Geloofs- of kinderdoop (uit: Gelezen, gedacht, gehoord... [4])

helma

Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door helma »

4kinderen schreef:
Helma schreef:
4kinderen schreef:

De wederdopers zijn in hun tijd ernstig vervolgd. Luther, Zwingli en Calvijn hebben zelf zo gestreden om hun eigen vrijheid, zij hebben hun leven gegeven voor geloofsvrijheid tov Rome, maar juist zij zijn degenen geweest die de vervolging tot de dood van de wederdopers openlijk hebben goedgekeurd en gestimuleerd. Ze waren zeer intolerant tov de dopersen en hebben echt alles gedaan om hen te vervolgen. Ik heb hen hoog staan, zij hebben veel voor de reformatie getekend maar zij hadden werkelijk een verkeerde kijk op hoe ze om moesten gaan met andersdenkenden. In die tijd heeft Guido de Bres zijn boek geschreven. Misschien dat ik het nog eens lees, als ik het twee de hands op de kop kan tikken.
Om die houding van bijvoorbeeld Zwingli tegenover de wederdopers beter te begrijpen moet je even terug in de geschiedenis. De stad Zürich sloot zich aan bij de Reformatie (kerkbestuur was ook stadsbestuur). Om oproer te vermijden besloot het stadsbestuur met Zwingli voor een geleidelijke reformatie. Eerst bekering en dan zou de uiterlijke verandering wel volgen. Dat was voor sommigen niet radicaal genoeg. Ze wilden de kerk ineens radicaal zuiveren van alle Roomse zuurdesem.

Drie leerlingen van Zwingli doopten elkaar toen ze in de Bijbel de tekst lazen uit Markus 16. Ze meenden dat ook de kinderdoop zo'n Roomse traditie was. Ze kregen veel aanhang.
Doordat het gedoopt zijn een belangrijk onderdeel was van de identiteit van de burgers, (kinderdoop betekende inschrijving in de stad registers) werden allen die de kinderdoop niet erkenden als ondermijners van de sociale structuur beschouwd. Doordat de Wederdopers ook de militaire dienst afwezen, zorgden ze ervoor dat de stad uiteindelijk kwetsbaar zou worden voor aanvallen van buitenaf. Door de autoriteit van de regering in godsdienstzaken te verwerpen, dreigde er een anarchie. De Zürichse magistraat voerde een harde politiek tegen de wederdopers. Hij beval dat kinderen binnen acht dagen na hun geboorte moesten worden gedoopt en verbood privé bijeenkomsten. Eind 1526 werd de doodstraf ingevoerd voor diegenen die het doperse geloof predikten en onderwezen.
Daarmee is niet alles goed te praten waarom de wederdopers vervolgd werden, maar het ligt toch een beetje genuanceerder dan dat je in je bericht stelde.

Er was veel chaos in die tijd. Mensen die voor het eerst de gelegenheid hadden om zelf de Bijbel te lezen hadden nogal eens de neiging om alles letterlijk te nemen.
Dat leidde tot vreemde dingen, zoals volwassen mensen die als een kind gingen leven omdat er in de Bijbel staat dat je moet worden als een kind.
Lees maar eens iets over de wederdopers in die tijd, dan zie je dat het echt niet alleen om de wederdoop was waarom er vervolging tegen hen uitbrak.
De situatie destijds Münster is o.a. een schrijnend voorbeeld.

Verder meng ik me niet actief in de doopdiscussie omdat ik ervaren heb dat discussie daarover meestal niet zo vruchtbaar is en ik ervan overtuigd ben dat iemand als Huisman precies en duidelijk onder woorden weet te brengen waarom de kinderdoop Bijbels is.

Voor mijzelf zijn de huisteksten, 1 Kor 7:14 en Johannes 15 overtuigend genoeg.
De hele Bijbelse lijn is dat God het hele gezin op het oog heeft. Dat zie je o.a. bij Noach, bij Rachab. Ze worden gered met hun huisgezin. In de hele Bijbelse tijd werd het gezin beschouwd als een eenheid. Wij zijn dat kwijtgeraakt in ons individualistisch denkpatroon. En als de Heilige Geest expliciet verschillende keren op laat schrijven dat mensen met hun huis gedoopt worden dan ligt het in de hele lijn van de Schrift duidelijk dat als er kinderen bijgeweest zijn er ook kinderen gedoopt zijn.
Rachab had geen man, zij was hoer. Of ze kinderen had weten we niet, daar staat niks van in het Woord. Wel werd zij gered van de dood met allen die bij haar woonden. Noach en zijn gezin werden ook gered van de aardse dood. Van Noach en Rachab weten we dat ze ook geloofden in de Messias en dat ze ook geestelijk gered zijn. Of hun kinderen/huisgenoten ook allemaal geestelijke gered zijn dat is de vraag. Uit de geschiedenis weten wij dat de zonen van Noach een hele verkeerde kant op zijn gegaan. Dus alles vergeestelijken is echt heel gevaarlijk.

Er zijn vanaf de Pinksterdag altijd geloofsdopers geweest. Ze zijn altijd vervolgd. En ze hebben altijd los gestaan van de Roomse Kerk, dat is niet begonnen na de reformatie. Dat is van alle eeuwen. Ze hebben altijd hun eigen belijdenissen gehad en hun eigen kerken. De roomse kerk heeft hen ernstig vervolgd, zo erg dat alles aan geschriften en belijdenissen van hen geprobeerd is te verbranden, daar is nog maar een klein gedeelte van over. Helaas hebben Calvijn en Luther hebben tijdens en na de reformatie geen afstand van deze vervolging genomen, ze hebben het zelfs gestimuleerd, zo hebben de protestanten hen later ook vervolgd.
Het gaat me niet om evt kinderen van Rachab en ook heb ik niet gezegd dat deze families geestelijk gered werden. Dus ik heb niets vergeestelijkt. Maar wat ik wilde aantonen is dat in zulke situaties blijkt dat God mensen niet als losse individuen beschouwt, maar dat het in de Bijbel altijd om gezinnen (families en alles wat erbij hoorde) gaat. Daarom wordt al bij voorbaat tegen de stokbewaarder gezegd dat als hij gelooft hij zalig zal worden mét zijn huis.

Je begon over de vervolging ten tijde van Zwingli, Luther en Calvijn. En ik heb door te lezen in de geschiedenissen van de anabaptisten, gemerkt waarom die vervolging toen uitbrak, en dat lag wat genuanceerder dan ook ik eerst dacht.
Je kan daar o.a. hier iets van lezen: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Anabaptisme

Een Lutherse kerk in Zwitserland heeft daar overigens kort geleden op een conferentie schuld voor beleden en vergeving gevraagd aan de Mennonieten (http://www.canadianmennonite.org/storie ... ersecution)
gallio

Bericht door gallio »

huisman schreef:
OK...Laat ik beginnen met Handelingen 2:38-39 .....bekeert u en een iegenlijk van u wordt gedoopt....want u komt de belofte toe en uw kinderen.( waren die ook al bekeerd?) Maar die kinderen werden gedoopt op het geloof (van één) van de ouders. Of kwam hun de belofte toe maar zei Petrus toen dat ze niet gedoopt mochten worden?

.....
Ik vraag me echt af als je Handelingen 2 zo kan lezen. Petrus spreekt tot de verslagenen van hart dat zij:

zich moeten bekeren,
gedoopt moeten worden,
de gave des Heiligen Geestes zullen ontvangen,

want er zijn beloften voor hen en hun kinderen.

41. Die dan zijn woord gaarne aannamen, werden gedoopt; en er werden op dien dag tot hen toegedaan omtrent drie duizend zielen.

Ik kan hier echt niet in lezen dat de kinderen toen ook gedoopt werden. We weten niet eens als die kinderen met de ouders in Jeruzalem waren.
Jantje
Verbannen

Re: RE: Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Wandelende schreef:Wijze reactie van A.E. Knöps uit Oude-Tonge ;)
Van de reactie van De Kraker in hetzelfde RD schrik ik toch wel. Citeert ds. Kersten inderdaad alleen deze gedeelten van Calvijn, a Brakel en Van der Groe? Ik ga ervan uit dat De Kraker onvolledig citeert, want dit is toch een ijzingwekkend soort buikspreken... Om dan vervolgens te concluderen dat ds. Schot gesproken heeft in de lijn van de oudvaders. Ja, zo kan ik het ook!
Dit vind ik ronduit schandalig.
Het zal je niet verbazen dat ik geheel achter deze 's Gravenpolderse ouderling sta. Het is gewoon waar wat ds. Schot schrijft, dat wordt hier duidelijk bevestigd.

https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 80#p785189
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Jeremiah schreef:Reactie van ds. G. Kater

https://www.rd.nl/opinie/bewaar-de-beli ... -1.1491009
Je bent na Luther en mij al de derde die dit aanhaalt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Van de reactie van De Kraker in hetzelfde RD schrik ik toch wel. Citeert ds. Kersten inderdaad alleen deze gedeelten van Calvijn, a Brakel en Van der Groe? Ik ga ervan uit dat De Kraker onvolledig citeert, want dit is toch een ijzingwekkend soort buikspreken... Om dan vervolgens te concluderen dat ds. Schot gesproken heeft in de lijn van de oudvaders. Ja, zo kan ik het ook!
Het zal je niet verbazen dat ik geheel achter deze 's Gravenpolderse ouderling sta. Het is gewoon waar wat ds. Schot schrijft, dat wordt hier duidelijk bevestigd.

Je gaat niet in op mijn punt en beantwoordt mijn vraag niet. Wél zeg je dat wat ds. Schot zegt, 'gewoon waar' is. Tja...
Ik weet trouwens niet naar welke posting je verwijst, want ik kom bij iets onduidelijks uit.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Jantje schreef:
Jeremiah schreef:Reactie van ds. G. Kater

https://www.rd.nl/opinie/bewaar-de-beli ... -1.1491009
Je bent na Luther en mij al de derde die dit aanhaalt.
Jantje, want vind je van de inhoud van de reactie van ds. G. Kater?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:

Je gaat niet in op mijn punt en beantwoordt mijn vraag niet. Wél zeg je dat wat ds. Schot zegt, 'gewoon waar' is. Tja...
Ik weet trouwens niet naar welke posting je verwijst, want ik kom bij iets onduidelijks uit.
Ik ga er niet vanuit dat je als ouderling zijnde dat zo in de krant laat zetten. Dus ik ga er van uit dat hij letterlijk ds. Kersten citeert ja. En omdat het het standpunt van ds. Schot bevestigt, ben ik het met met hem eens. Ik citeerde nog even mijn eerdere post omdat er 2 onderwerpen door elkaar heenlopen die beiden met de doop te maken hebben.
Laatst gewijzigd door Jantje op 31 mei 2018, 20:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

GJdeBruijn schreef:Jantje, want vind je van de inhoud van de reactie van ds. G. Kater?
Het is het bekende stramien: in het verbond zijn betekent dat de zaligheid speciaal aan jou wordt aangeboden.
Ik geloof echter niet dat dít de betekenis van de doop is.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

eilander schreef:
Besef wel: dit is er generaties lang ingepompt. Je ziet het aan de reactie van @Jantje... Hij heeft nooit zelf de dingen onderzocht, maar: het klinkt vertrouwd, het is altijd zo gezegd, en zo is het...
Eén van de meest erge uitwassen van dit denken is, dat jongeren en ook ouderen onbewust gaan denken: Ik zal toch eerst moeten weten of ik een uitverkorene ben, voordat ik ook maar iets met de belofte die in de doop verzegeld worden, mag doen. Aangezien dit slechts voor weinigen is weggelegd, leggen sommigen zich er al bij neer dat het wel 'verworpen' zal zijn, en denken: Hopelijk valt het een beetje mee...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Posthoorn schreef:
GJdeBruijn schreef:Jantje, want vind je van de inhoud van de reactie van ds. G. Kater?
Het is het bekende stramien: in het verbond zijn betekent dat de zaligheid speciaal aan jou wordt aangeboden.
Dat is te kort door de bocht: de beloften worden objectief in Christus aan de verbondskinderen geschonken; het wacht op de deelachtigmaking door de Heilige Geest, Die ook beloofd wordt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:Van de reactie van De Kraker in hetzelfde RD schrik ik toch wel. Citeert ds. Kersten inderdaad alleen deze gedeelten van Calvijn, a Brakel en Van der Groe? Ik ga ervan uit dat De Kraker onvolledig citeert, want dit is toch een ijzingwekkend soort buikspreken... Om dan vervolgens te concluderen dat ds. Schot gesproken heeft in de lijn van de oudvaders. Ja, zo kan ik het ook!

