Marnix schreef:Marieke schreef:theoloog schreef:Ik krijg nog niet echt duidelijk waaraan een preek moet voldoen volgens jullie. Ik heb hierboven een poging gewaagd. Dat het beluisteren van een preek subjectief is, merk ik natuurlijk ook vaak zat. Maar ik ben wel benieuwd wat er in een preek moet zitten zodat die "voedzaam" is. Misschien kun je een positief voorbeeld noemen. Graag samenvatten overigens.
Theoloog, ik zou heus wel wat zaken kunnen noemen, waarvan ik vind dat het in een preek moet zitten. En dan doel ik op met name op een Bijbelse schriftuurlijk-bevindelijke prediking, waarin zonde en genade, ellende/ verlossing en dankbaarheid, wet en evangelie evenwichtig gebracht wordt.
Maar ik maak daar gelijk de aantekening bij, dat het nog niet gezegd is dat het voor iedereen even voedzaam is. Ik kan zo'n preek horen, maar als mijn hart op zo'n moment zo dor en doods is dat niets me raakt (herkenbaar?), dan is het voor mij niet voedzaam. Maar het kan heel goed zijn dat de man/vrouw die voor mij zit in de kerk met een hongerige en dorstige ziel de preek "indrinkt". Voor hem/haar heel voedzaam dus. De week erna kan het andersom zijn.
Ik denk dat je er op een bepaalde manier ook mee moet uitkijken, maar dat hangt allicht ook erg af van de samenstelling van de gemeente. Bestaat die grotendeels uit ongelovigen die God niet kennen of is het de gemeenschap der heiligen? Zijn het dode zondaars of in Christus levend gemaakte mensen? In het laatste geval moet je denk ik wel uitkijken om mensen die door Hem verlost zijn van de zonde, iedere keer weer onder de vloek van de wet te plaatsen en ze vervolgens weer genade aan te bieden (alsof we iedere zondag eerst weet vijanden van God gemaakt moeten worden en dan kinderen van Hem gemaakt worden). Ik zeg niet dat dit dan altijd optreedt maar het is wel een gevaar waar we voor moeten uitkijken. We moeten ongelovigen leren dat ze onder het oordeel zijn, maar gelovigen die vrijgsproken zijn door Christus niet. En nogmaals, dat is een lastig punt als er ook veel ongelovigen in de kerk zitten omdat er een groot verschil, een verschil van donker en licht, tussen die twee zit.
Mara schreef:theoloog schreef:Ik krijg nog niet echt duidelijk waaraan een preek moet voldoen volgens jullie. Ik heb hierboven een poging gewaagd. Dat het beluisteren van een preek subjectief is, merk ik natuurlijk ook vaak zat. Maar ik ben wel benieuwd wat er in een preek moet zitten zodat die "voedzaam" is. Misschien kun je een positief voorbeeld noemen. Graag samenvatten overigens.
Dat God op het hoogst verheerlijkt wordt en de mens op het diepst vernederd.
En dan graag geen afstandelijke bestudeerde preek, maar bevindelijk.
Er zijn genoeg namen te noemen, maar daar zijn de mods nooit zo blij mee

Waar lees je dat in de Bijbel? Ik lees daar niet dat Gods doel met ons is dat Hij het hoogst en verheerlijkt en wij het diepst vernederd worden. Dat eerste lees ik overigens wel. Maar het evangelie is juist dat Hij ons wil vernieuwen, heel wil maken en het doel van zijn Woord niet is dat we vernederd worden, behalve in de zin dat Hij op de eerste plaats staat en wij van die plaats af gaan. Maar ik lees ook dat Hij ons in het paradijs een hoge plaats gaf (bijna goddelijk gemaakt zegt Psalm 8) en dat Hij ons juist die plek weer terug wil geven.
(Volgens de Van Dale betekent vernederen tegenwoordig: met minachting behandelen; krenken. )
Nee zo staat het er inderdaad niet !
Als de Heere werkzaam wordt in ons hart, is het een groot Wonder dat Hij ons nog spaart en draagt. In ons gewone leven kunnen we heus op een bepaalde manier dankbaar zijn, zoals we dankbaar zijn jegens een ander mens die iets voor ons doet. Maar dat is iets heel anders !
Zo te lezen wil jij er nog niet aan, dat je toch echt eerst onder moet liggen !
We zullen onze zonde moeten doorleven.
Als het een kwestie is van simpel een nieuw hart krijgen, wat moeten wij dan met onze verwondering hierover ?
Menselijke dankbaarheid gaat over, net als menselijke liefde, het is allemaal eindig.
Zolang er nog IETS van de mens inzit, heeft het geen eeuwigheidswaarde.
Jij zit net als ik in de cgk, veel predikanten preken dit echt wel hoor. Helaas niet allemaal meer