Jij kijkt anders ook behoorlijk eenzijdig naar het probleem. Jij vindt het kwalijk dat mensen soja eten en daardoor bomen gekapt worden, maar niet dat soja geïmporteerd wordt als veevoer voor vee dat weer de hele wereld geëxporteerd wordt.TSD schreef: En het simpele feit dat we dus zogenaamd voor het milieu voedsel gaan eten wat eerst de hele wereld over getransporteerd moet worden, dat is ook niet onbelangrijk. Dat veranderd ook niet wanneer je van rundergehakt (of biefstuk, maar dat is in elk geval bij ons zeldzaam) naar een soja-vleesvervanger gaat.
Wij maken in Nederland onze eigen economie kapot door te focussen op productie in plaats van consumptie. Je moet als land juist blijven doen waar je goed in bent.
Zoals al eerder gezegd: Nederland was ooit een groot bos en moeras, nauwelijks om door te komen. En daar gaan we natuurlijk niet terug naar toe, maar het willen behouden van al die versnipperde stukjes zandverstuivingen en heidegronden met een beroep op biodiversiteit vind ik zelf geen sterk argument.
Het vervelende van de hele kilimaat/milieu/natuur discussie is dat reële problemen en uitdagingen en papieren werkelijkheid door elkaar heen lopen en dat ook werkelijke oplossingen, suboptimale oplossing en schijnoplossingen door elkaar heen lopen. En niet te vergeten dat geld hier een ontzettend belangrijke rol speelt, dat moet blijven rollen en bij voorkeur een bepaalde kant op.
En als je iets vindt van een oplossing dan ben je meteen een probleemontkenner. Ben je een boer met een mening, dan sta je al in de verdachtenhoek, want je kan niet meer objectief zijn (wie is dat wel? Objectiviteit is nogal relatief). En als je een mening hebt over een bestuurlijk gecreëerd probleem dan ben je een klimaatontkenner / een probleem vooruitschuiver.
Dat is in mijn ogen de houding van een bepaalde elitestroming in Nederland en dan jezelf maar afvragen waarom er zoveel polarisatie is.
Ik denk dat iedereen aan de bak moet; geen groente en fruit buiten het seizoen eten, zo min mogelijk plastic verbruik, geen polyester kleding meer kopen, zo min mogelijk vliegen en veel minder vlees eten. Of te wel veel minder consumeren.