De prediking van het Evangelie

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Afgewezen »

Willem schreef:
Erasmiaan schreef:Willem, wat is je punt in dit topic?
Dat William Gadsby wordt gebruikt om de standpunten van dr. Steenblok te onderbouwen. Het standpunt in deze van Gadsby kan niet los worden gezien van zijn visie n.a.v. verkiezing en verbond. Deze visie verwierp de kinderdoop. Het is derhalve niet terecht deze predikant hier als bewijs aan te dragen. Het lijkt me beter om je dan te beroepen op godgeleerden die en de visie van dr. Steenblok al leerden en de visie op de kinderdoop (zoals ds. Kersten deze in zijn dogmatiek verwoord) onderschreven.

In een ander topic is een discussie over de kinderdoop van het forum verwijderd. Dit zeer tegen mijn zin omdat juist m.i. de baptistische visie hierop mij dingen duidelijk kan maken m.b.t. tot de visie rondom verkiezing en verbond. Dit is verwijderd omdat het uitdrukkelijk niet is toegestaan om standpunten die tegen de grondslag ingaan te bediscusseren. Een dag later wordt een artikel van een baptist hier geplaatst om een onderdeeltje (het algemeen welmenend aanbod van genade) van de forumgrondslag van bewijs te voorzien.

Als deze predikant in levende lijve hier zijn prediking zou plaatsen had hij een permanente ban gekregen!
M.i. zich kun je baptisme en aanbod van genade heel goed los van elkaar zien. Veel baptisten zijn ruime evangeliepredikers (geweest). Dat dat te maken zou hebben met de drieverbondenleer en wat daarmee annex is, vermag ik niet in te zien. Hoe wil je op die manier trouwens mensen 'van buiten' benaderen? Hoe is dan ooit het Evangelie tot óns, in het westen, gekomen?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Ander »

Willem schreef:Als deze predikant in levende lijve hier zijn prediking zou plaatsen had hij een permanente ban gekregen!
Ik vind dit niet helemaal waar. Ook de visie op de doop van de GGiN in navolging van dr. Steenblok wijkt wat af van een ruimere visie, ook binnen de gereformeerde gezindte. In dit verband is het artikeltje in de krant van vandaag wel interessant. Ik vraag me af of de laatste alinea een opmerking is van ds. Korteweg of een uitspraak van ds. Golverdingen:
http://www.refdag.nl/boeken/boekennieuw ... p_1_536806
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:
Willem schreef:Als deze predikant in levende lijve hier zijn prediking zou plaatsen had hij een permanente ban gekregen!
Ik vind dit niet helemaal waar. Ook de visie op de doop van de GGiN in navolging van dr. Steenblok wijkt wat af van een ruimere visie, ook binnen de gereformeerde gezindte. In dit verband is het artikeltje in de krant van vandaag wel interessant. Ik vraag me af of de laatste alinea een opmerking is van ds. Korteweg of een uitspraak van ds. Golverdingen:
http://www.refdag.nl/boeken/boekennieuw ... p_1_536806
Van dr. Korteweg. Als ik zoiets lees, moet ik een beetje mijn hoofd schudden. Je ziet hoe hier de doop hier een heel eigen leven is gaan leiden. Want waar lees ik in de Bijbel dat ouders 'werkzaam moeten zijn met hun eigen doop en de doop van hun kinderen'? En dat de doop een pleitgrond is? Dat leidt toch allemaal de aandacht af van waar het nu echt om gaat, namelijk dat ouders hun kinderen moeten opvoeden in de vreze des Heeren. Dát staat in de Bijbel...
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9042
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door J.C. Philpot »

