Wanneer is de dood in de wereld gekomen?

Marnix

Re: Wanneer is de dood in de wereld gekomen?

Bericht door Marnix »

Auto schreef:Misschien een aparte vraag, maar ik zal hem proberen uit te leggen. Een persoon die ik ken is bezig met contacten met orthodoxe joden, om in gesprek te komen.

In 1 van de gesprekken kwam naar voren dat deze orthodoxe joden niet vonden dat in Genesis 3 de dood in de wereld is gekomen. De dood was reeds door de Heere geschapen. Zij basseerden dat op de volgende tekst uit Genesis 1

11 En God zeide: Dat de aarde uitschiete grasscheutjes, kruid zaadzaaiende, vruchtbaar geboomte, dragende vrucht naar zijn aard, welks zaad daarin zij op de aarde ! En het was alzo. 12 En de aarde bracht voort grasscheutjes, kruid zaadzaaiende naar zijn aard, en vruchtdragend geboomte, welks zaad daarin was, naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.

Want zaad moet eerst afsterven voordat het kan ontkiemen. God is de God van het leven en laat uit het sterven nieuw leven voortkomen.

Wat vinden jullie daarvan?
Volgens mij is het wel goed om onderscheid te maken tussen wezens en planten, aangezien planten geen ziel hebben en allicht ook geen gevoel. Volgens mij is er wel verschil tussen het sterven van zaden (en planten) en mensen en dieren. Verder zegt de Bijbel hier inderdaad niet zoveel over, wat we kunnen lezen is:

1. Mensen aten geen vlees en dieren aten geen vlees. Dus er werd door mens en dier niet gejaagd op dieren, ze werden niet gedood. De Bijbel zegt niet dat er geen aaseters waren maar aangezien mens en dier planten / gewassen tot voedsel kregen kunnen we wel vermoeden dat er uberhaupt geen vlees, ook geen aas, werd gegeten.

29 En God zei: Zie Ik geef u al het zaaddragende gewas dat op heel de aarde is, en alle bomen waaraan zaaddragende boomvruchten zijn; dat zal u tot voedsel dienen.
30 Maar aan al de dieren van de aarde, aan alle vogels in de lucht en aan al wat over de aarde kruipt, waarin leven is, heb Ik al het groene gewas tot voedsel gegeven. En het was zo.

2. Zo zal het ook weer zijn.

25 Wolf en lam zullen samen weiden,
een leeuw en een rund eten beide stro
en een slang zal zich voeden met stof.
Niemand doet kwaad, niemand sticht onheil
op heel mijn heilige berg – zegt de HEER.

Meer kunnen we er volgens mij niet van zeggen.

Wat betreft de kleren die God van dierenvellen maakte, we lezen daar niet dat daar dieren voor gedood werden. Als God dieren kan maken kan Hij ook kleren van dierenvellen maken zonder ze te doden. Stellen dat Hij dieren daarvoor slachtte is speculatief, stellen dat dat niet zo was overigens ook. Het kan beiden en de Bijbel vult dat verder niet in.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie