De kleine lettertjes van het Evangelie

Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bijnaam »

Ad Anker schreef:In de andere topic zeg ik dat ook inderdaad. Al is in de gezelschapstheologie het uit elkaar trekken in tijd en beleving van de zondagen 7 en 23 én de visie als was de Heidelbergse Catechismus een soort chronologisch draaiboek van de bekering ontstaan. (Ik weet het, dit is iets te gechargeerd) En die kennis was meer bevindelijk doorleefd dan theologisch van aard.
:)
Ik maak nog wel enig onderscheid tussen gezelschapstheologie en eenvoudige, geestelijk wijze mensen. Wellicht komt dat omdat ik meer bekend ben met de laatste categorie dan met de eerste.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 24720
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door refo »

Bijnaam schreef:
Ad Anker schreef:In de andere topic zeg ik dat ook inderdaad. Al is in de gezelschapstheologie het uit elkaar trekken in tijd en beleving van de zondagen 7 en 23 én de visie als was de Heidelbergse Catechismus een soort chronologisch draaiboek van de bekering ontstaan. (Ik weet het, dit is iets te gechargeerd) En die kennis was meer bevindelijk doorleefd dan theologisch van aard.
:)
Ik maak nog wel enig onderscheid tussen gezelschapstheologie en eenvoudige, geestelijk wijze mensen. Wellicht komt dat omdat ik meer bekend ben met de laatste categorie dan met de eerste.
Dat 'eenvoudig' en 'geestelijk wijs' moet desondanks getoetst kunnen worden.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 5365
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Maanenschijn »

Maanenschijn schreef:De term Marrowman is gevallen. Op digibron vond ik deze passage die ik graag deel (‘t is even was leeswerk) omdat ik me hier bij thuis voel:
Op deze vergadering werd onder biddend opzien tot de Heere besloten, een protest de synode voor te leggen. Dit werd opgedragen aan Ebenezer Erskine, die een schets ontving van Boston; het geheel werd aan alle broeders ter revisie voorgelegd. Teen de synode in 1721 bijeen kwam, werd dit protest, ondertekend door de twaalf broeders, haar overhandigd. Opnieuw werd een commissie opgedragen dit te onderzoeken. De commissie Stelde een twaalftal vragen die de Marrow-men moesten beantwoorden. De antwoorden werden gegeven door Ebenezer Erskine en Wilson in de commissie van maart 1722. Zij gaven daarin een duidelijke uiteenzetting van hun leer, die wij in de volgende drie punten zouden willen samenvatten.

Het aanbod van genade

In plaats van de verstarde kenmerken-prediking stelden zij de beloften prediking op de voorgrond. Zij leerden, dat God de Vader in Christus door het Evangelie een vrij, onbegrensd aanbod van genade doet uitgaan aan alle mensen, tot wie het Evangelie komt, krachtens hetwelk een ieder, die het Evangelie hoort, volmacht, ja zelts de plicht heeft om dit aanbod aan te grijpen en op eigen ziel toe te passen.

De beloften, die de Heere geeft in Zijn Woord, zijn volstrekt en voor ons zonder enige voorwaarde. Hoewel de belofte, in het Evangelie, God niet bindt om ze te vervullen, want aanbieden is niet deelachtig maken, zo zeggen ze duidelijk in hun antwoord op de tiende vraag. Maar wanneer wij ze door het geloof aannemen, dan is God wel aan Zijn beloften gebonden, om alles te geven, want: „wie gelooft, heeft het eeuwige leven!” Wanneer wij deze beloften echter door ongeloof verwerpen, maken wij God tot een leugenaar en dan is Hij in het geheel niet gebonden om de inhoud van de belonen ons te schenden, integendeel, dan zal Hij Zijn bedreigingen vervullen want „wie niet geloofd zal hebben, zal verdoemd worden!” Heel sterk wordt het ongeloof hier aan de kaak gesteld en de volle verantwoording op de mens gelegd.

