Welke muziek ben jij nu aan het beluisteren? [2]

Christiaan

Bericht door Christiaan »

Petrus schreef:
Christiaan schreef: Dat vindt ook mij vormalig leraar die ook conservatorium heeft gedaan.
Dus, omdat jouw leraar dat, samen met jou, vindt, IS dat zo...........beiden expert op het gebied van Rinck??

Dat JIJ dat zo vindt, ok, maar om nu zo bepalend te zijn dat jouw leraar dat óók vindt, wordt het een dwingende vaststelling dat dat dús ook zo IS.

Maar, zoals je het hier nu neerschrijft, rijst bij mij de vraag waarom je niet eerder hebt gezegd dat jij conservatorium hebt gehad............."die óók conservatorium heeft gedaan".....................
Ik heb geen conservartorium gedaan, maar ken wel iemand die het gedaan heeft en ik weet bijna net zo veel.
En Hendrikus zegt zomaar dat Rinck, muziek voor dorpsorganistjes heeft geschreven, en ik vindt dat onzin. En de mensen van Rinck zijn tijd noemde hem de Bach van hun tijd.
Ik baseer mij niet meestal niet op wat ik alleen vindt.
Hendrikus zegt wat en ik denk dat hij ongelijk heeft.
Een meningsverschil, niet het enige men Hendrikus maar ja, een meningsverschil. Mooie mogelijkheid voor discussie.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Christiaan schreef:Ik heb geen conservartorium gedaan, maar ken wel iemand die het gedaan heeft en ik weet bijna net zo veel.
*zucht*

Christiaan, let nou op op wat je schrijft. Als dat in jouw beleving zo is, prima. Maar door het zo hier neer te zetten roep je over jezelf af dat er allerhande opmerkingen gemaakt gaan worden...
Bovendien is bescheidenheid een goede eigenschap!
Christiaan

Mister schreef:
Christiaan schreef:Ik heb geen conservartorium gedaan, maar ken wel iemand die het gedaan heeft en ik weet bijna net zo veel.
*zucht*

Christiaan, let nou op op wat je schrijft. Als dat in jouw beleving zo is, prima. Maar door het zo hier neer te zetten roep je over jezelf af dat er allerhande opmerkingen gemaakt gaan worden...
Ik ben erg bescheiden hoor,
maar ik vindt mijn mening, dit keer insamenspraak met anderen, even veel waard als die van anderen.
En al dat gezucht, helpt echt niets. Het ook is een typ fout en een
iets wat ik erg snel neerschrijf. Vergeef mij ik zal er op proberen te letten.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Christiaan schreef:
Mister schreef:
*zucht*

maar ik vindt mijn mening, dit keer insamenspraak met anderen, even veel waard als die van anderen.
Tuurlijk, ik pin je d'r helemaal niet op vast. Maar 't gaat bij mij ook nogal 's kriebelen om ff lekkere dolle opmerkingen n.a.v. zo'n post hier neer te zetten. Maar dat is niet wijs.
Christiaan

Mister schreef:
Christiaan schreef:
Mister schreef:
*zucht*

Tuurlijk, ik pin je d'r helemaal niet op vast. Maar 't gaat bij mij ook nogal 's kriebelen om ff lekkere dolle opmerkingen n.a.v. zo'n post hier neer te zetten. Maar dat is niet wijs.
Of dat wijs is kun je zelf bepalen, maar maak maar dolle opmerkingen als je het nodig vindt.

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Geweldig zeg! Wat knap!
Christiaan schreef:En Hendrikus zegt zomaar dat Rinck, muziek voor dorpsorganistjes heeft geschreven, en ik vindt dat onzin.
Wat een boef! Die heeft vast geen conservartorium!
Christiaan schreef: En de mensen van Rinck zijn tijd noemde hem de Bach van hun tijd.
Hendrikus zal eens iets citeren uit het bekende boek "Het orgel en zijn meesters". Hou je vast.

"In de meeste gevallen kunnen wij Rinck een zekere saaiheid en eenvormigheid niet ontzeggen. Door veelvuldig gebruik van sexten- en tertsen-parallellen en door de kwadratuur van de vorm wordt de schrijfwijze wel zeer vloeiend, maar mist zij geestelijke inhoud."

Waarvan akte.
Christiaan

Hendrikus schreef:
Geweldig zeg! Wat knap!
Christiaan schreef:En Hendrikus zegt zomaar dat Rinck, muziek voor dorpsorganistjes heeft geschreven, en ik vindt dat onzin.
Wat een boef! Die heeft vast geen conservartorium!
Christiaan schreef: En de mensen van Rinck zijn tijd noemde hem de Bach van hun tijd.
Hendrikus zal eens iets citeren uit het bekende boek "Het orgel en zijn meesters". Hou je vast.

"In de meeste gevallen kunnen wij Rinck een zekere saaiheid en eenvormigheid niet ontzeggen. Door veelvuldig gebruik van sexten- en tertsen-parallellen en door de kwadratuur van de vorm wordt de schrijfwijze wel zeer vloeiend, maar mist zij geestelijke inhoud."

