Geplaatst: 14 sep 2006, 10:54
Polemicus, de Bijbel geeft duidelijk aan dat God zijn verbond met volwassenen en kinderen sluit.... Jou redenering is vervolgens dat dit eigenlijk helemaal niks inhoudt, tenzij er ook wedergeboorte volgt. Ik heb meer dan alleen de DL aangehaald, namelijk ook de NBG, het doopformulier en de cathechismus. Ga je maar eens in de verwijsteksten daarbij verdiepen, kijk naar wat de doop betekent.... Het is het symbool van afwassing van de zonden door het bloed van Jezus Christus. Ook de kleine kinderen worden de zonden door zijn bloed afgewassen zeggen de HC/NBG. Als iemands zonden door Christus bloed gewassen zijn is hij rein voor God en wordt bij overlijden niet schuldig bevonden. Er staat ook dat de kinderen erfgenamen van Gods rijk zijn... dus zodoende geloof ik dat ze als ze overlijden, dat rijk in zullen gaan. Ga je ook eens in het verbond verdiepen.. en ontdek dat het verbond dat God sluit niet pas iets is voor later, als je goed genoeg gelooft en wedergeboren bent... maar al vanaf het moment dat God jou uitkoos terwijl je nog van niks wist.Zo zeggen de DL H1 par. 17 het ja. Maar ik heb het nooit goed kunnen begrijpen. Waar geeft de Bijbel reden om zo te denken? Vaak wijst men op het feit, dat God niet alleen de God van de gelovigen is, maar ook van hun zaad en dat Jezus het koninkrijk der hemelen ook aan de kleine kinderen toewijst. Daaruit concludeert men dan, dat ook kinderen in het verbond van God begrepen zijn. Terecht. Maar de vervolgconclusie kan ik nooit begrijpen, nl.: komen ze jong te overlijden, dan behoeft men op grond van het verbond niet te twijfelen aan hun uitverkiezing en zaligheid! Deze gedachtengang neigt ertoe, om te veronderstellen dat het verbond op zich de onmondige kinderen verheft uit hun doodstaat. Zolang ze nog niet metterdaad het verbond breken, neemt God ze in genade aan. Die gedachtengang verwerp ik. Als men zou hebben bedoeld, dat jonggestorven kinderen van gelovige ouders een aparte categorie zijn, dan vind ik daarvoor ook geen reden in de Schrift.