Christen moet leven als pelgrim

helma

Re: Christen moet leven als pelgrim

Bericht door helma »

Mara schreef:Nee precies, dan heb ik het goed begrepen :super
Dan heb je gisteren meer onderwijs gehad dan ik !
dat is jammer.
Het is een zegen als er zondags onderwijs is in Gods huis.
Probeer in elk geval wat na te luisteren! de morgenpreek was ook erg mooi; over de doop van de Heere Jezus.
Mara

Bericht door Mara »

helma schreef:
Mara schreef:Nee precies, dan heb ik het goed begrepen :super
Dan heb je gisteren meer onderwijs gehad dan ik !
dat is jammer.
Het is een zegen als er zondags onderwijs is in Gods huis.
Probeer in elk geval wat na te luisteren! de morgenpreek was ook erg mooi; over de doop van de Heere Jezus.
Ik luister heel vaak door de weeks na ! Krijg links van anderen, heel fijn :super
Maar toch... het is "anders". :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De discussie over 'Bewaar het Pand' heb ik hierheen afgesplitst.
Ander

Bericht door Ander »

Willem schreef:Toch even een paar belangrijke vragen.

1. Wat verstaan wij onder een pelgrim?
2. Hoe leeft een pelgrim?
1. een pelgrim is een bedevaartganger. Een bedevaartganger is iemand die op reis is naar een heilge plaats.
2. Het leven van een pelgrim tijdens de reis naar de heilige plaats is gericht op de reis die hij maakt. Hij gaat ook goed voorbereid op reis. Alles wat die reis zou kunnen belemmeren gaat de pelgrim uit de weg. Er is bij een pelgrim ook een bepaald verlangen naar het doel van de reis: de heilige plaats.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ander schreef:
Willem schreef:Toch even een paar belangrijke vragen.

1. Wat verstaan wij onder een pelgrim?
2. Hoe leeft een pelgrim?
1. een pelgrim is een bedevaartganger. Een bedevaartganger is iemand die op reis is naar een heilge plaats.
2. Het leven van een pelgrim tijdens de reis naar de heilige plaats is gericht op de reis die hij maakt. Hij gaat ook goed voorbereid op reis. Alles wat die reis zou kunnen belemmeren gaat de pelgrim uit de weg. Er is bij een pelgrim ook een bepaald verlangen naar het doel van de reis: de heilige plaats.
Ik heb wel eens een preek gehoord die soortgelijke vragen als 'gedachten' had.
thedude

Bericht door thedude »

Bij ons in de regio (Betuwe) is er op dit gebied een bekent verhaal. Hierin wordt de pelgrims/bedevaartsganger positie en vast gepint zitten op aardse bodem simpel samen gevat:

'Een man van middelbare leefdtijd, rond de 55, in die tijd al richting het einde aan het gaan, sliep altijd met sokken en klompen aan. Als men aan hem vroeg waarom hij dit deed dan antwoorde hij dat de dag van Onze Here Jezus Christus wederkomst onverwachts kon komen en dat hij dan op zijn best was voorbereid'

De man had natuurlijk een sterk punt over de wederkomst van Christus. Dit zou een uitgangspositie van ons allen moeten zijn. Hierover valt dus te zeggen dat je je niet teveel moet bezig houden met de 'aardse' zaken en daar niet veel waarde aan moet hechten. En juist op dit punt ontbrak het de man aan bijbels inzicht.

Waarschijnlijk was de man zo gehecht aan zijn sokken en klompen dat hij zeker deze mee wilde nemen als de dag gekomen was.

Ik denk dus dat het kort samen is te vatten met het volgende (wat betreft het pelgrimschap):
- Verwacht de werderkomst van Christus als de dag van morgen.
- Hecht u niet teveel aan aardse, vergaanbare dingen.
huisman

Bericht door huisman »

Gisteren een lezing van Ds M.J. Kater over het onderwerp "Vreemdelingschap"

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... s_1_548542

Weet ook iemand een link om deze lezing te beluisteren?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Auto

Bericht door Auto »

huisman schreef:Gisteren een lezing van Ds M.J. Kater over het onderwerp "Vreemdelingschap"

http://www.kerkomroep.nl/#prov.php%3Fpr ... woudenberg
huisman

Bericht door huisman »

Auto schreef:
huisman schreef:Gisteren een lezing van Ds M.J. Kater over het onderwerp "Vreemdelingschap"

http://www.kerkomroep.nl/#prov.php%3Fpr ... woudenberg
:super
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Mara schreef:
helma schreef:Ja jolanda, dat herken ik ook. Maar dan toch je pinnen niet vast inslaan.
Niet teveel opgaan in het hier en nu.
Is dat wel altijd zichtbaar in mijn leven?
Zien anderen aan mijn leven dat ik hier een Pelgrimsleven heb?
Het is misschien "makkelijker" als je geen comfortabel leven hebt ? Als je moet zwoegen voor je bestaan, ernstig ziek bent, eenzaam, verslaafd.
Dan weet je je afhankelijk van Hem ! Als je voldoende geld hebt, een warm huis, gezondheid, waar hebben wij de Heere dan voor nodig ?
Da's te makkelijk gezegd, denk ik. Als je een moeilijk leven hebt, kan het aardse leven je dubbel zo sterk bezighouden. Je hebt al je energie nodig om je hoofd boven water te houden. Als je ziek bent, word je zo in beslaggenomen door je gezondheid, dat je aan het pelgrimsleven nauwelijks toekomt. Als je in de kou op straat leeft, is Bijbelstudie waarschijnlijk niet het eerste waar je naar verlangt, maar een dak boven je hoofd en warmte aan je lichaam.
Marnix

Bericht door Marnix »

Zita schreef:
Mara schreef:
helma schreef:Ja jolanda, dat herken ik ook. Maar dan toch je pinnen niet vast inslaan.
Niet teveel opgaan in het hier en nu.
Is dat wel altijd zichtbaar in mijn leven?
Zien anderen aan mijn leven dat ik hier een Pelgrimsleven heb?
Het is misschien "makkelijker" als je geen comfortabel leven hebt ? Als je moet zwoegen voor je bestaan, ernstig ziek bent, eenzaam, verslaafd.
Dan weet je je afhankelijk van Hem ! Als je voldoende geld hebt, een warm huis, gezondheid, waar hebben wij de Heere dan voor nodig ?
Da's te makkelijk gezegd, denk ik. Als je een moeilijk leven hebt, kan het aardse leven je dubbel zo sterk bezighouden. Je hebt al je energie nodig om je hoofd boven water te houden. Als je ziek bent, word je zo in beslaggenomen door je gezondheid, dat je aan het pelgrimsleven nauwelijks toekomt. Als je in de kou op straat leeft, is Bijbelstudie waarschijnlijk niet het eerste waar je naar verlangt, maar een dak boven je hoofd en warmte aan je lichaam.
Toch lijkt het er in de praktijk vaak op dat welvaart mensen lui kan maken, of teveel in beslag kan nemen. Natuurlijk hoeven we niet allemaal Franciscus van Assisi na te doen.... of in het klooster te gaan.... (en dan hebben we het over aanwezigheid van de meest noodzakelijke dingen, als die er ook niet zijn is het een ander verhaal). We hoeven niet te vragen om rijkdom, en ook niet om armoede.... Maar ons wel in gezondheid en ziekte, rijkdom en armoede van God afhankelijk blijven weten.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie