Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

pierre27

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [3]

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
pierre27 schreef:
Mistig schreef: Zoals hierboven gemeld. Het is misschien wat ongelukkig neergeschreven.
Maar ik gaf allesbehalve een waardeoordeel.
Ik heb de afgelopen weken met plezier de preken van Ds. Driessen meegeluisterd.
Het probleem is alleen dat ze niet op de website komen en dus simpelweg niet zijn na te luisteren. Vandaar.
Heldere uitleg die elk suggestief gedrag overtreft. Thnx
Misschien had je dat er beter direct bij kunnen zetten ;)
Achteraf beter ja.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Mistig

Bericht door Mistig »

Hendrikus schreef:
pierre27 schreef:
Mistig schreef: Zoals hierboven gemeld. Het is misschien wat ongelukkig neergeschreven.
Het probleem is alleen dat ze niet op de website komen en dus simpelweg niet zijn na te luisteren. Vandaar.
Heldere uitleg die elk suggestief gedrag overtreft. Thnx
Misschien had je dat er beter direct bij kunnen zetten ;)
Als ik dit had kunnen voorzien, dan had ik dat zeker gedaan.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Mistig schreef:
Nasrani schreef:
Tiberius schreef:
Mistig schreef:Afgelopen zondag ging Ds. A. Verschuure voor in de beide diensten.

In de morgendienst werd er gepreekt over Handelingen 4:12.
En de zaligheid is in geen Anderen; want er is ook onder den hemel geen andere Naam, Die onder de mensen gegeven is, door Welken wij moeten zalig worden.
Er werd gelezen uit Handelingen 4:1-18.
De gezongen Psalmen zijn: Psalm 8:1+9, Psalm 119:28, Psalm 89:7+8, Psalm 52:7 en Psalm 72:11.
Dit was een bijzondere dienst, waarin de ruimte (die er in Christus is) duidelijk werd geschilderd.
Overigens heeft hij deze preek ook in de dienst van Alexanderpolder gehouden, met dezelfde liturgie. Hierna werd er door de voorzitter van kerkenraad van Alexanderpolder een dankwoord gesproken voor de genoten gastvrijheid, in het gebruik van het kerkgebouw.

In de middagdienst werd er gepreekt over Zondag 14 van de Heidelbergse Cathechismus.
Er werd gelezen uit Hebreeën 2.
De gezongen Psalmen zijn: Psalm 40:5, Psalm 143:5, Psalm 132:1,7+12, Psalm 72:7 en Psalm 25:3.
Ook deze dienst was heel ruim en bijzonder en een heerlijk Evangelie.

In de avonddienst van Alexanderpolder ging Ds. J. Driessen voor.
Hij hield zijn preek n.a.v. Zondag 10 van de Heidelbergse Catechismus.

Beide diensten van Ds. A. Verschuure zeker het terugluisteren waard. Dat kan via http://www.elimcapelle.nl
Die van ds. Driessen niet?
Dat vroeg ik me eerder vandaag ook al af. Maar blijkbaar niet anders zou het zo niet gepost worden....
Is het echt nodig dat dit soort polariserende opmerkingen er bij worden vermeld vraag ik me dan af.
Zoals hierboven gemeld. Het is misschien wat ongelukkig neergeschreven.
:super
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Iets met spijkers op laag water... Als je de eerdere postings van Mistig leest wist je dat er echt geen bedoeling achter zat.
DDD

Bericht door DDD »

Mistig schreef:
Zoals hierboven gemeld. Het is misschien wat ongelukkig neergeschreven.
Mijns inziens was het volkomen helder, en ook niet ongelukkig geschreven.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mistig schreef:Gisteren ging Ds. A. Verschuure tweemaal in de gemeente voor.

In de morgendienst ging de preek over Handelingen 3: 19, met als thema: 'Oproep tot bekering'.
De preek was onderverdeeld in drie punten: 1. De inhoud, 2. Het doel, 3. De ernst (toepassing).
Er werd gelezen uit Handelingen 3:11-26.
De gezongen Psalmen zijn: Psalm 45:3, Psalm 119:27, Psalm 51:2+5, Psalm 32:1 en Psalm 95:4.
Beluisterd!
Aanbevolen!
www.elimcapelle.nl
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

In de morgendienst ging Ds. J.A.W. Verhoeven voor. In deze dienst werd de Heilige Doop bediend aan 6 kinderen van de gemeente.(waaronder mijn nichtje/tantezeggertje en achterneefje) De tekst voor de preek kwam uit Deuteronomium 1: 39 En ook uw kleine kinderen, waarvan u zei: Zij zullen de vijand tot buit worden, en uw kinderen die heden nog geen goed of kwaad kennen, die zullen erin komen. Aan hen zal Ik het geven en zij zullen het in bezit nemen.
Schriftlezing: Deuteronomium 1: 19 t/m 39
Zingen:
Ps 55: 1 en 13
Ps 135: 2 en 8
Ps 78: 3 en 4
Ps 105: 5
Ps 134: 3
Ps 106: 4, 14 en 24
Ps 33: 6 en 10
Ps 74: 2

In de avonddienst ging Ds. J. J. Mulder voor. Hij preekte over HC Zondag 32 vr/antw 86 en HC Zondag 33 vr/antw 91
Thema: Goede werken horen bij het doel dat God heeft met onze verlossing.
Schriftlezingen: Prediker 9: 7 t/m 10 en 1 Thessalonicenzen 4: 1 t/m 8
Zingen:
Ps 56: 4 en 2
Ps 119: 53 en 86
Ps 116: 10
Ps 26: 1, 2 en 7
Ps 17: 3
Ps 56: 6
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Mistig

Bericht door Mistig »

Afgelopen zondag is Ds. A. Verschuure tweemaal voorgegaan in de gemeente.

In de ochtenddienst was het Voorbereiding op het Heilig Avondmaal.
Er werd stilgestaan bij Ruth 2:13. Er werd gelezen uit Ruth 2:1-13. (volgende week zal het gaan over Ruth 2:14).
De gezongen Psalmen zijn: Psalm 87:3+4, Psalm 119:29, Psalm 138:3+4, Psalm 31:2 en Psalm 72:7.

In de middagdienst was er bediening van de Heilige Doop.
In de persoonlijke toespraak nam de predikant als uitgangspunt Psalm 105:1-11. Dit was ook de Schriftlezing.
De preek was genomen uit 1 Petrus 1:3-5. Dit werd behandeld met deze zinsnede uit het doopformulier:
"Want als wij gedoopt worden in den naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil."
De gezongen Psalmen zijn: Psalm 25:3, Psalm 144:7, Psalm 105:5, Psalm 134:3, Psalm 103:7+9 en Psalm 17:8.

Ondanks dat het bediening van het Heilig Avondmaal is volgende week ben ik wegens vakantie niet in de gemeente as. zondag. De preken zullen ongetwijfeld wel terug te luisteren zijn.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Gisteren de volgende diensten:
Dienst: ds. J. R. van Vugt
Aanvang: 26 aug. 09:00 uur
Schriftlezing Ruth 1: 19 - 2: 13
Zingen
Psalm 146: 3 en 7
Psalm 119: 18
Psalm 57 vers 1, 2 en 7
Psalm 17 vers 4
Psalm 36 vers 2
Thema: De Heere vervult Boaz met Zijn Geest om te laten zien Wie de God van Israël is
1) Werken voor de kost
2) Wachten op genade
3) Verkeren in de schaduw van de Almachtige
Dominee is bezig met een serie over Ruth. Ondanks dat het bekend is, de moeite van het luisteren meer dan waard.
Advies van de predikant is om niet de afloop van het boek Ruth in gedachten te houden tijdens het luisteren van de preken. Zo bereid hij zijn preken ook voor.

Dienst: ds. J. W. Baan
Aanvang: 26 aug. 16:00 uur
Liturgie:
Ps.37: 14 en 15
Ps.119: 34
Genesis 13: 1 - 18
Ps.1: 1 en 2
Ps.1: 4
Ps.133: 1 en 3
Tekst: Genesis 13: 11
Thema: Lot kiest zijn eigen weg
1. een gedwongen keus
2. een aantrekkelijke keus
3. een nadelige keus
Ook de preek van ds Baan is de moeite waard om terug te luisteren...

https://www.hhgkruiningen.nl/live-kerkd ... gluisteren
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ds. J.W. Baan is toch een broer van ds. G.J. Baan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Ds. J.W. Baan is toch een broer van ds. G.J. Baan?
Ja
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Morgendienst
Leesdienst, preek van ???
Tekst
HOOGLIED 3:1-4a
Thema en punten:
EEN HEILBEGERIGE ZIEL ZOEKENDE EN TOCH NIET VINDENDE
a. Een ernstig en overal zoekende ziel en toch niet vinden
b. Eindelijk en onverwacht vinden

Middagdienst
Leesdienst Bijbellezing van ds. P. Blok
1 SAMUEL 17 vers 4 en vers 11
GODS VOLK DOOR DE HEMEL UITGEDAAGD
1. Een machtige vijand
2. Een angstig volk

Avonddienst
Leesdienst, preek van ds. G. van Reenen
JOHANNES 13:7b
Thema en punten:
NU NIET MAAR LATER
1. Omsluierde wegen
2. Verbergende wijsheid
3. Een open vergezicht

NOOT: In deze preek op theologienet wordt het laatste punt genoemd: "Een blij vooruitzicht"
Door de verschillen in het laatste punt lijkt de preek herschreven te zijn.

Vraag aan het forum: Ik heb niet gehoord van wie de preek in de ochtenddienst was.
Het was een heldere, ernstige en goede preek die tot nadenken stemde en waar ik wellicht nog zo in gedachten over was dat ik de naam van de predikant niet heb gehoord. Wel was duidelijk te horen aan de zinsbouw en uitdrukkingen dat het een oude preek betreft.

Dit is de preek van ds. van Reenen die in de avonddienst werd gelezen, de eerste die hier in staat:
http://www.theologienet.nl/theologieindex.html
Het is uit 15 Leerredenen , van ds. G. van Reenen, de eerste preek.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik kan me herinneren dat ik wel eens gelezen heb, @DIA, dat, ik meen, ds. Van Haaren (maar het kan ook ds. P. Honkoop sr. geweest zijn), eens in een weekdienst zou komen preken in Rijssen. Door omstandigheden kon hij niet voorgaan en las er een ouderling de preek van ds. Van Reenen over 'Nu niet, maar later'. Ds. Van Haaren (óf dus ds. Honkoop) werd toen enige tijd later beroepen als predikant en nam het beroep aan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

-DIA- schreef:Vraag aan het forum: Ik heb niet gehoord van wie de preek in de ochtenddienst was.
Het was een heldere, ernstige en goede preek die tot nadenken stemde en waar ik wellicht nog zo in gedachten over was dat ik de naam van de predikant niet heb gehoord. Wel was duidelijk te horen aan de zinsbouw en uitdrukkingen dat het een oude preek betreft.
Ik denk van Wulfert Floor, Eenvoudige oefeningen deel 6, oefening 5.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Ik kan me herinneren dat ik wel eens gelezen heb, @DIA, dat, ik meen, ds. Van Haaren (maar het kan ook ds. P. Honkoop sr. geweest zijn), eens in een weekdienst zou komen preken in Rijssen. Door omstandigheden kon hij niet voorgaan en las er een ouderling de preek van ds. Van Reenen over 'Nu niet, maar later'. Ds. Van Haaren (óf dus ds. Honkoop) werd toen enige tijd later beroepen als predikant en nam het beroep aan.
Het zou kunnen, maar ik het zelf nooit gehoord. Ik weet wel dat ds. M Blok tijdens zijn leven ds. van Haaren graag als zijn opvolger zou willen zien. Hij heeft volgens mijn eerst bedankt, en later toch aan moeten nemen. Het staat in ieder geval wel in het jubileumboek. Wat mij het meest voor de hand liggend lijkt dat het ging om ds. van Haaren. Ds. Honkoop is in 1956 vertrokken uit R. Hij heeft mij en mijn broer nog gedoopt, maar we kennen de oude ds. Honkoop niet dan van een gelezen preek en een foto. Van ds. van Haaren herinner ik me ook niet heel veel, ik zie hem nog wel op de kansel staan. Maar ik kan me van hem geen enkele preek meer herinneren. Des te meer van zijn opvolgers ds. Bregman en ds. Mijnders, waarvan nog verschillende preken heel vers in mijn geheugen blijven liggen.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Gesloten