Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

merel schreef:Vandaag begint 'de regelmaat'weer. Schoolvakantie is voorbij. Afgelopen week her en der bij familie gegeten en het was 2x pannenkoeken, 2 keer patat, 1 keer wafels als ontbijt, tussen de middag een keer bananentosti's De kinderen vonden het heerlijk! Ik snak naar groente.
Ik ben blij dat de regelmaat nu ook weer qua eten begint. Vandaag gewoon hutsput ( met bruine bonen) en een bal gehakt.
Bij patat kunnen toch ook groente gegeven worden? Komkommer, sla, paprika, rauwe worteltjes.
Terwijl ik aan het frituren ben, knabbelen ze hier vaak al op rauwkost.
Ik haal tegenwoordig vers gesneden frites, veel lekkerder dan de zakken uit de diepvries.
En ook gemakkelijk en snel, de staafjes zijn al gaar, je hoeft ze alleen te frituren, ong. 6 minuten.
Ik weet dat de combi hutspot met bruine bonen bestaat, maar ik vind dit meer kost voor mensen die zwaar lichamelijk werk verrichten.
Mijn maag zou het niet verdragen.

Hutspot, ook wel stamp genoemd, is een typisch wintergerecht. Het wordt overal in Nederland en Vlaanderen gegeten maar de recepten verschillen per streek.
Veluwse hutspot bevat een ingrediënt dat, voor zover ik weet, nergens anders aan hutspot wordt toegevoegd: Bruine bonen.
bron: develuwenaar
Maar zo heeft iedere streek wel bijzondere gerechten, die nergens anders zo gegeten worden.
In Volendam vond ik bietjes met vis een heel wonderlijke combinatie.
Maar ja, daar kijken ze dan weer vreemd naar Urk, met hun gebakken vis met rijst, kaneel, boter en suiker. :D
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Orchidee »

Ik beb niet zulke voorbeeldige gezinsleden, incl. ikzelf die groente bij patat eet.
Zovaak eten wij geen friet en als we het dan eten het liefst verse zelfgesneden patat en en zelfgemaakte kipsate
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4047
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Terri »

Hier zijn we dol op 'andijviestamp' en dan met karnemelk-saus.
Spekjes uitbakken, karnemelk-saus maken, aardappels stampen en rauwe andijvie en dan alles door elkaar.
Menigeen griezelt van de karnemelk-saus, ik ben er mee opgegroeid en vind het erg lekker, zo ook een stel van m'n kinders en zelfs m'n kleindochter smult er van, zo leuk.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

O lekker karnemelkse pap! Dat aten wij vroeger altijd over de sla ( met gekookte eieren en uitgebakken spek) Heerlijk! De overgebleven pap aten wij dan als toetje met stroop.
Manlief die er niet mee opgegroeid is, griezelt ervan. Ik merk dat onze kinderen er ook niet dol op zijn.

@ orchidee bij mij ook niet hoor. Manlief kijkt mij ook aan alsof ik niet goed wijs ben door groente naast de patat te serveren. De kinderen lusten echt wel rauwkost, maar niet naast de patat.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Ik beb niet zulke voorbeeldige gezinsleden, incl. ikzelf die groente bij patat eet.
Zovaak eten wij geen friet en als we het dan eten het liefst verse zelfgesneden patat en en zelfgemaakte kipsateAfbeelding
We eten het er dan ook nier bij, maar meer als voorafje. ;)
merel schreef:orchidee bij mij ook niet hoor. Manlief kijkt mij ook aan alsof ik niet goed wijs ben door groente naast de patat te serveren. De kinderen lusten echt wel rauwkost, maar niet naast de patat.
Ik begreep dat de patat bij familieleden gegeten werd. Meestal zie je dan wel dat mensen er appelmoes en salade bij geven, als er meeëtende gasten zijn.
Terri schreef:Hier zijn we dol op 'andijviestamp' en dan met karnemelk-saus.
Spekjes uitbakken, karnemelk-saus maken, aardappels stampen en rauwe andijvie en dan alles door elkaar.
Menigeen griezelt van de karnemelk-saus, ik ben er mee opgegroeid en vind het erg lekker, zo ook een stel van m'n kinders en zelfs m'n kleindochter smult er van, zo leuk.
Is dat net als bloempap, maar dan dunner?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Wij eten eigenlijk bijna altijd sla bij patat. En evt komkommer.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Karnemelksepap ben ik ook mee opgegroeid, ik eet het overigens nooit meer. Bloempap vond ik lekkerder dan gortpap. Behalve hele dikke karnemelkse pap, met stroop. Daar kon je stukjes van snijden. Na mijn trouwen nooit meer gegeten.
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Karnemelksepap ben ik ook mee opgegroeid, ik eet het overigens nooit meer. Bloempap vond ik lekkerder dan gortpap. Behalve hele dikke karnemelkse pap, met stroop. Daar kon je stukjes van snijden. Na mijn trouwen nooit meer gegeten.
Mijn ouders maakten altijd Broodpap... Melk met brood en bruin roggebrood.
Dit was echt een boerenstreekgerecht. Iedereen at toentertijd in de streek waar ik opgroeide.

Kijk eens aan: Het staat zelfs in Wikipedia!
https://nl.wikipedia.org/wiki/Broodpap
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Mara »

helma schreef:Karnemelksepap ben ik ook mee opgegroeid, ik eet het overigens nooit meer. Bloempap vond ik lekkerder dan gortpap. Behalve hele dikke karnemelkse pap, met stroop. Daar kon je stukjes van snijden. Na mijn trouwen nooit meer gegeten.
Je kunt halve liters kopen Helma. ;)
Mijn dochter heeft een tijd moeten ontbijten met pap, omdat ze een blokbeugel in haar mond had.
Ze kan sinds die tijd geen pap meer zien.
Ik koop af en toe een pot bloempap of havermout, heerlijk met suiker. :langue
Maar ik eet het niet meer als toetje, maar als maaltijd dan. (ontbijt)
Gruttenpap (zeiden wij hier) lustte alleen mijn moeder, het rook zo zurig en dan die bonkies erin. brrr
Ik kocht ook wel eens deze voor mijn moeder bij AH.
Afbeelding

Weet DIA wat dit precies is, is dat watergruwel of zo?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
helma schreef:Karnemelksepap ben ik ook mee opgegroeid, ik eet het overigens nooit meer. Bloempap vond ik lekkerder dan gortpap. Behalve hele dikke karnemelkse pap, met stroop. Daar kon je stukjes van snijden. Na mijn trouwen nooit meer gegeten.
Je kunt halve liters kopen Helma. ;)
Mijn dochter heeft een tijd moeten ontbijten met pap, omdat ze een blokbeugel in haar mond had.
Ze kan sinds die tijd geen pap meer zien.
Ik koop af en toe een pot bloempap of havermout, heerlijk met suiker. :langue
Maar ik eet het niet meer als toetje, maar als maaltijd dan. (ontbijt)
Gruttenpap (zeiden wij hier) lustte alleen mijn moeder, het rook zo zurig en dan die bonkies erin. brrr
Ik kocht ook wel eens deze voor mijn moeder bij AH.
Afbeelding

Weet DIA wat dit precies is, is dat watergruwel of zo?
Ja zoiets, maar dat was ook weer niet helemaal. Ik vindt het persoonlijk heerlijk!
We noemden het ook wel Kruudmoes, ofwel Kruidmoes. Maar dat was in feite ook weer net iets anders.
Volgens mij werd het ook wel krentjebrei genoemd.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door merel »

o kruudmoes ook zo lekker. Dat maakt mijn vader nog elk jaar. Lekker met karnemelk van de boer, rozijnen, krenten, gort, worst, spek en munt. Ook daarvan gruwelt manlief ( en de kinderen).
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4047
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door Terri »

Toen ik de eerste keer bij m'n schoonouders andijviestamppot at, was ik heel verbaasd.
Zij waren gewend om rauwe andijvie,spekjes en aardappels samen te mengen met wat melk en dan stonden er tomaten, gekookte eieren,augurken en mayonaise op tafel.
Ik noemde dat dan 'een warm slaatje' :)
Maar ook wel lekker.
Daarentegen gruwel ik van watergruwel..... :hum
Pas hoorde ik dat een koude aardappel met koude karnemelk als toetje wordt gegeten, heel speciaal....
-DIA-
Berichten: 32907
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door -DIA- »

merel schreef:o kruudmoes ook zo lekker. Dat maakt mijn vader nog elk jaar. Lekker met karnemelk van de boer, rozijnen, krenten, gort, worst, spek en munt. Ook daarvan gruwelt manlief ( en de kinderen).
Ik ken het recept niet. Mijn ouders deden er in ieder geval gort in, verder kervel, kaneel, rozijnen, en verder weet ik het niet meer.
De door Mara genoemde Bessola komt nog het dichtste bij het product wat mijn ouders klaarstoomden. Het ziet er wel wat paarser
uit, waarschijnlijk door de vruchten die erin zitten. Bij ons was de 'brei' meer crèmekleurig, heel licht rozig misschien, met groene
(kervel) en zwarte (krenten en rozijnen) stippen.
© -DIA- 18-05-2024: 32800
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door emigrant »

Heerlijk Karnemelkse pap. Ga ik gauw weer eens eten.

Vanavond mihoen singapore met garnaaltjes
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]

Bericht door helma »

Op verzoek: lasagne.
Plaats reactie