Alexander CD schreef:Zonderling schreef,
Nodiging is zéér Bijbels. En deze nodiging gebeurt zelfs 'van Christus wege':
Citaat:
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen.
Wij willen graag dat een ieder tot bekering komt, daarom staat er wij!
Er staat
niet God bidt u van Christuswege.
We moeten onderscheid maken tussen (a) een algemene liefde die God heeft tot de gehele schepping en (b) Zijn particuliere liefde die Hij betoont in Christus aan degenen die uit louter genade heeft uitverkorenen.
- We moeten onderscheid maken in (a) de uitwendige roeping en nodiging en de aanbieding van Christus in het Evangelie enerzijds en (b) de krachtdadige, inwendige roeping of toepassing van het Evangelie die Hij alleen betoont aan Zijn uitverkorenen.
- We moeten onderscheid maken tussen (a) de algemene gift van Christus aan het menselijk geslacht en (b) het particuliere geven van Christus aan uitsluitend de uitverkorenen.
Enzovoort. Maar niet, zoals Alexander CD steeds doet, het één uitspelen tegen het ander.
Ik speel ze niet tegenelkaar uit, ik ontken de algemene liefde, ik geloof in voorzienigheid niet in algemene genade !
Heel veel theologen zijn hier de mist mee ingegaan.
De bijbel spreekt niet over algemene genade, genade voor iedereen of hoe je het maar wilt noemen.
wat zegt de bijbel over de ongelovigen, lees mee.
15. Daarentegen zal het geschieden, indien gij de stem des Heeren, uws Gods, niet zult gehoorzaam zijn, om waar te nemen, dat gij doet al Zijn geboden en Zijn inzettingen, die ik u heden gebiede; zo zullen al deze vloeken over u komen, en u treffen.
16. Vervloekt zult gij zijn in de stad, en vervloekt zult gij zijn in het veld.
17. Vervloekt zal zijn uw korf, en uw baktrog.
18. Vervloekt zal zijn de vrucht uws buiks, en de vrucht uws lands, de voortzetting uwer koeien, en de kudden van uw klein vee.
19. Vervloekt zult gij zijn in uw ingaan, en vervloekt zult gij zijn in uw uitgaan.
De Heere zal onder u zenden den vloek, de verstoring en het verderf, in alles, waaraan gij uw hand slaat, dat gij doen zult; totdat gij verdelgd wordt, en totdat gij haastelijk omkomt, vanwege de boosheid uwer werken, waarmede gij Mij verlaten hebt.
en
Want Gij zijt geen God, Die lust heeft aan goddeloosheid; de boze zal bij U niet verkeren.
(5:6) De onzinnigen zullen voor Uw ogen niet bestaan; Gij haat alle werkers der ongerechtigheid.
(5:7) Gij zult de leugensprekers verdoen; van den man des bloeds en des bedrogs heeft de Heere een gruwel.
En
32. Want de afwijker is den Heere een gruwel; maar Zijn verborgenheid is met den oprechte.
33. De vloek des Heeren is in het huis des goddelozen; maar de woning der rechtvaardigen zal Hij zegenen.
Algemene liefde is een dwaling van deze tijd, die vindt je ook niet bij Calvijn.