Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Met wat ben je het dan niet eens? Het lied separeert niet, maar dat doen veel gezangen (ook uit de JBGG-bundel) en psalmen niet. Die zijn immers bedoeld om door Gods kinderen gezongen te worden. Afgezien van de vreselijke melodie zie ik tekstueel geen onschriftuurlijkheden. Ik ben wel benieuwd naar jouw bezwaren.
Wat is het inhoudelijke verschil tussen dit lied en Psalm 98 dan?Jantje schreef:Er mag best een gitaar bij hoor. Maar ik kan niet mee met de inhoud van dit lied.Bezorgd schreef:Erskinees schreef:Ik heb het lied Samen in de Naam van Jezus al geleerd op de ref. bassischool die geleid werd door een kerkenraadsbestuur van GG en OGG.
Tuurlijk , heel refo NL zingt dat lied. Behalve dus in een gemeente in Zeeland.
Maar Jantje zal wel geschrokken zijn van de gitaar.
@Mistig, neen, geenszins.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Erskinees schreef:Met wat ben je het dan niet eens? Het lied separeert niet, maar dat doen veel gezangen (ook uit de JBGG-bundel) en psalmen niet. Die zijn immers bedoeld om door Gods kinderen gezongen te worden. Afgezien van de vreselijke melodie zie ik tekstueel geen onschriftuurlijkheden. Ik ben wel benieuwd naar jouw bezwaren.

'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
-
- Verbannen
De verwoording van het woord 'onze' vind ik te algemeen klinken.Mistig schreef:Wat is het inhoudelijke verschil tussen dit lied en Psalm 98 dan?
En de berijming van 1773 kent bij de laatste regels van Psalm 98: 4 nog wel een separerend verschil hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
vind ik-argumenten zijn vaak niet betrouwbaarJantje schreef:De verwoording van het woord 'onze' vind ik te algemeen klinken.Mistig schreef:Wat is het inhoudelijke verschil tussen dit lied en Psalm 98 dan?
Help me even, ´onze´ in het genoemde lied of in Psalm 98?Jantje schreef:De verwoording van het woord 'onze' vind ik te algemeen klinken.Mistig schreef:Wat is het inhoudelijke verschil tussen dit lied en Psalm 98 dan?
En de berijming van 1773 kent bij de laatste regels van Psalm 98: 4 nog wel een separerend verschil hoor.
-
In het lied.Nathanaël schreef:Help me even, ´onze´ in het genoemde lied of in Psalm 98?Jantje schreef:De verwoording van het woord 'onze' vind ik te algemeen klinken.Mistig schreef:Wat is het inhoudelijke verschil tussen dit lied en Psalm 98 dan?
Weet je zeker dat Jantje dat bedoelt? In het lied gaat het over ´onze Heer´ en in Psalm 98 over ´onze God´. Ik ben wel benieuwd waarom het een dan te algemeen is en het ander niet. Lijkt met het beste als Jantje daar zelf antwoord op geeft.Geytenbeekje schreef:In het lied.Nathanaël schreef:Help me even, ´onze´ in het genoemde lied of in Psalm 98?Jantje schreef:De verwoording van het woord 'onze' vind ik te algemeen klinken.Mistig schreef:Wat is het inhoudelijke verschil tussen dit lied en Psalm 98 dan?
Want deze God is onze God;Jantje schreef:De verwoording van het woord 'onze' vind ik te algemeen klinken.Mistig schreef:Wat is het inhoudelijke verschil tussen dit lied en Psalm 98 dan?
Hij is ons deel, ons zalig lot,
Door tijd noch eeuwigheid te scheiden:
Ter dood toe zal Hij ons geleiden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-
- Verbannen
In het lied.
Het klinkt mij té oppervlakkig in de oren.
Het punt over de berijmde Psalmen is makkelijk te weerleggen, meestentijds is het een berijming gegrond op Gods Woord.
Gezangen hebben die basis niet. Vandaar dat we die kritischer mogen bekijken.
Het punt over de berijmde Psalmen is makkelijk te weerleggen, meestentijds is het een berijming gegrond op Gods Woord.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik heb inderdaad met verbazing gelezen welke kerken hieraan hebben meegewerkt.Mistig schreef:Daarom vindt Jantje dit mooier:
https://www.youtube.com/watch?v=HEqe9KUPKK0
Hier doen zelfs leden van de (O)GGiN aan mee.
Hillsong naast (O)GGiN
Ik kan het zelf niet direct bij elkaar krijgen.
Hora est!
- Maanenschijn
Mooi, tekst en melodie is internationaal bekend. Ik herinner mij een kerdienst in het Russische Voronesh, waar ik op de vleugel dit speelde, de Nederlandse delegatie de Nederlandse tekst zong en het (meer dan uitstekende) Russische kerkorkest spontaan mee ging spelen en de gemeente de Russische tekst inzette.Bezorgd schreef:Mooi. Barneveld zingt: https://youtu.be/1wzQ0bZ547U
Dat was kippenvel. Zowel muzikaal (niet het minst om lekker mee te spelen met een fraai orkest) als ook de ervaring van de 'gemeenschap der heiligen' dwars door cultuur, taal en afstand heen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-
Misschien dat je toch en tikkeltje gevoelig ben voor preken waar meer dan gemiddeld over de hel/ondergang/ernst wordt gesproken.Jantje schreef:In het lied.
Dat je dat onbedoeld heel fijn vind.
Tenminste als ik zie welke preken je aandraagt...
Die redenering kan ik goed volgen. Het blijft echter ergens wel een lastig punt waarom we wel met de berijmde (overigens ook de onberijmde) psalm mogen zingen over ´onze God´ en vrijwel diezelfde uitdrukking in een lied te algemeen en te oppervlakkig is.Jantje schreef:In het lied.
Dat we bij gezangen en zeker bij opwekkingsliederen een zekere mate van voorzichtigheid moeten betrachten ben ik met je eens.
Ik ga maar niet weer op mijn stokpaardje rijden.Jantje schreef:In het lied.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?