Het recht om het aanbod van genade aan te grijpen vonden zij niet in de verborgen, maar in de geopenbaarde wil van God; niet in Zijn eeuwig besluit, maar in Zijn geïnspireerd Woord; niet in Zijn verborgen raad, maar in Zijn openbare genade-proclamatie. In geen enkel opzicht loochenden zij de verkiezing en de verwerping. Maar dat is voor ons verborgen, daar mogen wij niet indringen. Het is opmerkelijk dat, terwijl bij de hyper-calvinisten telkens weer over de verwerping gesproken wordt, we het woord verdoemen bij Boston, in zijn boek, over het genade-verbond, slechts driemaal aantreffen. Wanneer in de Hebreën-brief gesproken wordt over het Testament van Christus, hielden de hyper-calvinisten de uitverkorenen voor de erfgenamen, maar de Marrow-men zeiden: Nee, dat is de hele zichtbare kerk, allen die het Evangelie horen zijn erfgenamen, alleen in de uitverkorenen wordt het Testament van kracht, de ongelovigen verwerpen het en hebben er daarcm geen deel aan, niet omdat zij niet in het Testament stonden. Zo nu leerden zij ook ten opzichte van de beloften Gods. Alleen bij de uitverkorenen worden Gods beloften vervuld; wanneer wij de vervulling van Gods beloften niet leren kennen en ontvangen, is dat niet allereerst omdat we geen uitverkorenen zijn, en ook niet cmdat die beloften niet voor ons bestemd zouden zijn, maar omdat wij ze door eigen schuld verwerpen.

Wij moeten met Gods beloften werkzaam zijn, zoals David „Heere, doe, gelijk Gij gesproken riebt”. En moeten we dan eerst overtuigd zijn van onze zonde en van ons bercuw? Nee, zeggen ze, want dan zal de wet tegen u zeggen: „u moet eerst deze of gene hoedanigheid hebben, eer ge tot Christus komen moogt en de belofte op uzelf toepassen; en wanneer u die hoedanigheid dan al bekwam, dan zou de wet weer zeggen: u moet volmaakt zijn, eer ge moogt kcmen, en zo zou er geen eind aan zijn, zo zult ge nooit tot Christus komen. Luistert echter naar de stem van het Evangelie, die het u toeroept: „Wie dorst heeft, kcme en die wil, neme het water des levens om niet”.

Zeer zeker onthouden zij de noodzaak der zelfbeproeving niet. Evenmin loochenden zij de noodzaak van een zuiver Schriftuurlijke kenmerken prediking. Zij hadden een open oog voor de verschillende standen in het geestelijk leven, en wisten ook van de strijd des geloofs. Dat blijkt wel uit hetgeen zij leerden aangaande het geloof.

De zekerheid des geloofs

Hun standpunt ten aanzien van het geloof zetten zij uiteen in hun antwoord op de achtste vraag. Zij stellen dat tot het wezen van het geloof behoort de verzekering des geloofs. Zij verstaan daaronder niet de bewuste zekerheid een kind van God te zijn, dat noemen zij de verzekering van het gevoel.

De verzekering des geloofs, is het geloof dat de beloften in het Wcord en daardoor ook de belovende God Zelf gelooft, de beloften voor waar en zeker houdt en deze beloften ook op eigen ziel toepast. Dit is wat anders dan toestemmen alleen, dat deen de duivelen ook; dit is meer dan toestemmen; het is ook een toevlucht nemen. Ook als een zondaar tot God, als de hoorder der gebeden, om genade roept, is dit dadelijk en verzekerd geloof. Het verschil tussen de verzekering des geloofs en de verzekering van het gevoel bestaat volgens hen hierin: dat het eerste een directe daad is, het laatste een inkerende daad; het ene richt zich op het voorwerp buiten zichzelf, het andere op het voorwerp in zichzelf; het eerste richt zich op Christus, zoals het Woord Hem verkondigt, het laatste op Christus, zoals deze in het hart is geopenbaard; het ene is de wortel, het andere de vrucht; het ene is de belofte in zijn vastheid, het andere de belofte in z’n dadelijke vervulling.

