Het gaat me niet om evt kinderen van Rachab en ook heb ik niet gezegd dat deze families geestelijk gered werden. Dus ik heb niets vergeestelijkt. Maar wat ik wilde aantonen is dat in zulke situaties blijkt dat God mensen niet als losse individuen beschouwt, maar dat het in de Bijbel altijd om gezinnen (families en alles wat erbij hoorde) gaat. Daarom wordt al bij voorbaat tegen de stokbewaarder gezegd dat als hij gelooft hij zalig zal worden mét zijn huis.4kinderen schreef:Rachab had geen man, zij was hoer. Of ze kinderen had weten we niet, daar staat niks van in het Woord. Wel werd zij gered van de dood met allen die bij haar woonden. Noach en zijn gezin werden ook gered van de aardse dood. Van Noach en Rachab weten we dat ze ook geloofden in de Messias en dat ze ook geestelijk gered zijn. Of hun kinderen/huisgenoten ook allemaal geestelijke gered zijn dat is de vraag. Uit de geschiedenis weten wij dat de zonen van Noach een hele verkeerde kant op zijn gegaan. Dus alles vergeestelijken is echt heel gevaarlijk.Helma schreef:Om die houding van bijvoorbeeld Zwingli tegenover de wederdopers beter te begrijpen moet je even terug in de geschiedenis. De stad Zürich sloot zich aan bij de Reformatie (kerkbestuur was ook stadsbestuur). Om oproer te vermijden besloot het stadsbestuur met Zwingli voor een geleidelijke reformatie. Eerst bekering en dan zou de uiterlijke verandering wel volgen. Dat was voor sommigen niet radicaal genoeg. Ze wilden de kerk ineens radicaal zuiveren van alle Roomse zuurdesem.4kinderen schreef:
De wederdopers zijn in hun tijd ernstig vervolgd. Luther, Zwingli en Calvijn hebben zelf zo gestreden om hun eigen vrijheid, zij hebben hun leven gegeven voor geloofsvrijheid tov Rome, maar juist zij zijn degenen geweest die de vervolging tot de dood van de wederdopers openlijk hebben goedgekeurd en gestimuleerd. Ze waren zeer intolerant tov de dopersen en hebben echt alles gedaan om hen te vervolgen. Ik heb hen hoog staan, zij hebben veel voor de reformatie getekend maar zij hadden werkelijk een verkeerde kijk op hoe ze om moesten gaan met andersdenkenden. In die tijd heeft Guido de Bres zijn boek geschreven. Misschien dat ik het nog eens lees, als ik het twee de hands op de kop kan tikken.
Drie leerlingen van Zwingli doopten elkaar toen ze in de Bijbel de tekst lazen uit Markus 16. Ze meenden dat ook de kinderdoop zo'n Roomse traditie was. Ze kregen veel aanhang.
Doordat het gedoopt zijn een belangrijk onderdeel was van de identiteit van de burgers, (kinderdoop betekende inschrijving in de stad registers) werden allen die de kinderdoop niet erkenden als ondermijners van de sociale structuur beschouwd. Doordat de Wederdopers ook de militaire dienst afwezen, zorgden ze ervoor dat de stad uiteindelijk kwetsbaar zou worden voor aanvallen van buitenaf. Door de autoriteit van de regering in godsdienstzaken te verwerpen, dreigde er een anarchie. De Zürichse magistraat voerde een harde politiek tegen de wederdopers. Hij beval dat kinderen binnen acht dagen na hun geboorte moesten worden gedoopt en verbood privé bijeenkomsten. Eind 1526 werd de doodstraf ingevoerd voor diegenen die het doperse geloof predikten en onderwezen.
Daarmee is niet alles goed te praten waarom de wederdopers vervolgd werden, maar het ligt toch een beetje genuanceerder dan dat je in je bericht stelde.
Er was veel chaos in die tijd. Mensen die voor het eerst de gelegenheid hadden om zelf de Bijbel te lezen hadden nogal eens de neiging om alles letterlijk te nemen.
Dat leidde tot vreemde dingen, zoals volwassen mensen die als een kind gingen leven omdat er in de Bijbel staat dat je moet worden als een kind.
Lees maar eens iets over de wederdopers in die tijd, dan zie je dat het echt niet alleen om de wederdoop was waarom er vervolging tegen hen uitbrak.
De situatie destijds Münster is o.a. een schrijnend voorbeeld.
Verder meng ik me niet actief in de doopdiscussie omdat ik ervaren heb dat discussie daarover meestal niet zo vruchtbaar is en ik ervan overtuigd ben dat iemand als Huisman precies en duidelijk onder woorden weet te brengen waarom de kinderdoop Bijbels is.
Voor mijzelf zijn de huisteksten, 1 Kor 7:14 en Johannes 15 overtuigend genoeg.
De hele Bijbelse lijn is dat God het hele gezin op het oog heeft. Dat zie je o.a. bij Noach, bij Rachab. Ze worden gered met hun huisgezin. In de hele Bijbelse tijd werd het gezin beschouwd als een eenheid. Wij zijn dat kwijtgeraakt in ons individualistisch denkpatroon. En als de Heilige Geest expliciet verschillende keren op laat schrijven dat mensen met hun huis gedoopt worden dan ligt het in de hele lijn van de Schrift duidelijk dat als er kinderen bijgeweest zijn er ook kinderen gedoopt zijn.
Er zijn vanaf de Pinksterdag altijd geloofsdopers geweest. Ze zijn altijd vervolgd. En ze hebben altijd los gestaan van de Roomse Kerk, dat is niet begonnen na de reformatie. Dat is van alle eeuwen. Ze hebben altijd hun eigen belijdenissen gehad en hun eigen kerken. De roomse kerk heeft hen ernstig vervolgd, zo erg dat alles aan geschriften en belijdenissen van hen geprobeerd is te verbranden, daar is nog maar een klein gedeelte van over. Helaas hebben Calvijn en Luther hebben tijdens en na de reformatie geen afstand van deze vervolging genomen, ze hebben het zelfs gestimuleerd, zo hebben de protestanten hen later ook vervolgd.
Je begon over de vervolging ten tijde van Zwingli, Luther en Calvijn. En ik heb door te lezen in de geschiedenissen van de anabaptisten, gemerkt waarom die vervolging toen uitbrak, en dat lag wat genuanceerder dan ook ik eerst dacht.
Je kan daar o.a. hier iets van lezen: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Anabaptisme
Een Lutherse kerk in Zwitserland heeft daar overigens kort geleden op een conferentie schuld voor beleden en vergeving gevraagd aan de Mennonieten (http://www.canadianmennonite.org/storie ... ersecution)