Waarvan akte.
Laat dit boek nou net al lang kennen, en het is nou niet wat je noemt een van de beste boeken, wat orgelbouw geschiedenis betreft aardig maar over componisten onvolledig.
Er zijn wel meer organisten die van saaiheid en eenvormigheid worden verweten. Maar daarbij heb ik ook meermaals gemerkt dat dit niet altijd terecht is. Zijn koraalvariaties lijken kwa stijl wel eens op elkaar. Maar ik ga er van uit dat jij Hendrikus een veel groter organist bent als Rinck? Ik ga niet zo zeer op boeken af maar luister zelf naar de muziek, en Rinck heeft verschillende muziek geschreven de modernere vind ik niet mooi maar hij heeft erg mooie werken geschreven meerdere zelfs. Voor mij een erg groot organist jammer dat jij het maar sipmele gebruiksmuziek vindt.

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Rinck heeft verschillende muziek geschreven de modernere vind ik niet mooi maar hij heeft erg mooie werken geschreven meerdere zelfs. Voor mij een erg groot organist jammer dat jij het maar sipmele gebruiksmuziek vindt.
Ja, ik ben ook maar een sipmele dorpsorganist, maar ik snap dus niet wat jij bedoelt als je zegt
Christiaan schreef:Rinck heeft verschillende muziek geschreven de modernere vind ik niet mooi maar hij heeft erg mooie werken geschreven meerdere zelfs
Bedoel je dan dat Rinck ook moderne werken heeft geschreven en dat je die niet mooi vindt?

Zonder conservartorium zijn sommige zaken toch maar moeilijk te begrijpen.... :oops:
Christiaan

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Rinck heeft verschillende muziek geschreven de modernere vind ik niet mooi maar hij heeft erg mooie werken geschreven meerdere zelfs. Voor mij een erg groot organist jammer dat jij het maar sipmele gebruiksmuziek vindt.
Ja, ik ben ook maar een sipmele dorpsorganist, maar ik snap dus niet wat jij bedoelt als je zegt
Christiaan schreef:Rinck heeft verschillende muziek geschreven de modernere vind ik niet mooi maar hij heeft erg mooie werken geschreven meerdere zelfs
Bedoel je dan dat Rinck ook moderne werken heeft geschreven en dat je die niet mooi vindt?

Zonder conservartorium zijn sommige zaken toch maar moeilijk te begrijpen.... :oops:
Nee, iets niet mooi vinden heeft niet met het conservatorium te maken. Daar laten ze je nootjes stampen, maat leren je maar weinig over oude orgelmuziek.

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:Zonder conservartorium zijn sommige zaken toch maar moeilijk te begrijpen.... :oops:
Nee, iets niet mooi vinden heeft niet met het conservatorium te maken. Daar laten ze je nootjes stampen, maat leren je maar weinig over oude orgelmuziek.
Je spreekt uit ervaring, begrijp ik :roll:
Christiaan

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:
Hendrikus schreef:Zonder conservartorium zijn sommige zaken toch maar moeilijk te begrijpen.... :oops:
Je spreekt uit ervaring, begrijp ik :roll:
Een vriendin van mij, zit op het conservatorium. Die heb ik gevraagd naar hoe men daar werkt. En gevaagd of ze bepaalde muziek kende. Erg veel muziek die ik wel ken kende zij niet.

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Een vriendin van mij, zit op het conservatorium. Die heb ik gevraagd naar hoe men daar werkt. En gevaagd of ze bepaalde muziek kende. Erg veel muziek die ik wel ken kende zij niet.
Je bent je roeping misgelopen.
Oude-muziek-evangelist op 13 Nederlandse conservatoria, is dat niet wat voor je?
Waar studeert je vriendin, en welk instrument?
Als iemand saxofoon studeert in Alkmaar kan ik me voorstellen dat ze nog nooit van Susanna van Soldt heeft gehoord. Laat staan van Rinck....
Christiaan

Hendrikus schreef:
Christiaan schreef:Een vriendin van mij, zit op het conservatorium. Die heb ik gevraagd naar hoe men daar werkt. En gevaagd of ze bepaalde muziek kende. Erg veel muziek die ik wel ken kende zij niet.
Je bent je roeping misgelopen.
Oude-muziek-evangelist op 13 Nederlandse conservatoria, is dat niet wat voor je?
Waar studeert je vriendin, en welk instrument?
Als iemand saxofoon studeert in Alkmaar kan ik me voorstellen dat ze nog nooit van Susanna van Soldt heeft gehoord. Laat staan van Rinck....
Grapjas. Ze studeerd orgel bij Bram Beekman in Tilburg.
Ik oude muziek promoten. Dat doe ik al zo veel mogelijk.
Maar op conservatoria willen ze geen vreemde vogels.

Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Christiaan schreef:Maar op conservatoria willen ze geen vreemde vogels.
Reken maar dat er vreemde snoeshanen rondlopen op de conservatoria!
wim

Bericht door wim »

Christiaan schreef: Nee, iets niet mooi vinden heeft niet met het conservatorium te maken. Daar laten ze je nootjes stampen, maat leren je maar weinig over oude orgelmuziek.
Nou nou, ik ken genoeg conservatoria-afgestudeerden die veeeel meer kunnen dan nootjes stampen (wat betekent dat eigenlijk?).
Gesloten