Het lijkt alsof we in dezelfde gemeente zitten. Onlangs hadden we een predikant waarbij ik dacht 'volgens mij staat hij de preek ter plekke te maken'. Een goede HC preek gaat niet over de HC maar over een Bijbelgedeelte wat betreffende Zondag van de HC raakt (en waar je dus naar kunt verwijzen. Zoals ook in HC wordt gezegd:...). Nu wordt vaak de HC bepreekt alsof het één van de Bijbelboeken is. Dat kan, maar dan moet je er geen dienst met groet en zegen van maken maar een lezing. Het gaat immers niet om Woordverkondiging.Tom schreef: ↑06 jul 2026, 13:50 De laatste tijd wordt in onze GG de middag- en avonddiensten steeds de Heidelbergse Catechismus behandeld. Omdat onze gemeente vacant is, gebeurt dat met gastpredikanten. Wat mij daarbij opvalt, is hoe matig veel van die catechismuspreken zijn voorbereid.
De ene predikant haalt allerlei bijbelverhalen aan die nauwelijks iets met de zondagsafdeling te maken hebben. Dat voelt als tijdsopvulling. De ander loopt de Heidelbergse Catechismus bijna letterlijk langs en voegt eigenlijk niets toe. Geen verdieping, geen verrassende inzichten, geen echte toepassing. Wel cliches en bekende rijmpjes en uitdrukkingen.
Dat vind ik eerlijk gezegd jammer. Een catechismuspreek vraagt juist om een goede voorbereiding. De gemeente mag toch verwachten dat een gastpredikant meer doet dan óf wat losse gedachten aan elkaar rijgen óf de Catechismus simpelweg navertellen. Of weiger dan als gastpredikant om de HC te behandelen en gebruik de preek van die ochtend nog een keer.