Abraham was verzekerd door het geloof in de belofte, die de Heere hem gegeven had, dat hij een zoon zou krijgen, maar teen hij Izak in zijn armen droeg, was hij verzekerd is zijn gevoel, door der reflexieve daad des geloofs. Wanneer deze verzekering des geloofs eenmaal aanwezig is, blijft zij bestaan, ook al is de verzekering des gevoelens er niet. De verzekering des geloofs is ook niet vrij van twijfelingen. Zoals de hitte behoort tot de natuur van het vuur, maar deze vaak niet merkbaar is door al de as, zo is het ook met het geloof. Ware gelovigen moeten herinnerd worden aan de nooit afschuifbare plicht om direct het geloof op Christus, als de nooit falende bron van troost en versterking, te beoefenen, zelfs in de duisterste ogenblikken, want dan geeft het „look within” — het naar binnen zien — geen troost, maar wel het „look out” — het uitzien, tot Christus, de Zon der Gerechtigheid, die steeds onveranderd en onveranderlijk in al Zijn heerlijkheid blijft schijnen achter de wolk die zijn vergankelijke schaduw op hun ziel werpt.

De wet

Bij hun leer ten aanzien van de wet, maken zij een duidelijk onderscheid tussen de wet, gesteld als het verbond der werken, en de wet als richtsnoer voor het leven der genade. Het geloof is instrument, niet de grond, waardoor wij met Christus worden verenigd en met Christus verenigd is de vloek der wet voor ons dan weggedragen, echter de gehoorzaamheid aan de wet als regel des levens is onlosmakelijk aan het geloof verbonden.

Bij de derde vraag kwam ter sprake of er in het Evangelie ook beloften des levens gedaan worden op voorwaarde van gehoorzaamheid. Het antwoord van de Marrow-men luidde echter: „Neen, de beloften des Evangelies zijn niet gedaan aan het werk, maar aan de werkende; en dan wordt aan hem die belofte niet gedaan om het werk, maar om Christus wil, overeenkomstig het werk”.

Bij antwoord 7 lezen we dat een heilig leven noodzakelijk is, niet als pleitgrond en nog veel minder als verdienende grond, maar als bewijsgrond voor de hemel. Wij worden behouden niet door de goede werken, maar om goede werken te doen. Het blijkt dus heel duidelijk dat bij de Marrow-men, in geen enkel opzicht sprake was van anti-nomianisme, de tegenpartij wilde echter onder deze valse beschuldiging de leer der vrije genade, het reformatorische „sola gratia” aan banden leggen.

Hun veroordeling

Het einde van de strijd kwam op de Generale Synode in mei 1722. Opnieuw werden de Marrow-men veroordeeld. Zij hadden hier reeds van te voren op gerekend, en een protest opgesteld, dat zij terstond na het vonnis, de synode voorlegden. Men wilde er echter verder niet op ingaan.

Vermeldenswaard is, dat er tijdens deze vergadering een vreselijke onweersbui woedde met hagel en storm, gepaard gaande, zo zelfs dat de vergadering enige tijd moest worden geschorst. Velen hielden dit voor een teken van de afkeuring van God over dit oordeel der Synode.

