Presidentsverkiezingen USA 2024

Amstelodamense

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door Amstelodamense »

DDD schreef: 26 jun 2025, 09:15 Vanmorgen werd ik wakker met deze psalm. Veel toepasselijker kan het niet.

Laat God de lippen van de vleiers treffen
De grootspraak doen verstommen, van wie zegt:
Wie waant het tegen mij zich te verheffen
Mijn woord is wet, ik ben van niemand knecht.

-Waarmee ik er verder niet op tegen ben om Trump in het openbaar fatsoenlijk te behandelen. Hij is immers een gekozen president van een van de belangrijkste landen ter wereld.
Heel toepasselijk DDD!
DDD

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: 26 jun 2025, 10:23
DDD schreef: 26 jun 2025, 10:22 Nonsens. Je leest niet wat er staat. Ik zou zeggen, neem de kanttekeningen of de BMU erbij, want ik ga niet aan een simpele tekstexegese beginnen.
En ik ben niet van plan om tig bronnen te gaan raadplegen om te achterhalen wat je bedoeld.
Ik lees wat er staat en ga ervan uit dat jij "capable" genoeg bent om uit te drukken wat je wilt zeggen.
Als dat niet zo is, hoor ik het graag dan kan ik er rekening mee houden.
Je zit hier op een reformatorisch forum. Daar mag ik verwachten dat je beschikt over het absolute minimum aan relevante bijbelkennis.

Dus inderdaad: als je zulke simpele teksten uit de Psalmen niet kunt plaatsen of in hun verband kunt interpreteren, dan houdt het gesprek op dat punt op. Ik kan ook niet in iedere bijdrage uitleggen dat Maria de moeder van Jezus is.

Je stelt onzin, en iedereen die beschikt over een bijbel in de GBS-editie van de statenvertaling kan, zelfs zonder iets van de tekst te begrijpen, want dat is daarvoor niet nodig, en daarvoor heb je ook geen GBS-versie nodig- zien dat in de betreffende psalmverzen geen hoofdletters staan.

Als iemand dan op een reformatorisch forum suggereert dat ik de hoofdletters ten onrechte weglaat, ben ik niet degene die wat uit te leggen heeft.

Ik ben capabel om mij luid en duidelijk uit te drukken, en dat deed ik. Jij maakte een domme opmerking, en ik maak daar deze keer een punt van, omdat dit werkelijk een extreem geval is.
parsifal

Bericht door parsifal »

Wim Anker schreef: 26 jun 2025, 09:30
DDD schreef: 26 jun 2025, 09:15 Vanmorgen werd ik wakker met deze psalm. Veel toepasselijker kan het niet.

-Waarmee ik er verder niet op tegen ben om Trump in het openbaar fatsoenlijk te behandelen. Hij is immers een gekozen president van een van de belangrijkste landen ter wereld.
En het gebruik van de kleine letters maakt het inderdaad zeer toepasselijk.
Wat bedoel je hier? Even voor de duidelijkheid: het gaat hier om berijming van Psalm 12:4-5. En DDD gebruikt de hoofdletters waar je die zou verwachten (Ook als je God's voornaamwoorden met hoofdletter wil schrijven).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Ik wil niet meedoen met het 'ik dis jou vanwege een spelfout', maar moet het niet zijn: 'Wie waagt het tegen mij zich te verheffen' in plaats van waant?

De berijming van Jaap Wiegers vind ik ook treffend:
Heer, zet het mes in al hun valse tongen,

en snoer hun mond, vol grootspraak en vol waan.

Zij pochen: “Niemand heeft ons nog bedwongen,

met onze grote mond kan geen ons aan!”

Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

parsifal schreef: 26 jun 2025, 12:38
Wim Anker schreef: 26 jun 2025, 09:30

En het gebruik van de kleine letters maakt het inderdaad zeer toepasselijk.
Wat bedoel je hier? Even voor de duidelijkheid: het gaat hier om berijming van Psalm 12:4-5. En DDD gebruikt de hoofdletters waar je die zou verwachten (Ook als je God's voornaamwoorden met hoofdletter wil schrijven).
DDD vraagt hier - in dit topic en lettend op voorgaande postings - of God Rutte en/of Trump hun grootspraak wil doen verstommen. Waarom wordt niet duidelijk, lettend op de eerdere postings van @DDD (over Trump), denk ik omdat ze anders denken dan hij en het wagen er anders over te denken dan hijzelf. Ik vind er wat van als men Gods wraak gaat afroepen over andere mensen.
DDD

Bericht door DDD »

Zita schreef: 26 jun 2025, 12:58

Ik wil niet meedoen met het 'ik dis jou vanwege een spelfout', maar moet het niet zijn: 'Wie waagt het tegen mij zich te verheffen' in plaats van waant?

Ja. En het is ook "ons" in plaats van "mij". Waagt is een foutje, dat wist ik denk ik wel. "Mij" schreef ik omdat mijn geheugen wat minder wordt.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 26 jun 2025, 12:31
Wim Anker schreef: 26 jun 2025, 10:23
DDD schreef: 26 jun 2025, 10:22 Nonsens. Je leest niet wat er staat. Ik zou zeggen, neem de kanttekeningen of de BMU erbij, want ik ga niet aan een simpele tekstexegese beginnen.
En ik ben niet van plan om tig bronnen te gaan raadplegen om te achterhalen wat je bedoeld.
Ik lees wat er staat en ga ervan uit dat jij "capable" genoeg bent om uit te drukken wat je wilt zeggen.
Als dat niet zo is, hoor ik het graag dan kan ik er rekening mee houden.
Je zit hier op een reformatorisch forum. Daar mag ik verwachten dat je beschikt over het absolute minimum aan relevante bijbelkennis.

Dus inderdaad: als je zulke simpele teksten uit de Psalmen niet kunt plaatsen of in hun verband kunt interpreteren, dan houdt het gesprek op dat punt op. Ik kan ook niet in iedere bijdrage uitleggen dat Maria de moeder van Jezus is.

Je stelt onzin, en iedereen die beschikt over een bijbel in de GBS-editie van de statenvertaling kan, zelfs zonder iets van de tekst te begrijpen, want dat is daarvoor niet nodig, en daarvoor heb je ook geen GBS-versie nodig- zien dat in de betreffende psalmverzen geen hoofdletters staan.

Als iemand dan op een reformatorisch forum suggereert dat ik de hoofdletters ten onrechte weglaat, ben ik niet degene die wat uit te leggen heeft.

Ik ben capabel om mij luid en duidelijk uit te drukken, en dat deed ik. Jij maakte een domme opmerking, en ik maak daar deze keer een punt van, omdat dit werkelijk een extreem geval is.
Als jij iets post met de pv woorden in kleine letters en je wordt er hedenmorgen mee wakker dan lees ik "ik" als er ik staat. Dus in de zinnen: "Wie waant het tegen mij zich te verheffen
Mijn woord is wet, ik ben van niemand knecht" betekent ik ik en mij mij. Oftwel: @DDD vraag zich af wie het left heeft tegen hem in te gaan en of God daarvoor degene wil straffen.
Dat is wat ik heb getypt: "En het gebruik van de kleine letters maakt het inderdaad zeer toepasselijk." Er staat helemaal niet dat jij hoofdletters onterecht weglaat of die had moeten gebruiken. Dat is weer zo'n interpretatie in je hoofd die kant nog wal raakt.
Lezen! @DDD! Lezen!
DDD

Bericht door DDD »

Je leesvaardigheid is erbarmelijk. Er staat nota bene een dubbele punt.
KDD

Bericht door KDD »

DDD schreef: 26 jun 2025, 13:15
Zita schreef: 26 jun 2025, 12:58

Ja. En het is ook "ons" in plaats van "mij". Waagt is een foutje, dat wist ik denk ik wel. "Mij" schreef ik omdat mijn geheugen wat minder wordt.
Als je ermee wakker wordt dan is het toch niet fout? Je bent met die woorden wakker geworden - simpel. Gewoon een mystieke ervaring dat 99% hetzelfde is wat ergens geschreven staat. En misschien is er een vertaling dat precies hetzelfde leest. En ook nog inline met je gedachten hierover.
DDD

Bericht door DDD »

Daar is niets mystiek aan hoor. Ik word elke morgen wel wakker met een psalm of lied.

Alleen in dit geval was het extra toepasselijk. Dat is gewoon een kwestie van associatie. Ik zou het althans niet zien als het spreken van God in directe zin. Dat gebeurt wel, maar dan bij het bijbellezen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 26 jun 2025, 13:19 Je leesvaardigheid is erbarmelijk. Er staat nota bene een dubbele punt.
Jaja. Als Trump morgen wakker wordt en deze psalm citeert op zijn kanaal denk ik dat jij ook leest wat er staat.
Ik heb overigens Trump (en Rutte) nog nooit op zo'n "God wil het" variant betrapt richting mensen die het niet met hun eens zijn dan hier op RF met dit vers gebeurd.
En dan ook nog eens vol op de persoon.
Profesto

Bericht door Profesto »

Wim Anker schreef: 26 jun 2025, 13:52
DDD schreef: 26 jun 2025, 13:19 Je leesvaardigheid is erbarmelijk. Er staat nota bene een dubbele punt.
Jaja. Als Trump morgen wakker wordt en deze psalm citeert op zijn kanaal denk ik dat jij ook leest wat er staat.
Ik heb overigens Trump (en Rutte) nog nooit op zo'n "God wil het" variant betrapt richting mensen die het niet met hun eens zijn dan hier op RF met dit vers gebeurd.
En dan ook nog eens vol op de persoon.
Afbeelding
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Wim Anker schreef: 26 jun 2025, 13:52
Jaja. Als Trump morgen wakker wordt en deze psalm citeert op zijn kanaal denk ik dat jij ook leest wat er staat. (en exact leest wat ik er dus ook in lees).
En dan ook nog eens vol op de persoon. (zo'n associatie van een inkomende wraakpsalm op Trump en Rutte). Hoe haal je het in je hoofd.
ZWP

Bericht door ZWP »

FD vandaag:
Rutte kent zijn klassiekers, of had hij recentelijknog The Economist gelezen? Daarin stond een ‘handleiding’ hoe te overleven aan het ‘hof van Trump’, gebaseerd op historische hofintriges en adviezen over de ideale hoveling in de 16de eeuw. De kern: een goede indruk maken op de vorst en vleien, véél vleien, vooral in het openbaar.
Dat eerste is zeker gelukt door onze eigen koning en koningin in te zetten. ‘Central casting’, aldus een opgetogen Trump, het klopte helemaal. De koninklijke behandeling was een meesterzet, een ontbijtje met Schoof had Trump nooit in zo’n opperbeste stem- ming gebracht.
Ook kende Rutte nul gêne in het bewieroken van daddy Trump. Maar de inzet van vlei- erij is niet alleen om ego's te strelen, het is ook een strategie om te krijgen wat je wil. Voor de 16de-eeuwse Italiaanse diplomaat Castiglione was dit zelfs het ultieme doel van de hoveling: zorgen dat de vorst het juiste pad (van de deugd!) inslaat.
Ja, dat geslijm en gekruip voelde ongemakkelijk en wat viezig, maar Rutte kreeg precies wat hij wilde: bekrachtiging van artikel 5, steun aan Oekraïne en zelfs het benoemen van de Russische dreiging. Keurig volgens het boekje.
KDD

Bericht door KDD »

Het is niet te hopen dat jullie allemaal straks water moeten gaan sjouwen en hout moeten gaan hakken voor de amerikanen. :D
Plaats reactie