Ontwikkelingen HHK

Jongere

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door Jongere »

wfloor schreef:Kand. Vugt (nu predikant in HHK Kruiningen) heeft onderzoek naar dit verschijnsel gedaan, en ook uit dat onderzoek is gebleken dat er binnen de HHK veel 'gefrustreerde' gergemmers zitten die de HHK inderdaad als speeltuin zien. Zijn advies is ook om het eerst maar eens een paar jaar rustig aan te zien.
Deze dominee komt zelf toch ook uit de GG oorspronkelijk?
Ik denk dat de waarneming die hier ook door verschillenden wordt geuit uiteindelijk het meest waarschijnlijk is: namelijk dat er gewoon heel verschillende soorten mensen overkomen. Mogelijk is het verschil dat hier werd benoemd tussen degenen die voor de prediking overgaan, of voor 'versoepeling', terecht. Toch ken ik ook wat dat betreft weer andere verhalen. Ik ken meerdere voorbeelden van mensen die met een zeer inhoudelijke reden van kerk wisselden, maar inmiddels onherkenbaar veranderd zijn w.b. levenswandel én w.b. opvattingen. Misschien moet één van de belangrijkste conclusies vooral zijn dat we erg voorzichtig moeten zijn met grote, algemene conclusies op basis van (anekdotisch) bewijs uit eigen ervaring/gemeente.
Er zijn nu eenmaal grote verschillen. Zo'n "speeltuin opmerking" is één kant van het verhaal, een andere is dat een grote groep van behoudende(!) GB predikanten oorspronkelijk afkomstig is uit de GG.
Herman
Moderator

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Herman »

HHKtE schreef: HHK Barneveld wil hem terug beroepen in de vacature van Ds L M Jongejan
Is dat een gerucht of is dat (gisteren) feitelijk meegedeeld?
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Paul schreef:
Wandelende schreef: @Paul, je gebruikt best vaak de woorden "veel mensen", nu noem je het drie keer en één keer incl. getallen. Wat je noemt over Ermelo kan ik niet verifiëren, alleen wanneer ik de groeicijfers van Ermelo (gergeminfo.nl) bekijk, dan vraag ik mij werkelijk af hoeveel die "veel mensen" in werkelijkheid zijn.
In Ermelo gaat het niet om hele grote aantallen, maar de stap van ger gem naar pkn wordt daar wel regematig gemaakt, maar waarschijnlijk niet opvallend veel. Mijn familie zat/zit in de gereformeerde gemeente daar. Het grootste gedeelte van mijn familie is nu pkn.
Dus als ik het goed begrijp zijn het enkele situaties in de afgelopen jaren waarin mensen de overstap maakten van GG Ermelo naar de PKN? Dan vind ik de woorden “veel mensen” en “regelmatig” een andere weergave van een en ander. Dat er ‘verkeer’ is, dan zal ongetwijfeld zo zijn. In onze gemeente (GG) zijn de achterliggende jaren enkele personen van CGK en PKN overgekomen. Ik vind dat niet vreemd, net zoals ik niet alle redenen van ‘omgekeerd verkeer’ vreemd vind.
(~)
Paul

Bericht door Paul »

Wandelende schreef:
Paul schreef:
Wandelende schreef: @Paul, je gebruikt best vaak de woorden "veel mensen", nu noem je het drie keer en één keer incl. getallen. Wat je noemt over Ermelo kan ik niet verifiëren, alleen wanneer ik de groeicijfers van Ermelo (gergeminfo.nl) bekijk, dan vraag ik mij werkelijk af hoeveel die "veel mensen" in werkelijkheid zijn.
In Ermelo gaat het niet om hele grote aantallen, maar de stap van ger gem naar pkn wordt daar wel regematig gemaakt, maar waarschijnlijk niet opvallend veel. Mijn familie zat/zit in de gereformeerde gemeente daar. Het grootste gedeelte van mijn familie is nu pkn.
Dus als ik het goed begrijp zijn het enkele situaties in de afgelopen jaren waarin mensen de overstap maakten van GG Ermelo naar de PKN? Dan vind ik de woorden “veel mensen” en “regelmatig” een andere weergave van een en ander. Dat er ‘verkeer’ is, dan zal ongetwijfeld zo zijn. In onze gemeente (GG) zijn de achterliggende jaren enkele personen van CGK en PKN overgekomen. Ik vind dat niet vreemd, net zoals ik niet alle redenen van ‘omgekeerd verkeer’ vreemd vind.
Als ik mijn familie moet geloven ongeveer 50/60 mensen per jaar. De gereformeerde gemeente is groot, dus het valt heel erg mee. Ook krijgen ze gemiddeld meer kinderen dan in de hervormde gemeente.
Paul