Ik ga er vanuit dat je als ouderling zijnde dat zou in de krant laat zetten. Dus ik ga er van uit dat hij letterlijk ds. Kersten citeert ja. En omdat het het standpunt van ds. Schot bevestigt, ben ik het met met hem eens. Ik citeerde nog even mijn eerdere post omdat er 2 onderwerpen door elkaar heenlopen die beiden met de doop te maken hebben.
Er is vast wel iemand die iets zinnigs kan zeggen over de dogmatiek van ds. Kersten. Maar ik kan me écht niet voorstellen dat dit er zo in staat, en dat er niet méér in staat. In dat geval zou het wel ongeveer de ergste vorm zijn van oudvaders citeren die ik ken.
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Posthoorn schreef:
ds. Kater beroept zich hiervoor op de belijdenisgeschriften.
ds. G .Kater schreef:Antwoord 74 van de Heidelbergse Catechismus zegt dat de jonge kinderen (van de gemeente) „in het verbond van God en in Zijn gemeente begrepen zijn, en dat hun door Christus’ bloed de verlossing van de zonden, en de Heilige Geest, Die het geloof werkt, niet minder dan de volwassenen toegezegd (oud-Nederlands voor: beloofd) wordt.”
Er wordt hier niet gesproken van aanbieden maar zelfs van toezeggen/beloven. Dat gaat verder dan aanbieden. Ben jij van mening dat ds. Kater de HC hier onjuist interpreteert? Het valt me juist altijd weer op dat theologen uit de tijd van de HC dezelfde sterke bewoordingen hanteren van aanbieden, beloven, schenken enz. Ik persoonlijk herken de visie van ds. Kater bij de reformatoren.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Eerder deze week schreef ik het volgende:
Jantje schreef:
Ds. A. Schot schreef: Verbondsbeloften
Twee docenten uit het voortgezet onderwijs reageerden op het verslagje over mijn lezing voor de KLS (RD 26-5). Om te beginnen is het een hachelijke zaak om te reageren op een dergelijk verslag. Bijvoorbeeld: de kop die boven het verslag is geplaatst, ”Het genadeverbond geeft voorrechten”, is absoluut geen citaat van ondergetekende. In mijn visie geeft het genadeverbond zelfs rechten. Maar ik plaats geen isgelijkteken tussen het uitwendige teken van de doop en het wezen van het genadeverbond.
Ik heb gezegd dat het leven onder de bediening van het genadeverbond voorrechten geeft. De auteurs maken zich daar grote zorgen over. Ondergetekende maakt zich echter op zijn beurt grote zorgen over de wijze waarop deze docenten met de verbondsleer omgaan. Zij zien het genadeverbond blijkbaar als een persoonlijke verzegeling van het heil aan alle gedoopten. Zij zullen moeten erkennen dat het genadeverbond dan maar een zeer verbrekelijk verbond is of zij moeten ervan uitgaan dat alle gedoopten ook werkelijk zalig worden.
De docenten pretenderen dat zij de klassiek gereformeerde verbondsopvatting aanhangen. Zij stellen dat God met ons een verbond is aangegaan waarin Hij toezegt dat Hij onze Vader is. Zo klassiek vind ik hun opvatting niet. In de klassieke verbondsopvatting is God het verbond met Christus aangegaan. Hij is het Hoofd van het genadeverbond als Vertegenwoordiger van alle uitverkorenen. Alleen zij zijn wezenlijk in het genadeverbond die in Christus zijn. Daarom zijn de beloften van het verbond ook zo eeuwig vast. Die beloften worden betekend en verzegeld aan al degenen die in Christus zijn.
Het sacrament is ingesteld tot versterking van het geloof. Niet het geloof van het te dopen kind, maar het geloof van de Kerk, die spreekt in de catechismus en in het doopformulier, ontvangt daarin versterking. Laten deze docenten ook eens even goed uitzoeken tot wie Petrus zich richt in Handelingen 2:39. Ik hoop dat onze jongeren vele van zulke verslagen docenten mogen hebben.

