Gods liefde

Alexander CD

Re: Gods liefde

Bericht door Alexander CD »

Deze inwendige roep wordt gewerkt door de Heilige Geest, Deze wordt niet tegengewerkt de menselijke wil

Ik neem aan dat je hier bedoelt dat die inwendige roeping niet wordt tegengewerkt door de menselijke wil? Als dat zo is, wil ik je vragen wat het dan betekend als er in de Bijbel staat: Gij hebt niet gewild?
Daarbij moet ik je uit eigen ervaring vertellen dat er bij sommige mensen (bij mij dus) de wil zo totaal verdorven is dat die persoon tot het laatste toe tegenstribbelt en tegenwerkt (en dan praat ik over JAREN). Toch moest en mocht ik uiteindelijk buigen en de wapens inleveren.
Deze, hiermee bedoelde ik de Heilige Geest, die maakt de mens op Zijn tijd zeer welwillend Ps 110.
Gij hebt niet gewild, dan gaat het om de uitwendige roeping.
Er zij altijd twee kanten in de mens vergeet dat niet, aan de ene kant wie zal mij redden uit het lichaam dezes dood, en niet meer ik maar Christus leeft in mij, dat blijft een levenslange strijd.
God gaat met een ieder een eigen weg maar als er een inwendige roep is dan is de zaligheid zeker.
Ad Kalle
Contacteer:

Bericht door Ad Kalle »

Alexander CD schreef:Zonderling schreef,
Nodiging is zéér Bijbels. En deze nodiging gebeurt zelfs 'van Christus wege':

Citaat:
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen.
Wij willen graag dat een ieder tot bekering komt, daarom staat er wij!
Er staat niet God bidt u van Christuswege.
We moeten onderscheid maken tussen (a) een algemene liefde die God heeft tot de gehele schepping en (b) Zijn particuliere liefde die Hij betoont in Christus aan degenen die uit louter genade heeft uitverkorenen.
- We moeten onderscheid maken in (a) de uitwendige roeping en nodiging en de aanbieding van Christus in het Evangelie enerzijds en (b) de krachtdadige, inwendige roeping of toepassing van het Evangelie die Hij alleen betoont aan Zijn uitverkorenen.
- We moeten onderscheid maken tussen (a) de algemene gift van Christus aan het menselijk geslacht en (b) het particuliere geven van Christus aan uitsluitend de uitverkorenen.
Enzovoort. Maar niet, zoals Alexander CD steeds doet, het één uitspelen tegen het ander.
Ik speel ze niet tegenelkaar uit, ik ontken de algemene liefde, ik geloof in voorzienigheid niet in algemene genade !
Heel veel theologen zijn hier de mist mee ingegaan.
De bijbel spreekt niet over algemene genade, genade voor iedereen of hoe je het maar wilt noemen.
wat zegt de bijbel over de ongelovigen, lees mee.

15. Daarentegen zal het geschieden, indien gij de stem des Heeren, uws Gods, niet zult gehoorzaam zijn, om waar te nemen, dat gij doet al Zijn geboden en Zijn inzettingen, die ik u heden gebiede; zo zullen al deze vloeken over u komen, en u treffen.
16. Vervloekt zult gij zijn in de stad, en vervloekt zult gij zijn in het veld.
17. Vervloekt zal zijn uw korf, en uw baktrog.
18. Vervloekt zal zijn de vrucht uws buiks, en de vrucht uws lands, de voortzetting uwer koeien, en de kudden van uw klein vee.
19. Vervloekt zult gij zijn in uw ingaan, en vervloekt zult gij zijn in uw uitgaan.
De Heere zal onder u zenden den vloek, de verstoring en het verderf, in alles, waaraan gij uw hand slaat, dat gij doen zult; totdat gij verdelgd wordt, en totdat gij haastelijk omkomt, vanwege de boosheid uwer werken, waarmede gij Mij verlaten hebt.

en
Want Gij zijt geen God, Die lust heeft aan goddeloosheid; de boze zal bij U niet verkeren.
(5:6) De onzinnigen zullen voor Uw ogen niet bestaan; Gij haat alle werkers der ongerechtigheid.
(5:7) Gij zult de leugensprekers verdoen; van den man des bloeds en des bedrogs heeft de Heere een gruwel.
En
32. Want de afwijker is den Heere een gruwel; maar Zijn verborgenheid is met den oprechte.
33. De vloek des Heeren is in het huis des goddelozen; maar de woning der rechtvaardigen zal Hij zegenen.

Algemene liefde is een dwaling van deze tijd, die vindt je ook niet bij Calvijn.
Deze zin kan ik niet mee uit de voeten. Hoe moet ik dan de volgende tekst uitleggen?

Joh. 3:16 Alzo lief heeft God de wereld gehad (niet een stukje van de wereld) dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk (vrije vertaling: iedereen, dus niet een beperkt aantal mensen) die in Hem geloofd, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe.
Gevoelens zijn meer dan woorden, woorden zijn slechts uitingen van gevoelens.
Alexander CD

Ad Kalle schreef:

Citaat:
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen.
We moeten onderscheid maken tussen (a) een algemene liefde die God heeft tot de gehele schepping en (b) Zijn particuliere liefde die Hij betoont in Christus aan degenen die uit louter genade heeft uitverkorenen.
- We moeten onderscheid maken in (a) de uitwendige roeping en nodiging en de aanbieding van Christus in het Evangelie enerzijds en (b) de krachtdadige, inwendige roeping of toepassing van het Evangelie die Hij alleen betoont aan Zijn uitverkorenen.
- We moeten onderscheid maken tussen (a) de algemene gift van Christus aan het menselijk geslacht en (b) het particuliere geven van Christus aan uitsluitend de uitverkorenen.
Enzovoort. Maar niet, zoals Alexander CD steeds doet, het één uitspelen tegen het ander.
Ik speel ze niet tegenelkaar uit, ik ontken de algemene liefde, ik geloof in voorzienigheid niet in algemene genade !
De bijbel spreekt niet over algemene genade, genade voor iedereen of hoe je het maar wilt noemen.

15. Daarentegen zal het geschieden, indien gij de stem des Heeren, uws Gods, niet zult gehoorzaam zijn, om waar te nemen, dat gij doet al Zijn geboden en Zijn inzettingen, die ik u heden gebiede; zo zullen al deze vloeken over u komen, en u treffen.
18. Vervloekt zal zijn de vrucht uws buiks, en de vrucht uws lands, de voortzetting uwer koeien, en de kudden van uw klein vee.
19. Vervloekt zult gij zijn in uw ingaan, en vervloekt zult gij zijn in uw uitgaan.
De Heere zal onder u zenden den vloek, de verstoring en het verderf, in alles, waaraan gij uw hand slaat, dat gij doen zult; totdat gij verdelgd wordt, en totdat gij haastelijk omkomt, vanwege de boosheid uwer werken, waarmede gij Mij verlaten hebt.

en
Want Gij zijt geen God, Die lust heeft aan goddeloosheid; de boze zal bij U niet verkeren.
(5:6) De onzinnigen zullen voor Uw ogen niet bestaan; Gij haat alle werkers der ongerechtigheid.
(5:7) Gij zult de leugensprekers verdoen; van den man des bloeds en des bedrogs heeft de Heere een gruwel.
En
32. Want de afwijker is den Heere een gruwel; maar Zijn verborgenheid is met den oprechte.
33. De vloek des Heeren is in het huis des goddelozen; maar de woning der rechtvaardigen zal Hij zegenen.

Algemene liefde is een dwaling van deze tijd, die vindt je ook niet bij Calvijn.
Deze zin kan ik niet mee uit de voeten. Hoe moet ik dan de volgende tekst uitleggen?

Joh. 3:16 Alzo lief heeft God de wereld gehad (niet een stukje van de wereld) dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk (vrije vertaling: iedereen, dus niet een beperkt aantal mensen) die in Hem geloofd, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe.
een iegelijk, ieder die geloofd! dat is zeker een beperking wij kunnen onszelf geen geloof schenken.
een iegelijk, wie dan ook maar geloofd.
Ook geloof is een gave!
Ad Kalle
Contacteer:

Bericht door Ad Kalle »

Alexander CD schreef:
Deze, hiermee bedoelde ik de Heilige Geest, die maakt de mens op Zijn tijd zeer welwillend Ps 110.
Er zij altijd twee kanten in de mens vergeet dat niet, aan de ene kant wie zal mij redden uit het lichaam dezes dood, en niet meer ik maar Christus leeft in mij, dat blijft een levenslange strijd.
God gaat met een ieder een eigen weg maar als er een inwendige roep is dan is de zaligheid zeker.
Inderdaad, maakt de Heilige Geest (God alleen zij dank) de mens welwillend, maar het kan wel zijn dat de mens dit tegenwerkt tot het einde. Dat heb ik zelf ervaren. Ik heb moeten ervaren wat het inhoudt om vijand te zijn van mijn eigen zaligheid. Daar ging het mij meer om in mijn reactie betreffende het tegenwerken van de mens. Dan is het wonder wel gigantisch groot als je uiteindelijk de wapens van verzet mag neerleggen.

Wat de opmerking Gij hebt niet gewild: Daar heb je inderdaad gelijk in, dat dat alleen de uitwendige roeping betreft.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Door het geloof alleen, wie ontkent dat hier? Niemand toch. Het is eenzijdige genade en het geloof is een gave zeer zeker!
Maar Alexander waarom wil je zo graag de liefde van God begrenzen?

Wat staat er in jow bijbel in 1 Timotheus 1 vers 15?
Bij mij, Dit is een getrouw woord en alle aannemig waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben.

Er staat geen ontwaakte zondaren o.i.d.

Zijn alle mensen zondaren?
Zeer zeker.

Worde alle mensen dan wederom zalig?
Dat zij verre, maar een ieder die gelooft die zal zalig worden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Alexander CD

Johann Gottfried Walther schreef:Door het geloof alleen, wie ontkent dat hier? Niemand toch. Het is eenzijdige genade en het geloof is een gave zeer zeker!

Bij mij, Dit is een getrouw woord en alle aannemig waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben.

Zeer zeker.

zo is het Johann, Christus is gekomen en dat is een groot wonder dat we deel aan Christus mogen hebben, dat Hij voor ons de kruisdood wou sterven.
Verder wil ik Gods liefde niet begrenzen maar we moeten wel eerlijk blijven, die liefde is alleen in Christus Jezus
Ad Kalle
Contacteer:

Bericht door Ad Kalle »

Alexander CD schreef:
Ad Kalle schreef:

Citaat:

en
En

een iegelijk, ieder die geloofd! dat is zeker een beperking wij kunnen onszelf geen geloof schenken.
een iegelijk, wie dan ook maar geloofd.
Ook geloof is een gave!
Ja daar ben ik het zeker mee eens, maar.......dan loop ik weer tegen de onmacht aan (om onszelf geen geloof te kunnen schenken) En ik kan maar niet geloven dat God eerst zegt ...de hele wereld... en daarna: Ja, maar toch alleen maar voor een beperkt gedeelte.

Wat ik denk en geloof: God heeft de hele wereld en alle mensen lief. Geen één uitgezonderd. God legt in Zijn Woord en door het volbrachte werk van de Heere Jezus het aanbod van genade en liefde voor IEDER mens neer. En dan ligt het aan de mens of hij/zij die liefde wil aanvaarden. Geen enkel mens (van nature) WIL die liefde van God. Door genade zijn er mensen van wie de onwil wordt gebroken door de Heilige Geest. Dat komt dus absoluut niet bij de mens vandaan maar is en blijft een gave van God. Maar het aanbod en de liefde blijft gelden tot de dood. Voor ieder mens. En daarom wordt een mens ook niet veroordeeld omdat hij/zij geen geloof gekregen heeft van God, maar omdat zij NIET HEBBEN GEWILD dat Jezus Koning over hen zou zijn.

Ik denk hierbij ook aan de gelijkenis van de rijke man en Lazarus. Hier zegt Abraham: Zij hebben Mozes en de profeten... en Zelfs als iemand uit de dood zou terugkeren zij zouden niet geloven. Dan vraag ik me af... Is dat onwil of onmacht. Als er toch iemand uit de dood zou komen en vertellen hoe het in de hel is....

Ik weet en besef ook heel goed dat de wil van ieder mens totaal verdorven is, maar als je daarmee bij de Heere "aanklopt", zal Hij zeker die verdorven wil vernieuwen. Anders zou God een leugenaar zijn.(bidt en u zal gegeven worden, klopt en u zal opengedaan worden) Maar het ontslaat je niet van de keuze die je moet maken. De eis om te kiezen blijft liggen: Kiest dan heden Wie gij dienen wilt....
Laatst gewijzigd door Ad Kalle op 28 feb 2009, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Alexander CD

Ad Kalle schreef:
Alexander CD schreef:
Inderdaad, maakt de Heilige Geest (God alleen zij dank) de mens welwillend, maar het kan wel zijn dat de mens dit tegenwerkt tot het einde. Dat heb ik zelf ervaren. Ik heb moeten ervaren wat het inhoudt om vijand te zijn van mijn eigen zaligheid. Daar ging het mij meer om in mijn reactie betreffende het tegenwerken van de mens. Dan is het wonder wel gigantisch groot als je uiteindelijk de wapens van verzet mag neerleggen.

Wat de opmerking Gij hebt niet gewild: Daar heb je inderdaad gelijk in, dat dat alleen de uitwendige roeping betreft.
We mogen zeker dankbaar zijn voor dat wonder, een dominee zei eens, bekering is een groter werk dan schepping ,en dat is het ook als we beseffen wat een weerbarstige, eigenzinnige wil omgebogen wordt tot een gewillige.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Alexander CD schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Door het geloof alleen, wie ontkent dat hier? Niemand toch. Het is eenzijdige genade en het geloof is een gave zeer zeker!

Zeer zeker.

zo is het Johann, Christus is gekomen en dat is een groot wonder dat we deel aan Christus mogen hebben, dat Hij voor ons de kruisdood wou sterven.
Verder wil ik Gods liefde niet begrenzen maar we moeten wel eerlijk blijven, die liefde is alleen in Christus Jezus
Beste Alexander ik blijf eerlijk. Maar als er staat 'wereld' en 'zondaren' dan moeten wij daar wij afblijven, en dat laten staan (in zijn verband dat zeker). Maar niet menen dat wij iets kloppend moeten maken.
En ja God is buiten Christus een toornend God en een verterend vuur.

En de liefde in Christus is onmetelijk groot, en Gods liefde in het geven van Zijn Zoon voor zondaren ook!
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
memento

Bericht door memento »

Alexander CD, zou je eens in willen gaan op het voorbeeld van de ouders met het met ruzie weggelopen kind? Dat voorbeeld laat duidelijk zien hoe het mogelijk is om lief te hebben, zónder daarmee af te doen aan rechtvaardigheid.
mayflower

Bericht door mayflower »

Ad Kalle schreef:. En daarom wordt een mens ook niet veroordeeld omdat hij/zij geen geloof gekregen heeft van God, maar omdat zij NIET HEBBEN GEWILD dat Jezus Koning over hen zou zijn.....
Dat laatste klopt maar gedeeltelijk want een zondaar wordt niet op de eerst veroordeeld omdat Hij niet hebben gewild dat Jezus Koning over hen zou zijn, want er zijn velen die nog nooit en te nimmer van Christus en het Evangelie hebben gehoord, maar die wel al veroordeeld zijn en onder de wraak en toorn verkeren door hun zonde en schuld in Adam en de zonde van de afgodderij. Het oordeel voor de gene die Christus verworpen hebben zal alleen des te zwaarder zijn !
Laatst gewijzigd door mayflower op 28 feb 2009, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Alexander CD

Ad Kalle schreef;
Ja daar ben ik het zeker mee eens, maar.......dan loop ik weer tegen de onmacht aan (om onszelf geen geloof te kunnen schenken) En ik kan maar niet geloven dat God eerst zegt ...de hele wereld... en daarna: Ja, maar toch alleen maar voor een beperkt gedeelte.

Wat ik denk en geloof: God heeft de hele wereld en alle mensen lief. Geen één uitgezonderd. God legt in Zijn Woord en door de Heere Jezus het aanbod van genade en liefde voor IEDER mens neer. En dan ligt het aan de mens of hij/zij die liefde wil aanvaarden. Geen enkel mens (van nature) WIL die liefde van God. Door genade zijn er mensen van wie de onwil wordt gebroken door de Heilige Geest. Dat komt dus absoluut niet bij de mens vandaan maar is en blijft een gave van God. Maar het aanbod en de liefde blijft gelden tot de dood. Voor ieder mens. En daarom wordt een mens ook niet veroordeeld omdat hij/zij geen geloof gekregen heeft van God, maar omdat zij NIET HEBBEN GEWILD dat Jezus Koning over hen zou zijn.