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [3]

Bericht door Paul »

Herman schreef:
HHKtE schreef: HHK Barneveld wil hem terug beroepen in de vacature van Ds L M Jongejan
Is dat een gerucht of is dat (gisteren) feitelijk meegedeeld?
In de erediensten van gisteren is er niks over gezegd. Er wordt sowieso niet over beroepen gesproken, aangezien ds L.M Jongejan in de net nieuwe pastorie zit.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Paul schreef:
Wandelende schreef:
Paul schreef:
Als ik mijn familie moet geloven ongeveer 50/60 mensen per jaar. De gereformeerde gemeente is groot, dus het valt heel erg mee. Ook krijgen ze gemiddeld meer kinderen dan in de hervormde gemeente.
De GG Ermelo is voor GG begrippen een gemeente van middel-grootte (nog geen 800). Ik ken de hele gemeente niet, alleen puur op basis van de statistieken vind ik het erg onwaarschijnlijk dat er veel ‘verkeer’ GG>PKN is. De gemeente is de afgelopen 8 jaar met zo’n 120 personen gegroeid. Dus als het om 50/60 personen per jaar gaat moet er wel een bijzondere aanwas komen van geboorte of ‘import’.
Zie zelf: https://www.gergeminfo.nl/gemeenten/ned ... eld/ermelo

Ondanks dat alles is geestelijke groei een niet-meetbare statistiek die wel belangrijker is ;)
(~)
Paul

Bericht door Paul »

In Ermelo gaat het niet om hele grote aantallen, maar de stap van ger gem naar pkn wordt daar wel regematig gemaakt, maar waarschijnlijk niet opvallend veel. Mijn familie zat/zit in de gereformeerde gemeente daar. Het grootste gedeelte van mijn familie is nu pkn.[/quote]

Dus als ik het goed begrijp zijn het enkele situaties in de afgelopen jaren waarin mensen de overstap maakten van GG Ermelo naar de PKN? Dan vind ik de woorden “veel mensen” en “regelmatig” een andere weergave van een en ander. Dat er ‘verkeer’ is, dan zal ongetwijfeld zo zijn. In onze gemeente (GG) zijn de achterliggende jaren enkele personen van CGK en PKN overgekomen. Ik vind dat niet vreemd, net zoals ik niet alle redenen van ‘omgekeerd verkeer’ vreemd vind.[/quote]
Als ik mijn familie moet geloven ongeveer 50/60 mensen per jaar. De gereformeerde gemeente is groot, dus het valt heel erg mee. Ook krijgen ze gemiddeld meer kinderen dan in de hervormde gemeente.[/quote]

De GG Ermelo is voor GG begrippen een gemeente van middel-grootte (nog geen 800). Ik ken de hele gemeente niet, alleen puur op basis van de statistieken vind ik het erg onwaarschijnlijk dat er veel ‘verkeer’ GG>PKN is. De gemeente is de afgelopen 8 jaar met zo’n 120 personen gegroeid. Dus als het om 50/60 personen per jaar gaat moet er wel een bijzondere aanwas komen van geboorte of ‘import’.
Zie zelf: https://www.gergeminfo.nl/gemeenten/ned ... eld/ermelo

Ondanks dat alles is geestelijke groei een niet-meetbare statistiek die wel belangrijker is ;)[/quote]
Ik weet wel dat er veel jonge gezinnen zijn en dat er heel veel kinderen worden geboren. Groot is inderdaad naar wat ik groot vind :). Dat laatste is inderdaad het belangrijkste!
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Zeemeeuw schreef:@wfloor. In de HHK van Kruiningen kunnen Gergemmers bij de huidige predikant veel sneller en makkelijker lid worden dan in de periode van de vorige predikant. De periode om rustig aan te zien is daar lang geen paar jaar, eerder een paar maanden.
Hoe het met de vorige predikant was weet ik niet. Op dit moment is het zo dat mensen na ongeveer 6-12 maanden overkomstkring kunnen volgen. Dit is verplicht als je lid wil worden. Daarna moet je zelf het initiatief nemen om over te gaan, dus je lidmaatschap opvragen bij je huidige gemeente en je aanmelden. De frequentie van de overkomstkringen is wel teruggeschroefd nu ten opzichte van vorig jaar.
Mensen die overkomen worden de eerste jaren in ieder geval niet als ambtsdrager gesteld. Dus in die zin wordt er wel een aantal jaar rustig aan gedaan.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Nasrani schreef:
Zeemeeuw schreef:@wfloor. In de HHK van Kruiningen kunnen Gergemmers bij de huidige predikant veel sneller en makkelijker lid worden dan in de periode van de vorige predikant. De periode om rustig aan te zien is daar lang geen paar jaar, eerder een paar maanden.
Hoe het met de vorige predikant was weet ik niet. Op dit moment is het zo dat mensen na ongeveer 6-12 maanden overkomstkring kunnen volgen. Dit is verplicht als je lid wil worden. Daarna moet je zelf het initiatief nemen om over te gaan, dus je lidmaatschap opvragen bij je huidige gemeente en je aanmelden. De frequentie van de overkomstkringen is wel teruggeschroefd nu ten opzichte van vorig jaar.
Mensen die overkomen worden de eerste jaren in ieder geval niet als ambtsdrager gesteld. Dus in die zin wordt er wel een aantal jaar rustig aan gedaan.
Bijzonder initiatief om 'overkomstkringen' te gaan houden.

De termijnen van 6-12 maanden liggen op het gemiddelde van wat gebruikelijk is geworden in de HHK.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Begrijp ik het dan goed dat je dus nog maandenlang lid blijft van je oude gemeente, terwijl je in je eventuele nieuwe gemeente naar de kerk gaat?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Dat klopt.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

eilander schreef:Begrijp ik het dan goed dat je dus nog maandenlang lid blijft van je oude gemeente, terwijl je in je eventuele nieuwe gemeente naar de kerk gaat?
Ja, want men wilde dat mensen welbewust een keuze maakte voor de nieuwe gemeente, in plaats van tegen hun oude gemeente.
- Niet meer zo actief -
Jongere

Bericht door Jongere »

Mannetje schreef:
eilander schreef:Begrijp ik het dan goed dat je dus nog maandenlang lid blijft van je oude gemeente, terwijl je in je eventuele nieuwe gemeente naar de kerk gaat?
Ja, want men wilde dat mensen welbewust een keuze maakte voor de nieuwe gemeente, in plaats van tegen hun oude gemeente.
Maar als je nu deze kennismakingsperiode niet het 'gewenste resultaat' heeft (ik neem tenminste aan dat die een doel heeft), hoe verwacht men dan dat deze mensen ooit weer terug kunnen keren naar de eigen gemeente? Persoonlijk vind ik het een erg ongezonde situatie om ergens lid te zijn maar daar niet naar de kerk te gaan. Zouden die twee dingen niet beter op één lijn gehouden kunnen worden?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Mannetje schreef:
Ik vind dat wel een heel bijzonder ontmoedigingsbeleid. Eigenlijk bevind je je in die tijd in niemandsland: bij je eigen gemeente, waar je lid bent ga je niet meer naar de kerk, in je mogelijke nieuwe gemeente hoor je er nog niet bij. Aan sacramenten kun je dus op beide plaatsen niet deelnemen. Dat dit een korte tijd zo is, snap ik nog wel. Maar het moet toch geen jaar gaan duren, vind ik. Dat lijkt me niet gezond.
Bij ons was ik al lid vóór ik de eerste zondag in de kerk zat...
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Tja, het had in Kruiningen wel een bepaalde reden...
Heel de situatie was ongezond, in ieder geval.
Dat men hier niet meteen zei: "Kom er maar bij, kom er maar bij," dat kan ik goed begrijpen. Of dit de goede oplossing was, ik weet het niet, ik heb het slechts gelezen in de hersteld hervormde kerkbode die ook voor Kruiningen geldt, met toelichting van een HHK-er uit de buurt.

@Eilander: hoe had je je georienteerd op je nieuwe gemeente, als je er op zondag niet naar de kerk was geweest? (Als deze vraag te persoonlijk is, laat je hem maar onbeantwoord, maar ik vraag me dit gewoon af nu.)
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie