.Christiaan schreef:Er is zoveel verschil in opvatting, er zijn mensen die vinden dat alle mannen in pak naar de kerk komen, en de vrouwen in rok moeten komen. En de jongeren ook netjes gekleed moeten zijn.Klavier schreef:Het is inderdaad heel goed oppassen dat tradties geen regels worden en die traditieregels onderdeel van de leer.
Het is eerst de verantwoordelijkheid van de gemeenteleden zelf om dat in de gaten te houden.
Deze keerzijde mag geen hindernis worden.
Het komt helaas voor dat tradities als ijkpunt worden misbruikt. Het gaat de kenmerk van de ware Christen overschaduwen. Een Christen moet ten alle tijden liefde, barmhartigheid en geduld tonen. Hoe moeilijk het ook is. Een tradie zonder deze kenmerken is doorgeschoten en mist de basis waarop de traditie hoort te staan.
Je kunt ook de andere kant op doorschieten. Dat elke vorm van tradtie op voorhand als belemmering wordt aangemerkt zonder de gemeenteleden zelf te kennen. Dat je de basis ontkent zonder dat te kunnen weten.
Voorzichtig zijn wat mij betreft. En respect voor die traditie waarin je zelf niet staat. Ook een kenmerk
Maar andere vinden dat het niet zoveel uitmaakt je mag komen zoals je bent.
Ik ben zelf van de middenweg, ik vindt dat netjes gekleed komen we hoort, maar ook daar is discussie over. Ik vindt zelf korte broeken in de kerk niet gepast.
Tja, als het een nette korte broek is en het is superwarm, vind ik een korte broek gepaster dan een lange broek