Deze dominee komt zelf toch ook uit de GG oorspronkelijk?wfloor schreef:Kand. Vugt (nu predikant in HHK Kruiningen) heeft onderzoek naar dit verschijnsel gedaan, en ook uit dat onderzoek is gebleken dat er binnen de HHK veel 'gefrustreerde' gergemmers zitten die de HHK inderdaad als speeltuin zien. Zijn advies is ook om het eerst maar eens een paar jaar rustig aan te zien.
Ik denk dat de waarneming die hier ook door verschillenden wordt geuit uiteindelijk het meest waarschijnlijk is: namelijk dat er gewoon heel verschillende soorten mensen overkomen. Mogelijk is het verschil dat hier werd benoemd tussen degenen die voor de prediking overgaan, of voor 'versoepeling', terecht. Toch ken ik ook wat dat betreft weer andere verhalen. Ik ken meerdere voorbeelden van mensen die met een zeer inhoudelijke reden van kerk wisselden, maar inmiddels onherkenbaar veranderd zijn w.b. levenswandel én w.b. opvattingen. Misschien moet één van de belangrijkste conclusies vooral zijn dat we erg voorzichtig moeten zijn met grote, algemene conclusies op basis van (anekdotisch) bewijs uit eigen ervaring/gemeente.
Er zijn nu eenmaal grote verschillen. Zo'n "speeltuin opmerking" is één kant van het verhaal, een andere is dat een grote groep van behoudende(!) GB predikanten oorspronkelijk afkomstig is uit de GG.