Ds. A. Schot
Nunspeet
Volgens mij is dikgedrukt gedeelte heel duidelijk en Bijbels. Het is toch niet zo dat aan een ieder die gedoopt wordt het wezen van het genadeverbond belooft wordt? Er is wel een verschil tussen de bediening van het genadeverbond en het wezen van het genadeverbond. En ik zie dat men de bediening van het genadeverbond gelijkstelt aan het wezen van het genadeverbond, iets wat de docenten ook doen en wat ds. Schot ook tegenspreekt.
Hieronder een interessant artikel van ds. M. Golverdingen, die mijns inziens hetzelfde zegt als ds. Schot.
https://www.rd.nl/oud/kl/010217kl01.html
Mijns inziens wordt dit ook door ds. Kater gedaan. In onderstaand citaat stelt hij mijns inziens de bediening van het genadeverbond gelijk aan het wezen van het genadeverbond. Dat is een tegenstelling met wat ds. Schot in bovenstaande schrijft (zie dikgedrukt gedeelte).
Ds. G. Kater schreef:In hoofdstuk I-17 van de Dordtse Leerregels lezen we dat de kinderen van de gelovigen „heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn.”
Het is duidelijk dat de gereformeerde belijdenis de jonge kinderen van de gemeente ziet als kinderen die in Gods genadeverbond begrepen zijn. Hoewel zij in zonden ontvangen en geboren worden, en daarom van nature geestelijk dood zijn, richt God met hen Zijn genadeverbond op. Hij belooft hen daarin als de drie-enige God de volle zaligheid, en Hij eist van hen bekering en geloof. Daarbij wil Hij ook Zélf geven wat Hij eist, door de kracht van Zijn Geest.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

@GJdeBruijn en @Luther, ik vraag me af of de HC met 'toezeggen' hetzelfde bedoelt als wat jullie erin lezen. Bij een sacrament gaat het namelijk om het geloof in het toegezegde heil. Daarom ook wordt de besnijdenis een 'teken en zegel van de gerechtigheid des geloofs' genoemd bij Abraham, omdat hij God geloofde.
Het merkwaardige is echter dat zijn hele huis (het mannelijk gedeelte) 'mee'besneden moest worden, tot en met de kleinste kinderen toe.
En zo ook moet je de doop zien. Het gaat om het geloofde heil, maar de gelovige neemt al de zijnen als het ware 'mee' in zijn doop. Op die grond moeten de kinderen gedoopt worden. Maar niet om daar nu iets mee 'in handen' te hebben, waarmee ze dan bij God zouden moeten aankloppen om het heil. Het heil wordt geschonken in de prediking, wordt geloofd met het hart en wordt beleden met de mond.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef: Het zal je niet verbazen dat ik geheel achter deze 's Gravenpolderse ouderling sta. Het is gewoon waar wat ds. Schot schrijft, dat wordt hier duidelijk bevestigd.

Ik ga er niet vanuit dat je als ouderling zijnde dat zo in de krant laat zetten. Dus ik ga er van uit dat hij letterlijk ds. Kersten citeert ja. En omdat het het standpunt van ds. Schot bevestigt, ben ik het met met hem eens. Ik citeerde nog even mijn eerdere post omdat er 2 onderwerpen door elkaar heenlopen die beiden met de doop te maken hebben.
Er is vast wel iemand die iets zinnigs kan zeggen over de dogmatiek van ds. Kersten. Maar ik kan me écht niet voorstellen dat dit er zo in staat, en dat er niet méér in staat. In dat geval zou het wel ongeveer de ergste vorm zijn van oudvaders citeren die ik ken.
Ik kan me niet voorstellen dat je midden in de krant gedeeltelijk citeert. Dat geloof ik niet.
Laatst gewijzigd door Jantje op 31 mei 2018, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten