Heartcry - Niet arminiaans?

Klavier

Bericht door Klavier »

Mister schreef:Klavier, ik begrijp dat stichting HC de gelegenheid geeft om op zondag naar een kerk te gaan van eigen 'smaak en kleur'. Dat moet niet moeilijk zijn in Rijssen. Wat is daaraan nu een probleem?
Dit is niet het principiele punt waar ik op doelde.
Het gaat om het niet opgaan van eigen gemeente waar je lid bent.
Ook als wordt er gelegenheid 'gegeven' elders in de buurt van waar de conferentie wordt georganiseerd een kerk te bezoeken, het is principieel onjuist het zover te laten komen dat 'de gelegenheid gegeven' moet worden door de stichting. Het is mijns inziens een gelegenheid die ze eerst wegnemen om daarna weer uit te kunnen delen.
Als je ergens op vakantie bent, in Rijssen bijvoorbeeld, en je bent daarmee NIET in de gelegenheid in eigen gemeente op te gaan is dan een ander verhaal. Maar die zaken moeten we niet omdraaien.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Klavier schreef:
Mister schreef:Klavier, ik begrijp dat stichting HC de gelegenheid geeft om op zondag naar een kerk te gaan van eigen 'smaak en kleur'. Dat moet niet moeilijk zijn in Rijssen. Wat is daaraan nu een probleem?
Dit is niet het principiele punt waar ik op doelde.
Het gaat om het niet opgaan van eigen gemeente waar je lid bent.
Ook als wordt er gelegenheid 'gegeven' elders in de buurt van waar de conferentie wordt georganiseerd een kerk te bezoeken, het is principieel onjuist het zover te laten komen dat 'de gelegenheid gegeven' moet worden door de stichting. Het is mijns inziens een gelegenheid die ze eerst wegnemen om daarna weer uit te kunnen delen.
Als je ergens op vakantie bent, in Rijssen bijvoorbeeld, en je bent daarmee NIET in de gelegenheid in eigen gemeente op te gaan is dan een ander verhaal. Maar die zaken moeten we niet omdraaien.
Ik ben het echt niet met je eens. Die stichting organiseert dat. Dat is niet doordeweeks, want dat werkt niet. Je zou kunnen besluiten om zaterdagavond te stoppen. Blijkbaar is dat niet gebeurd. Deze format is gekozen.
Nu jouw principiële punt. Ik kan het niet principieel vinden dat je het geen probleem vindt om bij vakantiegelegenheid elders kerken geen probleem te vinden en bij 'conferentiegelegenheid' ineens aan te komen met het feit van het 'niet kunnen opgaan in de eigen gemeente'
Dan moet je consequent zijn en of niet op vakantie gaan, of zo dicht bij blijven dat je zondags naar je eigen gemeente kunt.
Klavier

Bericht door Klavier »

--
Laatst gewijzigd door Klavier op 10 mar 2007, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Klavier

Bericht door Klavier »

Mister schreef:Dan moet je consequent zijn en of niet op vakantie gaan, of zo dicht bij blijven dat je zondags naar je eigen gemeente kunt.
Mister, als je vanwege de conferentie ervoor kiest elders te verkeren op zondag, dan kies je voor de conferentie vanwege de inhoud nietwaar? Waarom zou je anders de moeite nemen daar de zondag voor de besteden?
En als dat zo is, dan is de conferentie de alternatieve invulling voor de zondag die het opgaan in eigen gemeente een lagere prioriteit geeft.
Als ik op vakantie ga, is dan niet vanwege een andere zondagsbesteding, maar omwille van rust zonder een afweging te hoeven maken waarin eigen kerk/gemeente wordt afgewogen tegen een stichting of andere kerk voor de invulling van de zondag.
Ik vindt dat je hier zaken vermengt die welliswaar ook een bezinning vereisen, maar geen principiele overeenkomst hebben met waar deze discussie over gaat.
C.H. Spurgeon.
geledu

Bericht door geledu »

Mister en Gian zouden jullie ook op mijn postings willen reageren :

het niet ergeren van je broeder en zeker niet de doelgroep die je wilt bereiken, omdat het dan juist een averechts effect heeft.

