Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Geplaatst: 23 okt 2025, 14:26
Ik ook niet. Wel zie ik dat doop en geloof (of: geloof en doop) bij elkaar horen. Markus 16:16 toont een orde, geen volgorde.
Ik ook niet. Wel zie ik dat doop en geloof (of: geloof en doop) bij elkaar horen. Markus 16:16 toont een orde, geen volgorde.
Dank je wel voor je reactie, Valcke. Toch merk ik een klein verschil tussen wat je nu zegt en wat je eerder schreef. Je reageerde toen op mijn opmerking dat Paulus de doop en de besnijdenis níet als parallellen zag, maar als tekenen met een verschillend doel en een verschillende plaats in Gods plan.Valcke schreef: ↑Gisteren, 08:32 @Arja, in deze post enkele losse opmerkingen naar aanleiding van je eerdere reacties.
1. Allereerst nog even Kol. 2:11-12. Zoals ik al aangaf, betoogde ik op basis van deze tekst dat besnijdenis en doop betrekking hebben op dezelfde geestelijke zaak, namelijk de doding en begrafenis van de zonden en de opstanding in het nieuwe leven met Christus. Ik heb deze tekst niet geciteerd om daarmee een volledig bewijs te geven van de afschaffing van de besnijdenis. Die afschaffing blijkt echter wel uit andere tekstgedeelten. Ik vraag mij af of je deze opmerkingen van mij wel tot je genomen hebt, want je blijft zeggen dat uit Kol. 2 de afschaffing van de besnijdenis niet blijkt. Daar ben ik het dus mee eens, in zoverre dat we de afschaffing van de besnijdenis niet alleen op dit tekstgedeelte kunnen baseren.
Wim Anker schreef: ↑21 okt 2025, 22:25Lukt een antwoord geven nog? Want ik vraag me echt af of de conclusie die @Posthoorn uit dit citaat trekt klopt.Wim Anker schreef: ↑21 okt 2025, 12:30Dat is wel een zwaktebod en - als iets niet uit te leggen valt - zou ik toch heel goed nadenken of het klopt. ;-)
Maar het gaat om dit zinnetje: "Omdat onze kinderen in het verbond zijn, is hun persoonlijke bekering nodig én mogelijk". Daarop zeg jij: je hoeft niet ‘in het verbond’ te zijn om bekeerd te kunnen worden. En dat is een conclusie die er niet uit volgt. Vergelijk het met:
Omdat onze kinderen bij het water wonen is leren zwemmen nodig en mogelijk. Deze zin zegt toch helemaal niet dat het voor kinderen die niet bij het water wonen onmogelijk zou zijn om te leren zwemmen?
Zie bovenstaande vraag en de reminders. Telkenmale heeft @Posthoorn gereageerd in dit topic tussen deze postings door. De vraag is simpel: Hoe kan @Posthoorn, o.b.v. het citaat, deze conclusie trekken. Het antwoord kan natuurlijk ook zijn: Op basis van enkel dit citaat kan het niet, daarvoor moet het hele artikel in ogenschouw genomen worden, o.a. deze zinnen: (in te vullen door @Posthoorn).
Posthoorn schreef: ↑21 okt 2025, 12:14Als jij dit niet snapt, ben ik bang dat ik het jou niet uit kan leggen.Wim Anker schreef: ↑21 okt 2025, 12:08Krijg ik hier nog antwoord op? Want dit lijkt gewoon een logische denkfout bij het lezen.Wim Anker schreef: ↑21 okt 2025, 11:42Dat zegt dr. van Vlastuin toch ook niet?Posthoorn schreef: ↑21 okt 2025, 11:24 https://www.rd.nl/artikel/1124746-dr-va ... rmulier-om
Even helemaal los van wel of geen kinderdoop, maar als dr. Van Vlastuin in dit artikel zegt "Omdat onze kinderen in het verbond zijn, is hun persoonlijke bekering nodig én mogelijk", ben ik het daar absoluut mee oneens. Want je hoeft niet ‘in het verbond’ te zijn om bekeerd te kunnen worden.
Arja, dank hiervoor.Arja schreef: ↑Gisteren, 14:36Dank je wel voor je reactie, Valcke. Toch merk ik een klein verschil tussen wat je nu zegt en wat je eerder schreef. Je reageerde toen op mijn opmerking dat Paulus de doop en de besnijdenis níet als parallellen zag, maar als tekenen met een verschillend doel en een verschillende plaats in Gods plan.Valcke schreef: ↑Gisteren, 08:32 @Arja, in deze post enkele losse opmerkingen naar aanleiding van je eerdere reacties.
1. Allereerst nog even Kol. 2:11-12. Zoals ik al aangaf, betoogde ik op basis van deze tekst dat besnijdenis en doop betrekking hebben op dezelfde geestelijke zaak, namelijk de doding en begrafenis van de zonden en de opstanding in het nieuwe leven met Christus. Ik heb deze tekst niet geciteerd om daarmee een volledig bewijs te geven van de afschaffing van de besnijdenis. Die afschaffing blijkt echter wel uit andere tekstgedeelten. Ik vraag mij af of je deze opmerkingen van mij wel tot je genomen hebt, want je blijft zeggen dat uit Kol. 2 de afschaffing van de besnijdenis niet blijkt. Daar ben ik het dus mee eens, in zoverre dat we de afschaffing van de besnijdenis niet alleen op dit tekstgedeelte kunnen baseren.
Daarop schreef jij: “Dat er wel degelijk een parallel is tussen besnijdenis en doop, leert Kolossenzen 2:11–12 (…) en daarom mogen we zeker zeggen dat de doop onder de nieuwe bedeling de plaats heeft ingenomen van de besnijdenis.”
Dat klonk voor mij als een duidelijke vervangingsgedachte, niet alleen een parallel en daarom reageerde ik. Nu geef je aan dat je vooral die parallel bedoelde, en dat Kolossenzen 2 vooral in dat licht gelezen moet worden.
Ik probeer even goed te begrijpen wat je bedoelt: zie je Kolossenzen 2 dan niet meer als bewijs voor een daadwerkelijke vervanging, zoals je schreef, maar meer als een tekst die vooral de geestelijke overeenkomst laat zien?
Sterker nog, in de context is het geen fout. Want waarom zeg je zoiets als het in feite niets toevoegt?
Afijn, fijn dat je gewoon toegeeft dat je een fout hebt gemaakt.Posthoorn schreef: ↑Gisteren, 16:54Sterker nog, in de context is het wél een fout. Want waarom zeg je zoiets als het in feite niets toevoegt?
Maar het lijkt mij weinig zinvol om een potje te gaan touwtrekken over de vraag of ik iets nu wel of niet goed 'uitleg'. Dat leidt tot niets.
Ok. In ieder geval moet de context meegenomen worden om de conclusie die jij trekt te kunnen volgen. Uit de zin zelf is de conclusie niet op te maken.Posthoorn schreef: ↑Gisteren, 16:54Sterker nog, in de context is het geen fout. Want waarom zeg je zoiets als het in feite niets toevoegt?
Maar het lijkt mij weinig zinvol om een potje te gaan touwtrekken over de vraag of ik iets nu wel of niet goed 'uitleg'. Dat leidt tot niets.
Omdat als WimA gelijk heeft, dat ook gewoon mag worden gezegd. Omdat jij dat niet deed, moest een ander dat doen.
We kunnen van alles denken en 'geloven', maar het moet wel een Bijbelse grond hebben. De doop van kinderen vóór de belijdenis van het geloof en de doop van volwassenen ná de belijdenis van het geloof, is echter één doop met dezelfde waarheid, dat wil zeggen: één betekenis, één instelling, één grond, één doel, enz. Dat is wat de Schrift zegt: Ef. 4:4-6: "Eén lichaam is het en één Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot één hoop uwer roeping; één Heere, één geloof, één doop, één God en Vader van allen, Die daar is boven allen en door allen en in u allen."Michaels schreef: ↑Gisteren, 11:58Tot slot nog mijn eigen overweging, die uiteraard ook een interpretatie is: onze Heere Jezus Christus is in zekere zin tweemaal gedoopt. Als kind werd Hij besneden, en als volwassene gedoopt in de Jordaan.
Waarom zouden dan niet beide, kinderdoop én geloofsdoop, hun eigen waarheid kunnen bevatten?
Ik geloof van wel.
Ik bedoelde jou helemaal niet in dat zinnetje. Ik bedoelde dr. Van Vlastuin. En verder heeft WimA geen gelijk, vanwege het woordje omdat.
O.k. sorry, ik dacht inderdaad dat je mij bedoelde met dat zinnetje. Daarin heb ik mij vergist.Posthoorn schreef: ↑Gisteren, 21:14Ik bedoelde jou helemaal niet in dat zinnetje. Ik bedoelde dr. Van Vlastuin. En verder heeft WimA geen gelijk, vanwege het woordje omdat.
"OMDAT onze kinderen in het verbond zijn, is hun persoonlijke bekering nodig én mogelijk."
Het in het verbond zijn is namelijk niet de REDEN waarom hun persoonlijke bekering nodig én mogelijk is. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen?
Nee, niet overtuigend. En in zo'n gesprek had ik dus geen zin. Dan wordt het nietes-welles.Valcke schreef: ↑Gisteren, 21:22 Inhoudelijk is er echter wel iets over te zeggen: Het woordje 'omdat' geeft een specifieke en meer nabijkomende reden aan. De zaligheid is in het bijzonder mogelijk voor hen tot wie het Evangelie komt en die behoren tot de zichtbare kerk. Dat wil niet zeggen dat er geen algemene reden tegelijk waar kan zijn; de zaligheid is immers nodig én mogelijk voor (in beginsel) alle mensen op grond van het werk van Christus. De specifieke, nabijkomende reden sluit de algemene reden niet uit.
Ik zie dat ik het wat ongelukkig heb verwoord. Wat ik bedoelde, is dat het gaat om één en dezelfde doop en één en dezelfde waarheid, maar die zich op twee manieren openbaart: één keer als kind en één keer als volwassene. Daarom nam ik ook de Heere Jezus Christus als voorbeeld waarbij dit is toegepast.Valcke schreef: ↑Gisteren, 21:10We kunnen van alles denken en 'geloven', maar het moet wel een Bijbelse grond hebben. De doop van kinderen vóór de belijdenis van het geloof en de doop van volwassenen ná de belijdenis van het geloof, is echter één doop met dezelfde waarheid, dat wil zeggen: één betekenis, één instelling, één grond, één doel, enz. Dat is wat de Schrift zegt: Ef. 4:4-6: "Eén lichaam is het en één Geest, gelijkerwijs gij ook geroepen zijt tot één hoop uwer roeping; één Heere, één geloof, één doop, één God en Vader van allen, Die daar is boven allen en door allen en in u allen."Michaels schreef: ↑Gisteren, 11:58Tot slot nog mijn eigen overweging, die uiteraard ook een interpretatie is: onze Heere Jezus Christus is in zekere zin tweemaal gedoopt. Als kind werd Hij besneden, en als volwassene gedoopt in de Jordaan.
Waarom zouden dan niet beide, kinderdoop én geloofsdoop, hun eigen waarheid kunnen bevatten?
Ik geloof van wel.
Als de Schrift zegt: één doop, enz., dan mogen we daar niet twee dopen van maken, "elk met een eigen waarheid". Fantaseer er dus niet zomaar op los!