook het gezag van God in hun leven.
Nu wel de volgende vraag: Wanneer de Vader ons het zondaarskleed heeft afgedaan en ons bekleed heeft met Christus, waarom dan weer het zondaarskleed aantrekken en roepen dat wij ons hele leven arme zondaars blijven ?
Matthew Meade over de Geest der dienstbaarheid:DirkM schreef:Alleen door de werking van de Heilige Geest kan je tot erkenning van de Waarheid komen, alleen door de Heilige Geest kan je zien dat je zonden verzoend moeten worden door het Bloed van Jezus Christus, alleen de Heilige Geest is ons die wedergeboren zijn gegeven zodat wij daardoor geleid, bemoedigd en getroost zouden worden tot de tijd, en die komt spoedig, dat wij Jezus zullen aanschouwen van aangezicht tot aangezicht. Door de werking van de Heilige Geest mag ik zeker weten dat ik een kind van God ben.
“Iemand kan den Geest slechts hebben, als een Geest der dienstbaarheid op welke wijze de Geest in vele menschen werkt. De Geest der dienstbaarheid nu ,,is een werking van den Heiligen Geest door de Wet, overtuigende de consciëntie van zonde en van den vloek der Wet, en werkende in de ziel zulk een bevatting van den toorn Gods, dat de gedachten van God. zijn zíel verbaasd maken." Deze Geest kan zijn, en is dikwijls, Zonder zaligmakende genade; de werking van dezen Geest was in Kain en Judas. Hoewel niemand" den Geest der aanneming ontvangt, tenzij hij eerst ontvangt den Geest der dienstbaarheid,, evenwel ontvangen velen den Geest der dienstbaarheid,, die nooit ontvangen den Geest der aanneming.” (uit: De bijna-christen ontdekt)
DirkM schreef:De niet wederomgeborene is dus kind der ongerechtigheid, slangenzaad, verblindt door de god dezer eeuw, dat is satan. De wederomgeborene is dus kind der Gerechtigheid, vrouwenzaad, kind van de Allerhoogste God, die gezegt heeft: Uit duisternis zal Licht schijnen. Die God die heeft geschenen in onze harten, tot de lichtglans van de kennis van de Heerlijkheid van God IN het aangezicht van Jezus Christus.
De zondige natuur van de mens wordt bij de wedergeboorte begraven, maar dat wil niet zeggen dat de zondige natuur van de mens dan weer opstaat uit het graf.DWW schreef:Er is zoveel begrip en uitleg omtrent het woord wedergeboorte. Gods Woord vergelijkt in de zendbrief aan Titus, en in Rom. 6 de wedergeboorte met een geestelijk badwater waarin een zondaar ten ondergaat en zijn bestaan voor God geheel verliest, alwaar hij de kruisdood met Christus geestelijk sterft, zijn zonden in Zijn dood en graf vernietigt en begraven worden, en waar een zondaar als zijnde één plant met Hem vervolgens uit zijn zondegraf opstaat ten eeuwige leven door het zaligmakende geloof waardoor hij in Christus is ingelijfd / ingeënt. Daar hoor ik jou niet over, Dirk. Het gaat niet om de diepte..etc, maar het schijnt me zo toe dat jij hier overheen stapt. De koopman van schone paarlen die deze ene Parel van grote waarde vond en de graver in de akker die een schat gevonden had, die konden pas kopen en mijnen toen zij alles verkocht hadden. Of ben jij hier ook geen vreemdeling van...??
Als het goed is dan blijft de zondige natuur ONDER DE GROND.
Wij moeten dus ook niet toestaan dat de oude zondige natuur weer de kop op steekt, maar die gewoon met het gezag dat wij hebben ontvangen door de inwoning van de Heilige Geest in ons leven deze laten liggen in het graf en wandelen in nieuwheid des Levens.
Jouw opmerking " of ben jij hier ook geen vreemdeling van ....?? " kan ik niet helemaal plaatsen, de reden dat je dat zegt begrijp ik niet vanuit deze context eerlijk gezegt.
Het alles verkocht moeten hebben om op die manier de akker te kopen om op die manier dus ook de kostbare parel te bezitten betekend dat wij alles wat wij van ons zelf hebben als het ware weg moeten doen, omdat van alles wat wij van nature hebben en wat wij van nature zijn niet kunnen aanwenden om het Koninkrijk te kunnen be-erven.
Wij zelf kunnen NIETS bijdragen aan onze verlossing, dat is alles uit GENADE ALLEEN.