Ik heb bewust het vakantie argument niet meegenomen omdat dat in deze niet relevant is.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Klavier schreef:
Mister schreef:Dan moet je consequent zijn en of niet op vakantie gaan, of zo dicht bij blijven dat je zondags naar je eigen gemeente kunt.
Mister, als je vanwege de conferentie ervoor kiest elders te verkeren op zondag, dan kies je voor de conferentie vanwege de inhoud nietwaar? Waarom zou je anders de moeite nemen daar de zondag voor de besteden?
En als dat zo is, dan is de conferentie de alternatieve invulling voor de zondag die het opgaan in eigen gemeente een lagere prioriteit geeft.
Als ik op vakantie ga, is dan niet vanwege een andere zondagsbesteding, maar omwille van rust zonder een afweging te hoeven maken waarin eigen kerk/gemeente wordt afgewogen tegen een stichting of andere kerk voor de invulling van de zondag.
Ik vindt dat je hier zaken vermengt die welliswaar ook een bezinning vereisen, maar geen principiele overeenkomst hebben met waar deze discussie over gaat.
Als je voor de conferentie kiest, dan doe je vanwege de inhoud. Inderdaad. Maar op zondag kun je gewoon naar de kerk. Van je eigen signatuur. Dan schijn je niet te willen begrijpen. Naar zo'n conferentie kun je gaan omdat je iets wil leren. Iets wil leren van en over God. Wat is daar principieel verkeerd aan? Fijne bijkomstigheid is dan ook nog dat je op zondag naar de kerk kan.
Op vakantie ga je voor je rust. Fijn als je dan naar de kerk kan.
Blijkbaar hanteren wij andere normen voor conferenties dan voor de vakantie.
Tot slot, blijkbaar komen we hier niet uit. Jij schakelt dit punt uit van de wezenlijke discussie over HC. Ok, dan kunnen we naar het volgende punt...
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Blijkbaar is er dus iets fout met je als je naar HC gaat. Dat is zoveel als duidelijk geworden hier. Vele vonden worden dan ook gevonden om e.e.a. in een kwaad daglicht te stellen. Dat vind ik buitengewoon jammer.

Ik citeer van de site uit het programma voor 2007:
Heart Cry website schreef: Dit is een pastorale (geestelijke) groeiconferentie voor jongere en oudere christenen van alle leeftijden. Deze conferentie zijn er met name twee speerpunten: geestelijke geloofsgroei en huwelijk/opvoeding.
Mooi dat dit mogelijk is. Fijn dat deze onderwerpen aan de orde komen. Geloofsgroei is ontzettend belangrijk. Je kan niet altijd met melk gevoed worden. Fijn dat deze stichting daar rond de zomervakantie (!) extra aandacht aan geeft. Huwelijk en opvoeding is evengoed een speerpunt in onze tijd dat alle aandacht ter bezinning verdient!!
Fijn dat je op zondag ook nog naar de kerk kan.
Rond de zomer is het kerkenwerk altijd stil/gestopt. Gelukkig is het niet in de (vaak overvolle) wintermaanden.

Het is me te bang te moede dat vooral mensen die er niet geweest zijn hier e.e.a. veroordelen. Bang ergens voor? Bang dat zo'n conferentie je innerlijk zal raken? Bang om met jezelf geconfronteerd te worden? Bang om de klem van Gods roep te horen? Bang om je rustige leventje op zijn kop te zien gaan? Bang voor misleiding? Bang voor de zonden die je heimelijk nog koestert? Bang voor Jezus klemmende appél om héél jouw leven in Zijn dienst te besteden?

Ik ben teleurgesteld in mensen die hier met allerhande vrome en minder vrome praatjes iets afwijzen waar ze nooit geweest zijn. Mensen die iets afwijzen 'omdat het niks kan zijn' of 'omdat onze dominee het ook niks vind'.

Laat er bij ons gebed zijn. Gebed voor deze stichting. Gebed voor deze avonden en conferenties. Opdat Zijn Koninkrijk vol worde! Opdat Zijn Koninkrijk kome! Alles tot Zijn eer!
geledu

Bericht door geledu »

Er wordt hier gedraaid, ik geef in deze discussie geen oordeel over de inhoud.
Ik beoordeel de stichting niet op hun boodschap.
Als ik daar niet geweest ben en niet volledig op de hoogte ben van de inhoud kan ik er ook niet over oordelen.

We kunnen wel zaken constateren.
Volgens mij is een van de grootste punten waar HC zijn bestaansrecht op grond, een verlangen naar opwekking, omdat de prediking ingezonken zou zijn.

Stel : ze hebben een punt in deze, hoe bereik je deze groepen en kerkgemeenschappen dan ?
Om zo dicht mogelijk bij ze te gaan staan, je moet hen niet gaan veroordelen over hun visie over de zondag wat in de ogen van HC een middelmatige zaak lijkt te zijn.

Waarom steeds verdedigen met de zwakke "vakantie" argumenten of nog erger : argumenten dat diegene die kritische noten plaatsen bang zijn om met zichzelf geconfronteerd te worden of innerlijk geraakt te worden.
Al deze argumenten draaien om de vraag heen waar het om ging !

Waarom geen eerlijk antwoord wat in deze de beste manier van benaderen zou zijn.
Mag er niets van (opbouwende) kritiek komen op organisatorische zaken van HC ?

Elke reactie op HC wordt opgevat als een regelrechte aanval op de leer.
Waarom die geprikkelde houding ?

Durf ook gewoon toe te geven dat ze misschien bepaalde dingen beter anders hadden kunnen doen.
helma

Bericht door helma »

Op zich zou het niet mijn keus geweest zijn de zondag erbij te betrekken
aan de andere kant, de zondag is er om de Heere te dienen
Moet dat persé in een lokatie waar een bordje met een kerkelijke demonatie op de muur hangt?
Of mag dat ook een keer op een plaats waar de kerkmuren wegvallen en je met christenen uit allerlei kerkverbanden luistert naar de boodschap vanuit Gods Woord.

de zondag op de conferentie staat meer in dat teken als de zondagsviering in menig gezin, waar wel 2 keer naar de kerk gegaan wordt maar de rest van de zondag gevuld wordt met andere dingen (leesvoer als o.a Terdege of de uren tussen de diensten als slaaptijd te gebruiken)
Op de conferentie ben je heel de zondag bezig met de dingen des Heeren.

Zowel Ds. C van de Berg als Ev. van de Schreur hebben een vorige keer een dienst op zondag verzorgd op de conferentie
Ook Ds Maritz en Ds Carr gaan voor; dat zijn twee gevestigde predikanten uit Zuid Afrika.

Ik zie het verschil niet zo met bijv. de dienst in Tsjechie van de zomer waar Ds Meeuse voorging voor mensen van diverse pluimage; ook zonder aanwezigheid van een kerkenraad
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Je ziet in reformatorisch Nederland een tweedeling ontstaan.
Je ziet een groot aantal traditionele kerken waar jij je zo op het oog wel wil bekeren, maar waar jij het niet kan, omdat God's souverijne uitverkiezing bepaald heeft wanneer en wie er geredt worden. Waar ouderen sterven die het zoeken, maar niet vinden en dan in een helsberusting nederdalen en waar de dominee placht te zeggen: misschien had hij het lampje op zijn rug zitten of is hij van schrik toch in de hemel gevallen?
En je ziet een groeiende groep die daar geen genoegen mee neemt en misschien wel uit de bocht schiet met zoals Bert het uitdrukt: parakerkelijke organisaties zoals SRB of Heardcry, waar vanuit het oogpunt van de traditionele kerken enorme fouten worden gemaakt en waar mensen met een conclusiegeloof de hemel proberen in te fladderen, ja waar een makkelijk evangelie wordt verkondigd met een Jezus van 5 letters.
Ja, ik zal eerlijk zijn. Ik ken mensen die hun Jezus van 5 letters hebben onarmt en nu onkerkelijk zijn, maar het zijn er zeer weinig die de kans aangrijpen om via deze organisaties en een ferme schoptechniek af te wateren tot ongeloof.
Ik geloof dat de waarheid in het midden ligt. De traditionele kerken zijn gewoon huiverig geworden van elke levend geloof onder de 50 die met hedendaagse taal proberen te opereren tot eer van God.
Aan de andere kant kan het soms misschien echt een kwelling zijn om door een ouderling die zelf misschien niet eens aan het avondmaal gaat ondervraagt te worden, totdat het gesprek bijv. (zoals dit bij mij eens gebeurd is) te komen tot het volgende: U haat God? Nee, ik haat God niet. Ik zou niet weten waarom ik God zou moeten haten wanneer Hij mij zoveel trouw, troost en liefde geeft. Nou, dat moet dan dus nog bevindelijk geleerd worden zie ik... Einde gesprek. Ik had een historisch of wondergeloof en de ouderling kon weer rustig slapen. Achteraf kom je er dan achter dat hij doelde op mijn van nature verkeerde aard en dat ik had moeten zeggen dat deze mij nog steeds aanvalt en het geestelijke leven dagelijks nog ondermijnd. Dat is ook zo, maar ik wist niet dat hij daar op doelde. Zo is er een spraakverwarring en een kloof waarin men elkaar verwijt van remonstrantisme en hypercalvinisme.
Ik geloof dat de levend gelovige, of mensen die er echt oprecht naar op zoek zijn en denken het in Heardcry te vinden, langer zich moeten binden aan de kerk waar zij geboren zijn, want wie zal anders een licht zijn in die kerk?
Aan de andere kant moeten de traditionele kerkenraden bezeffen dat er een generatiekloof gegenereerd is die overbrugt mag worden en waar de 'andere verdachte' generatie niet te snel evangelisch wordt bevonden, maar vanuit de beste intenties de ruimte krijgt in de gemeente.
Zolang die chemie er niet is zullen er meer van deze discussies komen.
memento

Bericht door memento »

Ook Ds Maritz en Ds Carr gaan voor; dat zijn twee gevestigde predikanten uit Zuid Afrika.
En gaan nu aantal mensen uit de GG in Zuid-Afrika conferenties geven?

Wat ik wil zeggen is: Waarom al die buitenlandse namen? Zijn er geen Nederlanders die goed genoeg zijn?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

memento schreef:
En gaan nu aantal mensen uit de GG in Zuid-Afrika conferenties geven?

Wat ik wil zeggen is: Waarom al die buitenlandse namen? Zijn er geen Nederlanders die goed genoeg zijn?
Verandering van spijs doet eten Memento ;)

En ik denk dat de nederlandse dominees een beetje huiverig zijn geassocieerd te worden met parakerkelijke organisaties. Zal het vast niet goed doen in hun achterban.
helma

Bericht door helma »

:shock:
Volgende discussie in de HeartCry story:
waarom Zuid Afrikaanse sprekers?

geef je oordeel maar........ :roll:
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ik zie 't al gebeuren: klanten die bij de Chinees of bij de pizzeria naar binnen willen gaan, opwachten met de vraag: zijn aardappels niet goed genoeg of zo? :roll:
memento

Bericht door memento »

Hendrikus schreef:Ik zie 't al gebeuren: klanten die bij de Chinees of bij de pizzeria naar binnen willen gaan, opwachten met de vraag: zijn aardappels niet goed genoeg of zo? :roll:
Well, er is ergens iets goed mis als de Zuid-Afrikaanse predikanten 'ander voedsel' hebben voor zielen dan de Nederlandse predikanten. Óf er is iets mis met de Nederlandse prediking, óf brengen de Zuid-Afrikaanse broeders een toch ietwat ander evangelie?

En, als de boodschap wél gelijk is (als t goed is is er immers dezelfde God, en hetzelfde evangelie), waarom dan buitenlandse predikanten over laten komen?
Plaats reactie