Somberen over jongeren

Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

geledu schreef: Juist deze gedachten zijn er de oorzaak van dat het WARE doorbrekende werk Gods zo zeldzaam is !!
En wie bepaalt of iets WAAR en DOORBREKEND is?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

geledu schreef:Ik denk dat we ver van onze plaats zijn !!
Juist deze gedachten zijn er de oorzaak van dat het WARE doorbrekende werk Gods zo zeldzaam is !!
Alsof Gods genade van ons goede doen afhankelijk zou zijn...
Dacht je dat Gods werk alleen plaatsgrijpt in de vrome mens?
Je denkt wel klein van God....

DE Heere Jezus kwam ook op bruiloften en veranderde water in wijn en niet weinig....
Hij schoof aan bij de zondaren om hen te ontvangen en met hen te eten. Er waren mensen die zich daaraan ergerden...
olfie

Bericht door olfie »

Beste mensen...

Ik had opnieuw een heel betoog gemaakt, maar heb het met een druk op de 'Delete' toets verwijderd.
Ik heb besloten om (tenzij mn handen te veel gaan jeuken) mij hieruit terug te trekken, ik heb mijn mening verwoord, schriftuurlijk gegrond. Ik heb daar geen enkel inhoudelijk steekhoudend weerwoord op gezien... Ik wil me niet opwerpen alsof ik de wijsheid in pacht heb, maar als ik schriftuurlijke zaken opwerp, kritische vragen stel over inhoudelijke zaken die wij in de kroeg signaleren, en daar geen antwoord op krijg, dan wil ik nogmaals oproepen:

OCH OF GIJ OOK NOG BEKENDET IN DEZE UWEN DAG WAT TOT UW VREDE DIENT.

Is dat geen duidelijke oproep waaraan wij onze gangen kunnen toetsen, en de plaatsen waarin wij ons begeven?

Ik hoop overigens dat we ook niet heimelijk denken "als God het niet wil, dan laat Hij mij dat wel weten"... als dat zo is... laat Hij dat zeker weten.... maar of het dan nog niet te laat is...
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
olfie

Bericht door olfie »

Miscanthus schreef:
geledu schreef:Ik denk dat we ver van onze plaats zijn !!
Juist deze gedachten zijn er de oorzaak van dat het WARE doorbrekende werk Gods zo zeldzaam is !!

DE Heere Jezus kwam ook op bruiloften en veranderde water in wijn en niet weinig....
Hij schoof aan bij de zondaren om hen te ontvangen en met hen te eten. Er waren mensen die zich daaraan ergerden...
Wie zegt dat hij klein van God denkt? Ben je nu niet op het oordelende vlak aan het geraken? God kan heel goed in Zijn almachige wijsheid 'zich inhouden'.

En wat bedoel je met de laatste twee stellingen?
Is de laatste een suggestieve veroordeling?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

olfie schreef:[En wat bedoel je met de laatste twee stellingen?
zullen we eerst een nachtje gaan slapen? :wink:
olfie

Bericht door olfie »

Miscanthus schreef:
olfie schreef:[En wat bedoel je met de laatste twee stellingen?
zullen we eerst een nachtje gaan slapen? :wink:
Lijkt me heerlijk, maar het is geen boze of verontwaardigde reactie hoor. Het is een oprechte vraag.

Ik lees het als:
Dit is de waarheid en een ieder die er tegenin gaat ergert zich daaraan, en een ieder die zich ergert aan de waarheid... tja er wordt geen oordeel uitgesproken, maar het zit er verkapt in.

Daarom vraag ik hoe je het bedoelt, want ik vermoed dat je het iets anders bedoelt... toch?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Volgens mij zijn we een beetje off-topic geraakt. Wat mij vooral opvalt bij jongeren en kinderen is dat ze een voorbeeld nodig hebben. Ik in ieder geval wel. Ik denk, als we willen "somberen over jongeren" eerst onze hand in eigen boezem moeten steken. Wat stralen wij uit, als ouders naar onze kinderen, als belijdende gemeenteleden naar onze tieners en kinderen in de gemeente. Wat is vaak de oorzaak dat jongeren de kerk verlaten. Ligt dat niet aan ons?
Ik ken een aantal jongeren die bewust gekozen hebben om niet meer naar de kerk te gaan. En waarom? Niet omdat ze dit of dat niet mogen, nee, daar liggen heel andere beweegredenen aan ten grondslag. Ik ken een jongen die zei: mijn vader vind (bijna) geen enkele kerk goed. Dan weer gingen we hierheen en dan daarheen. En dat allemaal om de zgn zuivere leer. Nu ja, als er toch geen enkele kerk goed is, waarom zou ik dan nog naar een kerk gaan? En een meisje dat zei: het enige wat ze in de kerk doen is met elkaar ruzie maken. Over de gebouwen, over wie God aan zijn kant heeft, over..., laat maar, hier wil ik niet bij horen.
En zelf heb ik ook bijna de kerk de rug toegekeerd omdat er totaal geen liefde in te vinden was. God zij dank, Hij heeft mij vastgehouden en precies op tijd iemand gestuurd die liet zien dat het Christelijke en kerkelijke leven draait om het dienen van God en anderen in liefde en niet alleen in veroordelen en verwerpen. Mijn gebed is ook dagelijks: Here, laat mij iets van Uw liefde uitstralen naar mijn kinderen, naar de kinderen van mijn gemeente. Hoe bewogen zijn wij eigenlijk naar onze jeugd toe? Durven wij nog naast ze te gaan staan? Zijn wij nog bereid om te dienen?
Ik weet nog heel goed, ik was nog jong, dat mijn vader met tranen in zijn ogen vertelde hoeveel hij van zijn God hield. Dat heeft indruk gemaakt, dat heeft ook een heilig verlangen opgewekt om ook van de Here te houden. Veel meer dan een predikant die alleen maar met een waarschuwend vingertje de jeugd veroordeelde.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
geledu

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

geledu schreef:
Miscanthus dit zie je verkeerd.
Maar je kan wel een donkerheid over je ziel halen !!
En het gemis van doorbrekend werk wil niet zeggen dat er geen leven is.
Het gemis van doorbrekend werk? Als je dat zo zegt is dat de schuld van God.
geledu

Bericht door geledu »

...
Laatst gewijzigd door geledu op 25 aug 2010, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Marnix

Bericht door Marnix »

JolandaOudshoorn schreef:Volgens mij zijn we een beetje off-topic geraakt. Wat mij vooral opvalt bij jongeren en kinderen is dat ze een voorbeeld nodig hebben. Ik in ieder geval wel. Ik denk, als we willen "somberen over jongeren" eerst onze hand in eigen boezem moeten steken. Wat stralen wij uit, als ouders naar onze kinderen, als belijdende gemeenteleden naar onze tieners en kinderen in de gemeente. Wat is vaak de oorzaak dat jongeren de kerk verlaten. Ligt dat niet aan ons?
Ik ken een aantal jongeren die bewust gekozen hebben om niet meer naar de kerk te gaan. En waarom? Niet omdat ze dit of dat niet mogen, nee, daar liggen heel andere beweegredenen aan ten grondslag. Ik ken een jongen die zei: mijn vader vind (bijna) geen enkele kerk goed. Dan weer gingen we hierheen en dan daarheen. En dat allemaal om de zgn zuivere leer. Nu ja, als er toch geen enkele kerk goed is, waarom zou ik dan nog naar een kerk gaan? En een meisje dat zei: het enige wat ze in de kerk doen is met elkaar ruzie maken. Over de gebouwen, over wie God aan zijn kant heeft, over..., laat maar, hier wil ik niet bij horen.
En zelf heb ik ook bijna de kerk de rug toegekeerd omdat er totaal geen liefde in te vinden was. God zij dank, Hij heeft mij vastgehouden en precies op tijd iemand gestuurd die liet zien dat het Christelijke en kerkelijke leven draait om het dienen van God en anderen in liefde en niet alleen in veroordelen en verwerpen. Mijn gebed is ook dagelijks: Here, laat mij iets van Uw liefde uitstralen naar mijn kinderen, naar de kinderen van mijn gemeente. Hoe bewogen zijn wij eigenlijk naar onze jeugd toe? Durven wij nog naast ze te gaan staan? Zijn wij nog bereid om te dienen?
Ik weet nog heel goed, ik was nog jong, dat mijn vader met tranen in zijn ogen vertelde hoeveel hij van zijn God hield. Dat heeft indruk gemaakt, dat heeft ook een heilig verlangen opgewekt om ook van de Here te houden. Veel meer dan een predikant die alleen maar met een waarschuwend vingertje de jeugd veroordeelde.
Precies... hoe vaak is de gemeente niet kil en koud, liefdeloos? En hoevaak zijn we dat bijvoorbeeld hier op het forum ook naar elkaar toe. Dat soort dingen kunnen ervoor zorgen dat mensen de kerk de rug toekeren en bij God vandaan raken. We moeten meer uitstralen van de liefde voor Christus.... we mogen mensen jaloers maken zodat ze ook ijverig worden en daar zelf naar gaan streven. Dat werkt aanstekelijk.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marnix

Bericht door Marnix »

geledu schreef:Zo kunnen we pagina's lang volhouden.
Dit moet de duivel deugd doen.

Wat maakt het allemaal uit, die ene keer, je moet er niet zo zwaar aan tillen.

Vrijheid dat is het toverwoord.
Zoveel mogelijk God EN de Mammon.
Zoveel mogelijk wereld mengen met godsdienst !

Uiterlijk een heilige levens wandel ? ach, dat is toch achterhaald het gaat toch alleen om de binnenkant !
Dit zijn allemaal uitspraken die het tegenwoordig zo goed doen.
En al die zaken zouden gepaard kunnen gaan met een waar geestelijk leven. (Wat hebben ze vroeger dan altijd bekrompen gedacht)

Ik denk dat we ver van onze plaats zijn !!

Kies dan heden wie u dienen zult !!
Dat gaat ook in deze zaken op.
Een afgezonderd leven is ook in 2006 nog actueel.
Bah, wat een aanmatigende post weer. Ik zeg dat ik christen ben, bekeerd christen... en af en toe naar de kroeg ga. Dat ik dat kan verantwoorden en God er voor kan danken. EN dan kom jij er met zo'n post overheen. Je post is helemaal waar, maar heeft helemaal niets met mijn kroegbezoek te maken. En hou toch op over vroeger... want vroeger waren de meningen over dit onderwerp net zo verdeeld als nu. Toen had je ook al christenen die het niet vinden kunnen... en die het wel vonden kunnen. Wat dat betreft verandert er al eeuwen niks.

Maar ja, zolang jij vindt dat je als christen niet in de kroeg kan komen heeft discussieren zo weinig zin, want jij zal me als een niet-echte christen zien... anders zou ik daar niet komen. Maar ik hoop dat je nog eens gaat inzien dat je als christen wel af en toe eens in de kroeg kan zitten? Anders blijven dit soort posts komen waarin ik voor een dwalende christen wordt uitgemaakt, omdat ik niet aan jou verwachtingspatroon voldoe. En daar heb ik eerlijk gezegd niet zo'n zin in ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
olfie

Bericht door olfie »

Marnix schreef:

Uiterlijk een heilige levens wandel ? ach, dat is toch achterhaald het gaat toch alleen om de binnenkant !
En al die zaken zouden gepaard kunnen gaan met een waar geestelijk leven. (Wat hebben ze vroeger dan altijd bekrompen gedacht)

Bah, wat een aanmatigende post weer. Ik zeg dat ik christen ben, bekeerd christen... en af en toe naar de kroeg ga. Dat ik dat kan verantwoorden en God er voor kan danken. EN dan kom jij er met zo'n post overheen. Je post is helemaal waar, maar heeft helemaal niets met mijn kroegbezoek te maken. En hou toch op over vroeger... want vroeger waren de meningen over dit onderwerp net zo verdeeld als nu. Toen had je ook al christenen die het niet vinden kunnen... en die het wel vonden kunnen. Wat dat betreft verandert er al eeuwen niks.

Maar ja, zolang jij vindt dat je als christen niet in de kroeg kan komen heeft discussieren zo weinig zin, want jij zal me als een niet-echte christen zien... anders zou ik daar niet komen. Maar ik hoop dat je nog eens gaat inzien dat je als christen wel af en toe eens in de kroeg kan zitten? Anders blijven dit soort posts komen waarin ik voor een dwalende christen wordt uitgemaakt, omdat ik niet aan jou verwachtingspatroon voldoe. En daar heb ik eerlijk gezegd niet zo'n zin in ;)
Als je jezelf nu eens echt geloofwaardig wilt maken... ga dan eens op de inhoud in...
parsifal

Bericht door parsifal »

olfie schreef:
Marnix schreef:

Als je jezelf nu eens echt geloofwaardig wilt maken... ga dan eens op de inhoud in...
welke inhoud? Kiezen wie we dienen zullen de goden van Egypte of de goden van Kanaan?

Het gaat niet om vermengen van de twee. Het punt van Marnix en waar ik mee meega is dat de kroeg niet iets in zichzelf slechts is.
refo

Bericht door refo »

geledu schreef:
Het gemis van doorbrekend werk? Als je dat zo zegt is dat de schuld van God.
Nee niet de schuld van God !!
Wel van de mens die in de zonde wil blijven leven en zo om eigenschuld die duisternis over zichzelf haalt.

Heeft David na zijn zonde ook niet een tijd in het duister gelopen ?!
Welnee. Er zijn geen mensen die het doorbrekende werk kunnen bewerkstelligen. De Geest is bovendien niet tegen te houden (onwederstandelijk, weet je nog?). Wie dus klaagt dat het 'doorbrekende werk gemist wordt' lijkt een heel degelijk type, maar klaagt God aan.

't Klinkt allemaal wel mooi, maar is het helemaal niet.
Plaats reactie