De Marrow was veroordeeld, het vonnis had echter een tegengestelde uitwerking. Juist daardoor vond dit boek steeds meer aftrek, en kwam het volk steeds meer in aanraking met de schriftuurlijke, reformatorische leer. De Marrow-men bleven door preken in gelijke geest, en trokken kerken vol volk van heinde en ver. De Synode durfde niet tussen beide te komen uit vrees dat de eenheid der kerk verloren zou gaan. Zo werd in 1726 de Marrow opnieuw uitgegeven door Boston, voorzien van zijn aantekeningen. Het leerstuk der vrije genade kwam steeds meer naar voren, terwijl men aan de andere zijde steeds meer overhelde tot Arminianisme; waarbij het Evangelie van Christus werd verwisseld voor het rationalisme. Het kaf werd steeds meer van het koren gescheiden. De geest van de Marrow-men beperkte zich niet tot één district, maar ontvlamde door heel de kerk. Zij is één van de voornaamste oorzaken geworden van de Secession, de Afscheiding in 1735, waardoor de zuiver schriftuurlijke-reformatorische leer in Schotland behouden bleef.

Waardering

Onze waardering voor de Marrow-men en de strijd die zij hebben gevoerd, willen we uitspreken door het onderstrepen van een tweetal citaten. Het eerst is een citaat van H. Bavinck, genomen uit een door hem geschreven voorrede in „Levensgeschiedenis en Werken van Ralph en Ebenezer Erskine”, waarin hij van hun prediking en daarin ook van de Marrow-men dit zegt: „Het aandringen op persoonlijke bekering geeft aan de Schotse prediking zulk een religieus karakter, zulk een practische strekking. Ze beweegt zich altijd tussen de beide polen van zonde en genade, van wet en evangelie. Ze daalt enerzijds af in de diepten van het menselijk hart, neemt zonder sparen alle bedekselen en voorwendselen weg, waarachter de mens zich voor de heiligheid Gods verbergt, en stelt hem in zijn armoede en ledigheid voor Gods aangezicht ten toon; maar dan komt ze anderzijds ook tot de alzo verslagene van geest met de beloften des Evangelies, put de rijkdom daarvan uit, beziet ze van alle zijden en past ze toe op alle omstandigheden van het leven”.

Na hun werken vergeleken te hebben met de lectuur van zijn tijd, waarover Bavinck allerminst een optimistisch geluid laat horen, vervolgt hij: „Wij voelen. bij het lezen van deze oude schrijvers, dat ons een stuk uit het leven wordt aangeboden; het is de realiteit zelve, die ons te aanschouwen wordt gegeven. Als het ons niet om fantasie maar om werkelijkheid, ook in de dingen van Gods koninkrijk te doen is, kunnen wij niet beter deen, dan een tijdlang bij mannen als de Erskine’s ter schole te gaan en in hun geschriften zich te verdiepen. En het is het minste deel van ons volk niet, dat in die stichtelijke lectuur van vroeger dagen nog altijd zich de ziel verkwikt”.

En tenslotte een citaat van prof. v. Genderen, wanneer hij in zijn dissertatie „Herman Witsius” over de Marrow-men zegt: „Het is hun grote verdienste geweest, dat zij het Evangelie zonder restricties hebben verkondigd en zo de zekerheid van het geloof, die naar de reformatorische belijdenis onmiddellijk voortvloeit uit het vertrouwen op het Evangelie, hebben bevorderd”.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 83330419a4

Het is nu nog de vraag, passen de prediking en uitingen van ds vd Brink hier bij?
Mag ik deze nog eens naar voren halen? Herkennen we ons in wat hier staat over de theologie van de Marrow-man?

Mijn handicap is dat ik het best moeilijk vind om de boodschap van ds vd Brink hier naast te leggen, maar ook de ‘andere’ kant van het spectrum. Puur omdat ik te weinig kennis heb (genomen) van preken en bijdragen van deze flanken. In mijn beleving verkeer ik onder een prediking die aansluit bij wat het citaat hierboven weergeeft.

Dus, mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen en goede bekenden met de prediking van ds vd Brink, maar ook van zijn opponenten, hoe past deze prediking in dit citaat?

De inhoud helpt de discussie verder, mogelijk helpt mijn vraag daarbij.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bijnaam »

refo schreef:Dat 'eenvoudig' en 'geestelijk wijs' moet desondanks getoetst kunnen worden.
Zeker weten. Diepgaande theologische kennis is voor het collectief van wezenlijk belang en elk individu doet er goed aan (naar niveau) deze kennis ook te vergaren.
Bertiel
Berichten: 6000
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bertiel »

Binnenkort hoopt dr. van den Brink bij ons te preken Maanenschijn. Ik hoop je vraag dan te kunnen beantwoorden
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Bijnaam »

Maanenschijn schreef:Mag ik deze nog eens naar voren halen? Herkennen we ons in wat hier staat over de theologie van de Marrow-man?

Mijn handicap is dat ik het best moeilijk vind om de boodschap van ds vd Brink hier naast te leggen, maar ook de ‘andere’ kant van het spectrum. Puur omdat ik te weinig kennis heb (genomen) van preken en bijdragen van deze flanken. In mijn beleving verkeer ik onder een prediking die aansluit bij wat het citaat hierboven weergeeft.
Eerlijk gezegd denk ik dat dr. Van de Brink de boodschap van de Marrow-men volledig onderschrijft en zelf in nieuwe en soms oude bewoording wil laten herleven. Dat is in de beruchte lezing enigszins mislukt. De latere briefwisselingen completeren in enige mate. Maar ik heb mij laten vertellen dat in de verdiepende lezingen over de Dordtse Leerregels een veel evenwichtiger geluid klinkt uit zijn mond. Mijn voornemen is om dit nog te gaan beluisteren, dus ik lever over 'uit tweede hand'. Zie: https://www.google.nl/search?tbm=vid&q= ... =959&dpr=1
MGG
Berichten: 6017
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gelezen, gedacht, gehoord: Nieuws [2]

Bericht door MGG »

Henk J schreef:
MGG schreef: Ik stelde de vraag 'Als iets voor laten we zeggen 50% onduidelijk is/niet bekend voorkomt, is het dan wel duidelijk genoeg uitgelegd?' en daarmee laat ik de algemene conclusie open. Dat ik iets zelf niet herken is vanzelfsprekend een subjectieve ervaring. Ik heb er op hoofdlijn kennis van genomen en daarbij niet de behoefte gekregen om het onderzoek volledig te lezen. Ook schuif ik zijn conclusie niet aan de kant.

Maar wat mij betreft heb ik hier genoeg over gezegd. Ik vind het jammer dat niemand concreet kan/wil worden over vd Brinck zijn punt. Ik leg mij er maar bij neer dat ik het niet herken en dat ik het zonder (concrete) hulp van 3e het niet zal herkennen.
Dan doe ik nog maar eens een poging om uit te leggen wat ds. Van den Brink bedoelt. Hij ontmoet jongeren die tegen hem zeggen, 'als ik niet uitverkoren ben kom ik er nooit en of ik uitverkoren ben daar kan ik niks aan doen' of 'de prediking is tot voordeel of oordeel, als ik niet uitverkoren ben dan is naar de kerk gaan alleen maar een verzwaring van het oordeel'. Dit zeggen niet alleen jongeren die in leven laten zien sowieso weinig van de Bijbel te willen weten maar ook betrokken jongeren die trouw kerkdiensten bezoeken maar dus ook op avonden van geloofstoerusting komen. Ik denk dat jij bovengenoemde citaten wel herkent, iedereen weet dat er jongeren en ouderen zijn die zo denken.
Nu kun je tot op zekere hoogte terecht zeggen dat dit komt uit het arglistige hart van de mens, wij gaan aan de haal met de uitverkiezing en verschuilen ons erachter. Maar ds. Van den Brink steekt het anders in, en in mijn ogen ook wel terecht. Hij legt de verantwoording hiervan bij de prediker, de Bijbel roept er namelijk toe op om ze 'te dwingen om in te komen'. Als de prediking altijd onder het beslag staat van de uitverkiezing of onder teksten als 'velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren' dan creëer je lijdelijkheid. En die lijdelijkheid komt heel veel voor. Ds. Van den Brink vertelt deze jongeren dat ze nog gered kunnen worden door het bloed van de Heere Jezus, dat het Evangelie niet alleen voor een select groepje mensen is waarbij je maar moet hopen of je erbij hoort, maar dat het Evangelie er is voor iedereen die Hem met een gelovig hart aanneemt.
Mis ik dan niks bij ds. Van den Brink? Ik mis bij hem vooral de bedelaarsgestalte. Een Luther die alleen overhoudt dat hij een bedelaar is. Een tollenaar die het alleen maar van genade kan verwachten. Maar ik zeg erbij dat ik niet veel preken van ds. Van den Brink heb gehoord, alleen de lezing en nog wat andere filmpjes die op geloofstoerusting staan.
Dank voor je duidelijke bericht. De gedachte als ik niet uitverkoren ben, dan kom ik er toch niet ken ik. Helaas heb ik ook in deze strik gezeten. Bij mij lag het echter niet aan de prediking, maar aan het verstandelijk redeneren over geestelijke zaken (en als gevolg daarvan afdwalen van de Bijbel/het geloof). Dan loop je altijd vast, want Gods wijsheid is onbegrijpelijk voor ons als mensen. In de preken die ik hoor wordt er vaak gewaarschuwd tegen zulke gedachten en redeneringen. Persoonlijk herken ik daarom de gedachten wel, maar niet dat er dominees zijn die zo preken dat de hoorder passief gemaakt wordt.
Laatst gewijzigd door MGG op 25 okt 2022, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 10304
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:Mag ik deze nog eens naar voren halen? Herkennen we ons in wat hier staat over de theologie van de Marrow-man?

Mijn handicap is dat ik het best moeilijk vind om de boodschap van ds vd Brink hier naast te leggen, maar ook de ‘andere’ kant van het spectrum. Puur omdat ik te weinig kennis heb (genomen) van preken en bijdragen van deze flanken. In mijn beleving verkeer ik onder een prediking die aansluit bij wat het citaat hierboven weergeeft.

Dus, mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen en goede bekenden met de prediking van ds vd Brink, maar ook van zijn opponenten, hoe past deze prediking in dit citaat?

De inhoud helpt de discussie verder, mogelijk helpt mijn vraag daarbij.
Op het punt van een onvoorwaardelijk aanbod van genade stemmen ds. Van den Brink en de Marrow-men zeker overheen.

Wat ik wel mis bij ds. Van den Brink, is de diepte van de ontdekking door de wet, en door de Heilige Geest die die wet daartoe gebruikt. Dat kan een oppervlakkig geloven tot gevolg hebben. Die diepgang hebben de Marrow-men wel. Neem de twaalf bijlslagen van Thomas Boston, te lezen in de viervoudige staat.

En dat sluit dan ook weer aan bij de constatering van Henk J:
Henk J schreef:Mis ik dan niks bij ds. Van den Brink? Ik mis bij hem vooral de bedelaarsgestalte. Een Luther die alleen overhoudt dat hij een bedelaar is. Een tollenaar die het alleen maar van genade kan verwachten. Maar ik zeg erbij dat ik niet veel preken van ds. Van den Brink heb gehoord, alleen de lezing en nog wat andere filmpjes die op geloofstoerusting staan.
Ik zou dus liever het lezen van de Marrow-geschriften aanbevelen, als dat ik mensen naar ds. Van den Brink zal verwijzen.

Maar nou ben ik ook geen deskundige op het gebied van de Marrow-men, maar Huisman (met 1 van de Erskines als avatar) of Valcke zullen hier vast meer van weten.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 25 okt 2022, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw
Berichten: 12782
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef:Mag ik deze nog eens naar voren halen? Herkennen we ons in wat hier staat over de theologie van de Marrow-man?

Mijn handicap is dat ik het best moeilijk vind om de boodschap van ds vd Brink hier naast te leggen, maar ook de ‘andere’ kant van het spectrum. Puur omdat ik te weinig kennis heb (genomen) van preken en bijdragen van deze flanken. In mijn beleving verkeer ik onder een prediking die aansluit bij wat het citaat hierboven weergeeft.

Dus, mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen en goede bekenden met de prediking van ds vd Brink, maar ook van zijn opponenten, hoe past deze prediking in dit citaat?

De inhoud helpt de discussie verder, mogelijk helpt mijn vraag daarbij.
Op het punt van een onvoorwaardelijk aanbod van genade stemmen ds. Van den Brink en de Marrow-men zeker overheen.

Wat ik wel mis bij ds. Van den Brink, is de diepte van de ontdekking door de wet, en door de Heilige Geest die die wet daartoe gebruikt. Dat kan een oppervlakkig geloven tot gevolg hebben. Die diepgang hebben de Marrow-men wel. Neem de twaalf bijlslagen van Thomas Boston, te lezen in de viervoudige staat.

En dat sluit dan ook weer aan bij de constatering van Henk J:
Henk J schreef:Mis ik dan niks bij ds. Van den Brink? Ik mis bij hem vooral de bedelaarsgestalte. Een Luther die alleen overhoudt dat hij een bedelaar is. Een tollenaar die het alleen maar van genade kan verwachten. Maar ik zeg erbij dat ik niet veel preken van ds. Van den Brink heb gehoord, alleen de lezing en nog wat andere filmpjes die op geloofstoerusting staan.
Ik zou dus liever het lezen van de Marrow-geschriften aanbevelen, als dat ik mensen naar ds. Van den Brink zal verwijzen.
Ik denk dat ds van den Brink je dat laatste ook zeker niet kwalijk zal nemen.
Erskinees
Berichten: 3008
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Erskinees »

J.C. Philpot schreef: Wat ik wel mis bij ds. Van den Brink, is de diepte van de ontdekking door de wet, en door de Heilige Geest die die wet daartoe gebruikt. Dat kan een oppervlakkig geloven tot gevolg hebben. Die diepgang hebben de Marrow-men wel. Neem de twaalf bijlslagen van Thomas Boston, te lezen in de viervoudige staat.

En dat sluit dan ook weer aan bij de constatering van Henk J:
Henk J schreef:Mis ik dan niks bij ds. Van den Brink? Ik mis bij hem vooral de bedelaarsgestalte. Een Luther die alleen overhoudt dat hij een bedelaar is. Een tollenaar die het alleen maar van genade kan verwachten. Maar ik zeg erbij dat ik niet veel preken van ds. Van den Brink heb gehoord, alleen de lezing en nog wat andere filmpjes die op geloofstoerusting staan.
Ik zou dus liever het lezen van de Marrow-geschriften aanbevelen, als dat ik mensen naar ds. Van den Brink zal verwijzen.
Missen jullie dat ook in zijn prediking? Ik heb onlangs in de auto (voor het eerst) een preek van hem beluisterd n.a.v. de lezing. Daar kwam die bedelaarsgestalte zeer zeker naar voren. Kunnen we zulke conclusies ("Ik zou dus liever het lezen van de Marrow-geschriften aanbevelen, als dat ik mensen naar ds. Van den Brink zal verwijzen") wel trekken n.a.v. een prikkelende lezing, terwijl dit in zijn prediking wellicht wel naar voren komt? Zijn we dan niet te streng? Let wel, ik heb maar 1 preek gehoord en ben geen HHK'er.
MGG
Berichten: 6017
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

