De krant van nú, vól verontrustende berichten!

merel

Re: De krant van nú, vól verontrustende berichten!

Bericht door merel »

TSD schreef: En het simpele feit dat we dus zogenaamd voor het milieu voedsel gaan eten wat eerst de hele wereld over getransporteerd moet worden, dat is ook niet onbelangrijk. Dat veranderd ook niet wanneer je van rundergehakt (of biefstuk, maar dat is in elk geval bij ons zeldzaam) naar een soja-vleesvervanger gaat.

Wij maken in Nederland onze eigen economie kapot door te focussen op productie in plaats van consumptie. Je moet als land juist blijven doen waar je goed in bent.

Zoals al eerder gezegd: Nederland was ooit een groot bos en moeras, nauwelijks om door te komen. En daar gaan we natuurlijk niet terug naar toe, maar het willen behouden van al die versnipperde stukjes zandverstuivingen en heidegronden met een beroep op biodiversiteit vind ik zelf geen sterk argument.

Het vervelende van de hele kilimaat/milieu/natuur discussie is dat reële problemen en uitdagingen en papieren werkelijkheid door elkaar heen lopen en dat ook werkelijke oplossingen, suboptimale oplossing en schijnoplossingen door elkaar heen lopen. En niet te vergeten dat geld hier een ontzettend belangrijke rol speelt, dat moet blijven rollen en bij voorkeur een bepaalde kant op.

En als je iets vindt van een oplossing dan ben je meteen een probleemontkenner. Ben je een boer met een mening, dan sta je al in de verdachtenhoek, want je kan niet meer objectief zijn (wie is dat wel? Objectiviteit is nogal relatief). En als je een mening hebt over een bestuurlijk gecreëerd probleem dan ben je een klimaatontkenner / een probleem vooruitschuiver.

Dat is in mijn ogen de houding van een bepaalde elitestroming in Nederland en dan jezelf maar afvragen waarom er zoveel polarisatie is.
Jij kijkt anders ook behoorlijk eenzijdig naar het probleem. Jij vindt het kwalijk dat mensen soja eten en daardoor bomen gekapt worden, maar niet dat soja geïmporteerd wordt als veevoer voor vee dat weer de hele wereld geëxporteerd wordt.

Ik denk dat iedereen aan de bak moet; geen groente en fruit buiten het seizoen eten, zo min mogelijk plastic verbruik, geen polyester kleding meer kopen, zo min mogelijk vliegen en veel minder vlees eten. Of te wel veel minder consumeren.
TSD

Bericht door TSD »

merel schreef:
TSD schreef: En het simpele feit dat we dus zogenaamd voor het milieu voedsel gaan eten wat eerst de hele wereld over getransporteerd moet worden, dat is ook niet onbelangrijk. Dat veranderd ook niet wanneer je van rundergehakt (of biefstuk, maar dat is in elk geval bij ons zeldzaam) naar een soja-vleesvervanger gaat.

Wij maken in Nederland onze eigen economie kapot door te focussen op productie in plaats van consumptie. Je moet als land juist blijven doen waar je goed in bent.

Zoals al eerder gezegd: Nederland was ooit een groot bos en moeras, nauwelijks om door te komen. En daar gaan we natuurlijk niet terug naar toe, maar het willen behouden van al die versnipperde stukjes zandverstuivingen en heidegronden met een beroep op biodiversiteit vind ik zelf geen sterk argument.

Het vervelende van de hele kilimaat/milieu/natuur discussie is dat reële problemen en uitdagingen en papieren werkelijkheid door elkaar heen lopen en dat ook werkelijke oplossingen, suboptimale oplossing en schijnoplossingen door elkaar heen lopen. En niet te vergeten dat geld hier een ontzettend belangrijke rol speelt, dat moet blijven rollen en bij voorkeur een bepaalde kant op.

En als je iets vindt van een oplossing dan ben je meteen een probleemontkenner. Ben je een boer met een mening, dan sta je al in de verdachtenhoek, want je kan niet meer objectief zijn (wie is dat wel? Objectiviteit is nogal relatief). En als je een mening hebt over een bestuurlijk gecreëerd probleem dan ben je een klimaatontkenner / een probleem vooruitschuiver.

Dat is in mijn ogen de houding van een bepaalde elitestroming in Nederland en dan jezelf maar afvragen waarom er zoveel polarisatie is.
Jij kijkt anders ook behoorlijk eenzijdig naar het probleem. Jij vindt het kwalijk dat mensen soja eten en daardoor bomen gekapt worden, maar niet dat soja geïmporteerd wordt als veevoer voor vee dat weer de hele wereld geëxporteerd wordt.

Ik denk dat iedereen aan de bak moet; geen groente en fruit buiten het seizoen eten, zo min mogelijk plastic verbruik, geen polyester kleding meer kopen, zo min mogelijk vliegen en veel minder vlees eten. Of te wel veel minder consumeren.
Huh? Ik weet niet hoe je die 1e alinea opgeschreven krijgt uit mijn reacties maar dat heb ik echt nergens gezegd en sterker nog, dat vind ik ook niet.

Ik heb juist aangegeven dat Ambtenaar een terecht punt heeft aangaande het soja vraagstuk, maar dat dit ook speelt bij de vleesvervangers.

En als aanvulling: vandaar ook mijn oproep om, in plaats van naar de productie, naar de consumptie te kijken, ik had eigenlijk het idee dat jij ook op die lijn zat ;)
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Maanenschijn schreef:Kleine correctie: ik noem de subsidies geen douceurtjes.
Idd, sorry voor mijn grove verdraaiing van je mening :-)
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Nederland is het enige land ter wereld met een stikstofprobleem.
In Nordrhein-Westfalen, een Duitse deelstaat met ongeveer dezelfde hoeveelheid mensen, vergelijkbare oppervlakte en vergelijkbare hoeveelheid Natura 2000 gebieden als Nederland en waar ook nog eens het Ruhrgebied in is gelegen (zware industrie), heeft men geen stikstofprobleem. De stikstofnormen zijn daar dan ook 140 maal minder streng dan in Nederland: 100 gram/hectare/jaar versus 0,7 gram/hectare/jaar.
Wat mij de sterke overtuiging geeft dat dit stikstofprobleem vooral een juridisch probleem is dat we onszelf op de hals hebben gehaald door het falen van de Nederlandse politiek.
refo

Bericht door refo »

Het kan natuurlijk ook zijn dat de Duitse politiek faalt.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

elbert schreef:Nederland is het enige land ter wereld met een stikstofprobleem.
In Nordrhein-Westfalen, een Duitse deelstaat met ongeveer dezelfde hoeveelheid mensen, vergelijkbare oppervlakte en vergelijkbare hoeveelheid Natura 2000 gebieden als Nederland en waar ook nog eens het Ruhrgebied in is gelegen (zware industrie), heeft men geen stikstofprobleem. De stikstofnormen zijn daar dan ook 140 maal minder streng dan in Nederland: 100 gram/hectare/jaar versus 0,7 gram/hectare/jaar.
Wat mij de sterke overtuiging geeft dat dit stikstofprobleem vooral een juridisch probleem is dat we onszelf op de hals hebben gehaald door het falen van de Nederlandse politiek.
De Duitse situatie is niet vergelijkbaar. Grotere natuurgebieden en uitstoot op grotere afstand daarvan.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Ambtenaar schreef:De Duitse situatie is niet vergelijkbaar. Grotere natuurgebieden en uitstoot op grotere afstand daarvan.
Ik heb het niet over heel Duitsland, maar over Nordrhein-Westfalen. Die deelstaat is weldegelijk goed vergelijkbaar met Nederland. Sterker nog: zowel qua oppervlakte als inwoneraantal is deze deelstaat goed te vergelijken met Nederland, terwijl het zelfs iets meer Natura 2000 gebieden heeft dan Nederland (201 versus 162). Als je kijkt naar hoe groot de natuurgebieden zijn, dan heeft Nederland 1 Natura 2000 gebied per 25 km2 natuur en Nordrhein-Westfalen 1 Natura 2000 gebied per 28 km2 natuur.
De vraag is natuurlijk waarom deze deelstaat geen stikstofprobleem heeft. Heel eenvoudig: daar zijn ze niet zo dom geweest om totaal onrealistische stikstofnormen te hanteren. 1 hond die zijn behoefte doet in een weiland is in Nederland al voldoende om de jaarnorm te overschrijden. Het is absurd.
refo schreef:Het kan natuurlijk ook zijn dat de Duitse politiek faalt.
Gezien de staat van de Nederlandse politiek lijkt me dat moeilijk voorstelbaar.
huisman

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
elbert schreef:Nederland is het enige land ter wereld met een stikstofprobleem.
De Duitse situatie is niet vergelijkbaar. Grotere natuurgebieden en uitstoot op grotere afstand daarvan.
Toch raar dat een mondiaal probleem nationaal wordt aangepakt. Zou er niet op zijn minst een Europese norm moeten komen. Nu is er bij de grens tussen Duitsland en Nederland een verschil wat niet uit te leggen is. Denk niet dat er Nederlands stikstof is wat weigert om in Duitsland neer te slaan en andersom.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

huisman schreef:Toch raar dat een mondiaal probleem nationaal wordt aangepakt. Zou er niet op zijn minst een Europese norm moeten komen. Nu is er bij de grens tussen Duitsland en Nederland een verschil wat niet uit te leggen is. Denk niet dat er Nederlands stikstof is wat weigert om in Duitsland neer te slaan en andersom.
Stikstof (raar dat we het zo noemen, want het gaat juist niet om N2) is geen mondiaal probleem.
Als we Nederland met ingang van morgen een deelstaat van Duitsland maken, dan hebben we in Nederland ook geen stikstofprobleem meer. Dit is vooral (en misschien wel helemaal) een politieke en juridische kwestie.
huisman

Bericht door huisman »

elbert schreef:
huisman schreef:Toch raar dat een mondiaal probleem nationaal wordt aangepakt. Zou er niet op zijn minst een Europese norm moeten komen. Nu is er bij de grens tussen Duitsland en Nederland een verschil wat niet uit te leggen is. Denk niet dat er Nederlands stikstof is wat weigert om in Duitsland neer te slaan en andersom.
Stikstof (raar dat we het zo noemen, want het gaat juist niet om N2) is geen mondiaal probleem.
Als we Nederland met ingang van morgen een deelstaat van Duitsland maken, dan hebben we in Nederland ook geen stikstofprobleem meer. Dit is vooral (en misschien wel helemaal) een politieke en juridische kwestie.
Volkomen eens en dank voor je heldere bijdrage .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

elbert schreef:
https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/ ... fdiscussie
Thea

Bericht door Thea »

Volgens mij past het een christen heel erg om matig te leven. Wij zijn zo vreselijk verwend in ons consumptiegedrag. Moeten perse elke dag een groot stuk vlees op ons bord etc. Kijk naar de bijbelse eetgewoonten. Dat is veel gematigder eten, dichter bij wat de natuur voortbrengt aan gewassen etc. Geen idee waarom mensen varkensvlees eten. Voegt volgens mij helemaal niets toe.
Henk J

Bericht door Henk J »

Een varken is een makkelijk dier om vet te mesten, ruimt heel veel menselijk afval op, en is ook nog een prima stuk vlees. Dus ik snap wel waarom mensen varkensvlees eten.
merel

Bericht door merel »

Thea schreef:Volgens mij past het een christen heel erg om matig te leven. Wij zijn zo vreselijk verwend in ons consumptiegedrag. Moeten perse elke dag een groot stuk vlees op ons bord etc. Kijk naar de bijbelse eetgewoonten. Dat is veel gematigder eten, dichter bij wat de natuur voortbrengt aan gewassen etc. Geen idee waarom mensen varkensvlees eten. Voegt volgens mij helemaal niets toe.
Bijbelse eetgewoonten? In welk opzicht zijn deze anders dan de eetgewoonten uit die tijd? Daarnaast begrijp ik de specifieke afkeer van varkensvlees niet zo. Ik heb de indruk dat dit een nieuwe trend is onder christenen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Toch heb ik sinds ik het eten van vlees verminderd heb en varkensvlees beperkt heb tot 1 x in de twee weken spek of hamblokjes, veel minder last van m’n darmen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie