Verwachte boeken theologie

refo

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door refo »

Naarmate je verder en verder bij de bron vandaan wandelt worden de verhalen over de bron uitgebreider.
huisman

Bericht door huisman »

Cees schreef:Ja, maar vind jij niet dat ds Moerkerken veel verder gaat in die theologie dan Comrie en ds Kersten? Kersten bleef mijn insziens dicht bij Comrie, maar onderstaande stukje laat zien dat ds Moerkerken verder gaat. (Maar ik kan er naast zitten)
Ik vind idd dat ds Moerkerken verder gaat (te ver) dan Dr Comrie maar ds Moerkerken zelf vind dat hij in het voetspoor van Comrie blijft. Wie heeft er dan gelijk? Over de positie van ds Kersten t.o.v. deze theologie durf ik niet veel te zeggen omdat ik niet zoveel "Kerstenletters" gegeten heb.
Ik zou graag een Bijbelse onderbouwing zien die zou rechtvaardigen dat je van een embryonale fase kunt spreken in het stuk van de wedergeboorte. Voorlopig vind ik het een buitenbijbels doorredeneren over de wedergeboorte .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Simon

Bericht door Simon »

huisman schreef:
Cees schreef:Ja, maar vind jij niet dat ds Moerkerken veel verder gaat in die theologie dan Comrie en ds Kersten? Kersten bleef mijn insziens dicht bij Comrie, maar onderstaande stukje laat zien dat ds Moerkerken verder gaat. (Maar ik kan er naast zitten)
Ik vind idd dat ds Moerkerken verder gaat (te ver) dan Dr Comrie maar ds Moerkerken zelf vind dat hij in het voetspoor van Comrie blijft. Wie heeft er dan gelijk? Over de positie van ds Kersten t.o.v. deze theologie durf ik niet veel te zeggen omdat ik niet zoveel "Kerstenletters" gegeten heb.
Ik zou graag een Bijbelse onderbouwing zien die zou rechtvaardigen dat je van een embryonale fase kunt spreken in het stuk van de wedergeboorte. Voorlopig vind ik het een buitenbijbels doorredeneren over de wedergeboorte .
Het is niet allleen buitenbijbles, het is zonde.

ONS WORDT OPGEROEPEN ONS TE BEKEREN.
gehoorzaam zijn !

Eva was ook niet gehoorzaam , maar wilde meer weten, weten wat goed en kwaad is en evenveel weten als God, als Hem zijn.
Is het na eeuwen lang twist en quoten van en schermen met allerlei predikanten nu nog niet duidelijk dat daar geen zegen op rust en we na al dat gewroet niets verder komen ?
Als de wedergeboorte een geboorte uit God is, zoals de apostelen ons leren, en bepaalde predikanten overtreden het gebod om niet te gaan boven hetgeen geschreven staat, hoor je zo'n predikant daar op aan te spreken.
Laten ze een voorbeeld nemen aan de apostel Paulus en Petrus.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Jongere

Bericht door Jongere »

huisman schreef:Ik vind idd dat ds Moerkerken verder gaat (te ver) dan Dr Comrie
Kun je aangeven waar het verschil precies in ligt? Daar ben ik wel benieuwd naar.
huisman

Bericht door huisman »

Jongere schreef:
huisman schreef:Ik vind idd dat ds Moerkerken verder gaat (te ver) dan Dr Comrie
Kun je aangeven waar het verschil precies in ligt? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Comrie kan zo heerlijk inconsequent zijn.(zie citaat) Huidige theologen zijn meer behept met ratio en logica. Ik wacht op de Bijbelse onderbouwing die zou rechtvaardigen dat je van een embryonale fase kunt spreken in het stuk van de wedergeboorte.

Comrie schreef:"Hoe weinigen zijn er, die uit 's harten grond Jezus met hun gehele ziel begeren om voor hen tot Profeet, Priester en Koning te zijn? Hoe gemakkelijk kan men het gemis van zulk een Jezus dragen, en evenwel vrolijk en weltevreden zijn! De allereerste en kleinste werkzaamheden van het geloof ontdekken zich in dat begeren en hongeren naar Jezus, uit een waarachtig gezicht van zijn verloren staat, en uit een gezicht van Jezus' volstrekte noodzakelijkheid, om met God door Hem verzoend te worden. Zo gij dat mist, zo moet gij billijk besluiten, dat gij geen gelovige zijt."
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
WimA

Bericht door WimA »

Huisman schreef:(Wordt het trouwens geen tijd om dit topic af te splitsen naar een topic over deze termen en hun Bijbelse gehalte ? )
Als een inhoudelijke discussie zinloos is is een discussie over de gebruikte termen in die inhoudelijke discussie al helemaal zinloos.