Afgewezen schreef:Van dr. Korteweg. Als ik zoiets lees, moet ik een beetje mijn hoofd schudden. Je ziet hoe hier de doop hier een heel eigen leven is gaan leiden. Want waar lees ik in de Bijbel dat ouders 'werkzaam moeten zijn met hun eigen doop en de doop van hun kinderen'? En dat de doop een pleitgrond is? Dat leidt toch allemaal de aandacht af van waar het nu echt om gaat, namelijk dat ouders hun kinderen moeten opvoeden in de vreze des Heeren. Dát staat in de Bijbel...
Ben ik wel met je eens. Je kunt ook niet pleiten op je avondmaalsgang. De doop verwijst naar Christus, Zijn offer is de enige pleitgrond.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Bert Mulder »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:
Willem schreef:Als deze predikant in levende lijve hier zijn prediking zou plaatsen had hij een permanente ban gekregen!
Ik vind dit niet helemaal waar. Ook de visie op de doop van de GGiN in navolging van dr. Steenblok wijkt wat af van een ruimere visie, ook binnen de gereformeerde gezindte. In dit verband is het artikeltje in de krant van vandaag wel interessant. Ik vraag me af of de laatste alinea een opmerking is van ds. Korteweg of een uitspraak van ds. Golverdingen:
http://www.refdag.nl/boeken/boekennieuw ... p_1_536806
Van dr. Korteweg. Als ik zoiets lees, moet ik een beetje mijn hoofd schudden. Je ziet hoe hier de doop hier een heel eigen leven is gaan leiden. Want waar lees ik in de Bijbel dat ouders 'werkzaam moeten zijn met hun eigen doop en de doop van hun kinderen'? En dat de doop een pleitgrond is? Dat leidt toch allemaal de aandacht af van waar het nu echt om gaat, namelijk dat ouders hun kinderen moeten opvoeden in de vreze des Heeren. Dát staat in de Bijbel...
En ik kan het bij tijden, zoals nu, ook zelfs met Afgewezen eens zijn....

Maar ik heb ook grote vraagtekens bij dit gezegde: "en hebben we een hoge roeping, namelijk om de Heere te leren kennen en Hem te dienen".... Ik meende dat aan ELK EN IEDER mens de eis gezet wordt om de Heere Zijn God te dienen....
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 01 mar 2011, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door MarthaMartha »

J.C. Philpot schreef:
Afgewezen schreef:Van dr. Korteweg. Als ik zoiets lees, moet ik een beetje mijn hoofd schudden. Je ziet hoe hier de doop hier een heel eigen leven is gaan leiden. Want waar lees ik in de Bijbel dat ouders 'werkzaam moeten zijn met hun eigen doop en de doop van hun kinderen'? En dat de doop een pleitgrond is? Dat leidt toch allemaal de aandacht af van waar het nu echt om gaat, namelijk dat ouders hun kinderen moeten opvoeden in de vreze des Heeren. Dát staat in de Bijbel...
Ben ik wel met je eens. Je kunt ook niet pleiten op je avondmaalsgang. De doop verwijst naar Christus, Zijn offer is de enige pleitgrond.
Ook Zijn beloften en toezeggingen zijn een pleitgrond. Deze zijn verzegeld in de doop.
In die bedoeling is in de doop welzeker een pleitgrond.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Willem »

Afgewezen schreef:
Willem schreef:
Erasmiaan schreef:Willem, wat is je punt in dit topic?
Dat William Gadsby wordt gebruikt om de standpunten van dr. Steenblok te onderbouwen. Het standpunt in deze van Gadsby kan niet los worden gezien van zijn visie n.a.v. verkiezing en verbond. Deze visie verwierp de kinderdoop. Het is derhalve niet terecht deze predikant hier als bewijs aan te dragen. Het lijkt me beter om je dan te beroepen op godgeleerden die en de visie van dr. Steenblok al leerden en de visie op de kinderdoop (zoals ds. Kersten deze in zijn dogmatiek verwoord) onderschreven.

In een ander topic is een discussie over de kinderdoop van het forum verwijderd. Dit zeer tegen mijn zin omdat juist m.i. de baptistische visie hierop mij dingen duidelijk kan maken m.b.t. tot de visie rondom verkiezing en verbond. Dit is verwijderd omdat het uitdrukkelijk niet is toegestaan om standpunten die tegen de grondslag ingaan te bediscusseren. Een dag later wordt een artikel van een baptist hier geplaatst om een onderdeeltje (het algemeen welmenend aanbod van genade) van de forumgrondslag van bewijs te voorzien.

Als deze predikant in levende lijve hier zijn prediking zou plaatsen had hij een permanente ban gekregen!
M.i. zich kun je baptisme en aanbod van genade heel goed los van elkaar zien. Veel baptisten zijn ruime evangeliepredikers (geweest).
Zoals? En zijn dat dezelfde als waar de GGiN zich op beroept (zoals in dit geval William Gadsby?)
Afgewezen schreef:Dat dat te maken zou hebben met de drieverbondenleer en wat daarmee annex is, vermag ik niet in te zien. Hoe wil je op die manier trouwens mensen 'van buiten' benaderen? Hoe is dan ooit het Evangelie tot óns, in het westen, gekomen?
Dit snap ik niet.

Ik pleitte overigens voor het serieus nemen van de gehele theologie van oudvaders indien we deze als bewijs gaan aanvoeren.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Willem »

MarthaMartha schreef:
J.C. Philpot schreef:
Afgewezen schreef:Van dr. Korteweg. Als ik zoiets lees, moet ik een beetje mijn hoofd schudden. Je ziet hoe hier de doop hier een heel eigen leven is gaan leiden. Want waar lees ik in de Bijbel dat ouders 'werkzaam moeten zijn met hun eigen doop en de doop van hun kinderen'? En dat de doop een pleitgrond is? Dat leidt toch allemaal de aandacht af van waar het nu echt om gaat, namelijk dat ouders hun kinderen moeten opvoeden in de vreze des Heeren. Dát staat in de Bijbel...
Ben ik wel met je eens. Je kunt ook niet pleiten op je avondmaalsgang. De doop verwijst naar Christus, Zijn offer is de enige pleitgrond.
Ook Zijn beloften en toezeggingen zijn een pleitgrond. Deze zijn verzegeld in de doop.
In die bedoeling is in de doop welzeker een pleitgrond.
Is er een bijbeltekst die zegt dat je de doop mag gebruiken als pleitgrond in het gebed?
(dan ze we ook van dit welles/nietes af)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door MarthaMartha »

Willem schreef:
MarthaMartha schreef:
J.C. Philpot schreef:
Afgewezen schreef:Van dr. Korteweg. Als ik zoiets lees, moet ik een beetje mijn hoofd schudden. Je ziet hoe hier de doop hier een heel eigen leven is gaan leiden. Want waar lees ik in de Bijbel dat ouders 'werkzaam moeten zijn met hun eigen doop en de doop van hun kinderen'? En dat de doop een pleitgrond is? Dat leidt toch allemaal de aandacht af van waar het nu echt om gaat, namelijk dat ouders hun kinderen moeten opvoeden in de vreze des Heeren. Dát staat in de Bijbel...
Ben ik wel met je eens. Je kunt ook niet pleiten op je avondmaalsgang. De doop verwijst naar Christus, Zijn offer is de enige pleitgrond.
Ook Zijn beloften en toezeggingen zijn een pleitgrond. Deze zijn verzegeld in de doop.
In die bedoeling is in de doop welzeker een pleitgrond.
Is er een bijbeltekst die zegt dat je de doop mag gebruiken als pleitgrond in het gebed?
(dan ze we ook van dit welles/nietes af)
Er zijn de bijbel door talloze voorbeelden van mensen die biddend pleiten op Gods beloften, dat lezen we in de psalmen, in Daniël en op vele plaatsen meer. Waar we tegelijk belijden dat de doop een teken en zegel is van Gods beloften, lijkt me dit niet meer dan een logische conclusie...

Het hele woord pleitgrond komt in de bijbel niet voor volgens mij (tenminste in de SV)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Bert Mulder »

MarthaMartha schreef: Er zijn de bijbel door talloze voorbeelden van mensen die biddend pleiten op Gods beloften, dat lezen we in de psalmen, in Daniël en op vele plaatsen meer. Waar we tegelijk belijden dat de doop een teken en zegel is van Gods beloften, lijkt me dit niet meer dan een logische conclusie...

Het hele woord pleitgrond komt in de bijbel niet voor volgens mij (tenminste in de SV)
Helaas komen we zo dan weer op het telkens terugkomende onderwerp: Voor wie zijn de beloften in de Bijbel?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door Ander »

MarthaMartha schreef: Er zijn de bijbel door talloze voorbeelden van mensen die biddend pleiten op Gods beloften, dat lezen we in de psalmen, in Daniël en op vele plaatsen meer. Waar we tegelijk belijden dat de doop een teken en zegel is van Gods beloften, lijkt me dit niet meer dan een logische conclusie...

Het hele woord pleitgrond komt in de bijbel niet voor volgens mij (tenminste in de SV)
En wíe pleitten er op de beloften, in de Bijbel? Kinderen Gods of ook anderen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23927
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door refo »

Bert Mulder schreef:
MarthaMartha schreef: Er zijn de bijbel door talloze voorbeelden van mensen die biddend pleiten op Gods beloften, dat lezen we in de psalmen, in Daniël en op vele plaatsen meer. Waar we tegelijk belijden dat de doop een teken en zegel is van Gods beloften, lijkt me dit niet meer dan een logische conclusie...

Het hele woord pleitgrond komt in de bijbel niet voor volgens mij (tenminste in de SV)
Helaas komen we zo dan weer op het telkens terugkomende onderwerp: Voor wie zijn de beloften in de Bijbel?

Zeker helaas. Ja voor de één en nee voor de ander.
ZIjn dat beloften?
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door MarthaMartha »

Ander schreef:
MarthaMartha schreef: Er zijn de bijbel door talloze voorbeelden van mensen die biddend pleiten op Gods beloften, dat lezen we in de psalmen, in Daniël en op vele plaatsen meer. Waar we tegelijk belijden dat de doop een teken en zegel is van Gods beloften, lijkt me dit niet meer dan een logische conclusie...

Het hele woord pleitgrond komt in de bijbel niet voor volgens mij (tenminste in de SV)
En wíe pleitten er op de beloften, in de Bijbel? Kinderen Gods of ook anderen?
Gods kinderen, die overtuigd zijn van Gods trouw, zullen het meest hiermee worstelen.
Toch zie je dat profeten de beloften die God gedaan heeft aan Israël als pleitgrond voor het hele volk gebruiken,
Mozes doet dat ook: Heere, wat zult U met Uw naam doen, wat zullen de heidenen hiervan zeggen?
en dan pleit hij op Gods beloften terwijl het volk nog maar nauwelijks uitgehuppeld is rond het gouden kalf.

Gods beloften zijn dus een pleitgrond voor het hele volk van Israël.

Sowieso mag degene aan wie de beloften gericht is pleiten op die belofte, en denk dan aan een belofte als: Wendt u naar Mij toe en wordt behouden, alle gij einden der aarde..... wie zou niet onder die einden der aarde vallen die op aarde woont?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
keesjanm
Berichten: 281
Lid geworden op: 06 dec 2010, 16:12

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door keesjanm »

Op dit forum moet je de 3FvE toch onderschrijven ?
Bij ontkenning van het aanbod van genade, begeef je je dus buiten de forumregels.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: De prediking van het Evangelie

Bericht door GJdeBruijn »

Gadsby schreef:We houden eraan vast dat het recht is van een dienstknecht van Jezus Christus het Evangelie te prediken voor het gehoor van allen die het horen; en wat we verkeerd vinden is dat men het Evangelie niet predikt tot allen die het horen, maar dat de mensen beweren dat ze gemachtigd zijn om het Evangelie aan te bieden aan allen die het horen.
Calvijn schreef:Ziet hoe Christus Zich alle mensen aanbiedt tot een fundament, opdat ze tot Gods tempel mochten opgebouwd worden. Zo is er dan geen ergernis, maar waarom ergeren zij zich dan? Omdat ze met een blinde aanval geheel wederspannig tegen Hem aanlopen, in Wien ze vredig behoorden gerust te wezen. Bron: Traktaat der ergernissen
Laatst gewijzigd door GJdeBruijn op 01 mar 2011, 18:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie