https://aanbodvangenade.nl/blog/grond-e ... id-geloof/Rido91 schreef: ↑12 jun 2025, 12:37Bedankt voor het delen van dit citaat. Wat vreselijk en wat een dwaling, ook het misbruik maken van de gereformeerde vaderen die dat juist zo heelJanRap schreef: ↑12 jun 2025, 12:03Hieronder ziet u waar het vandaan komt dat men de mensen niet durft op te roepen tot het geloof. ( Lang) citaat van ds. G.H. Kersten uit: Den schat des Woords:'Men zegt ons dat wij zeggen moeten: gij moet geloven. Wij brengen de waarheid niet goed, wij doen het helemaal verkeerd. Want wij zeggen tegen u dat gij niet kunt geloven. Ik maak het nog erger: dat gij niet wilt geloven. En nu zegt men dat wij zeggen moeten; Gij moet geloven. Mijn medereiziger naar de eeuwigheid, ik hoop het nooit, nooit te zeggen. Ik ben geleerd door onze gereformeerde vaderen en het eeuwige Woord van God, dat wij geen recht hebben om Jezus toe te eigenen, geen recht hebben om te geloven dat wij allen naar de hemel gaan. Gelooft gij, dat er een wonder van genade geschieden moet, laat ons dat dan maar op onszelf toepassen, ont toetsen en zeggen: Heb ik ooit waar berouw gehad? Had gij dan nooit eens spijt dat gij dit of dat gedaan had? o ja wel, duizend keer komt dat in ons leven voor, en hebt gij wroeging der consciëntie, maar dat is hniet het berouw ter zaligheid. Dat berouw zegt: Al was er geen hemel tot zaligheid en geen hel tot straf, ik ben God kwijt en ik wil met mijn bloed wel ondertekenen dat ik de eeuwige dood verdiendt heb. Beproef u daaraan. En als gij daar nu niets van kent, dan staat gij met de rug naar Christus toe, en al onze overtuigingen zijn geen grondslag om de reis naar de eeuwigheid aan te doen. Maar dat hebt gij van die drieverbondendrijvers'.Rido91 schreef: ↑12 jun 2025, 09:521) Ik zit zelf al lang niet meer onder dit soort prediking dus de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik daar dus ook geen fragmenten van heb om te delen. Maar dat dit gedachtegoed nog steeds leeft hoor ik nog wel uit gesprekken die ik heb met mensen die nog wel onder zulke prediking zittenMGG schreef: ↑12 jun 2025, 08:19
1. Kan je iets delen waarin geroepen wordt dat je niet mag oproepen om te geloven?
2. Kan je iets delen waarin gezegd wordt dat je alleen met een zeer diepe beleving van zondekennis naar Christus mag gaan?
3. Is zondekennis buiten Christus onmogelijk?
4. Is de beantwoording van de oproep tot geloof buiten Christus wel mogelijk?
Met dat het een eenzijdig Godswerk is en niet iets wat wij zelf kiezen onderschrijf ik. Waarbij het eenzijdige werk van Gods kan en de oproep tot bekering een zeker spanningsveld vormen.
(maar dat maakt het voor jou natuurlijk ook nog niet heel concreet) Ik zou in elk geval kunnen verwijzen naar de recente discussie over de geschiedenis van de stokbewaarder op dit forum, daar was ook een forumlid die dit zei
2) Daar heb ik ook geen concrete fragmenten van maar zoals ik al aangaf had ik hier de post van De Rijssenaar op het oog. Ik heb nog overwogen om die te quoten maar eigenlijk was mijn post niet bedoeld om Rijssenaar te antwoorden maar een meer algemene post te schrijven naar aanleiding van de discussie.
3) Hooguit gedeeltelijk maar buiten Christus zijn we wel blind voor onze zonden. Als we tot geloof komen en onze ogen geopend worden zien we pas echt de diepte van onze zonden en ellende.
4) Voor iemand buiten Christus is dat geen relevante vraag want je kunt alleen maar weten of je in Christus bent door die oproep te beantwoorden. Het bevel van geloof en bekering wordt aan iedereen gebracht maar niet iedereen zal Hem aannemen. Iemand die in Christus is zal zeggen dat hij/zij die daad van aanneming nooit kon doen buiten Christus.
anders leerden
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
-
Dit is wel typisch hoe het geleerd wordt inderdaad. Ben altijd benieuwd hoe zulke dominees dan de HC lezen en uitspraken van Jezus die oproepen om te geloven. Het valt met op dat ze dat dan vaak overslaan. Dit soort dominees houden mensen af van Jezus. Heel erg. Wat een misleidingJanRap schreef: ↑12 jun 2025, 12:03Hieronder ziet u waar het vandaan komt dat men de mensen niet durft op te roepen tot het geloof. ( Lang) citaat van ds. G.H. Kersten uit: Den schat des Woords:'Men zegt ons dat wij zeggen moeten: gij moet geloven. Wij brengen de waarheid niet goed, wij doen het helemaal verkeerd. Want wij zeggen tegen u dat gij niet kunt geloven. Ik maak het nog erger: dat gij niet wilt geloven. En nu zegt men dat wij zeggen moeten; Gij moet geloven. Mijn medereiziger naar de eeuwigheid, ik hoop het nooit, nooit te zeggen. Ik ben geleerd door onze gereformeerde vaderen en het eeuwige Woord van God, dat wij geen recht hebben om Jezus toe te eigenen, geen recht hebben om te geloven dat wij allen naar de hemel gaan. Gelooft gij, dat er een wonder van genade geschieden moet, laat ons dat dan maar op onszelf toepassen, ont toetsen en zeggen: Heb ik ooit waar berouw gehad? Had gij dan nooit eens spijt dat gij dit of dat gedaan had? o ja wel, duizend keer komt dat in ons leven voor, en hebt gij wroeging der consciëntie, maar dat is hniet het berouw ter zaligheid. Dat berouw zegt: Al was er geen hemel tot zaligheid en geen hel tot straf, ik ben God kwijt en ik wil met mijn bloed wel ondertekenen dat ik de eeuwige dood verdiendt heb. Beproef u daaraan. En als gij daar nu niets van kent, dan staat gij met de rug naar Christus toe, en al onze overtuigingen zijn geen grondslag om de reis naar de eeuwigheid aan te doen. Maar dat hebt gij van die drieverbondendrijvers'.Rido91 schreef: ↑12 jun 2025, 09:521) Ik zit zelf al lang niet meer onder dit soort prediking dus de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik daar dus ook geen fragmenten van heb om te delen. Maar dat dit gedachtegoed nog steeds leeft hoor ik nog wel uit gesprekken die ik heb met mensen die nog wel onder zulke prediking zittenMGG schreef: ↑12 jun 2025, 08:191. Kan je iets delen waarin geroepen wordt dat je niet mag oproepen om te geloven?Rido91 schreef: ↑12 jun 2025, 08:07 Ik heb het altijd wel een bijzonder fenomeen gevonden dat juist in die kerken waar het hardst wordt geroepen dat je een mens niet mag oproepen tot geloof ('want een mens kan niet geloven') er wordt opgeroepen tot een zeer, zeer diepe beleving van zondekennis (bijv op de manier die Rijssenaar hierboven ergens beschrijft) voordat je tot Christus mag gaan. In deze kerken heeft men de roomse goede werken om zalig te worden ingewisseld voor zondekennis lijkt het, terwijl we juist zonder enige verdienste van onze zijde zalig worden. Vanwaar die angst om mensen niet op te roepen tot geloof maar wel tot zondekennis (iets wat voor een mens buiten Christus natuurlijk totaal onmogelijk is)
2. Kan je iets delen waarin gezegd wordt dat je alleen met een zeer diepe beleving van zondekennis naar Christus mag gaan?
Met dat het een eenzijdig Godswerk is en niet iets wat wij zelf kiezen onderschrijf ik. Waarbij het eenzijdige werk van Gods kan en de oproep tot bekering een zeker spanningsveld vormen.
(maar dat maakt het voor jou natuurlijk ook nog niet heel concreet) Ik zou in elk geval kunnen verwijzen naar de recente discussie over de geschiedenis van de stokbewaarder op dit forum, daar was ook een forumlid die dit zei
2) Daar heb ik ook geen concrete fragmenten van maar zoals ik al aangaf had ik hier de post van De Rijssenaar op het oog. Ik heb nog overwogen om die te quoten maar eigenlijk was mijn post niet bedoeld om Rijssenaar te antwoorden maar een meer algemene post te schrijven naar aanleiding van de discussie.
3) Hooguit gedeeltelijk maar buiten Christus zijn we wel blind voor onze zonden. Als we tot geloof komen en onze ogen geopend worden zien we pas echt de diepte van onze zonden en ellende.
4) Voor iemand buiten Christus is dat geen relevante vraag want je kunt alleen maar weten of je in Christus bent door die oproep te beantwoorden. Het bevel van geloof en bekering wordt aan iedereen gebracht maar niet iedereen zal Hem aannemen. Iemand die in Christus is zal zeggen dat hij/zij die daad van aanneming nooit kon doen buiten Christus.
En J. de Groot, is dit ook een karikatuur ?JanRap schreef: ↑12 jun 2025, 12:03Hieronder ziet u waar het vandaan komt dat men de mensen niet durft op te roepen tot het geloof. ( Lang) citaat van ds. G.H. Kersten uit: Den schat des Woords:'Men zegt ons dat wij zeggen moeten: gij moet geloven. Wij brengen de waarheid niet goed, wij doen het helemaal verkeerd. Want wij zeggen tegen u dat gij niet kunt geloven. Ik maak het nog erger: dat gij niet wilt geloven. En nu zegt men dat wij zeggen moeten; Gij moet geloven. Mijn medereiziger naar de eeuwigheid, ik hoop het nooit, nooit te zeggen. Ik ben geleerd door onze gereformeerde vaderen en het eeuwige Woord van God, dat wij geen recht hebben om Jezus toe te eigenen, geen recht hebben om te geloven dat wij allen naar de hemel gaan. Gelooft gij, dat er een wonder van genade geschieden moet, laat ons dat dan maar op onszelf toepassen, ont toetsen en zeggen: Heb ik ooit waar berouw gehad? Had gij dan nooit eens spijt dat gij dit of dat gedaan had? o ja wel, duizend keer komt dat in ons leven voor, en hebt gij wroeging der consciëntie, maar dat is hniet het berouw ter zaligheid. Dat berouw zegt: Al was er geen hemel tot zaligheid en geen hel tot straf, ik ben God kwijt en ik wil met mijn bloed wel ondertekenen dat ik de eeuwige dood verdiendt heb. Beproef u daaraan. En als gij daar nu niets van kent, dan staat gij met de rug naar Christus toe, en al onze overtuigingen zijn geen grondslag om de reis naar de eeuwigheid aan te doen. Maar dat hebt gij van die drieverbondendrijvers'.Rido91 schreef: ↑12 jun 2025, 09:521) Ik zit zelf al lang niet meer onder dit soort prediking dus de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik daar dus ook geen fragmenten van heb om te delen. Maar dat dit gedachtegoed nog steeds leeft hoor ik nog wel uit gesprekken die ik heb met mensen die nog wel onder zulke prediking zittenMGG schreef: ↑12 jun 2025, 08:191. Kan je iets delen waarin geroepen wordt dat je niet mag oproepen om te geloven?Rido91 schreef: ↑12 jun 2025, 08:07 Ik heb het altijd wel een bijzonder fenomeen gevonden dat juist in die kerken waar het hardst wordt geroepen dat je een mens niet mag oproepen tot geloof ('want een mens kan niet geloven') er wordt opgeroepen tot een zeer, zeer diepe beleving van zondekennis (bijv op de manier die Rijssenaar hierboven ergens beschrijft) voordat je tot Christus mag gaan. In deze kerken heeft men de roomse goede werken om zalig te worden ingewisseld voor zondekennis lijkt het, terwijl we juist zonder enige verdienste van onze zijde zalig worden. Vanwaar die angst om mensen niet op te roepen tot geloof maar wel tot zondekennis (iets wat voor een mens buiten Christus natuurlijk totaal onmogelijk is)
Hier wat onderwijs van de vader van de puriteinen, dat ook is wat dominee GH Kersten leert. Het komt uit zijn boek De Gouden Ketting. Ik voel ook de behoefte om GGLinks en anderen zoals u die hier komen te posten te waarschuwen om kerkgenootschappen openlijk en ten onrechte te veroordelen zonder feiten en ook tegen de Schrift in te spreken. En dan wanneer u ongelijk krijgt, trekt u uw woorden niet eerlijk in. Dat is een grote zonde en mag niet worden getolereerd. Dit is geen onderwerp om niet serieus over te zijn. Dan kun je beter op een autoforum zitten of zoiets.
vertaald door googleWilliam Perkins schreef: God voert deze inwendige roeping uit door bepaalde middelen.
Het eerste middel is het verlossende horen van het woord van God, wanneer dat woord uiterlijk wordt gepredikt tot iemand die dood is in zijn zonden en niet eens droomt van zijn verlossing. Ezechiël 16:6: Als Ik bij u voorbijging, zo zag Ik u, vertreden zijnde in uw bloed, en Ik zeide tot u in uw bloed: Leef; ja, Ik zeide tot u in uw bloed: Leef! Jesaja 55:1: O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk! Joh. 1:12: Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Het is allereerst de Wet die de mens zijn zonde toont en de straf daarvoor, namelijk de eeuwige dood. Daarna het Evangelie, dat de verlossing door Christus Jezus toont aan hen die geloven. Rom 7:7: Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.
Inwendig worden de ogen van het verstand verlicht, 1 Joh 2:27: En de zalving, die gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen, zo is zij ook waarachtig, en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij in Hem blijven.
Het hart en de oren worden geopend, opdat hij de prediking van het Woord Gods zie, hoor en versta. Hand 16:14: En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster, van de stad Thyatira, die God diende, hoorde ons; welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd. Ps 40:6: Gij hebt geen lust gehad aan slachtoffer en spijsoffer; Gij hebt mij de oren doorboord; brandoffer en zondoffer hebt Gij niet geeist. Joh 6:44: Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage. Jes 54:6: Want de HEERE heeft u geroepen, als een verlaten vrouw en bedroefde van geest; nochtans zijt gij de huisvrouw der jeugd, hoewel gij versmaad zijt geweest, zegt uw God.
Het tweede middel is het verzachten van het hart, dat verbrijzeld moet worden, opdat het geschikt mag zijn om Gods reddende genade te ontvangen, die het aangeboden wordt. Eze 11:19: En Ik zal hun enerlei hart geven, en zal een nieuwen geest in het binnenste van u geven; en Ik zal het stenen hart uit hun vlees wegnemen, en zal hun een vlesen hart geven;
Er zijn vier hoofdhamers om dit stenen hart te verbrijzelen.
- De eerste is de kennis van de wet van God.
- De tweede is de kennis van de zonde, zowel de oorspronkelijke als de werkelijke, en welke straf daarop volgt.
- De derde is berouw, of het steken van het hart; namelijk een besef en gevoel van Gods toorn over diezelfde zonden.
- De vierde is een heilige wanhoop hopeloosheid van iemands eigen kracht om het eeuwige leven te verkrijgen.
(...)
Volgens mij heb jij oogkleppen op en lees je niet goed.KDD schreef: ↑12 jun 2025, 13:21 Hier wat onderwijs van de vader van de puriteinen, dat ook is wat dominee GH Kersten leert. Het komt uit zijn boek De Gouden Ketting. Ik voel ook de behoefte om GGLinks en anderen zoals u die hier komen te posten te waarschuwen om kerkgenootschappen openlijk en ten onrechte te veroordelen zonder feiten en ook tegen de Schrift in te spreken. En dan wanneer u ongelijk krijgt, trekt u uw woorden niet eerlijk in. Dat is een grote zonde en mag niet worden getolereerd. Dit is geen onderwerp om niet serieus over te zijn. Dan kun je beter op een autoforum zitten of zoiets.
vertaald door googleWilliam Perkins schreef: God voert deze inwendige roeping uit door bepaalde middelen.
Het eerste middel is het verlossende horen van het woord van God, wanneer dat woord uiterlijk wordt gepredikt tot iemand die dood is in zijn zonden en niet eens droomt van zijn verlossing. Ezechiël 16:6: Als Ik bij u voorbijging, zo zag Ik u, vertreden zijnde in uw bloed, en Ik zeide tot u in uw bloed: Leef; ja, Ik zeide tot u in uw bloed: Leef! Jesaja 55:1: O alle gij dorstigen! komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder geld, en zonder prijs, wijn en melk! Joh. 1:12: Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Het is allereerst de Wet die de mens zijn zonde toont en de straf daarvoor, namelijk de eeuwige dood. Daarna het Evangelie, dat de verlossing door Christus Jezus toont aan hen die geloven. Rom 7:7: Wat zullen wij dan zeggen? Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren.
Inwendig worden de ogen van het verstand verlicht, 1 Joh 2:27: En de zalving, die gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen, zo is zij ook waarachtig, en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij in Hem blijven.
Het hart en de oren worden geopend, opdat hij de prediking van het Woord Gods zie, hoor en versta. Hand 16:14: En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster, van de stad Thyatira, die God diende, hoorde ons; welker hart de Heere heeft geopend, dat zij acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd. Ps 40:6: Gij hebt geen lust gehad aan slachtoffer en spijsoffer; Gij hebt mij de oren doorboord; brandoffer en zondoffer hebt Gij niet geeist. Joh 6:44: Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage. Jes 54:6: Want de HEERE heeft u geroepen, als een verlaten vrouw en bedroefde van geest; nochtans zijt gij de huisvrouw der jeugd, hoewel gij versmaad zijt geweest, zegt uw God.
Het tweede middel is het verzachten van het hart, dat verbrijzeld moet worden, opdat het geschikt mag zijn om Gods reddende genade te ontvangen, die het aangeboden wordt. Eze 11:19: En Ik zal hun enerlei hart geven, en zal een nieuwen geest in het binnenste van u geven; en Ik zal het stenen hart uit hun vlees wegnemen, en zal hun een vlesen hart geven;
- De tweede is de kennis van de zonde, zowel de oorspronkelijke als de werkelijke, en welke straf daarop volgt.
- De derde is berouw, of het steken van het hart; namelijk een besef en gevoel van Gods toorn over diezelfde zonden.
- De vierde is een heilige wanhoop hopeloosheid van iemands eigen kracht om het eeuwige leven te verkrijgen.
(...)
Niemand zegt hier dat het God niet is die de harten van zondaren opent en ze door kennis van de ellende tot God brengt. Daar gaat het helemaal niet over. Wel heb ik moeite met de manier waarop Perkins het verwoord.
KDD schreef: ↑12 jun 2025, 13:21 Hier wat onderwijs van de vader van de puriteinen, dat ook is wat dominee GH Kersten leert. Het komt uit zijn boek De Gouden Ketting. Ik voel ook de behoefte om GGLinks en anderen zoals u die hier komen te posten te waarschuwen om kerkgenootschappen openlijk en ten onrechte te veroordelen zonder feiten en ook tegen de Schrift in te spreken. En dan wanneer u ongelijk krijgt, trekt u uw woorden niet eerlijk in. Dat is een grote zonde en mag niet worden getolereerd.
Waaruit blijkt dit ? Ik ben lid van de GG en mag hierop kritiek hebben. Alleen uw gelijk is gelijk. Ik leer dat in mijn plaatselijke kerk toch anders, noem het accentverschillen of leerverschillen. U kunt blijkbaar geen kritiek verdragen op de GG en dat mag. Ik zit daar anders in en hoor een aantal predikanten zaken verkondigen die naar mijn mening niet in lijn zijn met de waarheid.
Laatst gewijzigd door GG links op 12 jun 2025, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Jazeker, omdat maar een fragment geciteerd wordt
Jezus heeft gezegd: Meent niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
Maar daarmee zeggen we toch ook niet dat dit een vreselijke boodschap is?
Verder zijn vooral de reacties er op een karikatuur
Het is echt heel fout om een discussie te beginnen waarvan je ten diepste weet dat die zulke karikaturen naar boven brengt
Begin daar gewoon niet meer aan in het vervolg, zou ik willen adviseren
Daar moet u dan ook niet aan meedoen zou ik zeggen.J de Groot schreef: ↑12 jun 2025, 13:50Jazeker, omdat maar een fragment geciteerd wordt
Jezus heeft gezegd: Meent niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
Het is echt heel fout om een discussie te beginnen waarvan je ten diepste weet dat die zulke karikaturen naar boven brengt
De belevenissen van Rijsssenaar e.a. lijken mij geen karikatuur.
Tja, karikatuur is wel een erg geliefkoosd woordgebruik.
Als iets je niet zint, plak je dit op de stelling van je opponent en klaar is kees.
Als iets je niet zint, plak je dit op de stelling van je opponent en klaar is kees.

-
Er is iemand die eens een uitspraak deed dat we moeten blijven varen tussen de klippen van de totale lijdelijkheid en de activistische godsdienstigheid
En dan is het in deze discussie vooral dat die klippen worden opgezocht ipv dat we er verre bij blijven
Het is heel makkelijk en goedkoop om allerlei fragmenten en uitspraken uit het verband te rukken en dan te zeggen: zo ik heb gelijk
Ik denk niet dat dat gebeurt. Inmiddels weet ik (denk ik, want ik herken je spraakJ de Groot schreef: ↑12 jun 2025, 14:03Er is iemand die eens een uitspraak deed dat we moeten blijven varen tussen de klippen van de totale lijdelijkheid en de activistische godsdienstigheid
En dan is het in deze discussie vooral dat die klippen worden opgezocht ipv dat we er verre bij blijven
Het is heel makkelijk en goedkoop om allerlei fragmenten en uitspraken uit het verband te rukken en dan te zeggen: zo ik heb gelijk

Maar goed, deze discussie kunnen we telkens weer voeren, maar we komen gewoon niet tot elkaar.
Het lijkt op de Trump- en Israël discussie.
Deze meningsverschillen krijg je niet meer helder, laat staan opgelost.
Vertel mij dan eens waar de uitspraken van Kersten uit zijn verband zijn gerukt ? Als je iets poneert moet je dat wel aantonen. Leek mij een citaat die niets aan onduidelijkheid overliet.J de Groot schreef: ↑12 jun 2025, 14:03Er is iemand die eens een uitspraak deed dat we moeten blijven varen tussen de klippen van de totale lijdelijkheid en de activistische godsdienstigheid
Dat is natuurlijk een totaal verkeerde vergelijking, de uitspraak van Jezus was geen dwaling , niet als los fragment en ook in het geheel van de Bijbel, maar de uitspraak van ds Kersten wel. Je kunt wel alles goed praten maar ik zou mij niet kunnen bedenken welke context of welk groter geheel er zou moeten om dit citaat van ds Kersten in een ander licht te zien dan een dwaling. Er wordt daarnaast ook niet een zinnetje geciteerd maar een behoorlijk stuk. Maar misschien kun je een poging doen om deze 'karikatuur' weg te nemen bij ons?J de Groot schreef: ↑12 jun 2025, 13:50Jazeker, omdat maar een fragment geciteerd wordt
@KDD, Dank voor uw wantrouwen. Ik herken het helemaal. Blij dat ik niets negatiefs over de GG schreef maar slechts citeerde uit het werk van de geestelijke vader van de GG. Mooi stuk van Perkins trouwens. Helaas ben ik er nooit aan toe gekomen om zijn werk te bestuderen. U citeert het waarschijnlijk om te bewijzen dat er aan het geloof iets voorafgaat. Ellendekennis, verbrijzeling, inleven van de doodstaat. Wie zou het ontkennen? Maar daar ging het niet over. Het ging erover waarom de oproep tot geloof vaak wordt gemist in de GG. Welnu het citaat van ds. Kersten wierp hier licht op. Tot op de dag van vandaag is hij de toonaangevende theoloog in de GG. Ik vraag me wel af of je ds. Kersten en de Puriteinen op één lijn kunt zetten. Heb groot respect voor de persoon en het werk van ds. Kersten, echter niet voor zijn theologie. 1. Hij had niet genoeg aan de theologie van onze vaderen zoals weergegeven in bijvoorbeeld de DL. Die heeft hij met zijn leeruitspraken naar rechts bijgesteld. Kennelijk vond hij de DL niet duidelijk, niet seaparerend genoeg, te ruim. 2. Hij had niet genoeg aan de HC betreffende de leer over de Heilige Doop.( kinderdoop) Die heeft hij in zijn Dogmatiek grondig verbouwd en in predestiaanse zin omgebogen door 30 x de uitverkiezing ter sprake te brengen in de behandeling van het doopformulier. 3. Vervolgens heeft hij de leer van de algemene genade sterk aangepast en versmald. Was dat niet in 1945? @KDD dit is geen kritiek op de GG maar simpel vastellen van de feiten zoals iedereen die kan nalezen. Ben zelfs als lidmaat van de PKN altijd wat jaloers op de GG. Je vindt er respect voor het Woord, respect voor de ambten, levensernst, trouwe kerkgang, men probeert elkaar vast te houden en slaagt daar Gode zij dank redelijk in.KDD schreef: ↑12 jun 2025, 13:21 Hier wat onderwijs van de vader van de puriteinen, dat ook is wat dominee GH Kersten leert. Het komt uit zijn boek De Gouden Ketting. Ik voel ook de behoefte om GGLinks en anderen zoals u die hier komen te posten te waarschuwen om kerkgenootschappen openlijk en ten onrechte te veroordelen zonder feiten en ook tegen de Schrift in te spreken. En dan wanneer u ongelijk krijgt, trekt u uw woorden niet eerlijk in. Dat is een grote zonde en mag niet worden getolereerd. Dit is geen onderwerp om niet serieus over te zijn. Dan kun je beter op een autoforum zitten of zoiets.
(...)
Maar u kunt me niet kwalijk nemen dat ik al 50 jaar Calvijn als huistheoloog heb, en u kunt me ook niet kwalijk nemen dat ik nog al eens significante verschillen constateer met bijvoorbeeld de leer van ds. G.H. Kersten. En praktisch: Onze belijdenissen en liturgische formulieren zijn geënt op o.a. de theologie van Calvijn. Laten we daar nu eens genoeg aan hebben.
- J.C. Philpot
Het zou verhelderend kunnen zijn om ds. Kersten in zijn context te lezen. Toch zou ik het citaat op deze manier niet volledig voor mijn rekening nemen.
Ik sta niet achter het relativeren van de noodzaak van de kennis der ellende. Ook niet voor een eenzijdig bevel tot geloof zonder het Bijbelse kader waarin dit bevel tot ons komt. Echter lijkt het citaat het bevel tot geloof en bekering an sich af te wijzen, en dan creëer je een afwijking de andere kant op.
Zoals J. de Groot terecht aangeeft, blijft het als het om deze materie gaat laveren tussen de klippen van aan de ene kant (1) valse lijdelijkheid/hypercalvinisme, wat tekort doet aan het evangelie, en mensen in het duister houdt, en aan de andere kant (2) een oppervlakkig geloof wat een product is van de natuurlijke mens, niet de ware vernedering van het hart kent, en niet zal staande blijven in de beproeving of het oordeel van God.
Ik sta niet achter het relativeren van de noodzaak van de kennis der ellende. Ook niet voor een eenzijdig bevel tot geloof zonder het Bijbelse kader waarin dit bevel tot ons komt. Echter lijkt het citaat het bevel tot geloof en bekering an sich af te wijzen, en dan creëer je een afwijking de andere kant op.
Zoals J. de Groot terecht aangeeft, blijft het als het om deze materie gaat laveren tussen de klippen van aan de ene kant (1) valse lijdelijkheid/hypercalvinisme, wat tekort doet aan het evangelie, en mensen in het duister houdt, en aan de andere kant (2) een oppervlakkig geloof wat een product is van de natuurlijke mens, niet de ware vernedering van het hart kent, en niet zal staande blijven in de beproeving of het oordeel van God.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik heb nooit gemerkt dat je respectloos of niet serieus was. Voor een samenvatting van wat William Perkins in zijn boek The Gouden Keten heeft geschreven, zie het volgende diagram: https://stretchtheology.com/wp-content/ ... hartBW.pdfJanRap schreef: ↑12 jun 2025, 14:34@KDD, Dank voor uw wantrouwen. Ik herken het helemaal. Blij dat ik niets negatiefs over de GG schreef maar slechts citeerde uit het werk van de geestelijke vader van de GG. Mooi stuk van Perkins trouwens. Helaas ben ik er nooit aan toe gekomen om zijn werk te bestuderen. U citeert het waarschijnlijk om te bewijzen dat er aan het geloof iets voorafgaat. Ellendekennis, verbrijzeling, inleven van de doodstaat. Wie zou het ontkennen? Maar daar ging het niet over. Het ging erover waarom de oproep tot geloof vaak wordt gemist in de GG. Welnu het citaat van ds. Kersten wierp hier licht op. Tot op de dag van vandaag is hij de toonaangevende theoloog in de GG. Ik vraag me wel af of je ds. Kersten en de Puriteinen op één lijn kunt zetten. Heb groot respect voor de persoon en het werk van ds. Kersten, echter niet voor zijn theologie. 1. Hij had niet genoeg aan de theologie van onze vaderen zoals weergegeven in bijvoorbeeld de DL. Die heeft hij met zijn leeruitspraken naar rechts bijgesteld. Kennelijk vond hij de DL niet duidelijk, niet seaparerend genoeg, te ruim. 2. Hij had niet genoeg aan de HC betreffende de leer over de Heilige Doop.( kinderdoop) Die heeft hij in zijn Dogmatiek grondig verbouwd en in predestiaanse zin omgebogen door 30 x de uitverkiezing ter sprake te brengen in de behandeling van het doopformulier. 3. Vervolgens heeft hij de leer van de algemene genade sterk aangepast en versmald. Was dat niet in 1945? @KDD dit is geen kritiek op de GG maar simpel vastellen van de feiten zoals iedereen die kan nalezen. Ben zelfs als lidmaat van de PKN altijd wat jaloers op de GG. Je vindt er respect voor het Woord, respect voor de ambten, levensernst, trouwe kerkgang, men probeert elkaar vast te houden en slaagt daar Gode zij dank redelijk in.KDD schreef: ↑12 jun 2025, 13:21 Hier wat onderwijs van de vader van de puriteinen, dat ook is wat dominee GH Kersten leert. Het komt uit zijn boek De Gouden Ketting. Ik voel ook de behoefte om GGLinks en anderen zoals u die hier komen te posten te waarschuwen om kerkgenootschappen openlijk en ten onrechte te veroordelen zonder feiten en ook tegen de Schrift in te spreken. En dan wanneer u ongelijk krijgt, trekt u uw woorden niet eerlijk in. Dat is een grote zonde en mag niet worden getolereerd. Dit is geen onderwerp om niet serieus over te zijn. Dan kun je beter op een autoforum zitten of zoiets.
(...)
Maar u kunt me niet kwalijk nemen dat ik al 50 jaar Calvijn als huistheoloog heb, en u kunt me ook niet kwalijk nemen dat ik nog al eens significante verschillen constateer met bijvoorbeeld de leer van ds. G.H. Kersten. En praktisch: Onze belijdenissen en liturgische formulieren zijn geënt op o.a. de theologie van Calvijn. Laten we daar nu eens genoeg aan hebben.