rekcor schreef:Geef dan eens een preekschets van de andere helft van de preek?
Ja, rekcor, wie verwacht je precies dat er schuilgaat achter de nickname Tiberius?
Eén of andere docent predikkunde van de reformatorische kerken, of zo?
Dat is dus niet zo. Ik kan wel merken aan een preek of die bijbels, diepgang heeft, etc, maar ik heb zelf nog maar weinig een preek gemaakt. (De laatste keer was, toen ik een jaar of 6 was, afgestoken tegen enkele broers en zussen vanaf de trap van mijn ouderlijke woning, maar dat geheel terzijde).
Vergelijk het met bijvoorbeeld een auto (om maar iets te noemen). Daarvan kan ik ook wel zien of het een mooi of een goed exemplaar is, maar om er zelfs één te bouwen, gaat een stap te ver.
Dus verwacht van mijn geen lesje in predikkunde. Wel kan ik je wijzen, wat ik eerder al deed, op de prediking van Johannes de Doper: het aanwijzen van de zonde ("Gij adderengebroedsel.."), het wijzen op de verlossing ("Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt) en oproep tot bekering ("Breng dan vruchten voor van geloof en bekering waardig"). Ik denk dat je dan een heel aardig raamwerk hebt.
Of neem de prediking van Paulus op de Areopagus. Inderdaad: eerst aanhaken bij de actualiteit (veel goden gezien) en dan afsteken naar de diepte.