hervormde schreef:Erasmiaan schreef:hervormde schreef:Mijns inziens mag ik ook nog een antwoord verwachten van Erasmiaan. Als hij het vergeten is. Het had te maken met het omhangen zijn van beloften tijdens de doop.
In de discussie met Geka heb ik mijn standpunt wat dat betreft genoeglijk duidelijk gemaakt. Daaruit zal mijn visie je wel gebleken zijn. Verder heb ik erg weinig tijd.
Ik heb het antwoord niet echt gelezen. En het antwoord hierop is toch wel cruciaal. Wat belooft de HEERE aan Zijn verbondskind? En hoe klinkt dat heel specifiek tijdens de bediening van de kinderdoop.
Richting Refo:
Inderdaad moet je de gemeente Paulinisch benaderen: als gemeente des HEEREN, of gemeente van Jezus Christus. Denk aan het begin van de vele brieven: geroepen heiligen etc. Maar hier is alles niet mee gezegd. Dan val je in andere dwaling en die is even erg. Paulus weet van de spanning binnen de gemeente.
Deze discussie gaat over 'waar is mijn kind?'.
Dat in de eerste plaats. Ten opzichte van andere leerstukken kan er dan wat eenzijdigheid ontstaan. Daar ontkom je niet aan.
Er is gevaar als je zegt: gemeente des Heeren en DUS behouden. Nadruk op DUS levert luie christenen op die uiteindelijk als ongelovigen zullen sterven.
Dit sluit niet helemaal aan op de geldende leer over afval der heiligen. Dat komt vooral door de definitie van 'wedergeborenen'. Wie dat is, voldoet aan bepaalde kenmerken en zal niet afvallen. Dat God met de gemeente van kindsheid af een start maakt, voor welke relatie een mens ook zijn best moet doen, bestaat in die visie eigenlijk niet. God doet immers alles?
Men gaat derhalve uit van een ander gemeentebeeld. U bent een kind des toorns, DUS bent u onwedergeboren, hetgeen alleen opgelost kan worden als God later tussenbeide komt.
Nadruk op DUS levert luie christenen op die uiteindelijk als ongelovigen zullen sterven. Ze zijn echter ogenschijnlijk minder lui, want ze houden gebod op gebod en regel op regel. Maar aan hun relatie met God werken ze niet want onwedergeboren, zegt de dominee.
Er is dus geen verschil in effect van beide benaderingen. Op grond van Gods welbehagen worden uit beide groepen toch wel mensen (echt) wedergeboren en zullen behouden worden. =
Een bijbelgetrouwe prediking zou dat aantal evenwel veel groter kunnen maken. En dat sluit weer niet met wat de DL volgens ons zeggen: het getal staat vast.
Zo zie je, maar: de leer is volledig dichtgetimmerd.