HersteldHervormd schreef:
Herman schreef:
Ad Anker schreef:Zucht... En het gaat weer heel lang niet over de inhoud.
Ik mis deel 2 van wat ds. Van der Staaij in BWP over dit onderwerp schrijft. Daarom had ik gisteren even geen puf om me erin te verdiepen. Ik ben met @Maanenschijn eens dat dit je best opscherpt. Is het werkelijk zo moeilijk om het Evangelie centraal te stellen?
Dat zal het punt niet zijn, maar wet en evangelie moeten beide scherp gepreekt worden. Niet een overdreven focus op wet of evangelie. (O)GG(iN) zijn wat overdreven in wet, dr. Brink overdreven in zijn focus op de evangelieprediking. Lijkt me een hele eenvoudige conclusie. Omdat ze allebei gelijk en ongelijk hebben is het zo moeilijk. Het mooiste zou zijn als ze beide hun overdrevenheid een beetje nuanceren.

Toch nog de vraag: Zijn er (binnen de HHK) dominees die de standpunten van dr. Brink overnemen?
Heerlijk ongenuanceerd en zonder rekening te houden met het verschil in accenten die dominees binnen deze kerken leggen. Iemand die thuis is in de (o)gg(n) kan je zo een hand vol (of beter gezegd handen vol) dominees noemen waarbij dit absoluut niet het geval is. (Overigens las ik verder en zag ik dat je er al deels op teruggekomen was.)
Ik denk dat het beeld dat er hoofdzakelijk aandacht is voor wet en evangelie vooral komt, doordat mensen wat ze gewend zijn als norm nemen. (Telt net zo goed andersom voor mensen uit de (o)gg(in) die bijvoorbeeld een dienst in een pkn bijwonen en dan het idee hebben dat er praktisch alleen oog is voor het evangelie.)

Ik heb gister mbv Google gezocht, maar ik ook geen dominees uit de HHK vinden die het standpunt van dr. Vd Brink onderschrijven.
Online
Henk J
Berichten: 3320
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Henk J »

Erskinees schreef: Missen jullie dat ook in zijn prediking? Ik heb onlangs in de auto (voor het eerst) een preek van hem beluisterd n.a.v. de lezing. Daar kwam die bedelaarsgestalte zeer zeker naar voren. Kunnen we zulke conclusies ("Ik zou dus liever het lezen van de Marrow-geschriften aanbevelen, als dat ik mensen naar ds. Van den Brink zal verwijzen") wel trekken n.a.v. een prikkelende lezing, terwijl dit in zijn prediking wellicht wel naar voren komt? Zijn we dan niet te streng? Let wel, ik heb maar 1 preek gehoord en ben geen HHK'er.
Kun je die preek delen? Dan kan ik hem ook eens beluisteren.
Online
Henk J
Berichten: 3320
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Henk J »

MGG schreef: Ik heb gister mbv Google gezocht, maar ik ook geen dominees uit de HHK vinden die het standpunt van dr. Vd Brink onderschrijven.
Die zijn er naar mijn inschatting wel hoor. Maar ik ga geen namen noemen, dat levert vruchteloze discussies op.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 11024
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Zita »

MGG schreef: Ik heb gister mbv Google gezocht, maar ik ook geen dominees uit de HHK vinden die het standpunt van dr. Vd Brink onderschrijven.
Hoe google je dat?
MGG
Berichten: 6017
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door MGG »

Zita schreef:
MGG schreef: Ik heb gister mbv Google gezocht, maar ik ook geen dominees uit de HHK vinden die het standpunt van dr. Vd Brink onderschrijven.
Hoe google je dat?
Zoektermen gebruiken als lezing dr vd Brink, evangelie met kleine letters, scrollen op refoweb etc. Weinig bijzonders, maar genoeg om heel wat voor en tegenstanders op het spoor te komen. Het viel mij nog mee dat de 'theoloog' achter het rokende vlaswiek er geen pagina's over vol geschreven heeft. Bekende sites als de Woesteweg wisten het artikel wel te vinden.
Gesloten