Lilian1975 schreef:
Nee, je indentiteit ligt dan in Hem. En zou Hij jouw verkeerd geschapen hebben?
Ik vind 'je identiteit ligt in Hem' vaag. Wat bedoel je dan precies? Dat al Gods kinderen op elkaar lijken?
God heeft ons goed geschapen, zeker. Daar kun je niet omheen.
Als mijn indentiteit in Hem is. Is het niet in mijzelf. En is de waarheid wie ik ben ook alleen door Hem te bepalen. Ik zeg het wat krom. Maar niet mijn gevoel, mijn verstand, mijn psyche zegt wie ik ben. Want die zijn niet te vertrouwen. Maar Hij. En kan ik het daar ook alleen eens mee zijn. Ondanks dat het strijd geeft. Maar juist daar weet Hij vanaf. En zal je niet laten dobberen.
God heeft ons zeker goed geschapen. Maar na de zondeval zijn we uit Zijn Beeld gevallen. Totaal. En denken we in alles als God te kunnen zijn. En dat gaat ver, heel ver.
Het kan aan mij liggen, maar 'Het geeft strijd' en 'ik kan het daar alleen maar mee eens zijn' klinkt nogal tegenstrijdig. Voor het overige volg ik je ook niet helemaal, dat vooral komt door het taalgebruik. Hoe moet ik 'uit Gods beeld gevallen' bijvoorbeeld interpreteren?
Berusten is het er mee eens zijn. Maar dat kan wel strijd geven in de zin dat je moet strijden tegen bepaalde zondige verlangens om geen zondige weg in te slaan.
Met uit het Beeld Gods moest je eens Kohlbrugge lezen mbt tot Genesis. Elders op het forum ook al eens aan de orde geweest.
Lilian1975 schreef:
Nu lijkt iets wat jij zegt, gezegd te worden door mij
Heb de quats dus aangepast.
Het is niet kunstmatig om goede dingen slecht te noemen. Want ze zijn slecht buiten Hem.
Dat vooraan. Dan pas verder...
En wanneer dat er is, is er ook alles wat ik eerder schreef.
Ik vind dat gezocht. Als iemand goede dingen voor een ander doet en we dat perse slecht willen noemen als deze persoon geen gelovig Christen is, vind ik dat hyper rechtzinnig. Net als het laatste. Ook na ontvangen genade zullen wij nog zondigen en zijn we zeker geen perfecte mensen.
Volgens mij heeft de Heere de mensen algemene genade, waardoor we goede dingen echt wel goed mogen noemen.
Als mijn ongelovige collega mij een bloemetje geeft, vind ik dat gewoon goed.
Lilian1975 schreef:
Nu lijkt iets wat jij zegt, gezegd te worden door mij
Heb de quats dus aangepast.
Het is niet kunstmatig om goede dingen slecht te noemen. Want ze zijn slecht buiten Hem.
Dat vooraan. Dan pas verder...
En wanneer dat er is, is er ook alles wat ik eerder schreef.
Ik vind dat gezocht. Als iemand goede dingen voor een ander doet en we dat perse slecht willen noemen als deze persoon geen gelovig Christen is, vind ik dat hyper rechtzinnig. Net als het laatste. Ook na ontvangen genade zullen wij nog zondigen en zijn we zeker geen perfecte mensen.
Volgens mij heeft de Heere de mensen algemene genade, waardoor we goede dingen echt wel goed mogen noemen.
Als mijn ongelovige collega mij een bloemetje geeft, vind ik dat gewoon goed.
Alles wat wij doen zeggen en denken en willen is met zonden bevlekt, ook dat bloemetje dat gegeven wordt.
En hoe denkt God over zonden? Zelfs de kleinste...
Lilian1975 schreef:
Nu lijkt iets wat jij zegt, gezegd te worden door mij
Heb de quats dus aangepast.
Het is niet kunstmatig om goede dingen slecht te noemen. Want ze zijn slecht buiten Hem.
Dat vooraan. Dan pas verder...
En wanneer dat er is, is er ook alles wat ik eerder schreef.
Ik vind dat gezocht. Als iemand goede dingen voor een ander doet en we dat perse slecht willen noemen als deze persoon geen gelovig Christen is, vind ik dat hyper rechtzinnig. Net als het laatste. Ook na ontvangen genade zullen wij nog zondigen en zijn we zeker geen perfecte mensen.
Volgens mij heeft de Heere de mensen algemene genade, waardoor we goede dingen echt wel goed mogen noemen.
Als mijn ongelovige collega mij een bloemetje geeft, vind ik dat gewoon goed.
Alles wat wij doen zeggen en denken en willen is met zonden bevlekt, ook dat bloemetje dat gegeven wordt.
En hoe denkt God over zonden? Zelfs de kleinste...
Ik ben het er gewoon niet mee eens Lilian. Je trekt het m.i. nu zo volledig in het uiterste dat alles wat God ons geeft, voordat iemand tot bekering is gekomen, zeer wantrouwend bezien moet worden. Wij lezen ook dat aardse vaders hun kinderen goede dingen kunnen geven. Zet je daar dan altijd een vraagteken bij?
Romeinen 7
Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. 15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde
Verder is het niet alleen wat de ander geeft wat met zonden bevlekt is. Maar ook wat jij en ik geven. En ook na ontvangen genade nog steeds. Of moeten we romeinen 7 schrappen?
Lilian1975 schreef:
Nu lijkt iets wat jij zegt, gezegd te worden door mij
Heb de quats dus aangepast.
Het is niet kunstmatig om goede dingen slecht te noemen. Want ze zijn slecht buiten Hem.
Dat vooraan. Dan pas verder...
En wanneer dat er is, is er ook alles wat ik eerder schreef.
Ik vind dat gezocht. Als iemand goede dingen voor een ander doet en we dat perse slecht willen noemen als deze persoon geen gelovig Christen is, vind ik dat hyper rechtzinnig. Net als het laatste. Ook na ontvangen genade zullen wij nog zondigen en zijn we zeker geen perfecte mensen.
Volgens mij heeft de Heere de mensen algemene genade, waardoor we goede dingen echt wel goed mogen noemen.
Als mijn ongelovige collega mij een bloemetje geeft, vind ik dat gewoon goed.
Alles wat wij doen zeggen en denken en willen is met zonden bevlekt, ook dat bloemetje dat gegeven wordt.
En hoe denkt God over zonden? Zelfs de kleinste...
Als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping.
Verder, ik denk dat je gewoon de dingen goed mag noemen die goed zijn. Zeker als je ook duidelijk de zonde mag aanwijzen, zoals je eerder zei.
Lilian1975 schreef:Romeinen 7
Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. 15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde
Verder is het niet alleen wat de ander geeft wat met zonden bevlekt is. Maar ook wat jij en ik geven. En ook na ontvangen genade nog steeds. Of moeten we romeinen 7 schrappen?
Misschien moet je Mattheus 7 ernaast zetten. Of Efeze 4:32. Of Galaten 6:10. Romeinen 12:9. Spreuken 9:22. etc.
Ik heb niet gezegd dat de mens niet zondig is. Maar wel dat ik geloof dat als God geeft dat mensen goed en liefdevol met elkaar omgaan dit een zegen is, waarin je echt niet bij elk dingetje moet benadrukken hoe fout het wel niet is.
Lilian1975 schreef:
Nu lijkt iets wat jij zegt, gezegd te worden door mij
Heb de quats dus aangepast.
Het is niet kunstmatig om goede dingen slecht te noemen. Want ze zijn slecht buiten Hem.
Dat vooraan. Dan pas verder...
En wanneer dat er is, is er ook alles wat ik eerder schreef.
Ik vind dat gezocht. Als iemand goede dingen voor een ander doet en we dat perse slecht willen noemen als deze persoon geen gelovig Christen is, vind ik dat hyper rechtzinnig. Net als het laatste. Ook na ontvangen genade zullen wij nog zondigen en zijn we zeker geen perfecte mensen.
Volgens mij heeft de Heere de mensen algemene genade, waardoor we goede dingen echt wel goed mogen noemen.
Als mijn ongelovige collega mij een bloemetje geeft, vind ik dat gewoon goed.
Alles wat wij doen zeggen en denken en willen is met zonden bevlekt, ook dat bloemetje dat gegeven wordt.
En hoe denkt God over zonden? Zelfs de kleinste...
Als iemand in Christus is, is hij een nieuwe schepping.
Verder, ik denk dat je gewoon de dingen goed mag noemen die goed zijn. Zeker als je ook duidelijk de zonde mag aanwijzen, zoals je eerder zei.
Ja een nieuw schepsel IN Christus. Een nieuw mens. De oude mens is er ook. We zijn geen twee mens. Een ds legde het een keer zo uit.
Wij zijn bekleed met het zwarte leef van de zonde. In Christus, een leven in waar geloof zijn we bekleed met het witte kleed an Christus. GOD Ziet alleen het witte kleed aan dat het zwarte kleed bedekt. Het zwarte kleed is er nog wel. Nog steeds kunnen we alleen zondigen. A
Maar in het ware geloof, in Christus, zijn deze zonden bedekt met het verzoenend lijden en sterven. En in de hemel krijgt een kind van God een nieuw lichaam dat niet meer kan zondigen.
Lilian1975 schreef:Romeinen 7
Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. 15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde
Verder is het niet alleen wat de ander geeft wat met zonden bevlekt is. Maar ook wat jij en ik geven. En ook na ontvangen genade nog steeds. Of moeten we romeinen 7 schrappen?
Misschien moet je Mattheus 7 ernaast zetten. Of Efeze 4:32. Of Galaten 6:10. Romeinen 12:9. Spreuken 9:22. etc.
Ik heb niet gezegd dat de mens niet zondig is. Maar wel dat ik geloof dat als God geeft dat mensen goed en liefdevol met elkaar omgaan dit een zegen is, waarin je echt niet bij elk dingetje moet benadrukken hoe fout het wel niet is.
Zonde is geen vergissing. Foutje...Zonde is zonde omdat het verwijdert van God. Dat is zeer ernstig.
En alles wat wij doen als koning mens verwijdert van God. Ook al is dat bloemetje nog zo lief. Maar in het geloof ziet de Heere Christus' verdienste aan het kruis als meer dan goed. En vallen onze zonden in de zee van vergetelheid. Niet om mij maar om Hem.
Lilian1975 schreef:Romeinen 7
Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. 15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij: als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde
Verder is het niet alleen wat de ander geeft wat met zonden bevlekt is. Maar ook wat jij en ik geven. En ook na ontvangen genade nog steeds. Of moeten we romeinen 7 schrappen?
Misschien moet je Mattheus 7 ernaast zetten. Of Efeze 4:32. Of Galaten 6:10. Romeinen 12:9. Spreuken 9:22. etc.
Ik heb niet gezegd dat de mens niet zondig is. Maar wel dat ik geloof dat als God geeft dat mensen goed en liefdevol met elkaar omgaan dit een zegen is, waarin je echt niet bij elk dingetje moet benadrukken hoe fout het wel niet is.
Zonde is geen vergissing. Foutje...Zonde is zonde omdat het verwijdert van God. Dat is zeer ernstig.
En alles wat wij doen als koning mens verwijdert van God. Ook al is dat bloemetje nog zo lief. Maar in het geloof ziet de Heere Christus' verdienste aan het kruis als meer dan goed. En vallen onze zonden in de zee van vergetelheid. Niet om mij maar om Hem.
Je gebruikt prachtige termen. Helemaal eens. Het enige wat ik zeg is dat mensen simpelweg wel goede dingen kunnen doen. Voor elkaar zorgen is goed. Onvolledig, zeker. Maar een daad opzich kan gewoon goed zijn. Als ik tegen mijn kind zeg: ‘ik hou van je’ verwijdert dat mij echt niet van de Heere.
Ik heb je wat teksten aangegeven die gewoon in overeenstemming hiermee zijn.
Alles zal ook gelukkig om Hem en niet om mezelf gaan. Dat gaat om onze eeuwige zaligheid. Wij kunnen niks goeds voor God betekenen en aan onze zaligheid toevoegen. Dat is heel ernstig, maar ook heel bevrijdend en vreugdevol.