Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?
Geplaatst: 16 jun 2023, 17:51
Ik doelde absoluut niet op jou 

Dat heeft de krant gehaald:
Volgens mij is dat gewoon nog een nawee van de oorsprong van de regel. Die ligt in de jaren '70, toen mannen vreselijk rare strakke vreselijk korte broekjes droegen. Als kinderen wilden we eigenlijk niet eens naar de fotoalbums van mijn ouders uit die tijd kijken. Al dat haar, die baarden en snorren, langachtig haar voor mannen, en ook nog van die verschrikkelijk korte broeken 's zomers. 't Was niet om aan te zien, aldus het kritisch kroost. Er is nu geen jongen die ultrakorte broeken draagt. Maar ze komen niet allemaal tot de knie, nee. Ik verwacht dat die lengteregel net zo strikt zal worden gehandhaafd als de roklengteregel bij de dames.DDD schreef: ↑16 jun 2023, 19:34Dat heeft de krant gehaald:
https://www.rd.nl/artikel/1024267-korte ... in-college
Maar die broeken moeten dan tot op de knie zijn. Is dat als je zit? Of als je staat? Want ik draag veel korte broeken maar die komen niet altijd tot op het midden van de knie en zeker niet als ik zit. Terwijl dat echt niet super korte broekjes zijn.
Als je dat leest in de krant weet je echt dat de komkommertijd is begonnen.DDD schreef: ↑16 jun 2023, 19:34Dat heeft de krant gehaald:
https://www.rd.nl/artikel/1024267-korte ... in-college
Maar die broeken moeten dan tot op de knie zijn. Is dat als je zit? Of als je staat? Want ik draag veel korte broeken maar die komen niet altijd tot op het midden van de knie en zeker niet als ik zit. Terwijl dat echt niet super korte broekjes zijn.
Haha, ook echt van de mei- tot herfstvakantie en geen dag langer.J.C. Philpot schreef: ↑16 jun 2023, 19:47Als je dat leest in de krant weet je echt dat de komkommertijd is begonnen.DDD schreef: ↑16 jun 2023, 19:34Dat heeft de krant gehaald:
https://www.rd.nl/artikel/1024267-korte ... in-college
Maar die broeken moeten dan tot op de knie zijn. Is dat als je zit? Of als je staat? Want ik draag veel korte broeken maar die komen niet altijd tot op het midden van de knie en zeker niet als ik zit. Terwijl dat echt niet super korte broekjes zijn.
En de gymdocenten liepen al veel langer in hun korte broek....lastig.merel schreef: ↑16 jun 2023, 22:41Haha, ook echt van de mei- tot herfstvakantie en geen dag langer.J.C. Philpot schreef: ↑16 jun 2023, 19:47Als je dat leest in de krant weet je echt dat de komkommertijd is begonnen.DDD schreef: ↑16 jun 2023, 19:34Dat heeft de krant gehaald:
https://www.rd.nl/artikel/1024267-korte ... in-college
Maar die broeken moeten dan tot op de knie zijn. Is dat als je zit? Of als je staat? Want ik draag veel korte broeken maar die komen niet altijd tot op het midden van de knie en zeker niet als ik zit. Terwijl dat echt niet super korte broekjes zijn.
Volgens mijn oudste puber wordt het al maanden volop gebruikt. Op hun middelbare school worden door sommige docenten de werkstukken daarop aangepast.Zeeuw schreef: ↑16 jun 2023, 23:14 Wellicht wat off-topic, maar ik maak het vandaag voor het eerst mee dat in een klas leerlingen worden verdacht van het gebruik maken van ChatGPT. Nu ben ik geen enorme kenner, maar...is dit nu iets dat überhaupt nog te keren valt de komende jaren? Of moeten we als ouders en scholen (samen met onze kinderen) nieuwe vormen vinden van het maken van werkstukken, reproduceren van kennis etc? ChaptGPT is wel een blijvertje denk ik?
Nou, in dit specifieke geval kan ik zeggen dat het niet is gebruikt, ik heb nl, vanwege niet al teveel motivatie, letterlijk even naast kind in kwestie gezeten aan de eettafel: 'opdracht keurig afmaken, anders gaat gij zonder gamen naar bed ende slapen'. Met websites, wikipedia etc kun je al enorm veel kennis vergaren. In dit geval was het een bezoek aan een specifieke plek. De kennis van de website over die plek, gecombineerd met wat ze daar hadden gezien, hadden genoteerd, onthouden en zelfgemaakt foto's, levert al snel een best mooi en klinkend fotoverslag. Wat m.i. dus echt goed en netjes werk is geweest. Maar dusdanig beperkt in omvang, dat je met alle foto's op de juiste plek zetten en goede teksten schrijven, niet veel opschiet met ChatGPT denk ik.merel schreef: ↑16 jun 2023, 23:19Volgens mijn oudste puber wordt het al maanden volop gebruikt. Op hun middelbare school worden door sommige docenten de werkstukken daarop aangepast.Zeeuw schreef: ↑16 jun 2023, 23:14 Wellicht wat off-topic, maar ik maak het vandaag voor het eerst mee dat in een klas leerlingen worden verdacht van het gebruik maken van ChatGPT. Nu ben ik geen enorme kenner, maar...is dit nu iets dat überhaupt nog te keren valt de komende jaren? Of moeten we als ouders en scholen (samen met onze kinderen) nieuwe vormen vinden van het maken van werkstukken, reproduceren van kennis etc? ChaptGPT is wel een blijvertje denk ik?
Ik heb wel wat mentorleerlingen bij wie ik ChatGPT de diplomaspeech laat schrijven. Dat hebben ze gewoon verdiend.Zeeuw schreef: ↑16 jun 2023, 23:29Nou, in dit specifieke geval kan ik zeggen dat het niet is gebruikt, ik heb nl, vanwege niet al teveel motivatie, letterlijk even naast kind in kwestie gezeten aan de eettafel: 'opdracht keurig afmaken, anders gaat gij zonder gamen naar bed ende slapen'. Met websites, wikipedia etc kun je al enorm veel kennis vergaren. In dit geval was het een bezoek aan een specifieke plek. De kennis van de website over die plek, gecombineerd met wat ze daar hadden gezien, hadden genoteerd, onthouden en zelfgemaakt foto's, levert al snel een best mooi en klinkend fotoverslag. Wat m.i. dus echt goed en netjes werk is geweest. Maar dusdanig beperkt in omvang, dat je met alle foto's op de juiste plek zetten en goede teksten schrijven, niet veel opschiet met ChatGPT denk ik.merel schreef: ↑16 jun 2023, 23:19Volgens mijn oudste puber wordt het al maanden volop gebruikt. Op hun middelbare school worden door sommige docenten de werkstukken daarop aangepast.Zeeuw schreef: ↑16 jun 2023, 23:14 Wellicht wat off-topic, maar ik maak het vandaag voor het eerst mee dat in een klas leerlingen worden verdacht van het gebruik maken van ChatGPT. Nu ben ik geen enorme kenner, maar...is dit nu iets dat überhaupt nog te keren valt de komende jaren? Of moeten we als ouders en scholen (samen met onze kinderen) nieuwe vormen vinden van het maken van werkstukken, reproduceren van kennis etc? ChaptGPT is wel een blijvertje denk ik?
Wel boeiend overigens is dat het dusdanig snel in opkomst is, dat er eigenlijk nog geen regelgeving voor is.
Maar, zoals jij schrijft: werkstukken worden er op aangepast. Het is echt wel een serieuze 'game-changer' die niet meer weggaat dus?
Ik hoorde gisteren dat microsoft het zg 'Co-pilot' gaat introduceren in MS365. Die gaat je notulen vanzelf voor je schrijven![]()
Ja, ik denk ook niet dat het tegen te gaan is toch? Maar, wat neemt het weg qua kunnen toetsen wat een leerling weet en hoe ondervang je dat je dit wel fatsoenlijk kunt blijven toetsen?
Is dat laatste dan omdat de ontwikkelingen sneller gaan dan het beleid?Zita schreef: ↑16 jun 2023, 23:37Ik heb wel wat mentorleerlingen bij wie ik ChatGPT de diplomaspeech laat schrijven. Dat hebben ze gewoon verdiend.Zeeuw schreef: ↑16 jun 2023, 23:29Nou, in dit specifieke geval kan ik zeggen dat het niet is gebruikt, ik heb nl, vanwege niet al teveel motivatie, letterlijk even naast kind in kwestie gezeten aan de eettafel: 'opdracht keurig afmaken, anders gaat gij zonder gamen naar bed ende slapen'. Met websites, wikipedia etc kun je al enorm veel kennis vergaren. In dit geval was het een bezoek aan een specifieke plek. De kennis van de website over die plek, gecombineerd met wat ze daar hadden gezien, hadden genoteerd, onthouden en zelfgemaakt foto's, levert al snel een best mooi en klinkend fotoverslag. Wat m.i. dus echt goed en netjes werk is geweest. Maar dusdanig beperkt in omvang, dat je met alle foto's op de juiste plek zetten en goede teksten schrijven, niet veel opschiet met ChatGPT denk ik.merel schreef: ↑16 jun 2023, 23:19Volgens mijn oudste puber wordt het al maanden volop gebruikt. Op hun middelbare school worden door sommige docenten de werkstukken daarop aangepast.Zeeuw schreef: ↑16 jun 2023, 23:14 Wellicht wat off-topic, maar ik maak het vandaag voor het eerst mee dat in een klas leerlingen worden verdacht van het gebruik maken van ChatGPT. Nu ben ik geen enorme kenner, maar...is dit nu iets dat überhaupt nog te keren valt de komende jaren? Of moeten we als ouders en scholen (samen met onze kinderen) nieuwe vormen vinden van het maken van werkstukken, reproduceren van kennis etc? ChaptGPT is wel een blijvertje denk ik?
Wel boeiend overigens is dat het dusdanig snel in opkomst is, dat er eigenlijk nog geen regelgeving voor is.
Maar, zoals jij schrijft: werkstukken worden er op aangepast. Het is echt wel een serieuze 'game-changer' die niet meer weggaat dus?
Ik hoorde gisteren dat microsoft het zg 'Co-pilot' gaat introduceren in MS365. Die gaat je notulen vanzelf voor je schrijven![]()
![]()
Leerlingen kunnen mij zeer exact uitleggen hoe vreselijk handig het is. En voor volgend jaar staat het profielwerkstuk ongewijzigd op het programma.![]()