Oorspronkelijk gepost door Auto
Helaas ontbreekt dat maar al te veel, ook in de kerkelijke vergaderingen, zoals nu gisteren de GGiN synode: men wil gewoon de poot stijf houden en blijven preken voor eigen parochie. Ik ben soms bang dat men meer bezig is met eigen politiek dan met wezenlijke zaken.
Ik snap het niet helemaal. Vanaf 1953 is de gg in ned consequent geweest in het standpunt. Als je de stukken leest in de wachter sions dan zijn ze consequent in het denken en het schrijven daarover (of je het er mee eens bent of niet dat is een andere zaak). De gg daarentegen probeert consequent te zijn, maar slaagt daar niet in omdat er flanken zijn in de kerk. 1 deel hangt naar het standpunt van de gg in ned en het andere deel wijst op de leeruitspraken en neigt de andere kant op. Dan krijg je het deel dat de boel bij elkaar wil houden en beiden standpunten bij elkaar probeert te praten. Zie hiervoor het boekje van Rouwendal. Zoals al eerder is gezegd, is het nu niet de tijd dat er keuzes gemaakt worden.
Een vraagje richting Adrianus: ben jij het met de gg in ned eens is er een leerverschil ja of nee?
Volgens mij hoort dit meer thuis in het topic over samensprekingen, maar vooruit.
Ik bestrijd te vuur en te zwaard jouw opvatting dat de GGiN altijd consequent is geweest. Ze zijn juist
niet consequent. Rouwendal (en ds. Visscher haalt dat steeds instemmend aan, ook trouwens ds. Golverdingen, die echt niet tegen de GGiN aanschurkt!) heeft genoeglijk aangetoond dat
in de leer, in de theorie zal ik maar eens zeggen, dr. Steenblok het eens was met ds. Kersten en ook met de uitspraken van 1931 waarin gesteld wordt dat er een "ernstige aanbieding van Christus en Zijn verbondsweldaden" dient te zijn aan de hoorders.
De inconsequentie nu van dr. Steenblok en zijn volgelingen is dat zij dit
niet in de praktijk brengen! Ook dat heeft Rouwendal trouwens aangewezen.
Overigens las ik de Saambinder deze week een passage in de slotbespreking van Harincks boek door ds. W. Visscher die zeer tot nadenken stemt, en ook niet meteen bevorderlijk is voor samensprekingen met GGiN:
Het blijkt dat het bevel tot geloof en de indringende oproep tot bekering aan de onbekeerden niet of vrijwel niet functioneerde in de prediking van dr. Steenblok. Dat lijkt mij een heel ernstige zaak.
Saambinder, juni 2004, nr. 38, p. 4
[Aangepast op 18/6/04 door Orckie]