Als we nu de volgende teksten eens onder elkaar zetten:

1. Prediker 11 vs 5. "Gelijk gij niet weet, welke de weg des winds zij, of hoedanig de beenderen zijn in den buik van een zwangere vrouw, alzo weet gij het werk Gods niet, Die het alles maakt."
2. Joh. 3 vs 8 "De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is"
3. Romeinen 8 vs 16 "Dezelve Geest getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn."

Me dunkt dat we ons op glibberige paden begeven als we menen iets te kunnen zeggen over iets waarvan het OT en het NT zo duidelijk zeggen dat wij dat niet kunnen vatten. Verder dan de conclusie dat wel leven is voor de - vanuit de mens bezien - bewuste kennis van Christus kunnen en hoeven we niet.
De tekst uit Romeinen geeft overigens ook aan dat er verder uit zo'n discussie geen nut te verkrijgen valt.
refo

Bericht door refo »

Kom op, zeg. Jezus spreekt over wedergeboorte. Als metafoor.
Dan moeten de hedendaagse theologen daar niet een embryofase aan toevoegen.

Aan de schepping van Adam is ook geen embryofase voorafgegaan. Zo ook niet bij de herschepping en daarom ook niet bij de wedergeboorte.
huisman

Bericht door huisman »

Maar weer on topic

Afbeelding Afbeelding
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Preken van Ds. Thomas Manton, zeer aanbevolen!!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
huisman

Bericht door huisman »

Ik denk dat Erasmiaan dit boek wel zal willen hebben ;)

Afbeelding
Omschrijving
53 meditaties
Het gebed wordt wel de ademtocht der ziel genoemd. Het is het sterkste wapen in de geestelijke strijd. Daar zijn vele voorbeelden van in Gods Woord. Ook de uitleg van Gods Woord is als een ademtocht, als het - door de bearbeiding des Geestes- een ziel mag verkwikken en bemoedigen. In 53 overdenkingen worden aan de hand van onder andere het kerkelijke jaar zaken aan het hart gelegd die betrekking hebben op het persoonlijke, het gezins- en het geestelijke leven. Praktisch en pastoraal. Schriftuurlijk en bevindelijk. Voor elke week één.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Maar weer on topic

Afbeelding Afbeelding
Uitgeverij De Schatkamer.
Daar heb ik pas een boekje van gekocht, slordig werk.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 27 sep 2012, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:Ik denk dat Erasmiaan dit boek wel zal willen hebben ;)

Afbeelding
Omschrijving
53 meditaties
Het gebed wordt wel de ademtocht der ziel genoemd. Het is het sterkste wapen in de geestelijke strijd. Daar zijn vele voorbeelden van in Gods Woord. Ook de uitleg van Gods Woord is als een ademtocht, als het - door de bearbeiding des Geestes- een ziel mag verkwikken en bemoedigen. In 53 overdenkingen worden aan de hand van onder andere het kerkelijke jaar zaken aan het hart gelegd die betrekking hebben op het persoonlijke, het gezins- en het geestelijke leven. Praktisch en pastoraal. Schriftuurlijk en bevindelijk. Voor elke week één.
Nee dank u, ik houd niet zo van meditatieboeken. Ze zijn mij te kort om echt tot de kern te komen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Erasmiaan schreef:

Afbeelding
Omschrijving
53 meditaties
Nee dank u, ik houd niet zo van meditatieboeken. Ze zijn mij te kort om echt tot de kern te komen.
Maar waarschijnlijk wel geschikt als "dagboek", en ook voor zieken die geen lange stukken kunnen lezen lijkt me dit boek heel geschikt.
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mara

Bericht door Mara »

Moet een preek of meditatie altijd lang(er) zijn om tot de kern te komen :quoi
Ik meen dat het niet in de veelheid van woorden zit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:

Afbeelding
Omschrijving
53 meditaties

Oké ga dan toch maar naar de boekhandel en de H.C. verklaring van ds C Harinck kopen :huhu
Plaats reactie