Ik denk hierbij ook aan de gelijkenis van de rijke man en Lazarus. Hier zegt Abraham: Zij hebben Mozes en de profeten... en Zelfs als iemand uit de dood zou terugkeren zij zouden niet geloven. Dan vraag ik me af... Is dat onwil of onmacht. Als er toch iemand uit de dood zou komen en vertellen hoe het in de hel is....

Ik weet en besef ook heel goed dat de wil van ieder mens totaal verdorven is, maar als je daarmee bij de Heere "aanklopt", zal Hij zeker die verdorven wil vernieuwen. Anders zou God een leugenaar zijn.(bidt en u zal gegeven worden, klopt en u zal opengedaan worden) Maar het ontslaat je niet van de keuze die je moet maken. De eis om te kiezen blijft liggen: Kiest dan heden Wie gij dienen wilt....

Als dat alleen in de bijbel stond, maar we hebben meer bijbelwoorden over verkiezing, over Gods toorn, over de zonde.

Paulus zegt "ik heb u de ganse raad Gods verkondigd"

Als mijn auto voor de APK moet en de monteur zegt de auto is goed maar je banden zijn glad, hoort dat laatste wat ik liever niet hoor, het kost weer geld, er ook bij.
Daarom ben ik van mening dat alles uit de schrift een weloverwogen mening moet opleveren en niks verzwegen mag worden als ik iemand het evangelie verteld.

Mocht het zo zijn dat God genade aanbied aan ieder die het hoort, en we bedenken daarbij dat we al in de dodencel zitten dat is onze positie, Hij moet ons vrijmaken en dat gebeurd niet, dan is het niet welmenend geweest.
God moet de zondaar trekken anders komt hij niet, de zondaar kan niet bestaan in Gods heilig recht, want God is een verterend vuur voor de zondaar, Christus moet eerst tussenbeide komen en de zonde wegnemen.
Dat is de ernst van de zonde, Wij kunnen van God niet iets zeggen wat Hij nooit gezegd heeft, dat is gevaarlijk.

Mozes en de profeten wil zeggen de schrift, die moeten we geloven en aannemen alles wat erin staat, zegen en vloek.

God wijst niemand af die tot hem komt, maar die komt alleen door Zijn trekkend werk in die persoon
Ad Kalle
Contacteer:

Bericht door Ad Kalle »

mayflower schreef:
Ad Kalle schreef:. En daarom wordt een mens ook niet veroordeeld omdat hij/zij geen geloof gekregen heeft van God, maar omdat zij NIET HEBBEN GEWILD dat Jezus Koning over hen zou zijn.....
Dat laatste klopt maar gedeeltelijk want een zondaar wordt niet op de eerst veroordeeld omdat Hij niet hebben gewild dat Jezus Koning over hen zou zijn, want er zijn velen die nog nooit en te nimmer van Christus en het Evangelie hebben gehoord, maar die wel al veroordeeld zijn en onder we wraak en toorn verkeren door hun zonde en schuld in Adam en de zonde van de afgodderij. Het oordeel voor de gene die Christus verworpen hebben zal alleen des te zwaarder zijn !
Ik ben hier echt de fout in gegaan door alleen maar rekening te houden met de mensen, die Gods Woord hebben, of er kennis mee gemaakt hebben. Sorry voor deze misvatting. Ik ga hier volledig met jouw reactie mee.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Alexander CD schreef: God wijst niemand af die tot hem komt, maar die komt alleen door Zijn trekkend werk in die persoon
Niemand die dat hier bestrijdt Alexander. Jammer dat je zo beperkt van Gods genade spreekt in dit alles.
Alexander CD

Johann schreef;
Beste Alexander ik blijf eerlijk. Maar als er staat 'wereld' en 'zondaren' dan moeten wij daar wij afblijven, en dat laten staan (in zijn verband dat zeker). Maar niet menen dat wij iets kloppend moeten maken.
En ja God is buiten Christus een toornend God en een verterend vuur.

En de liefde in Christus is onmetelijk groot, en Gods liefde in het geven van Zijn Zoon voor zondaren ook!

Beste Johann, als ik wat anders uit de bijbel weet wat er ook betrekking op heeft mag ik dan zwijgen?
Heeft dat aandere uit de bijbel niet dezelfde waarde?
Gesloten